LALUNA II Svart 28.Februar.2019 Del på Facebook Svart 28.Februar.2019 https://www.bt.no/nyheter/innenriks/i/G1V0PV/Flyttingen-av-KNM-Helge-Ingstad-er-snart-i-mal Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
HansH Svart 28.Februar.2019 Del på Facebook Svart 28.Februar.2019 Ligger klar i innseilingen til Hanøytangen. Den lille prikken nede, litt til venstre for er CCB-basen på Ågotnes/Sotra. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 28.Februar.2019 Del på Facebook Svart 28.Februar.2019 (redigert) Redigert 28.Februar.2019 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
StåleK Svart 28.Februar.2019 Del på Facebook Svart 28.Februar.2019 Skal bli spennende å følge dette fremover. Økonomien i det gjør vel at båten kasseres, men dette kunne ha blitt litt av en prosjekttråd. Sluppet til Komodo og de andre med prosjekttråder fra Baatplassen så hadde det nok blitt båt igjen av dette også Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 28.Februar.2019 Del på Facebook Svart 28.Februar.2019 Da er den vel kanskje kommet frem der den skal hugges... Eller skal de faktisk slepe den til Håkonsvern for å sløse vekk mer penger..??? Sitér dette innlegget Link to post
StåleK Svart 28.Februar.2019 Del på Facebook Svart 28.Februar.2019 Et aspekt jeg savner i diskusjonen er tid. Man kan si hva man vil om økonomi. Men hvis det er slik at skroget kan brukes bare ved å sveise om flengen fartøyet fikk så vil det jo være vesentlig raskere å bygge opp båten med nye deler enn å starte fra scratch. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøholken Svart 28.Februar.2019 Del på Facebook Svart 28.Februar.2019 @Ida Marie IIIJa, den skal slepes til Haakonsvern, forventet på søndag... Det blir spennende å se hva utfallet blir. Jeg for min del har ett lite håp om gjenbruk av samme skrog, men da må det selvfølgelig ikke være noen større skader på struktur og de større komponentene må kunne gjenbrukes. Men her må nok politirkere på banen, så det er vanskelig å se hva som blir utfallet... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 28.Februar.2019 Del på Facebook Svart 28.Februar.2019 Joda, skroget kan nok fikses. Men skroget er en svært liten del av kostnaden for et slikt skip. Det er utstyret som koster. Og alt er ødelagt. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 28.Februar.2019 Del på Facebook Svart 28.Februar.2019 Ida Marie III skrev 1 time siden: Da er den vel kanskje kommet frem der den skal hugges... Tja, eller bruk den som treningsmål for missiler over ett dumpingsfelt f.eks. i Nedstrandsfjorden. Men da går vel miljøhippiene bananas. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Februar.2019 Del på Facebook Svart 28.Februar.2019 Bare å få ut vannet av motorene nå og få start på dem. Så er det gode greier;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mulligan Svart 28.Februar.2019 Del på Facebook Svart 28.Februar.2019 Mjaa, jeg vet ikke. Tror nok den største har gått for siste gang. Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 28.Februar.2019 Del på Facebook Svart 28.Februar.2019 Hva skal de med motorer? Det er jo livsfarlig med motorer i en slik skute! Nei, gjør fregatten flytende og fortøy den noen n.m. nord for Stureterminalen. Så kan gastene og navigatørene få trene sitt nattsyn på å se forskjell på en oljeterminal og en oljetanker. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 28.Februar.2019 Del på Facebook Svart 28.Februar.2019 Det hugges skip hele tiden på Hanøytangen, der den nå ligger... Skal morro menn i matrosdress ta ennå flere tragiske avgjørelser....? Men slik er det vel når det er andres penger som brukes...?? Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 28.Februar.2019 Del på Facebook Svart 28.Februar.2019 Hvis noen fantaserer om å gjenoppbygge denne bør de få stå som personlig garantist for regnskapet... Sitér dette innlegget Link to post
