Gudrun Svart 9.Januar.2019 Del på Facebook Svart 9.Januar.2019 Dagens nyhetsoppdatering fra forsvaret: Onsdag 9. januar Sterk vind på havaristedet har medført midlertidig stans i arbeidet ved KNM «Helge Ingstad». Værvarselet for området ser bedre ut de nærmeste dagene. Kranfartøyet «Rambiz» vil i løpet av dagen transittere til havaristedet dersom forholdene tillater det for å fortsette forberedelser til løft. Dykkerfartøyet Flekkerøy bistår «Rambiz» og dykkeoperasjoner forventes å gjenopptas i løpet av dagen. Det foregår fortsatt detaljplanlegging av løfteoperasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 10.Januar.2019 Del på Facebook Svart 10.Januar.2019 Greit å få nyheter fra andre enn Forsvaret i blant også - det virker som de har nok med handlingslammelse rundt reservedeler om ikke bergning også... https://www.aldrimer.no/i-nestenulykke-fa-dager-for-helge-ingstad-havariet/ Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 14.Januar.2019 Del på Facebook Svart 14.Januar.2019 Dagens oppdatering fra forsvaret: Mandag 14.januar Det er midlertidig stans i arbeidet på KNM «Helge Ingstad» på grunn av kraftig vind og sjø ved havaristedet. Fartøyets bevegelser monitorers kontinuerlig. Fartøyet beveger seg i bølgene, men ligger stille i sin posisjon på havbunnen. Arbeidet på KNM «Helge Ingstad» vil gjenopptas når værforholdene tillater dykking rundt fartøyet. Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 19.Januar.2019 Del på Facebook Svart 19.Januar.2019 Det blir egentlig ikke bedre... https://www.tv2.no/nyheter/10354260/ "Han avviser også bestemt spekulasjonene om at navigasjonsutstyret på fregatten skal ha vært slått av eller dekt til. – Hvis det skulle ha vært noen spesielle øvelser hvor ting skulle ha vært slått av, så måtte det ha vært på veldig trygge forhold, dagtid og jeg måtte ha vært på broen, sier Ottesen. – Det er ingen grunn til å tro at det skjedde noen annet den natten? – Nei, svarer kapteinen bestemt." Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 19.Januar.2019 Del på Facebook Svart 19.Januar.2019 Bedre: (sitat fra artikkelen) – Jeg håper selvfølgelig på at ingen av mine skal straffes på noe vis, sier Ottesen. – Jeg har ansvaret uansett. Det er et ansvar for 136 personer og et dyrt fartøy, sier kapteinen til TV 2. (sitat fra artikkel i bt i dag, også kapteinen) - Det er jeg som har ansvaret for alt som skjer ombord, enten det er en kokk som kutter seg i fingeren eller vi kolliderer med et tankskip. Det er jo en selvmotsigelse å håpe at andre ikke skal straffes om det er hans ansvar? er det ikke det som innebærer å ha ansvar, at andre ikke må straffes? Hva innebærer det egentlig for alle disse figurene som hevder de har ansvar, og at de tar det. legger seg paddeflate og det som ellers måtte være. Er det noen som har et tips? Selv opplever jeg det nok både som ubehagelig (og kanskje dyrt om noe jeg har ansvaret for går så alvorlig galt som dette gjorde.. er det bare meg, eller andre her? Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 21.Januar.2019 Del på Facebook Svart 21.Januar.2019 https://www.vgtv.no/video/167496/berging-av-knm-helge-ingstad Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Johannes Svart 21.Januar.2019 Del på Facebook Svart 21.Januar.2019 Skipssjefen sier: " Det første han gjorde etter å ha våknet var å løpe til operasjonsrommet. Her lå alt av papirer strødd utover gulvet samtidig som radaren viste at skipet var midt på fjorden. – Jeg tenkte med en gang at det hadde skjedd noe alvorlig. Jeg så at vi var midt på fjorden, da skjønte jeg at vi ikke hadde krasjet på land." " Når han løper inn i operasjonsrommet og umiddelbart ser at båten ligger midt i fjorden, hvorfor trodde da bro og OBS bestetning at de var i ferd med å kollidere med land? Er litt pussig det der. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøholken Svart 21.Januar.2019 Del på Facebook Svart 21.Januar.2019 @Johannes De har da aldri sagt at de var i ferd med å kollidere med land? