Ventus Svart 5.Februar.2019 Del på Facebook Svart 5.Februar.2019 9 hours ago, mons said: Forsvaret iverksatte en rekke tiltak allerede de første dagene etter hendelsen, men de har som seriøs statsmakt og arbeidsgiver neppe behov for å offentliggjøre hverken forsvarshemmeligheter eller personlige opplysninger omkring ansatte. Jeg er glad forsvaret ikke publiserer alt mulig om folkene sine, men venter til de offesielle systemene har arbeidet ferdig. Nå sender de jo folk i media i fullt navn og såvidt jeg husker uniform? Kan ikke huske at man ellers i det offentlige skjermer fullstendig inntil endelig dom er avsagt? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 6.Februar.2019 Del på Facebook Svart 6.Februar.2019 Dagens oppdatering fra forsvaret: Onsdag 6. februar Kranlekteren Rambiz ligger ved KNM «Helge Ingstad» og arbeider med siste den klargjøringen av løftekjettingene. Det er meldt økende vind utover dagen, men Rambiz vil forsøke å ligge på havaristedet og arbeide så lenge været tillater. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 6.Februar.2019 Del på Facebook Svart 6.Februar.2019 Leser nå på Bt,no (betal)at Havarikommisjonen sitter og vurderer å gjenskape ruten til HI og SOLA TS. Dette for å få et bedre bilde av hva de alle så (HI, SOLA TS og Trafikksentralen)og opplevde til rett før tankbåten lå rett foran de.. Dette for å en bedre forståelse samt kanskje tette noen små hull hist og pist.. Men foreløpig på diskusjonsstadiet da det er mye som må klaffe for å få noe utbytte av det https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/6nO1Le/Vurderer-a-gjenskape-fregattulykken?spid_rel=2 Sitér dette innlegget Link to post
stig arve Svart 7.Februar.2019 Del på Facebook Svart 7.Februar.2019 Eg hadde lit tru på lit gjenbruk før den sank helte. Men no er da berre fire topp lanterner og to ovudmaskkiner og fire generatormotor og LM 2500gassturbin. di kan øve seg på. Vist ikkje batteri pakken har tat keken på alt. Dette blir dyrt. Først skal tømme den aminsjon og godkjente opphgins anleg diverse. Tipper når dei er ferdig vil de koste 1-1,6 milliard kr dei har jo brukt 1/2 milliard på forbreding til heving. Er sikert lit snil med talene og? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 7.Februar.2019 Del på Facebook Svart 7.Februar.2019 (redigert) Det mest graverende er at det er fortsatt marinen som står for avgjørelsene og fremdriften av hevingen... Hevings selskapet er nærmest statister til den jobben de faktisk kan... Så langt har de ødslet vekk en halv milliard, etter å ha kjørt skuten i ørske så den havarerte … Er mye frustrasjon blant mannskapet på Rambiz... Redigert 7.Februar.2019 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 7.Februar.2019 Del på Facebook Svart 7.Februar.2019 Dagens oppdatering fra forsvaret: Torsdag 7. februar Kranlekteren Rambiz har fullført sine oppgaver i forberedelsene av løftekjettingene på KNM «Helge Ingstad», og returnerte onsdag kveld til Hanøytangen for å laste om bord løftearrangementet. KNM «Helge Ingstad» er nå ferdig klargjort til at løfteoperasjonen kan starte og enheter vil bli mobilisert til havaristedet når værforholdene tillater. Løfteoperasjonen krever 6 dager med stabilt vær med vind under 10 m/s og bølgehøyde under 0,5 meter. Sitér dette innlegget Link to post
arntans@online.n Svart 7.Februar.2019 Del på Facebook Svart 7.Februar.2019 (redigert) Gudrun skrev for 15 timer siden: Leser nå på Bt,no (betal)at Havarikommisjonen sitter og vurderer å gjenskape ruten til HI og SOLA TS. Dette for å få et bedre bilde av hva de alle så (HI, SOLA TS og Trafikksentralen)og opplevde til rett før tankbåten lå rett foran de.. Dette for å en bedre forståelse samt kanskje tette noen små hull hist og pist.. Men foreløpig på diskusjonsstadiet da det er mye som må klaffe for å få noe utbytte av det https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/6nO1Le/Vurderer-a-gjenskape-fregattulykken?spid_rel=2 Skal det kjøres