Jump to content

Overgang fra bobil til seilbåt. What to do?

kongkjetil

Recommended Posts

Som det står i emnetittelen så lurer vi på i dag og selge motorbåt og bobil og kjøpe en seilbåt. Men... så starter tvilen å melde seg; skal vi bare selge båten og kjøpe en halvparten så dyr seilbåt med fare for at den bare blir halvparten så brukandes? Eller skal vi gå all inn og kjøpe en som vi "garantert "vil trives i. Å hva gjør seilfolket på vinteren. Blir man lenestolkaptein og uttaler seg skråsikkert på vegene av havarikommisjonen om hvorfor den havarerte fregatten KNM Helge Ingstad kræsjet og hvordan det kunne vært unngått :) og drømmer seg frem til neste sommer?

Vi fricamper i dag overalt i Norge, sommer, som vinter og man kan ikke fricampe en uke på Hardangervidda for å kite med seilbåt. Men det er bare å leie bobil når man trenger det. Verre med seilbåt.

Er det noen som har erfaring med å gå fra bobil til seilbåt? Flere vi har pratet med har gått motsatt vei- til og med selgere sier at det ikke er vanlig?!   

HVORFOR ER SEILBÅT SÅ FORFERDELIG ???  Eller er det noe som man bare MÅ erfare? 

Det er vel bare å kjøre i vei, nei vent... du skulle selge bilen :smiley:

Jeg har hatt bobil (la oss ikke snakke mer om det) og nå har vi seilbåt. Vi har alltid hatt motorbåt og sett på seilgutter som snobber. Ikke viste jeg at det å være snobb faktisk kan være litt slitsomt. Jeg seiler nå rundt og i hodet er jeg motorbåt av gammel vane, helt til en motorbåt gjør det klart for oss, med langfingeren, at vi er snobber. Vi holder langfingeren i øret til støyen er borte i tydelig protest.

Kjøp minst 36-40 fot jo større jo bedre. 

Guest Avmønstret#

Nå kan jo motorbåten din være Pioner 8 med 2,5 hk og bobilen en caravelle fra 1994, så det er litt vanskelig å vite hva "halvparten så dyr" betyr. Er vi på 7500,- , 750 000,- eller.. ;-)?

Virker som dere er to siden dere har tid og anledning til (må scrolle opp for å se hva det het igjen) kiting (bøyes det sånn?). 

Om det kun var meg og kona i "pre barn" fasen, dvs for ca 20 år siden, så ville jeg definitivt heller kjøpt en mest mulig moderne og kjapp/sportslig båt, særlig med tanke på at dere driver med "kiting" (rett bøying?) og er "sportslige" fremfor å tenke "størst mulig". Og med to ombord som vil "føle nærhet til elementene" er ikke størrelse en venn, tvert i mot. Liten og sportslig båt, selvsagt med rorkult, det er da dere får opplevelsen av hva seiling faktisk er. 

Hvis dere er flere eller egentlig egentlig ikke så sportslige som "kitingen" tyder på, men vil slappe av i seilbåt. "Go big". Kjøp størst mulig. Ta en tur ned i en 45ish fots seilbåt av ikke alt for gammel dato. Da får dere en båt som fjerner dere fra elementene,  holder dere tørre og varme, beveger seg sakte og sedat i sjøen og det beste med båten er at det er som å bo i en moderne leilighet med all komfort. Dere vil vurdere om en like godt skal droppe boliglånet og flytte inn i båten. 

---

Ser på profilen din at du er fra Østfoldtraktene. Du lurer på hva seilere gjør om vinteren. En ting er sikkert, den "østlandske" tradisjonen med å hive alle båter på land uka etter fellesferien henger veldig etter de faktiske klimaendringene. I praksis er båtsesongen lang også her på Østlandet selv om veldig mange åpenbart ser på det som en aktivitet som kun kan foregå i to sommermåneder. Bruk båten også høst og vår. Om været er for jævlig eller en ikke gidder å styre med seil er de fleste seilbåter også helt ok motorbåter. 

Var ute en liten tur for en ukes tid siden, gled for bare fokka nedover fjorden og koste meg i sol og god vind. Gadd ikke å krysse hjem så jeg gikk for motor når den første snøen jeg har sett i år begynte å dale. Fantastisk flott.

Og ikke bry deg om maset om at seilbåter må seile, bruk den som du vil. Er det en dag eller tur dere ikke vil styre med seil så gå for motor. Vil dere kun seile for fokka i medvind og ellers gå for motor, gjør det. Eneste det faktisk er dødsstraff og evig skam for i seilmiljøet er å seile med fenderne ute. Så om en ikke vil ta opp fenderne, gå for motor. ;-) 

Tror stadig flere har fått øynene opp for båtbruk også utenfor sommersesongen på Østlandet. Den kan være helt fantastisk for strengt tatt er det vel i overkant overbefolket om sommeren og både høst- og vårsesongen kan by på flotte opplevelser i skjærgården, om ikke de beste opplevelsene egentlig. 

