Jump to content

Kan noen hjelpe, hva heter denne båten ?

rogsir

Recommended Posts

Takker for tips, jeg er helt blank og spør.

Det er ikke noe feil med båten. Men jeg har kjørt den litt med en 9.8 motor, og det virker ikke som at det er noe båten er bygget for. Da hele bunnen på innerskroget bulker seg ved pådrag. Det ser ut for at noen har bygget om oppe I innerskroget så jeg valgte å ikke legge ut bilde av det. 

For alt jeg vet så var denne båten aldri bygget for noe fart, men formen under innbyr jo nettop til dette.

Men ser på tilsvarende båter at det stort sett er sete og rattkonsoll fremover fra akterspeilet og dette vil jo være med på og plassere skyvkraften fra motor mer riktig. Flere biler og faktiske mål kan komme om det er ønskelig. Alle tips er gode :)

rogsir skrev for 3 timer siden:

Men jeg har kjørt den litt med en 9.8 motor, og det virker ikke som at det er noe båten er bygget for. Da hele bunnen på innerskroget bulker seg ved pådrag. 

...

For alt jeg vet så var denne båten aldri bygget for noe fart, men formen under innbyr jo nettop til dette.

Bilder av innerskroget hadde vært fint. Hvis bunnen bulker seg under fart er det en svakhet en plass, kanskje innerskroget/dørken ikke er festet skikkelig til skroget? Hvordan er det hvis du krabber oppå skroget når båten ligger slik den ligger på bildet? Hvis bunnen med vekta av deg oppå synker en del inn er det gjerne selve (ytter)skroget som er for svakt og du trenger bedre avstiving på innsiden. Noe fleksing må du nok regne med, men ikke slik at det virker nesten farlig og du ble redd for om skroget kan sprekke opp. Bunnen på RIB’en min flekser også litt i bølger og stor fart (jeg har valgt å sitte på pute for å si det sånn), men ikke mer enn at det er greit, litt fleksing tåler de fleste jolleskrog.

For ja, det skroget er bygget for å plane, da bør 9,8hk være et fint valg. Har du merket noe til om akterspeilet flekser eller vrir seg når du gir på? Hvis båten er hjemmelaget er det ikke sikkert byggeren tok nok hensyn med å dimensjonere laminatet tilstrekkelig. Dørken/innerskroget betyr mye for den totale styrken til båten, så hvis den ikke er festet godt nok til skroget eller er dimensjonert feil vil også dette ha påvirkning på den totale styrken til skroget.

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...