Jump to content

KNM Helge Ingstad kollidert med tankskip. Se 1. innlegg før du poster.


Knallipadden

Recommended Posts

9 hours ago, mons said:

Forsvaret iverksatte en rekke tiltak allerede de første dagene etter hendelsen, men de har som seriøs statsmakt og arbeidsgiver neppe behov for å offentliggjøre hverken forsvarshemmeligheter eller personlige opplysninger omkring ansatte.

Jeg er glad forsvaret ikke publiserer alt mulig om folkene sine, men venter til de offesielle systemene har arbeidet ferdig.

Nå sender de jo folk i media i fullt navn og såvidt jeg husker uniform?

 

Kan ikke huske at man ellers i det offentlige skjermer fullstendig inntil endelig dom er avsagt?

Link to post
Share on other sites

Dagens oppdatering fra forsvaret: 

 

Onsdag 6. februar

Kranlekteren Rambiz ligger ved KNM «Helge Ingstad» og arbeider med siste den klargjøringen av løftekjettingene. Det er meldt økende vind utover dagen, men Rambiz vil forsøke å ligge på havaristedet og arbeide så lenge været tillater.

Link to post
Share on other sites

Leser nå på Bt,no (betal)at Havarikommisjonen sitter og vurderer å gjenskape ruten til HI og SOLA TS. Dette for å få et bedre bilde av hva de alle så (HI, SOLA TS og Trafikksentralen)og opplevde til rett før tankbåten lå rett foran de..

 

Dette for å en bedre forståelse samt kanskje tette noen små hull hist og pist..

Men foreløpig på diskusjonsstadiet da det er mye som må klaffe for å få noe utbytte av det

 

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/6nO1Le/Vurderer-a-gjenskape-fregattulykken?spid_rel=2

Link to post
Share on other sites

Eg hadde lit tru på lit gjenbruk før den sank helte. Men no er da berre fire topp lanterner

 

og to ovudmaskkiner og fire generatormotor og LM 2500gassturbin. di kan øve seg på. Vist ikkje batteri pakken har tat keken på alt. Dette blir dyrt. Først skal tømme den aminsjon og godkjente opphgins anleg diverse.

Tipper når dei er ferdig vil de koste 1-1,6 milliard kr dei har jo brukt 1/2 milliard på forbreding til heving. Er sikert lit snil med talene og?

Link to post
Share on other sites

Det mest graverende er at det er fortsatt marinen som står for avgjørelsene og fremdriften av hevingen...

Hevings selskapet er nærmest statister til den jobben de faktisk kan...

Så langt har de ødslet vekk en halv milliard, etter å ha kjørt skuten i ørske så den havarerte …

 

Er mye frustrasjon blant mannskapet på Rambiz...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dagens oppdatering fra forsvaret:

 

Torsdag 7. februar

Kranlekteren Rambiz har fullført sine oppgaver i forberedelsene av løftekjettingene på KNM «Helge Ingstad», og returnerte onsdag kveld til Hanøytangen for å laste om bord løftearrangementet. KNM «Helge Ingstad» er nå ferdig klargjort til at løfteoperasjonen kan starte og enheter vil bli mobilisert til havaristedet når værforholdene tillater. Løfteoperasjonen krever 6 dager med stabilt vær med vind under 10 m/s og bølgehøyde under 0,5 meter.

Link to post
Share on other sites

Gudrun skrev for 15 timer siden:

Leser nå på Bt,no (betal)at Havarikommisjonen sitter og vurderer å gjenskape ruten til HI og SOLA TS. Dette for å få et bedre bilde av hva de alle så (HI, SOLA TS og Trafikksentralen)og opplevde til rett før tankbåten lå rett foran de..

 

Dette for å en bedre forståelse samt kanskje tette noen små hull hist og pist..

Men foreløpig på diskusjonsstadiet da det er mye som må klaffe for å få noe utbytte av det

 

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/6nO1Le/Vurderer-a-gjenskape-fregattulykken?spid_rel=2

Skal det kjøres fullskala så ryker det vel en fregatt til. Eller....??

Redigert av arntans@online.n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

21 hours ago, Gudrun said:

Leser nå på Bt,no (betal)at Havarikommisjonen sitter og vurderer å gjenskape ruten til HI og SOLA TS. Dette for å få et bedre bilde av hva de alle så (HI, SOLA TS og Trafikksentralen)og opplevde til rett før tankbåten lå rett foran de..

 

Dette for å en bedre forståelse samt kanskje tette noen små hull hist og pist..

