Jump to content

KNM Helge Ingstad kollidert med tankskip. Se 1. innlegg før du poster.


Knallipadden

Recommended Posts

Johannes skrev 59 minutter siden:

Radar-opptaket fra Fedje VTS viser greit hvorledes en radar kan brukes for å vise radarekkos relative bevegelse. Da er det nok med et kort blikk i radaren for å forstå om et ekko er i bevegelse, og i hvilken retning.

 

Dette er en radar som er landfast og dermed true motion i praksis. Helt enig at det skal mye til å ikke se at et fartøy beveger seg på en radar hvor alt som ikke beveger seg står stille. Men vet du at radaren på fregatten var innstilt på denne måten?

Redigert av Safety first (see edit history)
Link to post
Share on other sites

bellen skrev 23 minutter siden:

Sola gjør dermed det eneste rette for å unngå kollisjon, nemmelig å svinge hardt til styrbord for å gjøre det lettere for HI å passere på babord. 

 

Jeg er meget åpen for at det var det rette å gjøre, men det burde også helt klart vært opplyst til HI om at de dreide styrbord. Det som skjedde nå var jo at begge fartøyene dreide pent og pyntelig mot en kollisjon. 

 

Som de sier over dammen, "assumption is the mother of all fuck ups". De har det nok vært for mange av her blant flere parter.

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

Safety first skrev 8 minutter siden:

 

Dette er en radar som er landfast og dermed true motion i praksis. Helt enig at det skal mye til å ikke se at et fartøy beveger seg på en radar hvor alt som ikke beveger seg står stille. Men vet du at radaren på fregatten var innstilt på denne måten?

 

Man har ikke bare en radar på en fregatt. Man har fullt oppsett som de fleste andre skip i tillegg til den militære bestykningen.

Link to post
Share on other sites

leif_erikg skrev 9 minutter siden:

 

Jeg er meget åpen for at det var det rette å gjøre, men det burde også helt klart vært opplyst til HI om at de dreide styrbord. Det som skjedde nå var jo at begge fartøyene dreide pent og pyntelig mot en kollisjon. 

 

Som de sier over dammen, "assumption is the mother of all fuck ups". De har det nok vært for mange av her blant flere parter.

 

Virker som om de har gjort en del riktig her, men heller ikke overbevist om at de kommer unna med dette helt uten en ripe i lakken. Ut ifra radarbildene ser det ut som at de akselererer lenge etter at de er klar over situasjonen, og nesten helt inn i kollisjonen. Det tar riktignok litt tid å reversere maskineriet her vil jeg tro, men det skulle vært interessant å få vite tidspunktet for når de slo bakk.

 

Det blir også interessant å se konklusjonen på plasseringen i leia.

Redigert av Safety first (see edit history)
Link to post
Share on other sites

leif_erikg skrev 14 minutter siden:

 

Jeg er meget åpen for at det var det rette å gjøre, men det burde også helt klart vært opplyst til HI om at de dreide styrbord. Det som skjedde nå var jo at begge fartøyene dreide pent og pyntelig mot en kollisjon. 

 

Som de sier over dammen, "assumption is the mother of all fuck ups". De har det nok vært for mange av her blant flere parter.

Jo.. En ting er å være etterpåklok, men slik jeg ser det, så har Sola fulgt sjøveisreglene til punkt og prikke. HI vart beordret til å svinge styrbord, og da er det nærliggende å tenke at fører på Sola også må svinge styrbord for å forhindre kollisjon. Jeg tror det er veldig få skipsførere som opplever at møtende trafikk gjør det motsatte av det dei blir beordret til å gjøre. 

Link to post
Share on other sites

 

bellen skrev 1 minutt siden:

HI vart beordret til å svinge styrbord, og da er det nærliggende å tenke at fører på Sola også må svinge styrbord for å forhindre kollisjon.

 

Sola TS kan ikke beordre andre skip, slik fungerer det ikke.... Sola TS svingte FØRST, deretter sa de til HI at de skulle dreie. Sola TS sa aldri at dreiet mot styrbord. Hadde de opplyst om dette, så hadde situasjonen kanskje utviklet seg helt annerledes. Likså hadde den kanskje vært helt annerledes om HI tidlig sa akkurat hva de hadde tenkt å gjøre.

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

Hmmm, det som kommer frem i losrapporten var jo interessant. Helge Ingstad går faktisk med lanternene på.

 

Sola TS ser først kun grønn lanterne, deretter begge, og så kun grønn. Deretter dreier de 10 grader mot styrbord, altså mot en kollisjon ut, og ber HI om å svinge mot styrbord.

