Jump to content

KNM Helge Ingstad kollidert med tankskip. Se 1. innlegg før du poster.


Knallipadden

Recommended Posts

Ja, fartøyet tilhører fortsatt Forsvaret, hvem andre skal de bruke? Spesielt mtp sikkerhetsklareringer, fartøykjennskap osv, så er det meget hensiktsmessig å benytte seg av deler av manskapet under disse operasjonene.

Fordeling av skyld holder politiet på med etterforskning av.

Link to post
Share on other sites

Just now, Sjøholken said:

Ja, fartøyet tilhører fortsatt Forsvaret, hvem andre skal de bruke? Spesielt mtp sikkerhetsklareringer, fartøykjennskap osv, så er det meget hensiktsmessig å benytte seg av deler av manskapet under disse operasjonene. 

Fordeling av skyld holder politiet på med etterforskning av.

 

Normalt bruker man ikke de som var involvert i en ulykke til å rydde i den... i sær når det er pågående etterforskning.

Man har vel 4 mannskap til å ta av... og kun noen få som aktivt seiler da en stort sett er til kai.

 

Så så vanskelig er det ikke å løse det problemet.

Link to post
Share on other sites

@VentusDet er mange av mannskapet som ikke var direkte involvert i ulykken. Det er da en selvfølge at bevis sikres først, der det er nødvendig.

Jeg veit ikke hvor du har påstandene fra at det kun er fåtall av fartøyene som seiler...

Mannskap på seilende fartøy har mer enn nok å gjøre. Når fartøy endelig kommer tilbake til hjemmehavn, så er det stort sett prioritert å avspasere og/eller utføre vedlikehold.

Link to post
Share on other sites

28 minutes ago, Sjøholken said:

@VentusDet er mange av mannskapet som ikke var direkte involvert i ulykken. Det er da en selvfølge at bevis sikres først, der det er nødvendig.

Jeg veit ikke hvor du har påstandene fra at det kun er fåtall av fartøyene som seiler...

Mannskap på seilende fartøy har mer enn nok å gjøre. Når fartøy endelig kommer tilbake til hjemmehavn, så er det stort sett prioritert å avspasere og/eller utføre vedlikehold.

 

Det var 5 stk, 3 "operative", 1 til tyngre vedlikehold og 1 saldert ofte pga. mannskaps+materiallmangel.
Nå er det 4 stk...

 

Alt mannskap tilhørende skipet er per def. "involvert"; om direkte, indirekte eller bare uheldigvis ombord. De fleste vil uansett være delaktige i skadebekjempelsen etterhånden - som også bør/er en del av granskningen.

 

image.png.dcbde679f162533bb78f48b4e11a3634.png

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Sjøholken said:

Hvis en av fregattene var "saldert" hvorfor har det da tidvis ikke vært fregatter, foruten den som er inne til hovedoverhaling, til kai på Haakonsvern?

 

Nei, Mannskapet som skal hjelpe til under heving/sanering skal ikke ta del i granskning.


Snakker vi 2017/2018 eksklusivt? Det er ikke lenge siden man klarte å stable en 4. besetning på bena. Og det er igjen også et spørsmål hva operativt betyr her - det å kunne forflytte seg fra A til B er ikke nødvendigvis riktige definisjonen.

 

Mannskap skal ikke ta del i granskning; de er/har vært under granskning/etterforskning.

Link to post
Share on other sites

Det er faktisk en god stund siden 4 besetning ble satt opp. 

Tidligere i 2018 hadde marinen 4 operative fartøy og ett inne til hovedoverhaling, det har marinen hatt i lang tid nå.

 

Mannskapet fra Helge Ingstad skal kun hjelpe til med berging og sanering, de har ingen oppgaver som angår etterforskning/granskning ombord (det ville vært meget uheldig).

Link to post
Share on other sites

8 minutes ago, Sjøholken said:

Det er faktisk en god stund siden 4 besetning ble satt opp. 

Tidligere i 2018 hadde marinen 4 operative fartøy og ett inne til hovedoverhaling, det har marinen hatt i lang tid nå.

 

Mannskapet fra Helge Ingstad skal kun hjelpe til med berging og sanering, de har ingen oppgaver som angår etterforskning/granskning ombord (det ville vært meget uheldig).


Vel - det skjedde rundt 2017-tiden. Og merk hva som definerer operativ...

 

https://www.aldrimer.no/fregattberedskapen-styrket/

 

Resten er også feil tolkning; normalt burde de ikke engang slippe ombord. Så klart ikke delta i etterforskningen. Det for å ikke skape en tvil som ikke bør være der.

Link to post
Share on other sites

En seilende fregatt vil kunne utøve suverenitet, hvilken grad av kampkraft den kan yte er ikke offentlig informasjon. Det er derfor forholdsvis likegyldig om "hvilken operativitet" den har.