fullskala så ryker det vel en fregatt til. Eller....?? Redigert 7.Februar.2019 av arntans@online.n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 7.Februar.2019 Del på Facebook Svart 7.Februar.2019 Liten kommentar til arntans@online.n: Som du sikkert ser skrev jeg med viten og vilje: "Til rett før tankbåten lå rett foran de"... Er jo alltid noen tøysegutter der ute Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 7.Februar.2019 Del på Facebook Svart 7.Februar.2019 21 hours ago, Gudrun said: Leser nå på Bt,no (betal)at Havarikommisjonen sitter og vurderer å gjenskape ruten til HI og SOLA TS. Dette for å få et bedre bilde av hva de alle så (HI, SOLA TS og Trafikksentralen)og opplevde til rett før tankbåten lå rett foran de.. Dette for å en bedre forståelse samt kanskje tette noen små hull hist og pist.. Men foreløpig på diskusjonsstadiet da det er mye som må klaffe for å få noe utbytte av det https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/6nO1Le/Vurderer-a-gjenskape-fregattulykken?spid_rel=2 https://www.aldrimer.no/vurderer-a-rekonstruere-fregattulykken/ En kan jo lure på hva de egentlig lurer på... som ikke kan gjøres i simulator eller ved å tenke seg godt om. Leter man lenge nok dukker det nok opp en pulveriseringsmulighet... Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 8.Februar.2019 Del på Facebook Svart 8.Februar.2019 Ventus skrev for 12 timer siden: https://www.aldrimer.no/vurderer-a-rekonstruere-fregattulykken/ En kan jo lure på hva de egentlig lurer på... som ikke kan gjøres i simulator eller ved å tenke seg godt om. Leter man lenge nok dukker det nok opp en pulveriseringsmulighet... Skal situasjonen rekonstrueres så ryker det nødvendigvis en fregatt til. Det er åpenbart. Om ikke er det ikke en rekonstruksjon. Italienerne klarte meget godt å plassere skylden og ansvaret etter Costa Concordia ulykken uten noen rekonstruksjon. Ansvarshavende der sitter nå i fengsel og alle nødvendige fakta i saken kom fram under etterforskningen og rettssaken uten videre behov for rekonstruksjon. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 8.Februar.2019 Del på Facebook Svart 8.Februar.2019 Dagens oppdatering fra forsvaret: Fredag 8. februar KNM «Helge Ingstad» er nå ferdig klargjort til at løfteoperasjonen kan starte, og enheter vil bli mobilisert til havaristedet når værforholdene tillater det. Løfteoperasjonen krever seks dager med stabilt vær med vind under 10 m/s og bølgehøyde under 0,5 meter. Værprognosene for de neste dagene tilsier at det ikke blir mobilisert ut til operasjonsområdet i løpet av helgen. Involverte i løfteoperasjonen gjennomfører øvelser gjennom helgen. Kortere værvinduer som tillater arbeid på havaristen blir benyttet til å gjøre tiltak som reduserer risiko og bedrer arbeidsforholdene under og etter løft. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 8.Februar.2019 Del på Facebook Svart 8.Februar.2019 (redigert) Chiefengineer skrev for 7 timer siden: Skal situasjonen rekonstrueres så ryker det nødvendigvis en fregatt til. Det er åpenbart. Om ikke er det ikke en rekonstruksjon. Ikke vær negativ. Det _kan_ hende de klarer å lande brekksladden neste gang. Er ihvertfall verdt et forsøk? Vil ingen vise dem simuleringen fra VG? https://www.vg.no/spesial/2018/helge-ingstad-ulykken/ Om ikke dette er godt nok, er det kun ofring av enda en fregatt som kan gjøre dem lykkelige. For simulering av en slik hendelse med fornuftige sikkerhetsmarginer kan vel umulig være verdt mer enn reklameinntektene fra satireprogrammene i etterkant... Jeg tilbyr meg å simulere hevingsoperasjonen av neste fregatt for bare 300 millioner kroner. Så viser jeg dem alt som kan gjøres galt under hevingen også, for bare halv pris! Fra artikkelen: https://www.aldrimer.no/vurderer-a-rekonstruere-fregattulykken/ "forholdene fra ulykkesnatten gjenskapes så godt som mulig – både når det gjelder vær, sikt- og lysforhold" -Hmm... Dette virker realistisk. Hva med bare