Jump to content

Hvordan tømme septik Bella Falcon 26


sebba2

Recommended Posts

Hei, kom ned i båten for noen dager siden og kjente antydning til en lite sjenerende lukt. Gikk inn på dassen og fant ut at doskåla var FULL septik og da må septiktanken være full. Veldig full. 

Har jebasco pumpedass med saltvannsspyling. Så har jeg og en stor kuleventil under vasken som kommer fra Septiktanken. Jeg tok båten ut og åpnet denne ventilen, og da kom det ut litt, men så ikke mye ut. Hadde denne ventilen åpen en stund og gikk inn til havn igjen, og da kom det ikke septik tilbake i doskåla, så jeg har vel fått ut litt.. 

Men hvordan gjør jeg det skikkelig? Må jeg pumpe i dassen i mens tømmeventilen er åpen for å få driten ut? Trodde det skulle renne ut av seg selv.. 

 -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Link to post
Share on other sites

Ja da forstår jeg systemet. Er ingen pumper mellom tank og utløp, er bare 'gravity' som skal 'suge' dritten ut, ingen pumper. Da har jeg nok en propp ved utløpet i tanken, som gjør at jeg ikke får dritten ut. 

Har og et annet problem, saltvannsspylinga fungerer dårlig, den suger veldig lite vann opp i skåla så får dårlig skylling. Er det stempelet i håndpumpa som må byttes da? 

 -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Link to post
Share on other sites

Om det er snakk om fritt fall tømming må bunn av septikktanken ligge over vannlinjen. 

 

Om du har ejectortømming, dvs at innholdet skal suges ut av tanken, er du avhengig av at båten overstiger en minimumsfart gjennom vannet. Hos oss kreves det opp mot 8 knop. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Haba skrev 35 minutter siden:

Vil tro at beste løsningen er ei septikpumpe mellom tank og utløp. Såkalt fritt fall og sug tømming når båten får fart funker ikke alltid så bra.

 

Jeg har ejector tømming og det har fungert upåklagelig hittil. Vet du hva problemene bruker å være med disse? 

Link to post
Share on other sites

Tanken er over vannlinja ja. Utløpsgjennomføringen sitter rett ved vannlinja. Da er det oppklart. Hva med spylinga mi, hva kan problemet være her? Hvis noen har gjordt "nr2", er det umulig å skylle det ned pga for lite vannspyling.. 

 -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Link to post
Share on other sites

Da skal jeg prøve å stappe en lang slange inn nesten gang, takk for svar! Skal bli greit å få ut alt og så få flushet med masse vann og sanitærsvæske.. Dette har ikke blitt gjordt på maange år, har jeg ett inntrykk av.. Nå må jeg bare få ordnet saltvannsspylina i dassen og få "båtlukta" ut av båten. Regner med alt må vaskes ned med salmiakk e.l

 -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Link to post
Share on other sites

sebba2 skrev On 11.11.2018 at 1.16:

Da skal jeg prøve å stappe en lang slange inn nesten gang, takk for svar! Skal bli greit å få ut alt og så få flushet med masse vann og sanitærsvæske.. Dette har ikke blitt gjordt på maange år, har jeg ett inntrykk av.. Nå må jeg bare få ordnet saltvannsspylina i dassen og få "båtlukta" ut av båten. Regner med alt må vaskes ned med salmiakk e.l

 

Vær så snill og ikkje bruk vann slangen rett fra kaia som en skal fylle vann ombord i vanntanken med..

har sett så masse rart

 

har en sånn liten joker ventil liggende, dog til tmc hvis du vil ha

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post
Share on other sites

22 hours ago, Furu said:

Vær så snill og ikkje bruk vann slangen rett fra kaia som en skal fylle vann ombord i vanntanken med..

har sett så masse rart

 

Nei fy faen at folk kan gjøre sånt:eek: 

 

@NBF16 Etter jeg fikk ut noen liter septik, rant det ikke tilbake, så ellers takk. Var bare veldig fullt... 

 -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...