Sjøholken Svart 28.Februar.2019 Del på Facebook Svart 28.Februar.2019 Igjen, så er det ikke avgjort om skroget skal brukes igjen eller ikke. Det er flere større tekniske komponenter som kan brukes igjen. Det er flere grunner til at det kan være lurt å bygge Ingstad opp igjen: Vi vil få ett fartøy som i stor grad er likt som de andre (kan være behov for en oppgradering av hele klassen, da de nærmer seg halv levetid). Mannskap kan benyttes mellom skrogene, da det skipstekniske systemene er like. Skroget har fortsatt flere leveår igjen av beregnet levetid. Ulempen ved å ikke gjøre det er Sjøforsvaret sin forpliktelse til å utføre planlagt seilas samt nasjonal og internasjonal beredskap. Ved å bare ha fire Nansen klasse fartøy vil det kun være tre fartøy tilgjengelige for dette programmet, og det er for lite. Jeg tviler på at det er politisk spiselig i disse tider. Alternativt vil være å anskaffe ny eller leie inn en annen nasjons fregatt, men det vil være dyrt. Mannskap kan ikke benytte på mellom fartøyene på grunn av kurs og opplæring på de forskjellige skrogene. Det ville isåfall vært ett alternativt å anskaffe en ny klasse, av to-tre fregatter, men det er vel for dyrt det også... Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 28.Februar.2019 Del på Facebook Svart 28.Februar.2019 5 minutes ago, Sjøholken said: Igjen, så er det ikke avgjort om skroget skal brukes igjen eller ikke. Det er flere større tekniske komponenter som kan brukes igjen. Det er flere grunner til at det kan være lurt å bygge Ingstad opp igjen: Vi vil få ett fartøy som i stor grad er likt som de andre (kan være behov for en oppgradering av hele klassen, da de nærmer seg halv levetid). Mannskap kan benyttes mellom skrogene, da det skipstekniske systemene er like. Skroget har fortsatt flere leveår igjen av beregnet levetid. Ulempen ved å ikke gjøre det er Sjøforsvaret sin forpliktelse til å utføre planlagt seilas samt nasjonal og internasjonal beredskap. Ved å bare ha fire Nansen klasse fartøy vil det kun være tre fartøy tilgjengelige for dette programmet, og det er for lite. Jeg tviler på at det er politisk spiselig i disse tider. Alternativt vil være å anskaffe ny eller leie inn en annen nasjons fregatt, men det vil være dyrt. Mannskap kan ikke benytte på mellom fartøyene på grunn av kurs og opplæring på de forskjellige skrogene. Det ville isåfall vært ett alternativt å anskaffe en ny klasse, av to-tre fregatter, men det er vel for dyrt det også... At det ikke er avgjort er vel av samme grunn som andre forsvarsskandaler - manglende handlekraft, (RAM - med trykk på A og M), manglende kryssprioriteringer og annet. Dette kan aldri bli et godt skip igjen - det er fantasi. Men noen har mye av det - og mindre sunt vett. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøholken Svart 28.Februar.2019 Del på Facebook Svart 28.Februar.2019 At det aldri blir ett godt skip igjen er en påstand jeg ikke helt skjønner hvorfor du kommer med. Hvis det blir vurdert til å være i god stand, og fartøyet blir satt i stand igjen, så er det jo ingen grunn til at fartøyet ikke skal bli bra? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 28.Februar.2019 Del på Facebook Svart 28.Februar.2019 Sjøholken skrev 1 time siden: Igjen, så er det ikke avgjort om skroget skal brukes igjen eller ikke. Det er flere større tekniske komponenter som kan brukes igjen. Det er flere grunner til at det kan være lurt å bygge Ingstad opp igjen: Vi vil få ett fartøy som i stor grad er likt som de andre (kan være behov for en oppgradering av hele klassen, da de nærmer seg halv levetid). Mannskap kan benyttes mellom skrogene, da det skipstekniske systemene er like. Skroget har fortsatt flere leveår igjen av beregnet levetid. Ulempen ved å ikke gjøre det er Sjøforsvaret sin forpliktelse til å utføre planlagt seilas samt nasjonal og internasjonal beredskap. Ved å bare ha fire Nansen klasse fartøy vil det kun være tre fartøy tilgjengelige for dette programmet, og det er for lite. Jeg tviler på at det er politisk spiselig i disse tider. Alternativt vil være å anskaffe ny eller leie inn en annen nasjons fregatt, men det vil være dyrt. Mannskap kan ikke benytte på mellom fartøyene på grunn av kurs og opplæring på de forskjellige skrogene. Det ville isåfall vært ett alternativt å anskaffe en ny klasse, av to-tre fregatter, men det er vel for dyrt det også... Personlig tror jeg "hoderulling" er rette enden og begynne i.... Det er dyrt med klovner i matrosdress... Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 28.Februar.2019 Del på Facebook Svart 28.Februar.2019 (redigert) Ida Marie III, det virker som om du har noe i mot folk som tjenestegjør i den Norske Marinen, siden du kan kalle de klovner. Kan du komme med en begrunnelse for å skjære alle over en kam. Om man gjør en menneskelig tabbe i forsvaret vil det naturligvis koste menneskeliv eller forsvarsmateriell. Så lenge vi baserer vårt forsvar på værneplikt må det nødvendigvis være endel personer som ikke har mere enn 1 års trening, dette gjelder også de som var ombord på fregatten den natten. Det er ikke alltid en offiser kan følge med 100% på alt som skjer på hva de menige gjør. Redigert 28.Februar.2019 av MorganX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ohm Svart 28.Februar.2019 Del på Facebook Svart 28.Februar.2019 "Direktesendt dokumentarprogram" om fregatten på TV2 nå, for spesielt interesserte.. Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 28.Februar.2019 Del på Facebook Svart 28.Februar.2019 2 hours ago, Sjøholken said: At det aldri blir ett godt skip igjen er en påstand jeg ikke helt skjønner hvorfor du kommer med. Hvis det blir vurdert til å være i god stand, og fartøyet blir satt i stand igjen, så er det jo ingen grunn til at fartøyet ikke skal bli bra? Med uendelige ressurser så for all del.... Skipet er kasserbart. Korrosjon, strukturelle skader og ellers usikkerheter. Alt av kabling, alt av inventar med mere. Det koster antagelig mer å installere nytt utstyr inn i et komplett skrog enn det skipet kostet nytt. For mye er ikke laget for å kunne byttes i sin helhet i et intakt skrog. Stålet er billig (selv den gang) - og det kan aldri lønne seg å etterinstallere utgått, antikvariske komponenter som må lages på spesialtbestilling... Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 28.Februar.2019 Del på Facebook Svart 28.Februar.2019 25 minutes ago, MorganX said: .... Om man gjør en menneskelig tabbe i forsvaret vil det naturligvis koste menneskeliv eller forsvarsmateriell. Så lenge vi baserer vårt forsvar på værneplikt må det nødvendigvis være endel personer som ikke har mere enn 1 års trening, dette gjelder også de som var ombord på fregatten den natten. Det er ikke alltid en offiser kan følge med 100% på alt som skjer på hva de menige gjør. Tabber skjer. Ansvar flyttes dog ikke - selv om man ikke fulgte helt med når det var mest kritisk. Konsekvenser koster - på alle måter. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 28.Februar.2019 Del på Facebook Svart 28.Februar.2019 MorganX skrev 1 time siden: Så lenge vi baserer vårt forsvar på værneplikt må det nødvendigvis være endel personer som ikke har mere enn 1 års trening, dette gjelder også de som var ombord på fregatten den natten. Det er ikke alltid en offiser kan følge med 100% på alt som skjer på hva de menige gjør. Du mener førstegangs tjeneste gutter står alene på broen i 17 knop på en fregatt mitt på natten i en trafikkert fjord med stor trafikk...??? Dette er en fadese med en enorm økonomisk kostnad for samfunnet...og bare hipse på skuldrene, og tro det bare er å surre videre, er mer en arrogant... Jo, ansvarlig offiser må stå 100% til ansvar, hvem skulle ellers ta ansvaret..?? For ordens skyld, jeg har selv avtjent min verneplikt i marinen, og har intet i mot systemet Sitér dette innlegget Link to post
StåleK Svart 28.Februar.2019 Del på Facebook Svart 28.Februar.2019 Overser en taxisjåfør en fotgjenger og skaper en farlig situasjon så klippes sertifikatet i to umiddelbart (før eventuell dom foreligger), får en ordensvakt en ørefik og gir en knyttneve tilbake i et sekunds sinne, så er det ubetinget fengsel som gjelder ( helt greit ) Men om man utsetter et hundretalls mennesker for livsfare ved å kjøre fullstendig i blinde på et et trafikkert havområde og leker bingo med mannskap og last og ender opp med å koste samfunnet milliarder av kroner samt å være nær ved å forårsake Norgeshistoriens største miljøkatastrofe så skjer ingen verdens ting. Er det likhet for loven? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 1.Mars.2019 Del på Facebook Svart 1.Mars.2019 Nå er det mye vissvass her! Slutter å følge denne tråden! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.