 

Ligger et par merkelige ting i dette, Helge Ingstad kan se ut til å ha endret kurs flere ganger, eller så må den ha lagt akkurat på kanten mellom der man ser begge, og der man ser kun grønn. Flere kursendringer i en slik situasjon er jo noe som vil forvirre de som kommer i mot. Sola TS på sin side gir såvidt vi vet ikke beskjed om at de selv dreier styrbord, selv om de nettopp har gjort denne svingen, og selv om de vet at HI ikke vil svinge styrbord. HI gir trolig ikke beskjed om sine kursendringer, selv om dette er noe uklart. HI snakker på VHF men blir overdøvet av Fedje VTS på opptaket, så vi vet ikke alt som blir sagt derfra.

 

Før dette bruker Sola TS en aldis-lampe for å prøve å få kontakt med Helge Ingstad. Prøvde de ikke heller et generelt oppkall på VHF først, eller samtidig? Det virker veldig merkelig å bruke tid på å finne frem lampen, og begynne å styre med denne?

 

Begynner å få et inntrykk av at situasjonen på broen på både Sola TS og HI har vært i overkant kaotisk i de siste minuttene før kollisjonen, og at hvordan kommunikasjonen forløp har vært svært medvirkende til denne ulykken, selvsagt i tillegg til en del andre faktorer, slik som en navigering fra HI sin side, som vi ikke klarer å forstå.

 

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

leif_erikg skrev 3 minutter siden:

 

 

Sola TS kan ikke beordre andre skip, slik fungerer det ikke.... Sola TS svingte FØRST, deretter sa de til HI at de skulle dreie. Sola TS sa aldri at dreiet mot styrbord. Hadde de opplyst om dette, så hadde situasjonen kanskje utviklet seg helt annerledes. Likså hadde den kanskje vært helt annerledes om HI tidlig sa akkurat hva de hadde tenkt å gjøre.

VTS beordret HI til å dreie styrbord. 

Link to post
Share on other sites

leif_erikg skrev Just now:

Noen sekunder før kollisjonen ja.

Jeg står hvertfall på mitt at HI prøvde på samme stunt som dei gjor ved Måløy på veg sørover samme dag (som jeg skrev om for to dager siden) . Mest sansynlig hadde det gått bra om Sola ikke hadde dreiet til Styrbord, men det er stikk i strid med sjøveisreglene. Skipsføreren på Sola viste ikke hva HI holdt på med og har sjøveisreglene på sin side.

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev Just now:

Virker noe krampaktig å forsøke å unnskylde HI noe videre nå...serlig etter siste opplysningen fra losen...men men...

 

Tror du forveksler unnskylde med å forstå årsak. 

 

Jeg har ikke noe behov for å unnskylde HI, har aldri sagt at de ikke har skyld i dette. Jeg kan ikke forstå at de ikke har hoveddelen av skylden her. Samtidig er det i mine øyne veldig viktig å forstå hva som har skjedd, og å identifisere alle medvirkende årsaker. Da kan vi lære noe.

 

Det vil alltid være slik at vi gjør feil, men heldigvis så skal det som oftest en del til før disse feilene fører til en ulykke. I noen situasjoner, slik som i denne, så svikter dessverre flere ting samtidig, mens man samtidig gjør ting som innebærer større eller mindre risiko. 

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

bellen skrev 1 minutt siden:

Jeg står hvertfall på mitt at HI prøvde på samme stunt som dei gjor ved Måløy på veg sørover samme dag (som jeg skrev om for to dager siden) . Mest sansynlig hadde det gått bra om Sola ikke hadde dreiet til Styrbord, men det er stikk i strid med sjøveisreglene. Skipsføreren på Sola viste ikke hva HI holdt på med og har sjøveisreglene på sin side.

 

Kan godt være du har helt rett, kan også være du har helt feil. Vi vet ikke hva de tenkte på broen på HI, og vi vet ikke hva de planla. Men det fremstår i alle fall nå som merkelig, og uforståelig. Blir spennende å høre hva de som stod på broen forteller.

 

Jeg er helt enig med at de på Sola ikke viste hva de holde på med ombord i HI, samtidig viste de på HI ikke hva Sola holdt på med. Kommunikasjonen vår ikke fungerende, og det kan ha spilt en svært stor rolle her.

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

leif_erikg skrev 8 minutter siden:

 

Kan godt være du har helt rett, kan også være du har helt feil. Vi vet ikke hva de tenkte på broen på HI, og vi vet ikke hva de planla. Men det fremstår i alle fall nå som merkelig, og uforståelig. Blir spennende å høre hva de som stod på broen forteller.

