Jump to content

Luftavfukter uten tilgang til landstrøm, løsninger?


TSeierstad

Recommended Posts

Har akkurat skaffet meg en Meaco DD8L Zambezi i seilbåten og den ser ut til å fungere utmerket. Tømte flere liter vann neste morgen. Men, hva når vi ikke ligger i havn med landstrøm, hva er alternativene da? Mulig jeg spør dumt her av manglende erfaring, men slik jeg ser det, kan jeg ikke bruke denne uten landstrøm uten å tømme batteriene fort eller slite mye på batteriene (600w på full effekt). Hva slags løsninger har man på avfukting når man ikke har landstrøm uten å tømme batteriene på kort tid?

Link to post
Share on other sites

Da blir det vel å kjøre webasto / Ebersprächer varme, (brenne diesel og blåse inn varm luft). Varm luft absorberer mer fukt enn kald luft.

Hvis brenneren tar luft utenfra, vil den tilføre varm luft, som da må ut igjen. Den vil bli blåst ut med større relativ fuktighet enn den som kom inn, og ta med seg fukt ut. Slik en støvel-tørker gjør.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Alternativt kan du jo la den gå via en inverter når du går for motor. Men husk at båten må være tett, ventiler lukket osv for at avfukteren skal ha noen reel effekt, og det er jo ikke veldig praktisk når båten er i bruk. Da er nok varme en langt mer praktisk og enkel løsning som Code Zero over her skriver. 

 

Om båten ligger ubrukt nå og den fortsetter å dra ut så mye vann så tilsier nok det at båten ikke er tettet nok ifht innsig av fuktig luft fra utsiden. Om båten er tett vil effekten til avfukteren avta etterhvert, med mindre det er snakk om en trebåt da ;-) 

Link to post
Share on other sites

18 hours ago, nordan family 27 said:

Og den klassiske tørrballen (kjøpt eller hjemmelaget) virker jo fremdeles. 

 

Men ganske så insignifikant.  Jeg tror fortsatt at tørrballen kan ha noe for seg inne i skott og (kles)skap, og at en hel strømpebukse fylt med veisalt hengende over en bøtte kan ha noe for seg i salongen i en mindre båt.  En allminnelig tørrball stående i salongen på en båt, det er bare ikke tilstrekkelig.

Link to post
Share on other sites

Vel vel. Jeg har pleid å ha 12-15 slike i min båt. Blir en del liter i løpet av vinteren. Hjemmelaget i strømpe virker også fint

 

I år har jeg tilgang på strøm og har en Maeco. Den gikk ikke mer enn testrunden når jeg koblet det til med 50 prosent innstillingen, så det er ikke nødvendigvis slik at det er krise på gamlemåten heller.

 

Men jeg er enig i at 1 stk tørrboll virker for lite - derfor jeg har pleid, under opplag, å ha 2 stk i forcabin, 1 stk på hvert bad, 3 stk i aktercabin, 2 stk i bysse, 4 stk i salong, 2 i motorrom og et par til under dørken.

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, PiperBill said:

Vet ikke om TS snakker om en båt i vinteropplag men... De her har fungerte veldig bra for meg. Andre vintersesong nå. Kjøpte salt på Biltema i år. Tror det er havsalt.

 

 

 

Havsalt har svært liten effekt.  Felleskjøpet selger store sekker med veisalt relativt billig, det er to varianter som begge effektivt suger til seg fukt.

Link to post
Share on other sites

Natriumklorid er allminnelig bordsalt, eller hovedbestanddelen i havsalt.  Den trekker til seg veldig lite fukt.  De saltene som trekker fukt er kalsiumklorid og magnesiumklorid.  Veisalt er i hovedsak en av de to sistnevnte, evt en blanding.  De to saltene fungerer sånn omtrent like bra til å trekke fukt.

Link to post
Share on other sites

Hørte eller leste om en hjemmelaget løsning der man brukte en PC-vifte til å trekke luft fra salongen inn i en luftslange som var trukket bak interiøret i båten og ned under dørken. Der blåste lufta direkte over ei stålplate som var limt direkte fast i skroget. Tanken bak var at den tempererte og fuktige lufta fra salongen skulle bli ført over den kaldere stålplata og kondensere på flaten der. Lufta vil gå videre opp gjennom dørken eller ut luftegjeller i andre enden og dermed ut i salongen igjen, men nå med mindre luftfuktighet (men gjerne også noe nedkjølt i forhold til før). Vil tro dette vil fungere best når det er varmere i lufta enn i sjøen.

 

Hadde vært interessant å prøve selv om et slikt opplegg vil kunne fungere og være effektivt nok i praksis. Fordelen, hvis metoden er effektiv nok, er mulighet for avfukting uten landstrøm, ei PC-vifte trenger ikke trekke særlig mye strøm og går på 12v. Bakdelen er at kondensert vann vil ligge i kjølrenna hvis ikke man lager til en lur løsning for oppsamling av vannet, i tillegg bør vel gjerne stålplata ha et visst areal for at opplegget skal ha noen effekt.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Rundt avfukter vs dieselvarmer - er det noen som vet hvor mye strøm en dieselvarmer drar?

Hvis man tar utgangspunkt i en "standard" Eberspacher D4 med digitalt display og dieselpumpe (er vel ikke noe mer som går samtidig) og setter dette opp mot inverter på 1500w som kjører en meaco på f.eks halv effekt?

Link to post
Share on other sites

Tror ikke du kan satse på inverter og batterier til dette. Om du lar den stå på 10 timer så trenger du veldig stor batteribank

600W ved 12 Volt inklusiv tap i inverter er ca 50-60  Amper ved 12 Volt. Med andre ord på 10 timer går det 600 Amper. Da bør du ha en batteribank på 1000 ampertimer.

Er ikke helt enig med Pinkvin om at båten må være helt tett, når du bruker denne. (Er helt enig i at ved lagring så er dette best) Har den gjerne stående på selv om vi lufter, mens vi sover. Vært menneske avgir vel gjerne en halv liter veske i løpet av natten.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
JRK skrev 11 minutter siden:

Tror ikke du kan satse på inverter og batterier til dette. Om du lar den stå på 10 timer så trenger du veldig stor batteribank

600W ved 12 Volt inklusiv tap i inverter er ca 50-60  Amper ved 12 Volt. Med andre ord på 10 timer går det 600 Amper. Da bør du ha en batteribank på 1000 ampertimer.

 

Under motorgange så kan det jo være ett poeng.. men ventilasjon og fartsvind, da bør en nok prøve å lukke alt av ventiler osv for at det skal ha noen effekt. 

 

JRK skrev 11 minutter siden:

Er ikke helt enig med Pinkvin om at båten må være helt tett, når du bruker denne. (Er helt enig i at ved lagring så er dette best) Har den gjerne stående på selv om vi lufter, mens vi sover. Vært menneske avgir vel gjerne en halv liter veske i løpet av natten.

 

Enig med deg. Jeg lar gjerne avfukteren gå i salongen når jeg sover i båten iom at den sirkulerer lufta, gir litt lunk og forsåvidt bidrar positivt :-). Men døra til lugaren er lukket og luka åpen for kald og frisk natteluft, så evt "sovefukt" må luftes på annen måte. Ingenting slår vanlig friskluft når en skal sove, syns jeg da. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...