Jump to content

KNM Helge Ingstad kollidert med tankskip. Se 1. innlegg før du poster.


Knallipadden

Recommended Posts

@pacuareTtror du tenker litt for enkelt på det. Fartøyet måtte tømmes for diverse remedier man ikke ville ha der under en heveoperasjon. Dette tok rimelig lang tid, mye på grunn av været.

Hvis det hadde vært tilgang til større kran, måtte man fortsatt ha ventet på at dette skulle vært klart.

Ved bruk av en stor kran ville det også vært vanskelig å fordelt belastningen på fartøyet, det heves faktisk med tanke på at det skal kunne brukes igjen.

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev 1 time siden:

En kran klarer mer vær, dermed kunne hevingen skjedd tidligere.

Det finnes kun to kranfartøy med nok løftekapasitet til å løfte HI. Og det er "Thialf" og "Saipem 7000".

Det de har til felles er at de har et dypgående på 30 meter. De kommer ikke til der HI ligger. De ville heller ikke ha mulighet til å rette opp HI.

 

Link to post
Share on other sites

Fins mange kranskip som løfter over 10.000 tonn. Micoperi er vel den største nå...

Er nok pris som avgjør og løfte med disse kranene...

Store kranskip ala Hermod og oppover har alle doble sett med kraner, og kan løfte samløft på samme kranskip..

Har selv jobbet på tidligere DB 102..

Den løftet 6000 tonn på en krane... og 10.000 T i samløft med seg selv.. 

I dag er den liten...

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 6 minutter siden:

Fins mange kranskip som løfter over 10.000 tonn. Micoperi er vel den største nå...

 

Micoperi 7000 var vel den største da den ble bygget på Fincantieri verftet i Trieste på 1980 tallet. Den kunne da løfte 14.000 tonn med begge kranene i bruk.

Ankerwinchene brukte wire med 9,6m i diameter og var levert av Pusnes på Tromøya.

Jeg ledet den gangen gjengen hos prosessautomasjons firmaet som leverte ankerwinchcomputerne. Ble levert den gang med 18 kraftige PLS`er. Morsom og spennende periode i livet ?

Jeg mener å huske at Micoperi 7000 nå er eid av Italienske Saipem og heter nå Saipem 7000. Thialf fra Nederlandske Herema er vel hakket større.

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 28 minutter siden:

Fins mange kranskip som løfter over 10.000 tonn. Micoperi er vel den største nå...

Er nok pris som avgjør og løfte med disse kranene...

Store kranskip ala Hermod og oppover har alle doble sett med kraner, og kan løfte samløft på samme kranskip..

Har selv jobbet på tidligere DB 102..

Den løftet 6000 tonn på en krane... og 10.000 T i samløft med seg selv.. 

I dag er den liten...

Micoperi = Saipem 7000

Hermod = Spiker

DB 102 = Thialf, og denne blir ikke betegnet som liten av noen..... Men senere i år kommer Sleipnir som blir enda større. 

Link to post
Share on other sites

Interessant å se bilder fra hevingen, ser jo ut til å ha vært en vellykket operasjon så langt. 

Litt overrasket over at de nå skal flytte seg over en lengre strekning med HI hengende i kranene, men risikoen ved å flytte blir vel vurdert som mindre enn ved å fullføre operasjonen der de er pga værsituasjonen.

 

Ser jo ut til at de nærmer seg punktet der lekteren kan legges i posisjon under HI, men dette er vel samtidig en del av operasjonen der det passer dårlig med større bølger/dønninger..

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev for 5 timer siden:

Det finnes kun to kranfartøy med nok løftekapasitet til å løfte HI. Og det er "Thialf" og "Saipem 7000".

Det de har til felles er at de har et dypgående på 30 meter. De kommer ikke til der HI ligger. De ville heller ikke ha mulighet til å rette opp HI.

 

 

Det er en rekke kraner rundt i verden, bl.a hos alle de koreanske storverftene som lett løfter denne vekta. Dette er på ingen måte noe stort løft i sådan målestokk. Men som nevnt, det er pris og tilgjengelighet som avgjorde dette.

 

Samsung har eksempelvis løftebarge for 8000 tonn:

https://www.samsungshi.com/Eng/product/tech_prd01.aspx

 

Hyundai for 10 000 tonn:

https://gcaptain.com/10000-ton-capacity-crane-vessel-completed-hyundai-samho/

Link to post
Share on other sites

https://www.nrk.no/hordaland/folg-hevingen-av-knm-_helge-ingstad_-direkte-1.14312996
Onsdag kveld skal hele fregatten fraktes til Hanøytangen før resten av hevingen fortsetter. Frykt for dønningene er hovedårsaken til denne endringen i planene.

Det er en stor eskporte som kommer til å flytte seg sakte sørover gjennom Hjeltefjorden, i rundt 1 knops hastighet. Slepet vil foregå med militær eskorte, og inkluderer blant annet følgende fartøy:

  • Politibåt
  • KNM «Olav Tryggvason» (kommandofartøy)
  • KV «Tor»
  • Kystverket har flere fartøy med i eskorten: Fartøyene OV «Utvær», «BOA Heimdal», og to småbåter med 400m lenser mellom seg i bakkant av slepet som samler eventuelle utslipp. I tillegg har Kystverket to opptakssystem som samler opp og beholder eventuelle utslipp av diesel fra slepet.
  • I tillegg flere slepe- og støttefartøy

Bergingsoperasjonen er helt unik, forteller Penna. Han skal lede hevingsarbeidet der rundt 300 personer er involvert.

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Slepet på vei mot Hanøytangen. Og hele tiden ligger det på MarineTraffic et ’spøkelseskip’ - Warship F313 som ser ut til å overvåke det hele i 6,9 knop. Pussig!

DD707C03-BC62-42DD-BC49-77C0AF5E4B13.png.7d96a9449410e9d180e5bf3d869a6046.png

 

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Nå kan det bli "gøy". Slepet er på vei sydover og en tanker er på vei ut fra Sture-terminalen!

 

sture.jpg.5136a928f99450b2b3b30b847868fd1c.jpg

 

Der var du før meg Bjørn.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev 17 minutter siden:

De kom med en forklaring på dette tidligere, det er en av mob  båtene, som er registrert  med samme mmsi nr.  

Tja, si det. Legg merke til at det står 15h 38’ ago. Altså oppdatering. Og ‘skygge skipet’ har stått på akkurat samme posisjon i hele dag. 

Jeg tror det er et spøkelsesskip, en «flygende fregatt» som er lite fornøyd med at det forliste skip ikke får ligge i fred det på bunnen... :yesnod::thumbsup::wflag:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev for 2 timer siden:

Det verste er at det er en stor tankbåt  på tur ut fra Stureterminale 

 

Men det gikk greit.

 

sture2.jpg.9d70334029f8d599d9444ee1f264aafa.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...