Jump to content

Centraflex - fleksibel kobling aksel - erfaringer

Bitteliten

Recommended Posts

Før du legger ut på de store hav, så kan du vurdere demperplaten som sitter skrudd fast på svinghjulet. Her er det to typer. Slike plater er egentlig forbruksvare, men varer meget lenge:

• Kobler fra drivende og drevne enhet
  • Bråker som et helvete, men fortsetter driften en tid

På Hulda hadde jeg først demperplate fra Centaflex. Sjekket den da jeg byttet gir i 2013, og den var på vei til å ryke. Og var av typen som ville koble fri ved brudd. Motoren til Hulda har et greit dreiemoment. Fikk tauet til en hummrteine i propellen, slang det rundt pullerten og ga gass. Det ble nok for mye for demperplaten. Nå har jeg en plate med Volvo delenummer :-) som er av typen som fortsetter driften.

Har du mer støy under gitte turtall kan dette vær trangt cutlesslager. Eller du har en opprettingsfeil eller en ubalanse i systemet, motorfester og annet. Vær forsiktig så du ikke medisinerer symptomet uten å korrigere feilen.

Redigert av Hulda (see edit history)

Takk for tips om demperplate. Noen som vet hva Yanmar sine plater har av funksjon ved havari? Motor er en 4JH3TE

På akselkobling blir det nok en AM50. Den er yrkes ratet for min motorstørrelse. Kan klare meg med AM30 - men vil ha margin. Den gamle blir ombord som reserve 

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...