Jump to content

KNM Helge Ingstad kollidert med tankskip. Se 1. innlegg før du poster.


Knallipadden

Recommended Posts

Dagens oppdatering fra forsvaret:

 

Torsdag 31. januar

Været har roet seg gjennom natten, og enheter ligger torsdag morgen i standby på Stureterminalen, klare til å gjenoppta arbeidet på KNM «Helge Ingstad» i løpet av morgentimene. Det vil bli arbeidet kontinuerlig fremover så lenge været tillater det. Prognosene for helgen ser gode ut, mens det er større usikkerhet utover neste uke.

Link to post
Share on other sites

Sjøholken skrev for 13 timer siden:

det hadde heller ikke holdt med kjetting, fordi man må jo forankre det til ett sterkt nok sted på fartøyet og i land... og det å finne sterke nok steder på skroget er ikke gjort i en fei... Det var jo minimalt med arbeid på selve skroget før det gikk ned. Deler av ammunisjonen måtte fjernes før heveoperasjonen kunne fortsette.

 

Veldig lett for de å si at de hadde alt på plass i ettertid.

Vrakpanten er en enorm sum, og så lenge sjøforsvaret ikke har gitt opp båten ,så er det kun en ordinær løfteoperasjon. Og det ble jo løst... Om det tok litt lengre tid har uansett ikke så mye å si!

 

 

 

Vrakpant?? Hva legger du i det begrepet i denne saken?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Ok, takk for avklaring.

Bergelønn, eller avtalt honorar for jobben, det dreier seg "kun" om penger. 

Vet positivt at en av de aller største aktørene i bransjen, Smit Salvage (Boskalis) selvsagt også henvendte seg til Sjøforsvaret kort tid etter forliset. De har en meget omfattende og god track record. Antar at Sjøforsvaret fikk en rekke henvendelser fra store og små, inkl. de aller beste, ang berging og/eller medvirkning til slikt. 

Ved å velge BOA Management kan man vel kanskje si at Sjøforsvaret ikke har valgt blant de største (og antatt beste) aktørene. Om de i dag angrer på valg av bergingsselskap får vi vel aldri vite...

 

 

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Dagen oppdatering fra forsvaret vedlagt samt link hos Vg til "kontrollert sprengning" av torpedoer fra havaristen.

 

Fredag 1. februar

Arbeidet på KNM «Helge Ingstad» startet opp torsdag morgen og pågår så lenge været tillater det. Det gjenstår noen dager med arbeid med å sikre at løftekjettingene ikke endrer posisjon under løftet, samt flere mindre forberedelser i løftearrangement før løfteoperasjonen kan starte. Været for helgen ser ut til å gi gode arbeidsforhold, mens værprognosene for neste uke er usikre. Erfaringen til nå er at vindhastighet på over 10 m/s og over ½ meter bølgehøyde begrenser mulighet for operasjon. Vind fra nord og vest har størst påvirkning på grunn av svell i fjorden. 

 

 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/gPM4ka/detonerte-knm-helge-ingstad-torpedoer-i-hjeltefjorden?utm_content=row-1&utm_medium=click-track&utm_source=vgfront

 

 

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Snakket med folk ombord igjen i dag på kranlekteren. Planen er å starte hevingen onsdag om været er bra da..

Frustrasjon ombord der nå, forsvaret har underkjent løfteutstyret til kranlekteren, og nytt er bestilt og er på vei...bare fjas...

Tror marinen skulle konsentrert deg om navigering...selv der sliter de jo åpenbart...

Link to post
Share on other sites

Rolf skrev On 31.1.2019 at 10.50:

 

Vrakpant?? Hva legger du i det begrepet i denne saken?

