Jump to content

KNM Helge Ingstad kollidert med tankskip. Se 1. innlegg før du poster.


Knallipadden

Recommended Posts

Nå er tydeligvis vraket løsnet fra land og trukket ut på dypere vann, klar for oppretting og ytterligere heving.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

audunpaudun skrev 3 minutter siden:

Hvorfor hever de fregatten egentlig? Kan de ikke bare la den ligge og heller bygge en ny? Bergingen er ventet å koste over en halv milliard og å sette den i stand igjen må jo koste mange ganger mer? 

 

Blæææ!

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

audunpaudun skrev 1 time siden:

Hvorfor hever de fregatten egentlig? Kan de ikke bare la den ligge og heller bygge en ny? Bergingen er ventet å koste over en halv milliard og å sette den i stand igjen må jo koste mange ganger mer? 

Blir neppe satt i stand. Resten av spørsmålet ditt fortjener ikke svar.

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev 28 minutter siden:

Blir neppe satt i stand. Resten av spørsmålet ditt fortjener ikke svar.

Spørsmålet er vel ikke så dumt? Et alternativ kunne jo vært å tømme den for olje og drivstoff og bare slept den ut på litt dypere vann. Uten å ha kunnskap gjetter jeg at det ikke finnes deler som kan brukes ombord som forsvarer prisen for heving. Kanskje det fortsatt finnes teknologi ombord som ikke fremmed makt skal vite om?

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev 5 minutter siden:

Det var snakk om å "la den ligge", ikke slepe den ut på dypt vann og det var det jeg responderte på.

 

Når det gjelder å "bare slepe den ut på dypt vann og senke den", hvordan ser du for deg at det skulle foregå uten å heve den først slik det gjøres nå?

 

Har ikke kunnskaper på dette område, men fikk oppfatningen at det var forholdsvis dypt rett utenfor stedet den lå. To taubåter ville vel klart å slepe den ut hvis dette var et alternativ. Jeg skjønner selvsagt at andre, med bedre kunnskap en meg har besluttet å heve båten. De har sikkert gode grunner til dette men jeg reagerte bare på måten spørsmålet ble avfeiet på. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Mitt forslag er at de tømmer den for "farlige stoffer" og bruker den som armering i ny dypvannskai der den ligger ;-) 

---

Er det så lønnsomt å hugge fregatter at det forsvarer kostnaden ved å heve den? Om den tømmes for alt som er skadelig burde den vel kunne slepes ut og senkes på et egnet sted?

Link to post
Share on other sites

Tviler på at det hadde vært populært å la den ligge der å ruste... Den måtte nok uansett ha blitt hevet, i og med at den ligger der den ligger. Den måtte også ribbes for alt som kan forurense hvis den skulle senkes ett dypere sted.

Men nå er det slik at det ikke er avgjort om fartøyet skal settes i stand igjen, eller om det skal avhendes. Sjøforsvaret har en fregatt mindre enn de burde ha, for å kunne få unna planlagt seilas/oppdrag.

Link to post
Share on other sites

Forsvaret vurderer hevingsplanen for KNM Helge Ingstad som for risikabel på grunn av værforholdene. Stedet for hevingen flyttes derfor til Hanøytangen.

 

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2019/02/26/195556442/forsvaret-flytter-hevingsoperasjonen-av-helge-ingstad
 

 

p3d-2019-feb-27-006.jpg

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Veldig bra å se båten ligge som den ligger nå. Håper vi får avsluttet dette pengesluket og lagd spiker av den. Hadde vært gøy hvis det ble lagd en 2 timers dokumentar om hevingen. Altså den tekniske biten av hevingen, discovery dokumentar. Synsere, gråtekoner og spekulanter trenger jeg ikke.

 

Kreativt å bruke to kraner. Faglig begrunnesle for det hadde vært spennende å sett. Er vel ikke helt vanlig ved heving.

Link to post
Share on other sites

Sjøholken skrev 38 minutter siden:

vekt og størrelse er avgjørende for antall kraner...

En kran klarer mer vær, dermed kunne hevingen skjedd tidligere. Da gjenstår kostnaden ved stor kran mot liggetid ved to billige. Overrasket over vurderingen, derfor jeg hadde synes det hadde vært spennende med en forklaring. Vekt og størrelse har ingenting med denne vurderingen å gjøre.

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev 1 time siden:

Kreativt å bruke to kraner. Faglig begrunnesle for det hadde vært spennende å sett. Er vel ikke helt vanlig ved heving.

 

For å få et jevnt løft, fordelt i båtens hele lengde, trengs to kraner.

Hadde ikke vært så lurt med feks. bare ei stropp på midten.

Samløft (flere enn ei kran) er en helt vanlig løfteoperasjon.

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...