Jump to content

KNM Helge Ingstad kollidert med tankskip. Se 1. innlegg før du poster.


Knallipadden

Recommended Posts

Ja, som du@John Kr skriver, så lenge skadene på strukturen ikke for store, så vil det nok lønne seg å sette Ingstad tilbake i stand. 

Jeg tror det vil bli håpløst å få en ny type fregatt inn. Da tror jeg heller at alternativet blir 4 stk, men det kommen an på den politiske vilje.... Det gjelder forsåvidt det aller meste her.

Link to post
Share on other sites

ravddo skrev 58 minutter siden:

Det er ikke skroget som er dyrt på en fregatt. Luftovervåkingsradaren (SPY 1F) koster alene flere milliarder å kjøpe i dag. Sonarutrustningen fra Kongsberg/simrad er ikke billig dette heller.

 

Nei. beklager men dette er helt fullstendig galt. Radarsystemet fra Lockheed Martin for en fregatt koster bare en brøkdel av denne summen. Det du refererer til er prisen for komplette forsvarskontrakter bestående av en rekke våpenstyringssystemer til flere enheter.

 

(SPY 1F som nansen klassen benytter er en mindre enhet av den større SPY 1D typen som brukes på destroyere og større krigsskip.)

 


On 12 July 2006, Raytheon made public that was awarded a $73 million contract for the advanced procurement of AN/SPY-1D(V) radar antennas for the first three Australian Air Warfare Destroyers (AWDs). The contract also included system transmitters, associated hardware and spares.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

John_Kr skrev for 4 timer siden:

Litt sent innlegg ...

Må bare hive meg inn i diskusjonen, det er åpenbart at noen her ikke kjenner prosessene som går i slike hendelser. Det som er helt klart at Norge trenger X-antall fregatter, skal HI avhendes og erstattes ned nytt skip så må man igjennom en prosess i Forsvarsdepartementet og Storting, ekstra bevilgninger over statsbudsjettet. Deretter begynner anbudsprosessene og tilhørende prosesser, dette tar årevis lang kamp. Dersom vi hever et tilsynelatende havarert skip så kan skipet direkte sendes på verft for oppbygging, ingen lange prosesser, tid spares og ikke minst et annet budsjett.

 

Det må jo være et unntak i dette regelverket for erstatning av tapte skip. Det må det være - ellers er det jo klin kokos idioter som har laget dette regelverket. Hvis kongeriket vårt skulle komme i en ny konflikt - og KNM Erna Solberg skulle gå på en smell - bokstavelig talt, og synke. Vil man da ikke kunne få erstattet dette panserskipet før etter at konflikten er over, og normale politiske tilstander er etablert ? Det er en absurd tanke, men det skulle ikke forundre meg om det er slik.

 

"I fredstid må man bygge landet for å tåle en krig - under krigen må man forberede seg på freden"

Var det Winston som sa det, eller var det Fjordgrynt ?

 

Redigert av fjordgrynt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 3 timer siden:

 

Nei. beklager men dette er helt fullstendig galt. Radarsystemet fra Lockheed Martin for en fregatt koster bare en brøkdel av denne summen. Det du refererer til er prisen for komplette forsvarskontrakter bestående av en rekke våpenstyringssystemer til flere enheter.

 

(SPY 1F som nansen klassen benytter er en mindre enhet av den større SPY 1D typen som brukes på destroyere og større krigsskip.)

 


On 12 July 2006, Raytheon made public that was awarded a $73 million contract for the advanced procurement of AN/SPY-1D(V) radar antennas for the first three Australian Air Warfare Destroyers (AWDs). The contract also included system transmitters, associated hardware and spares.

Røfli  300 mill. er jo litt penger det også ... $73 delt på tre og multiplisert med dagens dollarkurs.

