Jump to content

Kalesjen skranter - hva gjør jeg?

Zitt

Recommended Posts

Jeg vet ikke hvor gammel kalesjen er, men håper den tåler noen år til. Den er forsåvidt tett, men noen sømmer lekker og bør skiftes. Noen små hull må også lappes.

På grunn av helsemessige utfordringer vet jeg ikke hvor lenge jeg kommer til å ha båten, men mulig sønnen vår vil overta.

Jeg ser for meg at kalesjen må vaskes, få nye sømmer over det hele og impregneres.

Noen som har ide om hvor mye det vil koste?

Hva vil en ny kalesje koste og hvem skal jeg kontakte?

Skal jeg i så fall ta det nå eller vente til våren?

På min kalesje, som det rant vann gjennom både duk og sømmer, tok eg å impregnerte med rulle, med impregnering fra biltema. Lot dette tørke til neste dag, og gjekk over alle sømmene med skovoks(samme som eg har brukt på army-boots).

Totalt ca 30-40 min jobb, og kalesjen stod på båtem, og resultatet ble helt tett kalesje, og tørt inni båten igjenn.

Brukte dette for å fikse litt småhull og revner:

https://www.ebay.co.uk/itm/151399288136

Redigert av Tomasbo (see edit history)

Takker for tips, index og Tomasbo!

Jeg har ikke vært i båten på leeenge, og har bare rapporter fra guttungen å forholde meg til. Skal en tur ned i dag og inspisere.

Kommer eventuelt tilbake med detaljer om tilstanden.

Synes ikke 12-15000.- for ny kalesje egentlig var så avskrekkende, index.

Uansett hva jeg går for, så må kalesje av og da er spørsmålet hvor lang tid det tar før den er på plass igjen. Folk lover og lyver, kan bli syk og hva som helst kan komme i veien underveis.

Kan det da være like greit å pakke båten inn i presenning nå og vente til våren?

Blir vel ellers en utfordring å sikre den mot høststormer og plaskregn inntil kalesjen er på plass igjen.

Det er alltid en utfordring ja. Hauge Produkter holder vel til I ditt nærområde, de har maler til rimelig mange båtkalesjer så de kan sikkert lage en til deg. Alternativt ta av kalesjen, levere den til rep og pakke båten I presenning imens du venter på den. Om du senere bestemmer det for å kjøpe ny kalesje er det uansett greit å ha den gamle som vinterkalesje, så har du bytte når den nye er av.

Min kalesje er fra Hauge, ordentlig kvalitet etter det jeg kan se.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg leverte min kalesje inn til vask og sying i går. Dette er til en middels stor daycruiser. Prisen jeg fikk var ca 2500 for vask og impregnering og ca 2500 for å sy nye sømmer. Selve duken er veldig bra, men når ho tok en vanlig kulepenn under sømmene, så rivnet dei som papir. Ho håpte på at den skulle være ferdig til neste fredag. Selve syingen tok ikke mer enn 3-4 timer, problemet var å få ledig tid i vaskemaskinen. 

Guest Avmønstret#

Ville kanskje gjort begge deler hvis mulig. "Renovert" gamlekalesjen og ha den til opplagskalesje, og også kjøpt ny. Evt om du kjøper ny og "guttungen" koster renovasjon av den gamle, like godt å venne seg til at båt koster penger ;-)

---

Var en gang og skulle fylle/bytte noen gassflasker i en typisk gammeldags butikk som hadde alt inne på Hedmarken. Spurte i kassa hvor jeg kunne få gjort det. - "Bare å snakke med guttungen på baksia" fikk jeg beskjed om. Gikk "bak" men så ikke noen andre enn en fyr med gråstenk i håret i femtiårsalderen. Forklarte hva de i kassa hadde sagt hvorpå han litt beklemt bekreftet at "guttungen" det er nok meg ja :lol:

---

Glemte forresten. Ang impregnering av sømmer så bruker jeg en sånn stift fra Fjellreven på sømmer både på kalesje og andre ting, mener xxl osv selger de. Er "bare" en eller annen voks, men det fungerer. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Har litt forskjellige som jeg prøver ut. Kjøpt en på Seasea, en på en Seaside og et par på ebay. Tester ut hva maskinen kan sy - foreløpig går det greit med alle tykkelsene jeg har prøvd. Bomullsomspunnen polyestertråd er det vel. Kalesjeteip gjorde livet relativt lett ved bytte av f.eks glidelås. 

0F6DF5EC-18A9-4816-BAB9-7BC745202C0A.jpeg.5a31d2a7bb9de58b20bdf4df5548b722.jpeg

Redigert av nordan family 27 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...