 

Hvis alt av beviser er sikret, så gjør det da ingenting om man benytter deler av mannskap til sanering osv.

Link to post
Share on other sites

7 minutes ago, Sjøholken said:

En seilende fregatt vil kunne utøve suverenitet, hvilken grad av kampkraft den kan yte er ikke offentlig informasjon. Det er derfor forholdsvis likegyldig om "hvilken operativitet" den har.

 

Hvis alt av beviser er sikret, så gjør det da ingenting om man benytter deler av mannskap til sanering osv.

 

Dette er ikke politi eller kystvakt. Operativ forutsetter alle sensorer i drift og kampklar (får vel unnta helikopter her... litt snill kan man kanskje være) - ellers kunne man gråmalt hva som helst og derved "utøve suverenitet".

 

Hvordan kan alle beviser være sikret all den tid den ikke er hevet. De skal jo være med på selve hevingen og operasjonen rundt det. Det er en uheldig situasjon. Når den var i dokk så vær så god - etter at alle som skal gjennomgå alt har gjort det.

 

 

Link to post
Share on other sites

Ett fartøy er da operativ selv med defekter... Kystvakt utøver suverenitet hver dag....

 

Det at personell fra besetning skal være med på heving behøver ikke å bety at de skal ned i fartøyet før det som skal sikres av bevis er ferdig sikret? Det er vel heller ikke sikkert at personell får gå ombord før fartøyet er til kai igjen?

Link to post
Share on other sites

21 minutes ago, Sjøholken said:

Ett fartøy er da operativ selv med defekter... Kystvakt utøver suverenitet hver dag....

 

Det at personell fra besetning skal være med på heving behøver ikke å bety at de skal ned i fartøyet før det som skal sikres av bevis er ferdig sikret? Det er vel heller ikke sikkert at personell får gå ombord før fartøyet er til kai igjen?

 

Det kan være KTS med mangler. Men uten KTS er det ikke operativt ift. fylle sin primærfunksjon. Det kan så klart overta andre funksjoner...

 

Så spesfikke har ikke nyhetene vært. Det er uansett en uheldig blanding.

Link to post
Share on other sites

10 minutes ago, Sjøholken said:

Primærfunksjon er ikke nødvendigvis krig/kamp. Eventuell primærfunksjon kommer helt an på eventuelt type oppdrag. 

 

Om det er en uheldig blanding eller ikke, kommer an på hvordan dette løses i praksis, og det finner du vel ikke ut før de kommer så lagt. 

  

  

 

Det er alltid Forsvarets primærfunksjon å være klar. Selv om noen synes det er viktigere med helt andre ting... derfor er vel tingene som de er også.

 

Det er uheldig i alle tilfelle at de er involvert. Hvor uheldig vil avhenge av resten.

Link to post
Share on other sites

Dagens oppdatering fra forsvaret:

 

Mandag 28. januar

Været har bedret seg i løpet av helgen, og videre arbeid på KNM «Helge Ingstad» ble startet opp igjen lørdag. Kranlekteren «Rambiz» kom ut til havaristedet søndag formiddag og startet med oppstramming av de siste fire løftekjettingene. Videre arbeid for å bli klar til løft består i sikring av løftekjettingene, forsterking av skroget på KNM «Helge Ingstad» ved løftekjettingene i baugen samt justeringer av løftearrangementet til kranene.

Link to post
Share on other sites

Tror vi med sikkerhet kan si at KNM Helge Ingstad aldri kommer til å seile igjen! Mulig noeutstyr kan reddes men svært lite!

Eneste Marinefartøy som harvært i skarp beredskap i det siste er vel kystvakt(gulfkrigen) og MTB`ene som var med å patruljere ved Gibraltar. De gamle fregattene var jo utdaterte omtrent da vi fikk dem.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

42 minutes ago, -morten- said:

Tror vi med sikkerhet kan si at KNM Helge Ingstad aldri kommer til å seile igjen!

 

Mon tro om den kunne ha vært reddet hvis den hadde blitt hevet raskt?

 

I så fall kjipt å tenke på at man kunne ha åpnet lommeboken og fått en hel hærskare til å heve den for vanvittige summer men allikevel spart milliarder. Kanskje den største blemma i hele historien?

Link to post
Share on other sites

3 minutes ago, Duppe said:

 

Mon tro om den kunne ha vært reddet hvis den hadde blitt hevet raskt?

