Jump to content

KNM Helge Ingstad kollidert med tankskip. Se 1. innlegg før du poster.


Knallipadden

Recommended Posts

fjordgrynt skrev 1 time siden:

 jeg mener å høre "det kan tenkes vi tar om styrbord" - som er veldig sammenfallende med det som kommer frem nå.

 

 Interessant. Jeg mener å høre at han sier "Jeg har et par grader styrbord når vi har passert eh, ehh… passert plattformen vi har om styrbord."

Redigert av i05L0 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

fjordgrynt skrev for 6 timer siden:

Den første meldingen fra HI tyder på at de tror de har full kontroll - en eplekjekk tennisball fra Oslo Vest bekrefter det

 

Kanskje han nettopp kom på vakt, ble briefet om feil faktum, mottok panikkopprop på diverse striledialekter og antikvariske morsekoder. Han gjorde sikkert det beste han kunne.

 

Om VTS hadde sagt "Pan Pan Helge Ingstad, gå styrbord umiddelbart, du er på kollisjonskurs med Sola TS" så hadde han nok respondert korrekt.

Redigert av i05L0 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

i05L0 skrev for 8 timer siden:

 

 Interessant. Jeg mener å høre at han sier "Jeg har et par grader styrbord når vi har passert eh, ehh… passert plattformen vi har om styrbord."

 

Jeg mistenker at dere snakker om to ulike deler av lydklippet her. Som nevnt mange ganger fra min side, jeg føler meg også ganske sikker på at han sier plattformen. 100% er det ikke, men da må det i tilfelle være et lignende ord med tilsvarende lengde.

Link to post
Share on other sites

Nå skal jeg også forsøke meg på litt synsing og bedrevitere kunnskap.

 

Har egentlig ikke særlig stor erfaring selv fra radiokommunikasjon, men har roc kurs. Og samtalene er jo igrunn ikke veldig imponerende. Høres litt ut som snakk mellom kompiser til tider. Men tross alt, før HI ble anropt av Losen på sola ts, så måtte jo HI ha hørt at det foregår noe der fremme. Når HI først blir anropt så får man nesten litt inntrykk at det kommer en litt sånn "morn morn du, her kommer jeg med stars and stripes på skuldra" type. 

Det høres rett og slett ut som om HI ikke vet hvor de er!

 

Hvordan har de klart og ikke sett at sola ts nærmer seg, radar hadde de og var vel 2 stk på utkikkspost og en haug andre oppi styrhuset der. Kanskje rett og slett øverst kommanderende trodde han hadde full kontroll tross flere oppservasjoner og varsel fra andre i besetningen. Eller at han var en liten maktsjuk kar og de andre ikke turte si fra mer. Eller at han rett og slett stivnet totalt og ble handlingslammet. 

 

For når man hører at Losen på sola ts mener at det er begynner og bli alvorlig, ette hvert også ganske alvorlig, så må det jo for fanden ringe en bjelle oppi skallen på noen oppå den broa på HI! 

Jeg sjønner bare hvorfor HI slakka opp, eller aller helst stoppet helt, det mener jeg er bud nr1 når man mister kontrollen.

 

Det er lett og være bedreviter men. Har selv måtte rive propell vingene fullt over til bakking, takket vår herre for vribare  propeller. Det var trang lei, i mørket, en bortimot 90 graders kurs endring i leia og unøyaktighet i kartmaskin. Hadde en lyskaster som var siktet endel mot styrbord slik at jeg kunne se refleksene på støttene. 

Husker jeg så noe med støttene ved hjelp av lyskasteren som ikke stemte, tittet  raskt ned i kartmaskin før jeg så ut igjen at det var en støtte som ikke skulle være der. Tipper det tok maks 5 sekunder før hendlene ble dratt helt bak.

De 2 scania 16 literene fikk virkelig båten til og føles som ett jordskjelv, for og si det sånn.

Bortsett fra at jeg følte at litt ære forsvant i etterpå, så var det langt rimeligere enn at båten hadde blitt planta oppi tarren som var 10 meter framfor båten etter stopp.

 

Så moralen er enkel, mister du kontrollen så stopp, det er ikke noe og tenke på engang, bare stopp.