Link to post
Share on other sites

ravddo skrev for 4 timer siden:

Nja. Må nok demonteres endel utstyr som ikke ønskes på avveie før evt kondemnering. I tillegg er det mye deler som kan gjenbrukes enda. Dette er deler som vil kunne settes i stand å brukes i reserve. Det er en kjensgjerning at militært utstyr i Norge blir ekstremt gammelt før det byttes ut. Osloklassen ble jo steingamle. Da blir endel rene ståldeler uerstattelige over tid. Før ble det kjøpt inn store mengder deler til lager. Men disse tider er forbi. Der er jo ingen hemlighet og har vært i media flere ganger at det mangler store mengder kritiske reservedeler som er unike og krever lang produksjonstid.

 

Hva som skjer til slutt om de blir oppbygd eller ikke er en politisk avgjørelse slik forsvaret er organisert idag. Det er desverre mange eksempler ar avgjørelser er av politisk art og ikke basert på faglige råd. Som ansatt offiser bør jeg nok ikke utdype dette videre selv om jeg har nådd toppen i min ballistiske karrierestige.

For å ta ned konfliktnivået  i debatten litt - slik er tolker deg mellom linjene, så bør ikke Helge Ingstad erstattes med et maken skip, men at pengene heller bør settes  inn i å lage en helt ny serie fregatter, for Helge Instad og hennes søsterskip allerede er umoderne ? Mye er nok sant i det, den rivende utviklingen innenfor autonome droner var vanskelig å forutse i 1995 - er fregattene våre utstyrt til å forsvare seg mot slike trusler ? En drone krever ikke mye ildkraft for å tas ut - men det kreves stadig mer intelligente ildstyringssystemer. Mimre - jeg satt bak radaren i et RSS-40 ildstyringssystem  designet rett etter krigen, i 1985, på Bardufoss, og skulle forsøke å etablere lock-on på et dengang topp moderne Tornado-jager fra Luftwaffe - hadde ikke sjangs mot den elektroniske krigføringene (EK) som ble ført dengangen fra moderne jagerfly.  Så det er viktig å være på tå hev - se hva som kommer - og være forberedt. Det var kanskje en russisk militær drone som førte fregatten på villspor og førte til havariet - det får vi kanskje vite om 40 år, når Putins barnebarn åpner det russisk-norske vennskapsmuseet i Frognerparken - som takk for at vi sa ja til å bli med i den stor-russiske sfære av enige land.

 

Er vi ikke på vakt, kan våre barn og barnebarn oppleve akkurat det.

Redigert av fjordgrynt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

fjordgrynt skrev for 6 timer siden:

For å ta ned konfliktnivået  i debatten litt - slik er tolker deg mellom linjene, så bør ikke Helge Ingstad erstattes med et maken skip, men at pengene heller bør settes  inn i å lage en helt ny serie fregatter, for Helge Instad og hennes søsterskip allerede er umoderne ? Mye er nok sant i det, den rivende utviklingen innenfor autonome droner var vanskelig å forutse i 1995 - er fregattene våre utstyrt til å forsvare seg mot slike trusler ? En drone krever ikke mye ildkraft for å tas ut - men det kreves stadig mer intelligente ildstyringssystemer. Mimre - jeg satt bak radaren i et RSS-40 ildstyringssystem  designet rett etter krigen, i 1985, på Bardufoss, og skulle forsøke å etablere lock-on på et dengang topp moderne Tornado-jager fra Luftwaffe - hadde ikke sjangs mot den elektroniske krigføringene (EK) som ble ført dengangen fra moderne jagerfly.  Så det er viktig å være på tå hev - se hva som kommer - og være forberedt. Det var kanskje en russisk militær drone som førte fregatten på villspor og førte til havariet - det får vi kanskje vite om 40 år, når Putins barnebarn åpner det russisk-norske vennskapsmuseet i Frognerparken - som takk for at vi sa ja til å bli med i den stor-russiske sfære av enige land.

 

Er vi ikke på vakt, kan våre barn og barnebarn oppleve akkurat det.

 

Tror nok det ligger en del forpliktelser gjennom NATO som vi ikke bare har mulighet til å ta avgjørelser på selv. Bl.a. var jo Helge Ingstad under NATO kommando når den havarerte. Men at det kan være tryggere med droner enn fregatter er jo en annen sak:giggle::giggle:

Link to post
Share on other sites

@fjordgrynt jeg kan ikke se noe annet alternativ enn å avhende, eller sette ingstad i stand.

