Jump to content

KNM Helge Ingstad kollidert med tankskip. Se 1. innlegg før du poster.


Knallipadden

Recommended Posts

Safety first skrev 3 minutter siden:

Tror også du har rett angående avstandsbedømming. Dette virker jo å ha kommet helt ut av det blå for de, det er vanskelig å si hvor godt de så det andre fartøyet, utover en fremre topplanterne som plutselig begynte å bli veldig høy...

 

Enig, uansett hvor uforståelig det er for oss, så ser dette av en eller annen grunn ut til å ha kommet særdeles overraskende på. 

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

Liten oppdatering vedr. arbeidet med å forberede heving. Usikker på om det er på betal.. I så fall en kortversjon av kortversjonen: Vraket beveget litt på seg i går ettermiddag så av sikkerhetsmessige grunnen avsluttet de alt undervannsarbeid...

 

https://www.bt.no/nyheter/i/KvgXwG/KNM-Helge-Ingstad-flyttet-pa-seg-Dykkeoperasjoner-ble-avsluttet

Link to post
Share on other sites

leif_erikg skrev for 16 timer siden:

Ikke etter nei, men om man hadde gitt hardt styrbord like før sammenstøtet, så hadde de kunne svingt hekken vekk.

Tilsvarande manøver har Baatplassen diskutert før, den gongen sommarbåten MS "Sjøkurs" la styrbord fordi dei oppdaga ei grunne på styrbord side.

 

 

 

Redigert av skorpo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

leif_erikg skrev On 25.11.2018 at 19.56:

Ikke etter nei, men om man hadde gitt hardt styrbord like før sammenstøtet, så hadde de kunne svingt hekken vekk.

 

Nå kom vel Sola TS og sammenstøtet ganske overraskende på dem, så siden dette ikke foregikk i dagslys og man var forberedt på en slik manøver, tviler jeg på at man kunne oppnådd noe særlig ved en slik våkenhet.

 

Vi kan prøve å se matematisk på det, la oss begynne med det enkle: Helge Ingstad er 134 m lang og seiler i 17 knop som tilsvarer 8.75 m/s. Da bruker de drøyt 15.3 sekunder på å tilbakelegge en distanse tilsvarende sin egen lengde. Det ble nevnt at fregatten ble truffet litt aktenfor midtskips, så la oss si at de ble truffet 50 meter fra akterenden og 84 m fra baugen. De ble truffet av bulben, og som en kuriositet kan det da nevnes at vinkelen mellom kursen til de to båtene ikke påvirker hvor lang tid det vil ta å komme seg unna bulben, om begge holder stø kurs.

 

Dersom vi antar rettlinjet bevegelse var de altså 5.7 sekunder for sent ute til at de kunne gå klar Sola TS' bulb med akterenden. Sola TS beveget seg med 7 knop, som tilsvarer 3.6 m/s og beveger seg altså drøyt 20.5 meter i løpet av disse 5.7 sekundene. Nå var imidlertid poenget at fregatten skulle dreie styrbord for å forskyve akterenden raskere mot babord. Hvor mye raskere man kan få akterenden unna ved en slik manøver er vanskelig å si nøyaktig og det kommer blant annet an på hvilken vinkel det er mellom kursen til Sola TS og Helge Ingstad i utgangspunktet og hvor mye man rekker å dreie i løpet av den korte tiden det ville ta for Sola TS å ramme fregatten litt lenger akter, men jeg tror nok at de uansett ville fått en ordentlig smell og sannsynligvis sunket okke som. Baugen på et tankskip er bygget så sterk at den ikke gir seg overhodet. Faktisk var vel selve sammenstøtet ekstremt gunstig med tanke på at alle ombord overlevde uten alvorlige skader.

Link to post
Share on other sites

I følge lokal avisen vurderer havarikommisjonen å offentliggjøre foreløpig konklusjon på torsdag. Kan blir spennende å se. 

 

Sitat

 

 


På torsdag vil Havarikommisjonen legge frem en foreløpig rapport om ulykken. Dette vil skje på en pressekonferanse i Lillestrøm.

– Vi vil legge frem den informasjonen som vi mener at vi kan legge frem nå. Det vil ikke være en fullstendig rapport, men det har vært et stort infromasjonspress- og behov i denne saken. Derfor går vi ut med informasjon nå, sier Liseth.

 

 

Screenshot_20181127_194341.jpg

Redigert av Knallipadden (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vel sikkert ikke så vanskelig å vite hva som gikk galt for de som sitter på alle fakta. Ser likevel at politiet undersøker om språk kan ha medvirket til ulykken og hvordan en fregatt oppfører seg i simulator. Blir interessant å se hva som vektlegges i den foreløpige rapporten. 

Link to post
Share on other sites

Jeg føler at denne tråden nå er sterkt hemmet av, at moderator både har nedlagt forbud mot snakk om politikk i denne tråden, og oppstart av nye tråder. Saken er i ferd med å bevege seg inn i (og sikkert etterhvert ut av) en nye fase, der politikk og politikere er sentralt/-e.

 

Journalistikk er viktig, og da tenker jeg på grundig, spørrende, gravende journalistikk, og ikke på forenklede,  normerende, bombastiske overskrifter av typen "Bra båt med klare svakheter".

 

Det hadde vært ønskelig å kunne diskutere dette, når det er så relevant ift. en BP-sak.

Redigert av Vaagen (see edit history)

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Link to post
Share on other sites

Vaagen skrev for 13 timer siden:

Jeg føler at denne tråden nå er sterkt hemmet av, at moderator både har nedlagt forbud mot snakk om politikk i denne tråden, og oppstart av nye tråder. Saken er i ferd med å bevege seg inn i (og sikkert etterhvert ut av) en nye fase, der politikk og politikere er sentralt/-e.

 

Jeg oppfatter det som at moderators instruks var en reaksjon på noen totalt irrelevante innlegg som ble postet tidligere her, om politikere som ikke har noe med denne ulykken å gjøre. Hvis du har innspill som involverer politikk eller politikere og som er relevante for den saken som diskuteres her, synes jeg du burde ta sjansen på å presentere dem. Jeg kan ikke se noen grunn til at moderator eller andre skulle ha noe imot det.

Link to post
Share on other sites

Mannskapet på HI har kjørt visuelt og oppfattet at lysene på Sola TS som en stasjonær del av Sture terminalen. Sola TS skal også ha kjørt med dekkslys på, noe som gjorde at det var vanskeligere å se navigasjonslys. HI trodde da at de gikk på land hvis de svingte til styrbord ut i fra dette. Hvorfor de ikke har sett på radar eller AIS sier de ikke så mye om. 

Redigert av Knallipadden (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ref Knallipadden:

Måtte humre da spørsmålet fra salen om hvorfor HI ikke kunne svinge styrbord dukket opp..

Tydelig minst en i salen ikke aner hva en oljeterminal er og hvordan den henger sammen med fastlandet...

 

Ellers er dette faktisk det jeg helt innerst har tenkt hele tiden som årsak:

"Lurt" av alle lysene på land.

 

Nå får vi vel bare vente på når absolutt alle detaljene er ferdig analysert og blir publisert.

 

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...