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

fjordgrynt skrev 54 minutter siden:

KNM Harald Hårfagre. Veldig gode på idiotforsikringer.

Ok, det var slemt sagt - men hvis vi forsøker å sette oss inn i situasjonen: Bakteppet er en los som har lang erfaring, men som er inngrodd i gamle vaner. Det er Sola TS. I fregatten er det en kvinne bak rattet, en kvinne fra den amerikanske marinen som de yngre norske offiserene ombord har stor respekt for, og selv om hun er under opplæring offisielt, men i praksis er det hun som "styrer skuta" - reellt sett. Det viser min stemmeanalyse - " det kan hende vi tar om styrbord" - helt klart en nordmann  i en underordnet posisjon i forhold til navigeringen. Alt ansvaret ombord ble lagt til denne kvinnen  og det førte til dette klaseknullet av en annen verden-

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 16 timer siden:

 

Ja, åpenbart så hører enkelte på hans daglige mange løgner og tar hva han juger om for god fisk. At denne gruppen i stor grad består av sinte hvite menn med lav utdannelse/ lønn og bosatt i mindre sentrale strøk er ikke overraskende.

 Det er en myte som har blitt avvist avvist av amerikanske valgforskere. Det at Donald først og fremst ble stemt frem av hillbillier og rednecks fra det rurale USA er det bildet som den korrekte politisk orienterte "eliten"  i Europa vil male for sine innbyggere - sannheten, den ekte sannheten, er at Donald Trump har stor støtte generelt i USA.

Redigert av fjordgrynt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

i05L0 skrev for 16 timer siden:

 

 Interessant. Jeg mener å høre at han sier "Jeg har et par grader styrbord når vi har passert eh, ehh… passert plattformen vi har om styrbord."

Jepp- men etter det sier han noe veldig grøtetede- rett før det smeller. Det er en delen jeg har analysert.

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 58 minutter siden:

 

Når mderator har bedt oss om å la politikk ligge, ja så gjør vi akkurat det. Ha en fortsatt fin dag!

Helt enig - la  oss diskutere sak, ikke rakke ned på hverandres politiske standpunkter. I min jobb treffer jeg rett som det er på professorer fra USA, som tidligere har uttalt seg veldig kritisk til Trump - sånn over lunchbordet. Men jeg tror de er litt mer moderate nå. For politikken hans virker jo faktisk, det er flere jobber nå, økonomien vokser, Trump kommer til å seile inn i sin andre periode som president på en bølge av massiv støtte i egen befolkning. Det er nye tider.

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 57 minutter siden:

Som sagt; la politikk ligge.

Mouche, dette er Fjordgrynt, la politikk ligge er mottatt. Slutt fra fjordgrynt.

 

Tenk om losen, Sola TS og KNM Helge Ingstad hadde fulgt korrekt radioprosedyre ? det hadde vært mange sparegriser man kunne tjent der - hvis det er 400 000 barn i landet vårt med hundre kroner i sparegrisen sin, så er det nok til å dekke rentene i et par år for at Kongen skal få råd til en ny fregatt. Dette er store verdier som har gått tapt, og det må få personlige konsekvenser på høyt nivå i admiralitetet -  hoder må rulle.

 

La oss drømme litt:

Helge Ingstad, Helge Ingstad, dette er Sola TS, du må ta til styrbord med en gang.

 

Sola TS, dette er Helge Ingstad, dreier to grader mot babord, vi har en hindring på styrbord side.

 

Helge Instad, dette er Sola TS, dreiing mot babord er mottatt. Vi slår bakk i maskinen og avventer nærmere opplysninger.

 

Helge Infstad, Fedje VTS, det er ingen hindring for deg i leden, øvelse må avbrytes, jeg gjentar, øvelse er kansellert.

 

Men så smeller det -

Redigert av fjordgrynt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er så mange teorier. En til kan ikke gjøre noe fra eller til.

Vi ser at HI er truffet litt aktenfor midtskips og at skaden blir dypere akterover.

Ville ikke en våken rorgjenger kunne avverget dette ved å gi styrbord ror etter at broa på HI hadde passert baugen på Sola TS?

 

image.png.cfeb48fd82e6d9350e489e01ad25c5d3.png

Bilde fra NRK.