å gjenskape sommeren 2018? Begynner å bli ganske lei all denne snømåkingen... Redigert 8.Februar.2019 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 8.Februar.2019 Del på Facebook Svart 8.Februar.2019 Det er jo på grensen til kriminelt der et vaktlag - og skipssjefen med øverste ansvaret (om sovende eller ikke) - per i dag ikke virker til å fått noen reaksjoner (som er kommunisert offentlig) for det som av kun heldige omstendigheter ikke var et massedødsfall. Marginene (ift. intervjuene) var marginale... Så hvordan kan det være at alle bare fortsetter som normalt - i motsetning til alle andre forhold i samfunnet? Hadde man bare vært overhodet i nærheten av noe ulykkelig så slår paragrafen under inn.... Det er smått utrolig... Kap. II. Trafikk m.m. § 3.Grunnregler for trafikk. Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøholken Svart 8.Februar.2019 Del på Facebook Svart 8.Februar.2019 @Ventus Vi venter fortsatt spent på politiets etterforskning.... Det er da heller ingen nødvendighet å gå ut offentlig med hva som eventuelt skjer av reaksjoner internt i forsvaret, spesielt ikke før Politiet er ferdig med sin etterforskning. Jeg regner da uansett med at de som var på bro under hendelsen ikke får benytte seg av sertifikatene sine før en slik etterforskning er ferdig. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 9.Februar.2019 Del på Facebook Svart 9.Februar.2019 Lørdagens oppdatering fra forsvaret: Lørdag 9. februar Involverte i løfteoperasjonen gjennomfører øvelser gjennom helgen. Kortere værvinduer som tillater arbeid på KNM «Helge Ingstad» blir benyttet til å gjøre tiltak som reduserer risiko og bedrer arbeidsforholdene under og etter løft. Værprognosene indikerer kraftig vind søndag kveld og mandag, et svakt høytrykk bygger seg opp fra tirsdag men om dette gir tilstrekkelig stabilt vær er usikkert. Alle enheter er klare til å mobilisere ut i operasjonsområdet når forholdene tillater det. Hvis værvinduet ikke blir tilstrekkelig langt, vil man benytte anledningen til å gjennomføre en fortøyning og klargjøring utenfor havaristen. Det er mange store enheter og mye personell som skal delta i hevingsoperasjonen, og øving av deloperasjoner vil bidra til å redusere risiko for personell, materiell og miljø under selve løfteoperasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 9.Februar.2019 Del på Facebook Svart 9.Februar.2019 Blir snart like dyrt og heve den som verdien den en gang hadde...?? Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 9.Februar.2019 Del på Facebook Svart 9.Februar.2019 Sjøholken skrev for 16 timer siden: Det er da heller ingen nødvendighet å gå ut offentlig med hva som eventuelt skjer av reaksjoner internt i forsvaret Når enkeltpersoner klarer å blåse vekk over 5 milliarder av skattebetalernes penger, dvs over 1000 kroner per innbygger, tillater jeg meg å være ganske uenig i akkurat dette. Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 9.Februar.2019 Del på Facebook Svart 9.Februar.2019 19 hours ago, Sjøholken said: @Ventus Vi venter fortsatt spent på politiets etterforskning.... Det er da heller ingen nødvendighet å gå ut offentlig med hva som eventuelt skjer av reaksjoner internt i forsvaret, spesielt ikke før Politiet er ferdig med sin etterforskning. Jeg regner da uansett med at de som var på bro under hendelsen ikke får benytte seg av sertifikatene sine før en slik etterforskning er ferdig. Mener du at man her har fulgt vanlig praksis (både politi/påtalemyndigheten, Forsvaret og presse) alvorlighetsgrad tilsvarende hendelser? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøholken Svart 9.Februar.2019 Del på Facebook Svart 9.Februar.2019 Ventus skrev 25 minutter siden: Mener du at man her har fulgt vanlig praksis (både politi/påtalemyndigheten, Forsvaret og presse) alvorlighetsgrad tilsvarende hendelser? Jeg er usikker på om jeg skjønner helt hva du mener her? Det er politiet som har til oppgave å etterforske og fordele skyld i dette tilfellet. Jeg mener det er en god praksis, det er ikke opp til vi som sitter i sofaen å bedømme skyld, men man kan selvfølge ha en personlig mening. Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 9.Februar.2019 Del på Facebook Svart 9.Februar.2019 1 hour ago, Sjøholken said: Jeg er usikker på om jeg skjønner helt hva du mener her? Det er politiet som har til oppgave å etterforske og fordele skyld i dette tilfellet. Jeg mener det er en god praksis, det er ikke opp til vi som sitter i sofaen å bedømme skyld, men man kan selvfølge ha en personlig mening. Så klart har politiet til oppgave å etterforske og så er det domstoler som avgjør videre. Men i denne saken har man kjørt "hjemme hos" stilen - og man må anta så klart akseptert - eller kanskje til og med oppfordret - til disse intervjuene. Det har ikke blitt noen kjente offentlige konsekvenser egentlig, Skipssjefen er visstnok fortsatt Skipssjef og mannskapet ellers fordelt på andre skip (uklart i hvilket ansvar, men etter det man leser ikke selvstendig uten "oppsyn"). I andre bransjer ville man kanskje suspendert mens etterforskning pågikk - for eksempel. Ett av flere virkemidler uten at det er tatt stilling til formell skyld. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøholken Svart 9.Februar.2019 Del på Facebook Svart 9.Februar.2019 Ventus skrev for 1 time siden: Så klart har politiet til oppgave å etterforske og så er det domstoler som avgjør videre. Men i denne saken har man kjørt "hjemme hos" stilen - og man må anta så klart akseptert - eller kanskje til og med oppfordret - til disse intervjuene. Det har ikke blitt noen kjente offentlige konsekvenser egentlig, Skipssjefen er visstnok fortsatt Skipssjef og mannskapet ellers fordelt på andre skip (uklart i hvilket ansvar, men etter det man leser ikke selvstendig uten "oppsyn"). I andre bransjer ville man kanskje suspendert mens etterforskning pågikk - for eksempel. Ett av flere virkemidler uten at det er tatt stilling til formell skyld. Jeg skjønner fortsatt ikke helt hva du mener med "Hjemme hos" stilen. Hvilke deler av mannskapet som er ute av aktiv tjeneste eller benyttes på andre fartøy er i mest mulig grad skjermet fra offentligheten. Det er uansett mange av Ingstad sitt mannskap som ikke var direkte involvert i ulykken, og derfor fristilt for andre oppgaver. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 9.Februar.2019 Del på Facebook Svart 9.Februar.2019 Sjøholken skrev for 3 timer siden: det er ikke opp til vi som sitter i sofaen å bedømme skyld Et alminnelig rettsprinsipp er at en skal dømmes av sine likemenn. Lekfolk spiller derfor en viktig rolle i vårt rettssystem. Det er ansett som en garanti for rettssikkerheten at borgerne har medbestemmelse og kan uttrykke sin rettsoppfatning ved å dømme i straffesaker. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøholken Svart 9.Februar.2019 Del på Facebook Svart 9.Februar.2019 X10an skrev 1 time siden: Et alminnelig rettsprinsipp er at en skal dømmes av sine likemenn. Lekfolk spiller derfor en viktig rolle i vårt rettssystem. Det er ansett som en garanti for rettssikkerheten at borgerne har medbestemmelse og kan uttrykke sin rettsoppfatning ved å dømme i straffesaker. Vel... lekfolk dømmer i rettsaler, ikke via Internett. I dette tilfellet handler det uansett om at det pågår en aktiv etterforskning. Hva som blir resultatet av den blir høyst interessant! Jeg, som de fleste andre, har gjort mine tanker og fordelingen av skyld burde ikke overraske. Hva politiet kommer frem til, og hvordan en eventuell tiltale etc vil se ut, er jeg meget spent på. Sitér dette innlegget Link to post
