Jump to content

KNM Helge Ingstad kollidert med tankskip. Se 1. innlegg før du poster.


Knallipadden

Recommended Posts

Mulligan skrev On 7.12.2018 at 10.32:

Det er aldri et punkt som kommer opp. Det kan hende at kritiske rom, f eks rom hvor det står en gatevalve, blir trykksatt, men aldri vannfylt.

Man kan jo tenke seg hva som skjer med et skrog som står på beddingen med maskinrommet fyllt med vann.

Tanker og rom, feks pumperommet og kofferdammer,  blir fylt med såpeskum og litt luft på toppen for se etter lekkasjer. Flasker til dykking i vann og røyk blir fylt nesten fulle med vann også luft for trykk. Uten vann blir dette en vanvittig bombe hvis flaskene ikke tåler testen .

 

Link to post
Share on other sites

Gudrun skrev for 12 timer siden:

Kalte fører opp på Vhf kanal 16 og gjorde de oppmerksom på hva medlemmer av Baatplassen hadde bestemt... :lol:

Likevel seilte midt i leden..  Hører jo ikke etter. :giggle:  

 

For mange år tilbake var det et forlis ikke så alt for langt derifra hvor skipperen på en mindre frakteskute ga den "letteste" av matrosene i oppgave å styre rett på fyret langt der forut mens han utførte et helt nødvendig ærend.

Da fører kom opp igjen i styrehuset stod de godt plassert på holmen, men med lykten rett i baugen. :saint:

 

En dyktig rormann styrer og holder skipet på de kurser han/hun blir gitt, selv om det ender opp i fjæresteinene.

Link to post
Share on other sites

Sjøholken skrev for 7 timer siden:

@fjordgryntHadde det vært så enkelt, så hadde det nok blitt gjort.

Men så enkelt er det. Å hale og dra i skroget med waiere, som er mer fleksible og som kunne berget skroget, ble lagt vekk til fordel for en massiv løsning med kjettinger, som er lite fleksible, og som garantert kommer til å ødelegge skroget. Og den åpenbart beste løsningen, tette skroget og pumpe ut vannet, har ingen tenkt på.

Link to post
Share on other sites

Brakkvannsseiler skrev for 7 timer siden:

En dyktig rormann styrer og holder skipet på de kurser han/hun blir gitt, selv om det ender opp i fjæresteinene.

En LYDIG rormann styrer og holder skipet på de kurser han/hun blir gitt, selv om det ender opp i fjæresteinene. En dyktig rormann styrer og holder skipet på rett kurs, men tenker selv, og tar ansvar når de over ham svikter - selv om det vil koste ham jobben for ordrenekt.

Redigert av fjordgrynt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

18 hours ago, tobixen said:

Årsaken til sammenstøtet var at én (eller to) person(er) på brua hadde en helt gal virkelighetsoppfatning, mens seks andre enten ikke fulgte særlig godt med eller trodde den ene personen hadde kontroll.

 

Når så mange fullstendig misser en fullt opplyst oljetanker, GPS, beskjeder på VHF, AIS, svære plott på radar, og gud vet hva andre ting denne moderne fregatten hadde av utstyr, er det også for meg åpenbart at det var noe spesielt på broa som gjorde at fokus gikk så totalt vekk fra alt hos alle og har vanskelig å tro at det var fordi alle satt med hodet begravd i mobiltelefonene sine. For det meste er dette et ikke-tema hvilket jeg synes er merkelig da det jo er kjernen i hele saken.

 

Synes også det er merkelig at det i 2018 ikke er noen maskinelle systemer som overvåker og advarer om farer, spesielt for et krigsskip hvor ting kan bli mer enn hektisk. Altså at GPS, radar, AIS osv analyserer litt selv og sier fra når ting er marginalt eller på kollisjonskurs. Eller kanskje det var, og at også disse ble oversett? I så fall blir det hele enda mer utrolig.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, fjordgrynt said:

 En dyktig rormann styrer og holder skipet på rett kurs, men tenker selv, og tar ansvar når de over ham svikter - selv om det vil koste ham jobben for ordrenekt.