Men foreløpig på diskusjonsstadiet da det er mye som må klaffe for å få noe utbytte av det

 

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/6nO1Le/Vurderer-a-gjenskape-fregattulykken?spid_rel=2

https://www.aldrimer.no/vurderer-a-rekonstruere-fregattulykken/

 

En kan jo lure på hva de egentlig lurer på... som ikke kan gjøres i simulator eller ved å tenke seg godt om.

Leter man lenge nok dukker det nok opp en pulveriseringsmulighet...

Link to post
Share on other sites

Ventus skrev for 12 timer siden:

https://www.aldrimer.no/vurderer-a-rekonstruere-fregattulykken/

 

En kan jo lure på hva de egentlig lurer på... som ikke kan gjøres i simulator eller ved å tenke seg godt om.

Leter man lenge nok dukker det nok opp en pulveriseringsmulighet...

 

Skal situasjonen rekonstrueres så ryker det nødvendigvis en fregatt til. Det er åpenbart. Om ikke er det ikke en rekonstruksjon.

 

Italienerne klarte meget godt å plassere skylden og ansvaret etter Costa Concordia ulykken uten noen rekonstruksjon. Ansvarshavende der sitter nå i fengsel og alle nødvendige fakta i saken kom fram under etterforskningen og rettssaken uten videre behov for rekonstruksjon.

Link to post
Share on other sites

Dagens oppdatering fra forsvaret:

 

Fredag 8. februar

KNM «Helge Ingstad» er nå ferdig klargjort til at løfteoperasjonen kan starte, og enheter vil bli mobilisert til havaristedet når værforholdene tillater det. Løfteoperasjonen krever seks dager med stabilt vær med vind under 10 m/s og bølgehøyde under 0,5 meter. Værprognosene for de neste dagene tilsier at det ikke blir mobilisert ut til operasjonsområdet i løpet av helgen. Involverte i løfteoperasjonen gjennomfører øvelser gjennom helgen. Kortere værvinduer som tillater arbeid på havaristen blir benyttet til å gjøre tiltak som reduserer risiko og bedrer arbeidsforholdene under og etter løft.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 7 timer siden:

Skal situasjonen rekonstrueres så ryker det nødvendigvis en fregatt til. Det er åpenbart. Om ikke er det ikke en rekonstruksjon.

 

Ikke vær negativ.

Det _kan_ hende de klarer å lande brekksladden neste gang. Er ihvertfall verdt et forsøk?

 

Vil ingen vise dem simuleringen fra VG? 

https://www.vg.no/spesial/2018/helge-ingstad-ulykken/

Om ikke dette er godt nok, er det kun ofring av enda en fregatt som kan gjøre dem lykkelige. For simulering av en slik hendelse med fornuftige sikkerhetsmarginer kan vel umulig være verdt mer enn reklameinntektene fra satireprogrammene i etterkant...

 

Jeg tilbyr meg å simulere hevingsoperasjonen av neste fregatt for bare 300 millioner kroner. Så viser jeg dem alt som kan gjøres galt under hevingen også, for bare halv pris!

 

Fra artikkelen: https://www.aldrimer.no/vurderer-a-rekonstruere-fregattulykken/

"forholdene fra ulykkesnatten gjenskapes så godt som mulig – både når det gjelder vær, sikt- og lysforhold"

 

-Hmm... Dette virker realistisk. Hva med bare å gjenskape sommeren 2018? Begynner å bli ganske lei all denne snømåkingen... 

Redigert av X10an (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er jo på grensen til kriminelt der et vaktlag - og skipssjefen med øverste ansvaret (om sovende eller ikke) - per i dag ikke virker til å fått noen reaksjoner (som er kommunisert offentlig) for det som av kun heldige omstendigheter ikke var et massedødsfall. Marginene (ift. intervjuene) var marginale...

 

Så hvordan kan det være at alle bare fortsetter som normalt - i motsetning til alle andre forhold i samfunnet? Hadde man bare vært overhodet i nærheten av noe ulykkelig så slår paragrafen under inn....

 

Det er smått utrolig...

 

 

Kap. II. Trafikk m.m.

§ 3.Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Link to post
Share on other sites

@Ventus Vi venter fortsatt spent på politiets etterforskning....

Det er da heller ingen nødvendighet å gå ut offentlig med hva som eventuelt skjer av reaksjoner internt i forsvaret, spesielt ikke før Politiet er ferdig med sin etterforskning.

Jeg regner da uansett med at de som var på bro under hendelsen ikke får benytte seg av sertifikatene sine før en slik etterforskning er ferdig.