Vet du ikke hva vrakpant er ? Det er noe man får utbetalt av staten når man leverer gamle biler til opphugging. Jeg husker det var 700 kroner i 1982 - hva den er i dag vet jeg ikke. Og en hel fregatt - har Knoksen en så stor vrakpresse ? :lol:

Link to post
Share on other sites

Siste to dagers oppdatering fra forsvaret:

 

Lørdag 2. februar:

Arbeidet på KNM «Helge Ingstad» pågår kontinuerlig så lenge været tillater det. Det gjenstår noen dager med arbeid med å sikre at løftekjettingene ikke endrer posisjon under løftet samt flere mindre forberedelser i løftearrangement før løfteoperasjonen kan starte. Været for helgen ser ut til å gi gode arbeidsforhold, mens værprognosene for neste uke er usikre.

 

Søndag 3. februar:

Fint vær og gode arbeidsforhold har medført god progresjon i arbeidene ved KNM «Helge Ingstad» de siste dagene. Det pågår kontinuerlig dykking samt planlegging og koordinering for å bli klare til løfteoperasjonen. Det gjenstår noe mindre arbeider samt litt forberedende arbeid med løftekjettingene på KNM «Helge Ingstad», hvor det er behov for støtte fra kranlekteren Rambiz. Dette arbeidet er forventet påbegynt i morgen, med Rambiz forventet i operasjonsområdet tidlig mandag morgen. Værprognosene for uken som kommer, er noe varierende.

Link to post
Share on other sites

Ser finværet som har vært antydet i nesten en uke har fått noen justeringer.

 

-------------------------------

Dagens oppdatering fra forsvaret:

 

Mandag 4. februar

Kranlekteren Rambiz seiler ut til havaristedet i løpet av formiddagen for å utføre gjenstående arbeid på en av gruppene med løftekjettinger. Været har vært godt gjennom helgen og progresjon i arbeidet har vært god, men værprognosene for uken som kommer er noe varierende.

 

 

Link to post
Share on other sites

Ventus skrev for 12 timer siden:

Har Forsvaret formidlet noe overhode om konsekvenser for de som var (direkte) involverte - utover "hjemme hos" og lignende?

 

Nei, bare at de måtte tas vare på, skjermes og komme seg i arbeid hurtigst mulig. Noe ganske annet enn om en yrkessjåfør forårsaker et uhell der førerkortet inndras rutinemessig og personen fratas å utøve yrket inntil saken er ferdig etterforsket.

 

Det virker som at forsvaret ikke har en eneste tanke rundt intern granskning, gjennomgang og endringer av rutiner, iverksettelse av øyeblikkelige tiltak etc. etter hendelsen.

Link to post
Share on other sites

Forsvaret iverksatte en rekke tiltak allerede de første dagene etter hendelsen, men de har som seriøs statsmakt og arbeidsgiver neppe behov for å offentliggjøre hverken forsvarshemmeligheter eller personlige opplysninger omkring ansatte.

Jeg er glad forsvaret ikke publiserer alt mulig om folkene sine, men venter til de offesielle systemene har arbeidet ferdig.

Mons

Link to post
Share on other sites

Dagens oppdatering fra forsvaret:

 

Tirsdag 5. februar

Kranlekteren Rambiz ligger ved KNM «Helge Ingstad» og arbeider med siste klargjøring av løftekjettingene. Det er meldt økende vind utover kvelden og onsdag, dette kan medføre en midlertidig stans i arbeidet. Værprognosene for den kommende uken ser ut til å gi vekslende vær med vind rundt 10 m/s. Gjennomgang av detaljplaner for løft samt øving og trening av de forskjellige aktørene som er involvert i løfteoperasjonen fortsetter frem til operasjonen kan starte.

Link to post
Share on other sites

Arbeiderpartiet foreslår en egen gransking av det mislykkede arbeidet med å berge fregatten:

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2019/02/05/195541519/arbeiderpartiet-vil-granske-bergingen-av-helge-ingstad

 

Ganske spesielt, men bekrefter det mange her også synes at det har vært 2 skandaler.

 

"Den totale kostnaden for å berge fregatten anslås å bli en halv milliard" Au..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...