 

I så fall kjipt å tenke på at man kunne ha åpnet lommeboken og fått en hel hærskare til å heve den for vanvittige summer men allikevel spart milliarder. Kanskje den største blemma i hele historien?

tror en del kunne vært reddet om de hadde tjora den til en lekter, men krever jo at det hadde vært sånnt utstyr tilgjengelig.. Min første tanke var at det hadde vært lurt å festa flytepontonger langs skipssiden,  sånnt finnes vel ikke her til lands!, desuten var jo maskinrommene sikkert allerede fylt med vann, så måtte hatt mye oppdrift..  MTB`ene brukte man å buksere på siden av Valkyrien (støttefartøyet,Spplybåt)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev for 7 timer siden:

Tror vi med sikkerhet kan si at KNM Helge Ingstad aldri kommer til å seile igjen! Mulig noeutstyr kan reddes men svært lite!

Eneste Marinefartøy som harvært i skarp beredskap i det siste er vel kystvakt(gulfkrigen) og MTB`ene som var med å patruljere ved Gibraltar. De gamle fregattene var jo utdaterte omtrent da vi fikk dem.

Om KNM Helge Ingstad kommer til å seile igjen er vel ikke avgjort. 

Sjøforsvaret har nok til enhver tid fartøy i beredskap. 

Nansen klassen var langt fra utdaterte når Sjøforsvaret fikk dem, og de er langt unna utdaterte nå også.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder elektronisk utstyr som har vært i saltvann, så er det nok svært lite som kan reddes. Om det har ligget i noen dager eller uke har ikke så mye å si. Det er vanskelig å få fjernet alt salt som har trukket inn i komponenter osv. Siden salt også mer enn gjerne leder strøm kan det være med på og sette i gang galvanisk korrosjon og kortslutninger av restspenninger.

Hvis man skulle være så heldig å få reddet endel elektronikk, så er erfaringen at levetiden er kort og ustabilitet oppstår fort. Det er nok ikke noe vil vil ha i våpensystemer eller andre styringssystemer.

 

Når det gjelder litt tyngre og større gjenstander, som elektro og dieselmotorer, så vil det være mye enklere å redde. Selv etter litt tid under vann, men det handler om å unngå for lang eksponering mot luft mellom heving og konservering.

Link to post
Share on other sites

10 hours ago, -morten- said:

tror en del kunne vært reddet om de hadde tjora den til en lekter, men krever jo at det hadde vært sånnt utstyr tilgjengelig.. Min første tanke var at det hadde vært lurt å festa flytepontonger langs skipssiden,  sånnt finnes vel ikke her til lands!, desuten var jo maskinrommene sikkert allerede fylt med vann, så måtte hatt mye oppdrift..  MTB`ene brukte man å buksere på siden av Valkyrien (støttefartøyet,Spplybåt)

 

Men var det ikke et anerkjent bergningsselskap som sa de kunne være på plass med alt innen et par dager?

 

De var i media i forbindelse med at fregatten amatørmessig ble sikret med vaiere og skled ut når det skulle vært kjetting at de kom ut og ristet på hodet.

 

Hvis alle kluter hadde blitt satt til uten å tenke på billigste tilbyder, kanskje den kunne ha blitt reddet? Kjipt å tenke på hvis den nå må vrakes pga. for lang tid i vannet.

Link to post
Share on other sites

Om noen hadde vært på plass selv etter ro dager hadde man nok ikke fått på plass nok kjetting til å hindre at fartøyet sank mer. Det er en vanskelig jobb å få kjettingen festet skikkelig på steder som er har nok styrke.

I tillegg har det vært utfordringer med ammunisjon som burde fjernes før heveoperasjonen begynner.

 

Om skroget skal settes i stand igjen avhenger vel av om det er skeivt eller fått for mye strukturelle skader. Den vurderingen blir nok ikke tatt på en god stund enda.

Link to post
Share on other sites

10 hours ago, Duppe said:

 

Men var det ikke et anerkjent bergningsselskap som sa de kunne være på plass med alt innen et par dager?

 

De var i media i forbindelse med at fregatten amatørmessig ble sikret med vaiere og skled ut når det skulle vært kjetting at de kom ut og ristet på hodet.

 

Hvis alle kluter hadde blitt satt til uten å tenke på billigste tilbyder, kanskje den kunne ha blitt reddet? Kjipt å tenke på hvis den nå må vrakes pga. for lang tid i vannet.

Det firmaet som hevet CostaConcordia tilbydde seg å komme, de hadde utstyret. Forsvaret ville gjøre det på sin egen måte så klart!!!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

9 hours ago, Sjøholken said:

Om noen hadde vært på plass selv etter ro dager hadde man nok ikke fått på plass nok kjetting til å hindre at fartøyet sank mer. Det er en vanskelig jobb å få kjettingen festet skikkelig på steder som er har nok styrke.

I tillegg har det vært utfordringer med ammunisjon som burde fjernes før heveoperasjonen begynner.

 

Om skroget skal settes i stand igjen avhenger vel av om det er skeivt eller fått for mye strukturelle skader. Den vurderingen blir nok ikke tatt på en god stund enda.

 Det er ikke stålet i skroget på et større skip som er kostnaden! det er utrustning og maskineri!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...