Nansen klassen er ikke halvveis i levetiden enda, det vil være meget dumt å få inn en ny type fartøy.

Når fartøyene er like trengs det mindre reservedeler og mannskapene kan benyttes på alle fartøy.

Nansen klassen må hele tiden fornyes og oppgraderes for å være moderne, både våpenteknisk og skipsteknisk. Selv om noe av systemene begynner å dra på årene, så blir fartøyene modernisert hele tiden.

 

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 54 minutter siden:

 

Tror nok det ligger en del forpliktelser gjennom NATO som vi ikke bare har mulighet til å ta avgjørelser på selv. Bl.a. var jo Helge Ingstad under NATO kommando når den havarerte. Men at det kan være tryggere med droner enn fregatter er jo en annen sak:giggle::giggle:

Ironi er en vanskelig sjanger - men når jeg snakket om Putin og "fredelig enighet" mellom naboland - jeg håper noen tok den, ihvertfall,

Link to post
Share on other sites

Tråden begynner å bli lang, men her er lørdagens rapport fra forsvaret, beklager hvis andre har lagt ut det samme:

 

Lørdag 5. januar:

Værforholdene på havaristedet har vært gode det siste døgnet og KNM Helge Ingstad har ligget rolig. Dykkeoperasjoner for å feste løftekjettinger fast til skroget samt klargjøre til passiv vanndrenering av fartøyet under løfteoperasjonen har pågått. Kranlekteren Rambiz fortøyer lørdag morgen ved havaristen og skal begynne å trekke de siste løftekjettingene under KNM Helge Ingstad.

 

Link to post
Share on other sites

Gudrun skrev 9 minutter siden:

Tråden begynner å bli lang, men her er lørdagens rapport fra forsvaret, beklager hvis andre har lagt ut det samme:

 

Lørdag 5. januar:

Værforholdene på havaristedet har vært gode det siste døgnet og KNM Helge Ingstad har ligget rolig. Dykkeoperasjoner for å feste løftekjettinger fast til skroget samt klargjøre til passiv vanndrenering av fartøyet under løfteoperasjonen har pågått. Kranlekteren Rambiz fortøyer lørdag morgen ved havaristen og skal begynne å trekke de siste løftekjettingene under KNM Helge Ingstad.

 

Gode nyheter - da er det ting på gang. Men for de uinvidde i militære eufemismer skal jeg oversette meldingen til vanlig norsk:

 

Lørdag 5. januar:

Værforholdene på havaristedet har vært gode det siste døgnet og KNM Helge Ingstad har ligget rolig. Dykkere har festet løftekjettinger fast til skroget, og laget hull i skroget slik at vannet kan renne  ut når løftingen er i gang.  Kranlekteren Rambiz fortøyer lørdag morgen ved havaristen og skal begynne å trekke de siste løftekjettingene under KNM Helge Ingstad.

 

Redigert av fjordgrynt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror aldri at Forsvaret kjøper en ny fregatt til, vil være svært dyrt og omfattende, måtte i såfall slenge seg på en annen nasjons kjøp og da ville den blitt helt ulik Nansen-klassen. Ville heller ha sett på å beholde Skjold-klassen i steden for å fase de ut som de har tenkt i dag, og kanskje kjøpt et ekstra kystvaktfartøy eller ubåt ettersom dette er noe man nå skal kjøpe inn uansett.

<p>Har hatt/har Zodiac 12, Quicksilver 8 5hk tohatsu, GH 10 9,9 Yamaha, Skibsplast 14 25hk Mercury, Vernøy 430 sl 25hk Johnson, Saga 20 Marna MB10a, Hasla 21 Yanmar 3qm30.

Link to post
Share on other sites

ags88 skrev 2 minutter siden:

Nåja, ikke sikkert fregattene vises på ais....

Nei, jeg søkte opp alle på marinetraffic, og eneste treffet jeg fikk var KNM Roald Amundsen til kai ved Haakonsvern 28 november i fjor. Så vi kan trygt slå fast at AIS kun brukes i spesielle tilfeller av marinens fartøyer - det er ikke slik at AIS skrus av i spesielle tilfeller. AV er normaltilstanden.