 

Link to post
Share on other sites

Lørdagens oppdatering fra forsvaret:

 

Lørdag 9. februar

Involverte i løfteoperasjonen gjennomfører øvelser gjennom helgen. Kortere værvinduer som tillater arbeid på KNM «Helge Ingstad» blir benyttet til å gjøre tiltak som reduserer risiko og bedrer arbeidsforholdene under og etter løft. Værprognosene indikerer kraftig vind søndag kveld og mandag, et svakt høytrykk bygger seg opp fra tirsdag men om dette gir tilstrekkelig stabilt vær er usikkert. Alle enheter er klare til å mobilisere ut i operasjonsområdet når forholdene tillater det. Hvis værvinduet ikke blir tilstrekkelig langt, vil man benytte anledningen til å gjennomføre en fortøyning og klargjøring utenfor havaristen. Det er mange store enheter og mye personell som skal delta i hevingsoperasjonen, og øving av deloperasjoner vil bidra til å redusere risiko for personell, materiell og miljø under selve løfteoperasjonen.

Link to post
Share on other sites

Sjøholken skrev for 16 timer siden:

Det er da heller ingen nødvendighet å gå ut offentlig med hva som eventuelt skjer av reaksjoner internt i forsvaret

 

Når enkeltpersoner klarer å blåse vekk over 5 milliarder av skattebetalernes penger, dvs over 1000 kroner per innbygger, tillater jeg meg å være ganske uenig i akkurat dette. 

Link to post
Share on other sites

19 hours ago, Sjøholken said:

@Ventus Vi venter fortsatt spent på politiets etterforskning....

Det er da heller ingen nødvendighet å gå ut offentlig med hva som eventuelt skjer av reaksjoner internt i forsvaret, spesielt ikke før Politiet er ferdig med sin etterforskning.

Jeg regner da uansett med at de som var på bro under hendelsen ikke får benytte seg av sertifikatene sine før en slik etterforskning er ferdig.

 

Mener du at man her har fulgt vanlig praksis (både politi/påtalemyndigheten, Forsvaret og presse) alvorlighetsgrad tilsvarende hendelser?

Link to post
Share on other sites

Ventus skrev 25 minutter siden:

Mener du at man her har fulgt vanlig praksis (både politi/påtalemyndigheten, Forsvaret og presse) alvorlighetsgrad tilsvarende hendelser?

Jeg er usikker på om jeg skjønner helt hva du mener her?

 

Det er politiet som har til oppgave å etterforske og fordele skyld i dette tilfellet. Jeg mener det er en god praksis, det er ikke opp til vi som sitter i sofaen å bedømme skyld, men man kan selvfølge ha en personlig mening. 

 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Sjøholken said:

Jeg er usikker på om jeg skjønner helt hva du mener her?

 

Det er politiet som har til oppgave å etterforske og fordele skyld i dette tilfellet. Jeg mener det er en god praksis, det er ikke opp til vi som sitter i sofaen å bedømme skyld, men man kan selvfølge ha en personlig mening. 

 

 

Så klart har politiet til oppgave å etterforske og så er det domstoler som avgjør videre. Men i denne saken har man kjørt "hjemme hos" stilen - og man må anta så klart akseptert - eller kanskje til og med oppfordret - til disse intervjuene. Det har ikke blitt noen kjente offentlige konsekvenser egentlig, Skipssjefen er visstnok fortsatt Skipssjef og mannskapet ellers fordelt på andre skip (uklart i hvilket ansvar, men etter det man leser ikke selvstendig uten "oppsyn").

 

I andre bransjer ville man kanskje suspendert mens etterforskning pågikk - for eksempel. Ett av flere virkemidler uten at det er tatt stilling til formell skyld.

 

Link to post
Share on other sites

Ventus skrev for 1 time siden:

 

Så klart har politiet til oppgave å etterforske og så er det domstoler som avgjør videre. Men i denne saken har man kjørt "hjemme hos" stilen - og man må anta så klart akseptert - eller kanskje til og med oppfordret - til disse intervjuene. Det har ikke blitt noen kjente offentlige konsekvenser egentlig, Skipssjefen er visstnok fortsatt Skipssjef og mannskapet ellers fordelt på andre skip (uklart i hvilket ansvar, men etter det man leser ikke selvstendig uten "oppsyn").

 

I andre bransjer ville man kanskje suspendert mens etterforskning pågikk - for eksempel. Ett av flere virkemidler uten at det er tatt stilling til formell skyld.

 

Jeg skjønner fortsatt ikke helt hva du mener med "Hjemme hos" stilen. 

Hvilke deler av mannskapet som er ute av aktiv tjeneste eller benyttes på andre fartøy er i mest mulig grad skjermet fra offentligheten.

Det er uansett mange av Ingstad sitt mannskap som ikke var direkte involvert i ulykken, og derfor fristilt for andre oppgaver.

