Jump to content

KNM Helge Ingstad kollidert med tankskip. Se 1. innlegg før du poster.


Knallipadden

Recommended Posts

Dagens nyhetsoppdatering fra forsvaret:

 

Onsdag 9. januar

Sterk vind på havaristedet har medført midlertidig stans i arbeidet ved KNM «Helge Ingstad». Værvarselet for området ser bedre ut de nærmeste dagene. Kranfartøyet «Rambiz» vil i løpet av dagen transittere til havaristedet dersom forholdene tillater det for å fortsette forberedelser til løft. Dykkerfartøyet Flekkerøy bistår «Rambiz» og dykkeoperasjoner forventes å gjenopptas i løpet av dagen. Det foregår fortsatt detaljplanlegging av løfteoperasjonen.

Link to post
Share on other sites

Dagens oppdatering fra forsvaret:

 

Mandag 14.januar
Det er midlertidig stans i arbeidet på KNM «Helge Ingstad» på grunn av kraftig vind og sjø ved havaristedet. Fartøyets bevegelser monitorers kontinuerlig. Fartøyet beveger seg i bølgene, men ligger stille i sin posisjon på havbunnen. Arbeidet på KNM «Helge Ingstad» vil gjenopptas når værforholdene tillater dykking rundt fartøyet.

 

Link to post
Share on other sites

Det blir egentlig ikke bedre...

 

https://www.tv2.no/nyheter/10354260/

 

"Han avviser også bestemt spekulasjonene om at navigasjonsutstyret på fregatten skal ha vært slått av eller dekt til.

Hvis det skulle ha vært noen spesielle øvelser hvor ting skulle ha vært slått av, så måtte det ha vært på veldig trygge forhold, dagtid og jeg måtte ha vært på broen, sier Ottesen.

– Det er ingen grunn til å tro at det skjedde noen annet den natten?

– Nei, svarer kapteinen bestemt."

Link to post
Share on other sites

Bedre:  (sitat fra artikkelen)

 

– Jeg håper selvfølgelig på at ingen av mine skal straffes på noe vis, sier Ottesen.

– Jeg har ansvaret uansett. Det er et ansvar for 136 personer og et dyrt fartøy, sier kapteinen til TV 2.

 

(sitat fra artikkel i bt i dag, også kapteinen)

 

- Det er jeg som har ansvaret for alt som skjer ombord,  enten det er 

en kokk som kutter seg i fingeren eller vi kolliderer med et tankskip.

 

Det er jo en selvmotsigelse å håpe at andre ikke skal straffes om det er hans ansvar?

er det ikke det som innebærer å ha ansvar, at andre ikke må straffes?

 

Hva innebærer det egentlig for alle disse figurene som hevder de har ansvar,  og at de tar det.

legger seg paddeflate og det som ellers måtte være. Er det noen som har et tips?
 

Selv opplever jeg det nok både som ubehagelig (og kanskje dyrt om noe jeg har ansvaret for

går så alvorlig galt som dette gjorde.. er det bare meg, eller andre her?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Skipssjefen sier: "

Det første han gjorde etter å ha våknet var å løpe til operasjonsrommet. Her lå alt av papirer strødd utover gulvet samtidig som radaren viste at skipet var midt på fjorden.

– Jeg tenkte med en gang at det hadde skjedd noe alvorlig. Jeg så at vi var midt på fjorden, da skjønte jeg at vi ikke hadde krasjet på land."

"

 

Når han løper inn i operasjonsrommet og umiddelbart ser at båten ligger midt i fjorden, hvorfor trodde da bro og OBS bestetning at de var i ferd med å kollidere med land? 

 

Er litt pussig det der.

 

 

Link to post
Share on other sites

On 1/19/2019 at 8:38 PM, dude said:

Bedre:  (sitat fra artikkelen)

 

– Jeg håper selvfølgelig på at ingen av mine skal straffes på noe vis, sier Ottesen.

– Jeg har ansvaret uansett. Det er et ansvar for 136 personer og et dyrt fartøy, sier kapteinen til TV 2.

 

(sitat fra artikkel i bt i dag, også kapteinen)

 

- Det er jeg som har ansvaret for alt som skjer ombord,  enten det er 

en kokk som kutter seg i fingeren eller vi kolliderer med et tankskip.

 

Det er jo en selvmotsigelse å håpe at andre ikke skal straffes om det er hans ansvar?

er det ikke det som innebærer å ha ansvar, at andre ikke må straffes?

 

Hva innebærer det egentlig for alle disse figurene som hevder de har ansvar,  og at de tar det.

legger seg paddeflate og det som ellers måtte være. Er det noen som har et tips?
 

Selv opplever jeg det nok både som ubehagelig (og kanskje dyrt om noe jeg har ansvaret for

går så alvorlig galt som dette gjorde.. er det bare meg, eller andre her?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Du er inne på noe viktig. "Norsk ansvar" er ikke som annet ansvar... Uten konsekvens så vil ikke handlingsmønstre tilpasses heller.

Link to post
Share on other sites

@Ida Marie III Det er jo ikke dermed sagt at de var på vei til å kollidere med land.

 

@Ventus Hva mener du med "Norsk ansvar"? 