Link to post
Share on other sites

I forhold til antall fregatter skulle en anta at de operasjonelle behov iht. en strategi er bestemmende for antall og type/spesifikasjoner.

At det er upraktisk, lite økonomisk etc. mede enten er annen type eller annet er å underminere strategien strengt tatt ("blåruss" vs. "krigens krav")

 

Dog, om en kan bøte ved å tilpasse seg til realitetene på bakgrunn av hva som opprinnelig gjorde at 5 var valgt (f.eks. 1 stk. til tyngre vedlikehold, 1 til trening, 3 operasjonelle) kan det å beslutte å ikke erstatte/gjenoppbygge være fornuftig.

Link to post
Share on other sites

Ventus skrev On ‎06‎.‎01‎.‎2019 at 19.04:

I forhold til antall fregatter skulle en anta at de operasjonelle behov iht. en strategi er bestemmende for antall og type/spesifikasjoner.

At det er upraktisk, lite økonomisk etc. mede enten er annen type eller annet er å underminere strategien strengt tatt ("blåruss" vs. "krigens krav")

 

Dog, om en kan bøte ved å tilpasse seg til realitetene på bakgrunn av hva som opprinnelig gjorde at 5 var valgt (f.eks. 1 stk. til tyngre vedlikehold, 1 til trening, 3 operasjonelle) kan det å beslutte å ikke erstatte/gjenoppbygge være fornuftig.

 

Norge har vel operasjonelt ikke et veldig stort behov for fregatter egentlig, burde hatt flere mindre og raskere fartøy i korvettstørrelse. Viktigste argumentet for å ha fregatter er vel mer utdanningsløpet, og at en må ha en slik størrelse skip for faktisk å få et stort og komplekst nok miljø for å faktisk drive utdanning og skole i marinen.

Redigert av LM 9725 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1 minute ago, LM 9725 said:

 

Norge har operasjonelt ikke behov for fregatter egentlig, burde hatt flere mindre og raskere fartøy i korvettstørrelse. Viktigste argumentet for å ha fregatter er vel mer utdanningsløpet, og at en må ha en slik størrelse skip for faktisk å få et stort nok miljø for å faktisk utdanne sjøfolk i marinen.

 I Norge har det vært tradisjon for MTB våpen og vi har jo faktisk hatt et av verdens beste MTB forsvar!  Det var de Norske MTB' ene som senket flest båter under krigen fra basen på Shetland. Med de moderne Super Haukene hadde vi full kontroll på Norsk kyst og farvann.. Alle skipsførerene var Lommekjendte.. Vi fikk kjeft om vi ikke gikk på noen skjær i løpet av kontigenten! Da hadde det vært for pinglete navigering! Haukene hadde dobbelbunn så de holdt seg rimelig flytende på egene lensepumper..alle vantette skott ble lukka i transit

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Dagens oppdatering fra forsvaret:

 

Tirsdag 8. januar

Sterk vind på havaristedet medfører midlertidig stans i arbeidet på KNM «Helge Ingstad». Kranlekterne og dykkerfartøyene ligger nå på Hanøytangen og gjennomgår og trener på operasjoner som skal gjennomføres i følge med løftet. Det foregår fortsatt detaljplanlegging av løfteoperasjonen.

 

 

Til John_Kr:

Får bare opp feilmeldinger på linken til livsendingen, så et eller annet er galt.

 

Link to post
Share on other sites

11 hours ago, LM 9725 said:

 

Norge har vel operasjonelt ikke et veldig stort behov for fregatter egentlig, burde hatt flere mindre og raskere fartøy i korvettstørrelse. Viktigste argumentet for å ha fregatter er vel mer utdanningsløpet, og at en må ha en slik størrelse skip for faktisk å få et stort og komplekst nok miljø for å faktisk drive utdanning og skole i marinen.

Hvis påstanden er at man har innrettet sjøstirdskreftene for å kunne drive utdanning er fakturm bør nok flere ta stripene og kommandoløkkene sine og børste av gullet...

Redigert av Ventus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...