"Rormannen skal ikke tro, tenke, annta eller formode. Dog skal det være ham tillat at redde seg i land ved svømming om han skulde falde i vannet."

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

@fjordgrynt Det er sikkert enkelt i ditt hode, men det er ikke akkurat slik. Har du sett skaden? Det gjøres nok vurderinger som baserer seg på litt mer informasjon enn det båtplassen har tilgang til.

 

Det å bruke wire er ikke en heldig løsning, de har mye mindre friksjon og anleggsflate  enn kjetting. En wire vill kunne ende opp med å skjære seg inn i konstruksjonen, det er ikke noe man ønsker.

Link to post
Share on other sites

Siste pressemelding fra forsvaret:

 

Søndag 9. desember Kl. 09.10:

KNM Helge Ingstad har ligget rolig det siste døgnet. Arbeidet med å trekke løftekjettinger under fartøyet fortsatte frem til lørdag kveld. Rambiz seilte da tilbake til Hanøytangen og vil bli liggende der til været tillater å gjenoppta arbeidet ute ved fartøyet. Arbeidet fortsetter med videre forberedelser og planlegging til løfteoperasjonen.

 

Lørdag 8. desember Kl. 08.50:

Fartøyet har ligget rolig det siste døgnet. Arbeidet med å trekke løftekjettinger under KNM Helge Ingstad har pågått siden fredag morgen og gjennom natt til lørdag. Arbeidet blir utført med kranlekteren Rambiz og dykkere. Utstyret som benyttes er kraftig og tungt, det er et tidkrevende arbeid. Det er meldt sterk vind fra nord på søndag, det kan medføre at arbeidet må midlertidig stanses i løpet av helgen.

 

 

Link to post
Share on other sites

bellen skrev for 16 timer siden:

Tipper det må ekstremt mye sveising til for å gjøre skroget vanntett igjen slik den ligger i dag. Jeg tviler sterkt på at det er kun der kollisjonsskaden er som det vil trenge inn vann nå. 

Punktsveising og byggeskum.

 

mvh

Fjordgrynt

Siv.Ing.

Redigert av fjordgrynt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjøholken skrev for 6 timer siden:

@fjordgrynt Det er sikkert enkelt i ditt hode, men det er ikke akkurat slik. Har du sett skaden? Det gjøres nok vurderinger som baserer seg på litt mer informasjon enn det båtplassen har tilgang til.

 

Det å bruke wire er ikke en heldig løsning, de har mye mindre friksjon og anleggsflate  enn kjetting. En wire vill kunne ende opp med å skjære seg inn i konstruksjonen, det er ikke noe man ønsker.

Poenget mitt er at å hale opp det tunge skroget på 5000 tonn med kjettinger - det er som å heise opp en død ku etter juret. Det er ikke mye ku igjen da. Eneste muligheten man har for å berge skroget, slik at det kan bli en fregatt igjen, er å tette skroget, pumpe ut vannet, slik at båten flyter. Da kan man buksere den vekk og inn til Håkonsvern; inn i tørrdok. Å heise opp et så lett skrog etter kjettinger, frakte det på en lekter - det blir aldri båt igjen, det er sikkert. Kursen kan like gjerne først som sist stakes ut til til "knoksen", som er dette gjenvinningsfimaet i Mekjarvik som hogger opp gamle oljeintallasjoner. En fregatt gjør disse gutta av med på en formiddag.

Redigert av fjordgrynt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

bellen skrev 6 minutter siden:

Ja, nei.. Baatplassen er jo ikke rette plassen å anbefale metoder. Jeg tror du må ringe rederikontoret til Boa og fortelle om planen din. 

Dette ansvaret ligger ikke på det utenlandske rederiet, som gjorde alt rett og var under los. Dette må gutta på Håkonsvern rydde opp i, i samarbeid med vår politiske ledelse. Dette er 4-5 milliarder i spill - ikke budsjettet på julebordet for fiffen på Håkonsvern.

