Sjøholken Svart 27.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2019 @pacuareTtror du tenker litt for enkelt på det. Fartøyet måtte tømmes for diverse remedier man ikke ville ha der under en heveoperasjon. Dette tok rimelig lang tid, mye på grunn av været. Hvis det hadde vært tilgang til større kran, måtte man fortsatt ha ventet på at dette skulle vært klart. Ved bruk av en stor kran ville det også vært vanskelig å fordelt belastningen på fartøyet, det heves faktisk med tanke på at det skal kunne brukes igjen. Link to post
Mulligan Svart 27.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2019 pacuare skrev 1 time siden: En kran klarer mer vær, dermed kunne hevingen skjedd tidligere. Det finnes kun to kranfartøy med nok løftekapasitet til å løfte HI. Og det er "Thialf" og "Saipem 7000". Det de har til felles er at de har et dypgående på 30 meter. De kommer ikke til der HI ligger. De ville heller ikke ha mulighet til å rette opp HI. Link to post
Ida Marie III Svart 27.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2019 Fins mange kranskip som løfter over 10.000 tonn. Micoperi er vel den største nå... Er nok pris som avgjør og løfte med disse kranene... Store kranskip ala Hermod og oppover har alle doble sett med kraner, og kan løfte samløft på samme kranskip.. Har selv jobbet på tidligere DB 102.. Den løftet 6000 tonn på en krane... og 10.000 T i samløft med seg selv.. I dag er den liten... Link to post
LALUNA II Svart 27.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2019 Stadig høyere i vannet Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Bonus Svart 27.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2019 Ida Marie III skrev 6 minutter siden: Fins mange kranskip som løfter over 10.000 tonn. Micoperi er vel den største nå... Micoperi 7000 var vel den største da den ble bygget på Fincantieri verftet i Trieste på 1980 tallet. Den kunne da løfte 14.000 tonn med begge kranene i bruk. Ankerwinchene brukte wire med 9,6m i diameter og var levert av Pusnes på Tromøya. Jeg ledet den gangen gjengen hos prosessautomasjons firmaet som leverte ankerwinchcomputerne. Ble levert den gang med 18 kraftige PLS`er. Morsom og spennende periode i livet ? Jeg mener å huske at Micoperi 7000 nå er eid av Italienske Saipem og heter nå Saipem 7000. Thialf fra Nederlandske Herema er vel hakket større. Link to post
Bergen Svart 27.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2019 Ida Marie III skrev 28 minutter siden: Fins mange kranskip som løfter over 10.000 tonn. Micoperi er vel den største nå... Er nok pris som avgjør og løfte med disse kranene... Store kranskip ala Hermod og oppover har alle doble sett med kraner, og kan løfte samløft på samme kranskip.. Har selv jobbet på tidligere DB 102.. Den løftet 6000 tonn på en krane... og 10.000 T i samløft med seg selv.. I dag er den liten... Micoperi = Saipem 7000 Hermod = Spiker DB 102 = Thialf, og denne blir ikke betegnet som liten av noen..... Men senere i år kommer Sleipnir som blir enda større. Link to post
mons Svart 27.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2019 To kraner er kjekt å ha enten de er å samme fartøy eller på to fartøyer. Svært store vekter kan flytte seg på langs av båten når vannet renner rundt i båten. Da er det viktig med nok løftekapasitet og justeringsmuligheter for å utligne disse kreftene. Mons Link to post
Mix Svart 27.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2019 Det er merkelig ikke Boabarge33 er på plass nå. Eller er planen å senke vraket midtfjords ? Link to post
Olepo Svart 27.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2019 Interessant å se bilder fra hevingen, ser jo ut til å ha vært en vellykket operasjon så langt. Litt overrasket over at de nå skal flytte seg over en lengre strekning med HI hengende i kranene, men risikoen ved å flytte blir vel vurdert som mindre enn ved å fullføre operasjonen der de er pga værsituasjonen. Ser jo ut til at de nærmer seg punktet der lekteren kan legges i posisjon under HI, men dette er vel samtidig en del av operasjonen der det passer dårlig med større bølger/dønninger.. Link to post
Sjøholken Svart 27.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2019 @Mix Nei, de skal la fartøyet henge slik det henger nå under transiten ned til hanøytangen. @Olepo De er fortsatt ett stykke unna å få fartøyet på lekter, det er mange meter igjen å heve. Link to post