 

Jeg er helt enig med at de på Sola ikke viste hva de holde på med ombord i HI, samtidig viste de på HI ikke hva Sola holdt på med. Kommunikasjonen vår ikke fungerende, og det kan ha spilt en svært stor rolle her.

Merkelig har det vært siden det øyeblikket kolisjonen var et faktum og merkelig kommer det til å være til den endelige rapporten er klar. Men flere ting er allerede sikkert. HI nektet å følge VTS sin beordning, HI avtalte ikke med noen om sin navigering, HI kolliderte på styrbord side av Sola, Sola prøvde å kontakte HI for å hindre en kollisjon, Sola har etter mitt syn fulgt dei aller fleste sjøveisregler.

Redigert av bellen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ventus skrev 12 minutter siden:

Medvirkende årsaker er ikke rotårsaker - og der er viktig å forstå.

 

Det kan fint være flere rotårsaker, og manglende kommunikasjon kan fint være en av de.


Det er også fint mulig å ha flere tanker i hodet samtidig, og jeg håper inderlig (og tror) at havarikommisjonen løfter blikket og prøver å finne alle rotårsaker, og ikke kun den du referer til. 

 

Og bare så det er klart, feilnavigering fra HI er ikke rotårsaken her! Den vil eventuelt være noe slik som manglende opplæring av navigatører på HI, eller spesifikke feil ved instruksene til personellet på broren på HI (dette bare som eksempel).

Redigert av leif_erikg (see edit history)

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

bellen skrev 2 minutter siden:

HI nektet å følge VTS sin beordning

Det vet du ikke noe om. Den kom så sent at det er vanskelig å si om de forsøkte å følge den eller ikke, og hva deres intensjoner var. Beskjeden fra Sola TS derimot, den vet vi at de ikke ville følge.

 

Med tanke på alle lekkasjene her, så kommer det jo kanskje snart frem hva som ble sagt på broen på HI, så vet man jo kanskje snart hva de gjorde, eller ikke gjorde med VTS sin beordring. Er også verdt å nevne at (såvidt jeg husker så) nevnte ikke Fedje VTS hvem de var når de beordret HI til å svinge.

Redigert av leif_erikg (see edit history)

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

Jeg registrerer med skrekk og gru hvor lett det er og offentlig dømme noen i disse moderne tider... Stadig vekk blir noen slaktet her på forumet for deres feil. Fort gjort å glemme at vi alle er mennesker, og at neste gang kan det være deg som gjør den feilen noen blir hengt ut til tørk for.

 

Mange er også fint lite interessert i å forstå årsaken, bare i å få plassert skylden. Hvem som har skylden er vel egentlig ikke noe særlig å diskutere, tror det er liten uenighet om det i denne saken... Men å virkelig forstå hva som har skjedd, det må jo være det som er interessant!?

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

Hvem er det vi dømmer her? Jeg kan ikke se at en eneste person har blitt hengt ut. Her er mange som har en teori på hva som kan ha skjedt, men jeg tror dei fleste her ikke forstår hva som egentlig har skjedt før rapporten kommer. Alle kan ha sine meninger, og slik jeg tolker dine innlegg så er også du enig i at HI har gjort mest feil, men du nekter for at dei har skylden ?

Link to post
Share on other sites

Mix skrev 13 minutter siden:

Hva du vet ! Imponerende !

Er du navigatør i Sjøforsvaret ?

Foreslår at du siterer meg på resten også..... Det der blir rett og slett for idiotisk Mix.

 

Jeg poengterer at om HI feilnavigerte, så er ikke det i seg selv rotårsaken, det er noe bakenforliggende, eksempelvis at de har fått mangelfull opplæring, eller at de hadde vært våken 100 timer i strekk og man ikke hadde rutiner for å unngå det.

 

I tilfelle du ikke har forstått det, jeg tror de feilnavigerte.

Redigert av leif_erikg (see edit history)

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

bellen skrev 5 minutter siden:

Jeg tror ikke dei feilnavigerte. Jeg tror dei navigerte med vitende vilje så nært Sola som mulig, men at dei feilvurderte avstanden i siste sekund. 

 

For å presisere, når jeg skrev feilnavigerte, så inkluderte det i mitt hode også en situasjon som det du beskriver her. Enig i at dette er plausibelt, men mener samtidig at det finnes andre muligheter, som at de altfor sent innså hvilken situasjon de var i, og at den siste svingen var et forsøk på unnamanøver.

Redigert av leif_erikg (see edit history)

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...