Link to post
Share on other sites

Men panikken ville vel heller føre til at det ble gitt babord ror og bare øke skaden videre akterover?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Moderator skrev 1 time siden:

Tråden har vært midlertidig stengt grunnet helt upassende postinger og det er gitt midlertidig skriveforbud for én av deltagerne.

Personangrep, trolling og posting av innlegg som er off-topic kan føre til skriveforbud.

Det gikk en kule varmt når man blandet D.T.  inn i saken - jeg beklager det, på egne vegne.

 

Lars H. skrev 2 minutter siden:

Men panikken ville vel heller føre til at det ble gitt babord ror og bare øke skaden videre akterover?

Dette er store, tunge ting. 5000 tonn og 150 000 tonn - slike ting svinger ikke på en tiøring. Hva som ble gjort med roret på de to fartøyene etter at sammenstøtet var er faktum, vil ha null å si for skadeforløpet. MEN det kan fortelle noe om bevisstshetnivået på de to broene - så det er ikke uinterresant.

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev for 1 time siden:

Ville ikke en våken rorgjenger kunne avverget dette ved å gi styrbord ror etter at broa på HI hadde passert baugen  Sola TS?

Aner ikke hvordan det er nå, men på MTB i gamle dager var rormann «slave» Skulle aldri gjøre noe han ikke fikk beskjed om. Klare fordeler med at det er en mann som har kontroll, men samtidig fjerner man muligheten til at rormann tenker selv i kritiske situasjoner. Lettere for rorman å reagere instinktivt enn for sjefen på brua å gi gi en kommando i en kollisjonssituasjon. 

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev 20 minutter siden:

Aner ikke hvordan det er nå, men på MTB i gamle dager var rormann «slave» Skulle aldri gjøre noe han ikke fikk beskjed om. Klare fordeler med at det er en mann som har kontroll, men samtidig fjerner man muligheten til at rormann tenker selv i kritiske situasjoner. Lettere for rorman å reagere instinktivt enn for sjefen på brua å gi gi en kommando i en kollisjonssituasjon. 

Det som er pussig, er at denne kvinnen som skulle hatt kommando på fregatten, er helt fraværende i radiotrafikken ? Det er helt merkelig. Det lukter ulver på myra lang vei, eller ugler i mosen, alt ettersom man ser det. Man skulle tro, at en kvinne fra USA, som har kjempet seg opp på broen i den amerikanske marinen, var tøff nok i trynet til å si et par ord når den fregatten hun styrer for en NATO-alliert er i ferd med å renne seg selv i senk ? Men nei - det er helt tyst. Merkelig, spør du meg.

Link to post
Share on other sites

fjordgrynt skrev 1 time siden:

Skylden ligger på småbåten, hvis det forsvaret sier er riktig, men i vår medieverden handler det ikke om rett eller galt, det handler om å fremstå som mest troverdig offer. Og KNM Olav Tryggvasjon skal slite med å skaffe seg den rollen - spesielt hvis det var mor og barn tilstede i småbåten ... sånn er verden.

Jeg fikk ikke med meg denne ulykken før nå, men jeg tok et bilde av solnedgangen ca. 20 minutter etter sammenstøtet. Det er sannsynligvis båten vi ser på dette bilde. Den ligger i Hjeltefjorden med Hanøytangen I forgrunnen. Ågotnes er til venstre ute av synsfeltet. Ser for øvrig lekteren som er kommet for å hjelpe til med bergingen av HI på første bildet. 

IMG_20181125_163651.jpg

Screenshot_20181125-191548.jpg

Link to post
Share on other sites

fjordgrynt skrev 43 minutter siden:

Det som er pussig, er at denne kvinnen som skulle hatt kommando på fregatten, er helt fraværende i radiotrafikken ? Det er helt merkelig. Det lukter ulver på myra lang vei, eller ugler i mosen, alt ettersom man ser det. Man skulle tro, at en kvinne fra USA, som har kjempet seg opp på broen i den amerikanske marinen, var tøff nok i trynet til å si et par ord når den fregatten hun styrer for en NATO-alliert er i ferd med å renne seg selv i senk ? Men nei - det er helt tyst. Merkelig, spør du meg.

 

Denne teorien din om at det var den amerikanske kvinnen som i praksis hadde kommandoen, er vel nettopp bare en teori? Og det at mannen på radio høres litt usikker ut, er knapt noe bevis på at dette stemmer. Vi vet jo ikke at det er øverste myndighet på brua (vaktsjef) som snakker her, og personlig synes jeg det er mye som tyder på at det ikke er det. Til det virker han altfor uerfaren.

Redigert av Safety first (see edit history)
Link to post
Share on other sites

fjordgrynt skrev for 3 timer siden:
Lars H. skrev for 3 timer siden:

Men panikken ville vel heller føre til at det ble gitt babord ror og bare øke skaden videre akterover?

Dette er store, tunge ting. 5000 tonn og 150 000 tonn - slike ting svinger ikke på en tiøring. Hva som ble gjort med roret på de to fartøyene etter at sammenstøtet var er faktum, vil ha null å si for skadeforløpet. MEN det kan fortelle noe om bevisstshetnivået på de to broene - så det er ikke uinterresant.

Ikke etter nei, men om man hadde gitt hardt styrbord like før sammenstøtet, så hadde de kunne svingt hekken vekk. Husk at Sola TS kun holdt 7 knop, mens HI holdt 17. Med riktig rorføring der så hadde de nok lett kunnet vri hekken vekk, men det er lett å være etterpåklok, og vanskeligere å gjøre, og "time" rett i en stresset situasjon.

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

leif_erikg skrev 5 minutter siden:

Ikke etter nei, men om man hadde gitt hardt styrbord like før sammenstøtet, så hadde de kunne svingt hekken vekk. Husk at Sola TS kun holdt 7 knop, mens HI holdt 17. Med riktig rorføring der så hadde de nok lett kunnet vri hekken vekk, men det er lett å være etterpåklok, og vanskeligere å gjøre, og "time" rett i en stresset situasjon.

 

Må si meg enig i dette. Hadde de bare fått igang en liten rotasjon mot styrbord i skroget, kunne kreftene i kollisjonsøyeblikket blitt langt mindre. Men som du sier, du skal ha god timing og gode nerver for å gjøre dette. Og vi vet jo heller ikke at de ikke gjorde nettopp dette, og reduserte omfanget i forhold til det det kunne vært.

Redigert av Safety first (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Safety first skrev Just now:

Må si meg enig i dette. Hadde de bare fått igang en liten rotasjon mot styrbord i skroget, ville kreftene i kollisjonsøyeblikket blitt langt mindre. Men som du sier, du skal ha god timing og gode nerver for å gjøre dette.

 

Jepp, lett å si bak tastaturet i en varm krok med kaffekoppen i neven :)

 

Samtidig så er jo dette en gjeng jeg håper vi kan stille litt strengere krav til en den gjennomsnittlige båtfører, og skuten har bra manøvreringsevne også. 

 

Kan jo muligens ha vært vanskelig å bedømme nøyaktig avstand når de først var kommet så nært som de var?

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

leif_erikg skrev 14 minutter siden:

 

Jepp, lett å si bak tastaturet i en varm krok med kaffekoppen i neven :)

 

Samtidig så er jo dette en gjeng jeg håper vi kan stille litt strengere krav til en den gjennomsnittlige båtfører, og skuten har bra manøvreringsevne også. 

 

Kan jo muligens ha vært vanskelig å bedømme nøyaktig avstand når de først var kommet så nært som de var?

 

Helt enig i at vi bør kunne stille strenge krav, de gjør jo knapt noe annet enn å trene. Men dette er ikke en jolle det heller, og det tar nok en del lange sekunder fra du vrir på roret/stikka til det begynner å skje noe. Uten at jeg kjenner detaljene, vil jeg tippe at personen på roret måtte gitt styrbord ror i god tid før kollisjonen for at dette skulle hatt noen effekt. Og det krever skikkelige baller, og svært god kjennskap til fartøyets dynamikk.

 

Tror også du har rett angående avstandsbedømming. Dette virker jo å ha kommet helt ut av det blå for de, det er vanskelig å si hvor godt de så det andre fartøyet, utover en fremre topplanterne som plutselig begynte å bli veldig høy...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...