Chiefengineer Svart 27.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2019 Mulligan skrev for 5 timer siden: Det finnes kun to kranfartøy med nok løftekapasitet til å løfte HI. Og det er "Thialf" og "Saipem 7000". Det de har til felles er at de har et dypgående på 30 meter. De kommer ikke til der HI ligger. De ville heller ikke ha mulighet til å rette opp HI. Det er en rekke kraner rundt i verden, bl.a hos alle de koreanske storverftene som lett løfter denne vekta. Dette er på ingen måte noe stort løft i sådan målestokk. Men som nevnt, det er pris og tilgjengelighet som avgjorde dette. Samsung har eksempelvis løftebarge for 8000 tonn: https://www.samsungshi.com/Eng/product/tech_prd01.aspx Hyundai for 10 000 tonn: https://gcaptain.com/10000-ton-capacity-crane-vessel-completed-hyundai-samho/ Link to post
Olepo Svart 27.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2019 Sjøholken skrev 8 minutter siden: @Olepo De er fortsatt ett stykke unna å få fartøyet på lekter, det er mange meter igjen å heve. OK. Noen info om når transporten skal starte? Link to post
Sjøholken Svart 27.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2019 ca klokken 2000 Link to post
LALUNA II Svart 27.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2019 https://www.nrk.no/hordaland/folg-hevingen-av-knm-_helge-ingstad_-direkte-1.14312996 Onsdag kveld skal hele fregatten fraktes til Hanøytangen før resten av hevingen fortsetter. Frykt for dønningene er hovedårsaken til denne endringen i planene. Det er en stor eskporte som kommer til å flytte seg sakte sørover gjennom Hjeltefjorden, i rundt 1 knops hastighet. Slepet vil foregå med militær eskorte, og inkluderer blant annet følgende fartøy: Politibåt KNM «Olav Tryggvason» (kommandofartøy) KV «Tor» Kystverket har flere fartøy med i eskorten: Fartøyene OV «Utvær», «BOA Heimdal», og to småbåter med 400m lenser mellom seg i bakkant av slepet som samler eventuelle utslipp. I tillegg har Kystverket to opptakssystem som samler opp og beholder eventuelle utslipp av diesel fra slepet. I tillegg flere slepe- og støttefartøy Bergingsoperasjonen er helt unik, forteller Penna. Han skal lede hevingsarbeidet der rundt 300 personer er involvert. Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
pacuare Svart 27.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2019 Gøy med så mange kvalifiserte kommentarer. Det er mye kompetanse på båtplassen. Setter også pris på at diskusjon er teknisk nå. Håper det går smertefritt videre. Det fortjener skattebetalerne. Link to post
LALUNA II Svart 27.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2019 Ser ut til de har begynt å bevege seg ut for slep Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Sun Flyer Svart 27.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2019 Ser på marinetraffic at de flytter på seg. :) Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Rolf Svart 27.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2019 Slepet på vei mot Hanøytangen. Og hele tiden ligger det på MarineTraffic et ’spøkelseskip’ - Warship F313 som ser ut til å overvåke det hele i 6,9 knop. Pussig! Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 27.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2019 Rolf skrev 30 minutter siden: overvåke det hele i 6,9 knop. Pussig! De kom med en forklaring på dette tidligere, det er en av mob båtene, som er registrert med samme mmsi nr. Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 27.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2019 Det verste er at det er en stor tankbåt på tur ut fra Stureterminale Endelig ble det Bobåt Link to post
Lars H. Svart 27.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2019 (redigert) Nå kan det bli "gøy". Slepet er på vei sydover og en tanker er på vei ut fra Sture-terminalen! Der var du før meg Bjørn. Redigert 27.Februar.2019 av Lars H. (see edit history) Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Rolf Svart 27.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2019 Bjørn Løvjomås skrev 17 minutter siden: De kom med en forklaring på dette tidligere, det er en av mob båtene, som er registrert med samme mmsi nr. Tja, si det. Legg merke til at det står 15h 38’ ago. Altså oppdatering. Og ‘skygge skipet’ har stått på akkurat samme posisjon i hele dag. Jeg tror det er et spøkelsesskip, en «flygende fregatt» som er lite fornøyd med at det forliste skip ikke får ligge i fred det på bunnen... Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Lars H. Svart 27.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2019 Bjørn Løvjomås skrev for 2 timer siden: Det verste er at det er en stor tankbåt på tur ut fra Stureterminale Men det gikk greit. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 27.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2019 Det Må kunne sies å være en god.porsjon flaks @Lars H. Endelig ble det Bobåt Link to post
LALUNA II Svart 28.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2019 (redigert) ;-) Nærmer seg målet har gått fortere en antatt :-) https://www.vgtv.no/live/170840/direkte-knm-helge-ingstad Redigert 28.Februar.2019 av LALUNA II (see edit history) Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn