Jump to content

Hjelp til kobling av eldre vdo ror indikator

Furu

Recommended Posts

EEDB3D6A-7F5C-42CB-B5CC-D79F0594EC44.jpeg.03394b3376dfedf136c038b4b65d20c2.jpeg

94C4968F-C930-495C-B35A-11EC6F209C23.jpeg.98fafccb0c231099290b22c861cf4fbb.jpeg

Endelig skal det monteres ror indikator på skuta ! Men sliter med å finne koblings oppsett. Fant ett skjema på maritim.no sin side men..

skal (gul) kobles til annen jord enn minus pol på batteriet ?

Skal (rød)  forestille sikringer ? Og ka er hensikt med bryter på indikator og giver egentlig, altså begge to ? En er vel nok ?

Blå : den her er jo snudd rundt på selve «viseren» den ene pluggen er stemplet med en v. Ka enn det betyr, kanskje det er bare til lys ? Kan en snu på polariteten hvis en bommer på pluss og minus ?

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Den blå er vel instrument lys, en pluss og en minus. trekker du den ut kommer du nok til pære, er det pære der spiller det ingen rolle hvilken pol som er hvor. 

Den røde ser ut til å være sikringer ja, rart symbol men rimelig sikker. 

Bryter er vel inn til lys og til selve instrument, eneste grunnen til å ha egen bryter er vel å kunne slå av lyset om det sjenerer. 

Er merkelig å ha bryter før sikring syns eg då. 

Den i gult er vel bare for å markere at minus normalt er jordet, ser ikke ut til å ha betydning. 

Jeg tolker kun utfra skjema og bilder, har aldri koplet opp en sånn selv men er 99% sikker. 

Vesterskog skrev for 21 timer siden:

Den blå er vel instrument lys, en pluss og en minus. trekker du den ut kommer du nok til pære, er det pære der spiller det ingen rolle hvilken pol som er hvor. 

Den røde ser ut til å være sikringer ja, rart symbol men rimelig sikker. 

Bryter er vel inn til lys og til selve instrument, eneste grunnen til å ha egen bryter er vel å kunne slå av lyset om det sjenerer. 

Er merkelig å ha bryter før sikring syns eg då. 

Den i gult er vel bare for å markere at minus normalt er jordet, ser ikke ut til å ha betydning. 

Jeg tolker kun utfra skjema og bilder, har aldri koplet opp en sånn selv men er 99% sikker. 

Enig, men vil tilføye: Den venstre bryteren er for instrumentlys, at berre dette eine instrumentet sitt lys skal koblast på denne, kan eg ikkje tru. Den høgre bryteren er nøkkelbryter for tenning.

Eg vil anbefala å leggja ogso minusledningen direkte mellom giver og instrument, ikkje kobla giver til næraste minus her og instrumentet til næraste minus der. Årsaken er at om der ligg ein slik minusledning, som er tilkobla minus i eine enden (ikkje begge), so er der ikkje spenningsforskjeller slik det ellers kan bli mellom minus og minus. Dermed er risikoen for at instrumentet "drar på bærtur" adskillig mindre.

Da var jobben gjort! 

Var lys pære der ja, var bare å nappe den rett ut. Ordnet det med minus kabel også, brukte 1,5mm kvadrat kabel og det ble vel en 6 meter lengde, ser ut til å fungere fint

Takker for tips !

D7BD1F30-A230-4B6F-A2BB-26C037A3402C.jpeg.f97f29f3bbe4fc120c9888156c8e6620.jpeg

Redigert av Furu (see edit history)

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...