Link to post
Share on other sites

Boa = selskapet (som også er et rederi) som KNM har gitt bergingsoppdraget til. Er nok de du bør kontakte om du har noen gode ideer...

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, fjordgrynt said:

Poenget mitt er at å hale opp det tunge skroget på 5000 tonn med kjettinger - det er som å heise opp en død ku etter juret. Det er ikke mye ku igjen da. Eneste muligheten man har for å berge skroget, slik at det kan bli en fregatt igjen, er å tette skroget, pumpe ut vannet, slik at båten flyter. 

Man har neppe tenkt å heise opp skroget fullt av vann. Man heiser (sakte) samtidig som man pumper ut vannet. På det viset vil man ikke utsette skroget for særlige krefter.

 

Venter på at noen skal foreslå å blåse alle hulrom under vann fulle av ping-pongballer, slik Petter Smart gjorde i Donal Duck i 1957. Funka den gang.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Liker ideen til fjordgrynt.Metoden innebærer ingen bruk av løfteutstyr.oppdriften kommer av seg selv,om man får tettet skroket sånn noenlunde.Behøver jo ikke være potte tett,så lenge man har stor kapasitet på pumpeutstyr.Eneste som skurrer her er at de proffesjonelle aktørene som er ansvarlig for løftet ikke har tenkt på metoden??

 

Link to post
Share on other sites

VG  er i gang med vurderinger av berging lønn  til taubåtene. Da det virker som HI var uten kommando  både før og etter  kollisjonen så  blir det et interessant spørsmål  da det virker som HI aldri sendte ut nød signaler eller ba om assistanse , det virker som  det var taubåtene som satte i gang den bergingen som ble gjort ,slik  assistansen/bergingen  av  Rokknes ble gjort ,bare att der sto taubåtene og støttet helt  til skipet var sikret mens her trakk de seg tilbake ganske fort slik att båten skled i fra og etter en dårlig vaier sikring forsvant nesten helt ned i dypet.              Skal tro hvem som ga den ordren om tilbaketrekkingen av taubåtene.  Redning kan være god butikk , men  ved dårlige valg  kan føre til  rett til erstatnings krav mot berger.

Link to post
Share on other sites

3 minutes ago, fiskebaat said:

VG  er i gang med vurderinger av berging lønn  til taubåtene. Da det virker som HI var uten kommando  både før og etter  kollisjonen så  blir det et interessant spørsmål  da det virker som HI aldri sendte ut nød signaler eller ba om assistanse , det virker som  det var taubåtene som satte i gang den bergingen som ble gjort ,slik  assistansen/bergingen  av  Rokknes ble gjort ,bare att der sto taubåtene og støttet helt  til skipet var sikret mens her trakk de seg tilbake ganske fort slik att båten skled i fra og etter en dårlig vaier sikring forsvant nesten helt ned i dypet.              Skal tro hvem som ga den ordren om tilbaketrekkingen av taubåtene.  Redning kan være god butikk , men  ved dårlige valg  kan føre til  rett til erstatnings krav mot berger. 


Hvis Forsvaret skal gå etter taubåtene så er farsen komplett. Tror det skal en sjelden dårlig vurdering til for at det kommer dit.

Link to post
Share on other sites

Ventus skrev 49 minutter siden:


Hvis Forsvaret skal gå etter taubåtene så er farsen komplett. Tror det skal en sjelden dårlig vurdering til for at det kommer dit.

 

Vil ikke forundre meg et sek. ser ut til at tabbekvoten til marinen kan bli nærmest uendelig...

Akkurat hevingen tror jeg en kan ta det med knusende ro...er egentlig ikke noe stort fartøy og heve, og så lenge boa selskapet får jobbe i fred for amatører i Donald dress, så går nok det smerte fritt..

Men en viss risiko er det alltid ved heving...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...