 

Jeg skjønner hvorfor skipssjefen sier at han ikke vil at andre skal straffes, han har ansvaret som øverstkommanderende ombord, men det fritar uansett ikke andre som har fått delegert ansvar, som for eksempel vaktsjef på bro.

Link to post
Share on other sites

14 minutes ago, Sjøholken said:

 

@Ventus Hva mener du med "Norsk ansvar"? 

 

Jeg skjønner hvorfor skipssjefen sier at han ikke vil at andre skal straffes, han har ansvaret som øverstkommanderende ombord, men det fritar uansett ikke andre som har fått delegert ansvar, som for eksempel vaktsjef på bro.

 

image.png.9b21f92157ad3b850d5d7880a63028f0.png

Link to post
Share on other sites

Hørte med en om bord på kranlekteren i dag...

De fikk de to siste kjettingene rundt havaristen i går...

Nå har de totalt 16 kjettinger rundt den...

De trekker seg vekk igjen i dag pga vinden...

Og legger seg inntil havaristen igjen i kveld, for å justere på de forskjellige kjettingene...

Så begynner det vel kanskje å skje noe nå, om været tillater det..

Link to post
Share on other sites

Oppdatering fra forsvaret. Var usikker på om noen leste de så avventet litt, men ser ut for at noen fortsatt leser disse..:

---------------

 

Onsdag 23. januar

Kranlekteren «Rambiz» ligger på havaristedet og arbeider med å stramme opp løftekjettingene før de skal sikres endelig til skroget. Været på havaristedet er vekslende med sterk vind og sjø. Når vinden blir for sterk, forhaler «Rambiz» litt ut fra havaristen, men forsøker å utnytte perioder med rolig vær.

Link to post
Share on other sites

Dagens oppdatering fra forsvaret:

 

Torsdag 24. januar

Kranlekteren «Rambiz» ligger på havaristedet og arbeider med å stramme opp løftekjettingene før de skal sikres endelig til skroget. Det har vært god progresjon i arbeidet det siste døgnet. Utover torsdagen er vinden meldt å øke med bølger på én meter, dette vil legge begrensinger på arbeid som kan utføres på havaristen.

Link to post
Share on other sites

Sorry, litt sein i dag med dagens oppdatering fra forsvaret:

 

fredag 25. januar

Torsdag kveld økte vinden og sjøen på havaristedet, og kranlekteren «Rambiz» måtte forlate operasjonsområdet. Arbeid som ikke krever bruk av kranlekteren, vil starte opp straks været tillater det, og enheter ligger standby i området. Det er fortsatt en del arbeid som gjenstår med å sikre løftekjettingene i skroget slik at de kan ta opp de horisontale kreftene som opptrer under løftet.

 

 

Link to post
Share on other sites

Dagens oppdatering fra forsvaret.

 

Lørdag 26. januar

Sterk vind har den siste uken gitt flere avbrudd i arbeidet på KNM “Helge Ingstad”. Torsdag kveld ble forholdene på havaristedet slik at kranlekteren Rambiz måtte avbryte arbeidet og forlate området. Arbeidet med å trekke de to siste kjettingene samt å stramme opp resterende kjettinger viste seg å være mer krevende enn forventet da kjettingene kom i klem mellom skroget og havbunn. Været og utfordringene med løftekjettingene har gjort at det fortsatt gjenstår å stramme opp fire løftekjettinger, flere av løftekjettingene må også festes slik at kreftene i horisontal retning tas opp under løftet. Det er fortsatt en del arbeid som gjenstår før KNM “Helge Ingstad” er klar til å løftes, men fra søndag morgen og utover uken ser værforholdene lovende ut for at arbeidet i forbindelse med klargjøring til løft kan fortsette uten avbrudd.

Link to post
Share on other sites

Dagens oppdatering fra forsvaret:

 

Søndag 27. januar

Været har bedret seg i løpet av helgen, og videre arbeide på havaristen ble startet opp igjen i løpet av lørdag ettermiddag. Arbeidet med å klargjøre løftekjettinger til heving vil fortsette så lenge været tillater. Det er fortsatt en del arbeid som gjenstår før KNM “Helge Ingstad” er klar til løft. Vindstyrken skal øke til «Liten kulling» fra tirsdag ettermiddag før den igjen avtar ned mot «Laber bris» på fredag.

 

 

Link to post
Share on other sites

Turøy:

 

Hendelse = 29-April-2016

1. foreløpig rapport = 13-May-2016

1. rapport oppdatering = 27-Mai-2016

2. foreløpige rapport = 28-Juni-2016

3. foreløpige rapport = 28-April-2017

4. endelige rapport = 5-Juli-2018

 

KNM Helge Ingstad

Hendelse = 8-November-2018

1. foreløpige rapport = 29-November-2018

 

 

Det er en viss interesse i forhold til kompleksitet og tidslinje for rapportering (med muligheter for trykkleifer).
Sjøforsvaret har startet mediekampanjen med skipssjef etc. - til og med fått frem at mannskapet skal være med på å heve og jobbe med fartøyet. Det har ikke kommet frem noe om ansvar og rettsvirkning av denne hendelsen - folk er på jobb som "vanlig" virker til å være inntrykket man skal inngi.

.....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...