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 21.Januar.2019 Del på Facebook Svart 21.Januar.2019 (redigert) Rapportér innlegget Svart 1 time siden @Johannes De har da aldri sagt at de var i ferd med å kollidere med land? Jo, de argumenterte med at de ikke kunne gå lengre styrbord, for å unngå kollisjon...nettopp pga Sture terminalen... Redigert 21.Januar.2019 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 21.Januar.2019 Del på Facebook Svart 21.Januar.2019 Johannes skrev for 3 timer siden: Her lå alt av papirer strødd utover gulvet samtidig som radaren viste at skipet var midt på fjorden. Midt på fjorden stemmer nok, men så kapeinen også Sola TS på denne radaren eller gikk Sola TS ennå i stealth modus ? Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 21.Januar.2019 Del på Facebook Svart 21.Januar.2019 On 1/19/2019 at 8:38 PM, dude said: Bedre: (sitat fra artikkelen) – Jeg håper selvfølgelig på at ingen av mine skal straffes på noe vis, sier Ottesen. – Jeg har ansvaret uansett. Det er et ansvar for 136 personer og et dyrt fartøy, sier kapteinen til TV 2. (sitat fra artikkel i bt i dag, også kapteinen) - Det er jeg som har ansvaret for alt som skjer ombord, enten det er en kokk som kutter seg i fingeren eller vi kolliderer med et tankskip. Det er jo en selvmotsigelse å håpe at andre ikke skal straffes om det er hans ansvar? er det ikke det som innebærer å ha ansvar, at andre ikke må straffes? Hva innebærer det egentlig for alle disse figurene som hevder de har ansvar, og at de tar det. legger seg paddeflate og det som ellers måtte være. Er det noen som har et tips? Selv opplever jeg det nok både som ubehagelig (og kanskje dyrt om noe jeg har ansvaret for går så alvorlig galt som dette gjorde.. er det bare meg, eller andre her? Du er inne på noe viktig. "Norsk ansvar" er ikke som annet ansvar... Uten konsekvens så vil ikke handlingsmønstre tilpasses heller. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøholken Svart 21.Januar.2019 Del på Facebook Svart 21.Januar.2019 @Ida Marie III Det er jo ikke dermed sagt at de var på vei til å kollidere med land. @Ventus Hva mener du med "Norsk ansvar"? Jeg skjønner hvorfor skipssjefen sier at han ikke vil at andre skal straffes, han har ansvaret som øverstkommanderende ombord, men det fritar uansett ikke andre som har fått delegert ansvar, som for eksempel vaktsjef på bro. Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 21.Januar.2019 Del på Facebook Svart 21.Januar.2019 14 minutes ago, Sjøholken said: @Ventus Hva mener du med "Norsk ansvar"? Jeg skjønner hvorfor skipssjefen sier at han ikke vil at andre skal straffes, han har ansvaret som øverstkommanderende ombord, men det fritar uansett ikke andre som har fått delegert ansvar, som for eksempel vaktsjef på bro. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 21.Januar.2019 Del på Facebook Svart 21.Januar.2019 Sjøholken skrev 1 time siden: @Ida Marie III Det er jo ikke dermed sagt at de var på vei til å kollidere med land. Nei vel... Men Sture terminalen lå vitterlig på land sist jeg passerte der... Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 22.Januar.2019 Del på Facebook Svart 22.Januar.2019 Hørte med en om bord på kranlekteren i dag... De fikk de to siste kjettingene rundt havaristen i går... Nå har de totalt 16 kjettinger rundt den... De trekker seg vekk igjen i dag pga vinden... Og legger seg inntil havaristen igjen i kveld, for å justere på de forskjellige kjettingene... Så begynner det vel kanskje å skje noe nå, om været tillater det.. Sitér dette innlegget Link to post
ohm Svart 22.Januar.2019 Del på Facebook Svart 22.Januar.2019 Hva kommer det av at "NATO WARSHIP F313" vises på marinetraffic nå, med det som ser ut som siste posisjonen de meldte på marinetraffic før forliset? Siste signal kom nå for snart seks timer siden. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 22.Januar.2019 Del på Facebook Svart 22.Januar.2019 ohm skrev for 3 timer siden: Hva kommer det av at "NATO WARSHIP F313" vises på marinetraffic nå, med det som ser ut som siste posisjonen de meldte på marinetraffic før forliset? Siste signal kom nå for snart seks timer siden. Den er ikke helt død.... Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 23.Januar.2019 Del på Facebook Svart 23.Januar.2019 Oppdatering fra forsvaret. Var usikker på om noen leste de så avventet litt, men ser ut for at noen fortsatt leser disse..: --------------- Onsdag 23. januar Kranlekteren «Rambiz» ligger på havaristedet og arbeider med å stramme opp løftekjettingene før de skal sikres endelig til skroget. Været på havaristedet er vekslende med sterk vind og sjø. Når vinden blir for sterk, forhaler «Rambiz» litt ut fra havaristen, men forsøker å utnytte perioder med rolig vær. Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 23.Januar.2019 Del på Facebook Svart 23.Januar.2019 Takk for oppdateringer! Følger med. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 23.Januar.2019 Del på Facebook Svart 23.Januar.2019 https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2019/01/23/195494615/hap-om-a-starte-fregatthevingen-i-slutten-av-uka Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Gudrun Svart 24.Januar.2019 Del på Facebook Svart 24.Januar.2019 Dagens oppdatering fra forsvaret: Torsdag 24. januar Kranlekteren «Rambiz» ligger på havaristedet og arbeider med å stramme opp løftekjettingene før de skal sikres endelig til skroget. Det har vært god progresjon i arbeidet det siste døgnet. Utover torsdagen er vinden meldt å øke med bølger på én meter, dette vil legge begrensinger på arbeid som kan utføres på havaristen. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 25.Januar.2019 Del på Facebook Svart 25.Januar.2019 Sorry, litt sein i dag med dagens oppdatering fra forsvaret: fredag 25. januar Torsdag kveld økte vinden og sjøen på havaristedet, og kranlekteren «Rambiz» måtte forlate operasjonsområdet. Arbeid som ikke krever bruk av kranlekteren, vil starte opp straks været tillater det, og enheter ligger standby i området. Det er fortsatt en del arbeid som gjenstår med å sikre løftekjettingene i skroget slik at de kan ta opp de horisontale kreftene som opptrer under løftet. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 26.Januar.2019 Del på Facebook Svart 26.Januar.2019 Dagens oppdatering fra forsvaret. Lørdag 26. januar Sterk vind har den siste uken gitt flere avbrudd i arbeidet på KNM “Helge Ingstad”. Torsdag kveld ble forholdene på havaristedet slik at kranlekteren Rambiz måtte avbryte arbeidet og forlate området. Arbeidet med å trekke de to siste kjettingene samt å stramme opp resterende kjettinger viste seg å være mer krevende enn forventet da kjettingene kom i klem mellom skroget og havbunn. Været og utfordringene med løftekjettingene har gjort at det fortsatt gjenstår å stramme opp fire løftekjettinger, flere av løftekjettingene må også festes slik at kreftene i horisontal retning tas opp under løftet. Det er fortsatt en del arbeid som gjenstår før KNM “Helge Ingstad” er klar til å løftes, men fra søndag morgen og utover uken ser værforholdene lovende ut for at arbeidet i forbindelse med klargjøring til løft kan fortsette uten avbrudd. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 27.Januar.2019 Del på Facebook Svart 27.Januar.2019 Dagens oppdatering fra forsvaret: Søndag 27. januar Været har bedret seg i løpet av helgen, og videre arbeide på havaristen ble startet opp igjen i løpet av lørdag ettermiddag. Arbeidet med å klargjøre løftekjettinger til heving vil fortsette så lenge været tillater. Det er fortsatt en del arbeid som gjenstår før KNM “Helge Ingstad” er klar til løft. Vindstyrken skal øke til «Liten kulling» fra tirsdag ettermiddag før den igjen avtar ned mot «Laber bris» på fredag. Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 27.Januar.2019 Del på Facebook Svart 27.Januar.2019 Turøy: Hendelse = 29-April-2016 1. foreløpig rapport = 13-May-2016 1. rapport oppdatering = 27-Mai-2016 2. foreløpige rapport = 28-Juni-2016 3. foreløpige rapport = 28-April-2017 4. endelige rapport = 5-Juli-2018 KNM Helge Ingstad Hendelse = 8-November-2018 1. foreløpige rapport = 29-November-2018 Det er en viss interesse i forhold til kompleksitet og tidslinje for rapportering (med muligheter for trykkleifer). Sjøforsvaret har startet mediekampanjen med skipssjef etc. - til og med fått frem at mannskapet skal være med på å heve og jobbe med fartøyet. Det har ikke kommet frem noe om ansvar og rettsvirkning av denne hendelsen - folk er på jobb som "vanlig" virker til å være inntrykket man skal inngi. ..... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.