---

Som en hovedregel er seiling ett jævla slit, ikke noe å strekke seg etter, og folka er snobbete og fæle folk hele gjengen. Særlig i Østfold ;-)

Har med vilje ikke vært så detaljert med info siden jeg er mest ute etter for og imot argumenter. Men seilbåt i prisklasse 400.000,- til 1.200.000,- men det kommer jo selvfølgelig helt an på om man går all inn. Vi ser på dette som første skritt i plan mot en større. Vi er i fortiårene men vi tar bobilen opp på fjellet og kiter eller står alpint. Fordelene er at man er på parkeringsplassene så man er først i bakken så vi eier cordfløyelen eller pudderet. Og slapper av/ luncher når det passer oss og ikke når det er plass på restauranten i bakken.  https://www.haukeliseter.no/sn-kiting/

bodde i Moss før men bor i Oppegård nå så vi har noen av disse snøløse vinterene. Hvor godt isolert/ varme blir seilbåtene på vinteren? Å hvor stort må man ha for å glede komfordyr som oss. Vi lurer allerede på absolutte krav som egen dusj.

Guest Avmønstret#
Barbaria skrev 7 minutter siden:

Jeg trodde at å seile med cockpitteltet oppe også var belagt med dødsstraff og evig skam. Vi seiler også på vinteren og med teltet oppe. Kanskje vi treffes i løpet av vinteren. 

Ja det er jo også en skammelig sak så dette var kun mulig å gjennomføre etter at jeg la merke til at det ikke var noen seilere i bryggeanlegget. Sjekket AIS nøye for å se om det var noen andre seilbåter på fjorden, motorbåtfolk tror jeg ikke skjønner hva som foregår ... og sneik meg så ubemerket og hurtig ut på fjorden som jeg kunne ;-) 

--

Men var faktisk første gang for seil med cockpitteltet oppe ja :-) Jeg pleier også å legge ned spryhood. Fikk meg til å huske at det er smart å vaske og polere plastvinduene i sprayhooden litt oftere enn jeg har gjort i det siste. 

Når jeg går/seiler alene og ikke skal så langt så pleier jeg å bare vippe fenderne inn. Og for å gjøre ordentlig skam på meg selv, som om ikke cockpittelt var ille nok, så hadde en av fenderne sneket seg over rekka og hang der til spot og spe. Takk og pris for at det ikke var andre seilbåter på fjorden som kunne se meg... :lol:

Guest Avmønstret#
kongkjetil skrev 18 minutter siden:

Har med vilje ikke vært så detaljert med info siden jeg er mest ute etter for og imot argumenter. Men seilbåt i prisklasse 400.000,- til 1.200.000,- men det kommer jo selvfølgelig helt an på om man går all inn. Vi ser på dette som første skritt i plan mot en større. Vi er i fortiårene men vi tar bobilen opp på fjellet og kiter eller står alpint. Fordelene er at man er på parkeringsplassene så man er først i bakken så vi eier cordfløyelen eller pudderet. Og slapper av/ luncher når det passer oss og ikke når det er plass på restauranten i bakken.  https://www.haukeliseter.no/sn-kiting/

bodde i Moss før men bor i Oppegård nå så vi har noen av disse snøløse vinterene. Hvor godt isolert/ varme blir seilbåtene på vinteren? Å hvor stort må man ha for å glede komfordyr som oss. Vi lurer allerede på absolutte krav som egen dusj.

Egen dusj ja... det er sånne greier som kan fjerne kandidater som har mange andre gode kvaliteter. Er ikke så ille å dusje mens en sitter på do, eller på akterspeilet i sommersesongen. 

Så om dere ikke har ambisjoner om å seile jorda rundt eller krysse nordsjøen i kuling og motvind med stor komfort. Jeg hiver ut en kandidat. First 31.7. Har ikke seilt en selv men har lagt merke til de på fjorden fordi de ser moderne ut samtidig som de er klassisk pene. Har "surfet" de og de ser ut til å være båter som gir mye seilglede og er relativt raske, er egen klassebåt og har et levende miljø i Oslofjorden som gjør at en del av bruktbåtene er godt utstyrt, også for regatta av eiere som "er seilere". Moderne og pent interiør i mine øyne. Har sett flere til under 500K i høst, og de fleste ligger vel rundt 500K, så da kan dere kanskje beholde bobilen? Men tror ikke det er egen dusj...

Da hiver jeg frem kandidat 2, med dusj. Beneteau 323. Har vel utgangspunkt i samme skrog som First 31.7, men tror den er litt høyere i skroget/overbygg så den har mer plass. Er ikke så sportslig orientert og fåes vel ikke med rorkult tror jeg. Men er ikke så pen som 31.7 da. Er som regel lavere priset enn 31.7, har vært flere båter ned mot 400K i høst. 

Og så er det nok en haug med andre "gode båter" med dusj der ute, du får nok innspill vil jeg tro :-) 

---

Ang varme så er vel de fleste båtene bygd opp med sandwich i dekk og overbygg i dag tror jeg. Så med en dieselvarmer og/eller ovn har en det vel i grunnen så varmt en ønsker året rundt.  

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...