Link to post
Share on other sites

Sjøholken skrev for 3 timer siden:

det er ikke opp til vi som sitter i sofaen å bedømme skyld

 

Et alminnelig rettsprinsipp er at en skal dømmes av sine likemenn. Lekfolk spiller derfor en viktig rolle i vårt rettssystem. Det er ansett som en garanti for rettssikkerheten at borgerne har medbestemmelse og kan uttrykke sin rettsoppfatning ved å dømme i straffesaker.

Link to post
Share on other sites

X10an skrev 1 time siden:

 

Et alminnelig rettsprinsipp er at en skal dømmes av sine likemenn. Lekfolk spiller derfor en viktig rolle i vårt rettssystem. Det er ansett som en garanti for rettssikkerheten at borgerne har medbestemmelse og kan uttrykke sin rettsoppfatning ved å dømme i straffesaker.

Vel... lekfolk dømmer i rettsaler,  ikke via Internett.

I dette tilfellet handler det uansett om at det pågår en aktiv etterforskning. Hva som blir resultatet av den blir høyst interessant! Jeg, som de fleste andre, har gjort mine tanker og fordelingen av skyld  burde ikke overraske.

Hva politiet kommer frem til, og hvordan en eventuell tiltale etc vil se ut, er jeg meget spent på.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Sjøholken skrev 40 minutter siden:

Vel... lekfolk dømmer i rettsaler,  ikke via Internett.

I dette tilfellet handler det uansett om at det pågår en aktiv etterforskning. Hva som blir resultatet av den blir høyst interessant! Jeg, som de fleste andre, har gjort mine tanker og fordelingen av skyld  burde ikke overraske.

Hva politiet kommer frem til, og hvordan en eventuell tiltale etc vil se ut, er jeg meget spent på.

 

 

 

Ikke nå lenger. Juryen er nedlagt, og alle domsavsigelser er i praksis i hendene på fagjuristene. Ordningen med "meddomsrett" er et skalkeskjul - det vil være fagdommerne som vil dominere. Så med saken Eirik Jensen vil den norske rettsstaten dø. Teknokratiet overtar.

Link to post
Share on other sites

14 hours ago, Sjøholken said:

Jeg skjønner fortsatt ikke helt hva du mener med "Hjemme hos" stilen. 

Hvilke deler av mannskapet som er ute av aktiv tjeneste eller benyttes på andre fartøy er i mest mulig grad skjermet fra offentligheten.

Det er uansett mange av Ingstad sitt mannskap som ikke var direkte involvert i ulykken, og derfor fristilt for andre oppgaver.

 

Dette er listen;  det som kommer frem er

 

1) Ingen klare konsekvenser (les; suspenderte skipssjef, vaktsjef, andre avsvarshavende).

2) Skipssjefen er faktisk fortsatt skipssjefen

3) Man tillater intervjuer med den med formelle ansvaret - og det er nok godkjent av Sjøforvaret/Forsvaret. Det er dette som er "hjemme hos".

 

At offentligheten ikke skal få vite hva som gjøres etter et enormt økonomisk tap, et enormt operativt og strategisk tap, en potensiell hendelse med massedødsfall og miljøskader med mere...

 

_______________________________________________________________________________________________________________________

11. nov. 2018 - Hverken de som var på broen da ulykken inntraff eller skipssjefen på KNM Helge Ingstad er blitt suspendert eller tatt ut av tjeneste mens ...
 
14. nov. 2018 - Besetningen på KNM «Helge Ingstad» beskrives av Sjøforsvaret som ... INGEN SUSPENDERT: – De som var på broen får oppfølging på lik ...
 
16. nov. 2018 - Marineoffiserene som hadde ansvaret da KNM «Helge Ingstad» kolliderte, ... Mannskapet fra den havarerte fregatten, som fremdeles ligger under vann i ... er ferdig, eller om vedkommende får noen form for suspensjon:.

 

___________________

 

20. des. 2018 - Det sier kommandørkaptein Preben Ottesen i et eksklusivt intervju med VG. Han var skipssjef på fregatten Helge Ingstad under kollisjonen med ...
20. des. 2018 - Forteller om havariet i intervju med VG. ... at jeg ropte «nei», forteller skipssjef på KNM «Helge Ingstad», Preben Ottesen i et stort intervju i VG.
 
20. des. 2018 - SKIPSSJEF: Kommandørkaptein Preben Ottesen foran fregattene KNM «Otto ... Skipssjefen på KNM «Helge Ingstad»: Slik opplevde han det ...
 
20. des. 2018 - Preben Ottesen, skipssjef på KNM Helge Ingstad. IKKJE SKAM: ... No står han for første gong fram offentleg, i eit lenger intervju i VG. – Eg har ...
Redigert av Ventus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...