fjordgrynt Svart 10.Februar.2019 Del på Facebook Svart 10.Februar.2019 Sjøholken skrev 40 minutter siden: Vel... lekfolk dømmer i rettsaler, ikke via Internett. I dette tilfellet handler det uansett om at det pågår en aktiv etterforskning. Hva som blir resultatet av den blir høyst interessant! Jeg, som de fleste andre, har gjort mine tanker og fordelingen av skyld burde ikke overraske. Hva politiet kommer frem til, og hvordan en eventuell tiltale etc vil se ut, er jeg meget spent på. Ikke nå lenger. Juryen er nedlagt, og alle domsavsigelser er i praksis i hendene på fagjuristene. Ordningen med "meddomsrett" er et skalkeskjul - det vil være fagdommerne som vil dominere. Så med saken Eirik Jensen vil den norske rettsstaten dø. Teknokratiet overtar. Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 10.Februar.2019 Del på Facebook Svart 10.Februar.2019 (redigert) 14 hours ago, Sjøholken said: Jeg skjønner fortsatt ikke helt hva du mener med "Hjemme hos" stilen. Hvilke deler av mannskapet som er ute av aktiv tjeneste eller benyttes på andre fartøy er i mest mulig grad skjermet fra offentligheten. Det er uansett mange av Ingstad sitt mannskap som ikke var direkte involvert i ulykken, og derfor fristilt for andre oppgaver. Dette er listen; det som kommer frem er 1) Ingen klare konsekvenser (les; suspenderte skipssjef, vaktsjef, andre avsvarshavende). 2) Skipssjefen er faktisk fortsatt skipssjefen 3) Man tillater intervjuer med den med formelle ansvaret - og det er nok godkjent av Sjøforvaret/Forsvaret. Det er dette som er "hjemme hos". At offentligheten ikke skal få vite hva som gjøres etter et enormt økonomisk tap, et enormt operativt og strategisk tap, en potensiell hendelse med massedødsfall og miljøskader med mere... _______________________________________________________________________________________________________________________ Snart skal mannskapet seile igjen på andre fregatter. Ingen er hittil ... https://www.aftenposten.no/.../Snart-skal-mannskapet-seile-igjen-pa-andre-fregatter-Inge... 11. nov. 2018 - Hverken de som var på broen da ulykken inntraff eller skipssjefen på KNM Helge Ingstad er blitt suspendert eller tatt ut av tjeneste mens ... Mannskapet får ikke seile før hver enkelt er grundig vurdert – NRK ... https://www.nrk.no/.../mannskapet-far-ikke-seile-for-hver-enkelt-er-grundig-vurdert-... 14. nov. 2018 - Besetningen på KNM «Helge Ingstad» beskrives av Sjøforsvaret som ... INGEN SUSPENDERT: – De som var på broen får oppfølging på lik ... Bergensavisen - Får ikke ansvar for å seile ny fregatt https://www.ba.no/nyheter/fregatthavariet/oygarden/far-ikke...for.../5-8-925634 16. nov. 2018 - Marineoffiserene som hadde ansvaret da KNM «Helge Ingstad» kolliderte, ... Mannskapet fra den havarerte fregatten, som fremdeles ligger under vann i ... er ferdig, eller om vedkommende får noen form for suspensjon:. ___________________ Skipssjefen på Helge Ingstad til VG: – Det er helt surrealistisk. Det er ... https://www.aftenposten.no/.../Skipssjefen-pa-Helge-Ingstad-til-VG--Det-er-helt-surrealis... 20. des. 2018 - Det sier kommandørkaptein Preben Ottesen i et eksklusivt intervju med VG. Han var skipssjef på fregatten Helge Ingstad under kollisjonen med ... Skipssjefen på KNM «Helge Ingstad»: – Ble kastet ut av sengen ... https://www.bt.no/.../i/.../Skipssjefen-pa-KNM-Helge-Ingstad----Ble-kastet-ut-av-sengen 20. des. 2018 - Forteller om havariet i intervju med VG. ... at jeg ropte «nei», forteller skipssjef på KNM «Helge Ingstad», Preben Ottesen i et stort intervju i VG. Skipssjefen på KNM «Helge Ingstad»: Slik opplevde han det ... - VG https://www.vg.no/.../skipssjefen-paa-knm-helge-ingstad-slik-opplevde-han-det-drama... 20. des. 2018 - SKIPSSJEF: Kommandørkaptein Preben Ottesen foran fregattene KNM «Otto ... Skipssjefen på KNM «Helge Ingstad»: Slik opplevde han det ... Skipssjefen på «Helge Ingstad»: – Surrealistisk og blodtrist – NRK ... https://www.nrk.no/.../skipssjefen-pa-_helge-ingstad__-_-surrealistisk-og-blodtrist-1.1... 20. des. 2018 - Preben Ottesen, skipssjef på KNM Helge Ingstad. IKKJE SKAM: ... No står han for første gong fram offentleg, i eit lenger intervju i VG. – Eg har ... Redigert 10.Februar.2019 av Ventus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.