sebba2 Startet 10.November.2018 Del på Facebook Startet 10.November.2018 Hei, kom ned i båten for noen dager siden og kjente antydning til en lite sjenerende lukt. Gikk inn på dassen og fant ut at doskåla var FULL septik og da må septiktanken være full. Veldig full. Har jebasco pumpedass med saltvannsspyling. Så har jeg og en stor kuleventil under vasken som kommer fra Septiktanken. Jeg tok båten ut og åpnet denne ventilen, og da kom det ut litt, men så ikke mye ut. Hadde denne ventilen åpen en stund og gikk inn til havn igjen, og da kom det ikke septik tilbake i doskåla, så jeg har vel fått ut litt.. Men hvordan gjør jeg det skikkelig? Må jeg pumpe i dassen i mens tømmeventilen er åpen for å få driten ut? Trodde det skulle renne ut av seg selv.. Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Haba Svart 10.November.2018 Del på Facebook Svart 10.November.2018 (redigert) Vil tro at beste løsningen er ei septikpumpe mellom tank og utløp. Såkalt fritt fall og sug tømming når båten får fart funker ikke alltid så bra. Redigert 10.November.2018 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 10.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2018 Ja da forstår jeg systemet. Er ingen pumper mellom tank og utløp, er bare 'gravity' som skal 'suge' dritten ut, ingen pumper. Da har jeg nok en propp ved utløpet i tanken, som gjør at jeg ikke får dritten ut. Har og et annet problem, saltvannsspylinga fungerer dårlig, den suger veldig lite vann opp i skåla så får dårlig skylling. Er det stempelet i håndpumpa som må byttes da? Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Brigg Svart 10.November.2018 Del på Facebook Svart 10.November.2018 Om det er snakk om fritt fall tømming må bunn av septikktanken ligge over vannlinjen. Om du har ejectortømming, dvs at innholdet skal suges ut av tanken, er du avhengig av at båten overstiger en minimumsfart gjennom vannet. Hos oss kreves det opp mot 8 knop. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Kjellg Svart 10.November.2018 Del på Facebook Svart 10.November.2018 Haba skrev 35 minutter siden: Vil tro at beste løsningen er ei septikpumpe mellom tank og utløp. Såkalt fritt fall og sug tømming når båten får fart funker ikke alltid så bra. Jeg har ejector tømming og det har fungert upåklagelig hittil. Vet du hva problemene bruker å være med disse? Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 10.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2018 Tanken er over vannlinja ja. Utløpsgjennomføringen sitter rett ved vannlinja. Da er det oppklart. Hva med spylinga mi, hva kan problemet være her? Hvis noen har gjordt "nr2", er det umulig å skylle det ned pga for lite vannspyling.. Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Okkaby Svart 10.November.2018 Del på Facebook Svart 10.November.2018 Kan vel sitte noe i innsug. Fort gjort å få plast eller annet dritt opp i ventilen. Er det enkelt å stenge/åpne ventilen? Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
sebba2 Svart 10.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2018 nei, den er vanskelig å komme til dessverre Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Okkaby Svart 10.November.2018 Del på Facebook Svart 10.November.2018 det begrenser jo muligheten for feilsøking. Er jo en dårlig løsning om en ikke kommer til stenge ventiler. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
sebba2 Svart 10.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2018 jeg tror nok ikke problemet sitter i inntaket/ventilen, jeg har gjennomsiktig vannslange til doen og den blir full av vann, men vannet kommer ikke skikkelig ut i skåla.. Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
tkb Svart 10.November.2018 Del på Facebook Svart 10.November.2018 Stemmer slik som beskrevet angående tank og frittfall. Hadde samme båten, og et par ganger gikk det tett. Løste det med å spyle utenfra og inn i septik utløp. Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 11.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2018 Da skal jeg prøve å stappe en lang slange inn nesten gang, takk for svar! Skal bli greit å få ut alt og så få flushet med masse vann og sanitærsvæske.. Dette har ikke blitt gjordt på maange år, har jeg ett inntrykk av.. Nå må jeg bare få ordnet saltvannsspylina i dassen og få "båtlukta" ut av båten. Regner med alt må vaskes ned med salmiakk e.l Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
NBF16 Svart 12.November.2018 Del på Facebook Svart 12.November.2018 Kanskje du trenger en ny tilbakeslagsventil på toalettet, såkalt jokerventil. Eller et helt servicesett om håndpumpa ikke fungerer. Jokerventil Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 13.November.2018 Del på Facebook Svart 13.November.2018 sebba2 skrev On 11.11.2018 at 1.16: Da skal jeg prøve å stappe en lang slange inn nesten gang, takk for svar! Skal bli greit å få ut alt og så få flushet med masse vann og sanitærsvæske.. Dette har ikke blitt gjordt på maange år, har jeg ett inntrykk av.. Nå må jeg bare få ordnet saltvannsspylina i dassen og få "båtlukta" ut av båten. Regner med alt må vaskes ned med salmiakk e.l Vær så snill og ikkje bruk vann slangen rett fra kaia som en skal fylle vann ombord i vanntanken med.. har sett så masse rart har en sånn liten joker ventil liggende, dog til tmc hvis du vil ha Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
sebba2 Svart 14.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2018 22 hours ago, Furu said: Vær så snill og ikkje bruk vann slangen rett fra kaia som en skal fylle vann ombord i vanntanken med.. har sett så masse rart Nei fy faen at folk kan gjøre sånt @NBF16 Etter jeg fikk ut noen liter septik, rant det ikke tilbake, så ellers takk. Var bare veldig fullt... Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.