Furu Startet 10.November.2018 Del på Facebook Startet 10.November.2018 Endelig skal det monteres ror indikator på skuta ! Men sliter med å finne koblings oppsett. Fant ett skjema på maritim.no sin side men.. skal (gul) kobles til annen jord enn minus pol på batteriet ? Skal (rød) forestille sikringer ? Og ka er hensikt med bryter på indikator og giver egentlig, altså begge to ? En er vel nok ? Blå : den her er jo snudd rundt på selve «viseren» den ene pluggen er stemplet med en v. Ka enn det betyr, kanskje det er bare til lys ? Kan en snu på polariteten hvis en bommer på pluss og minus ? Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Vesterskog Svart 11.November.2018 Del på Facebook Svart 11.November.2018 Den blå er vel instrument lys, en pluss og en minus. trekker du den ut kommer du nok til pære, er det pære der spiller det ingen rolle hvilken pol som er hvor. Den røde ser ut til å være sikringer ja, rart symbol men rimelig sikker. Bryter er vel inn til lys og til selve instrument, eneste grunnen til å ha egen bryter er vel å kunne slå av lyset om det sjenerer. Er merkelig å ha bryter før sikring syns eg då. Den i gult er vel bare for å markere at minus normalt er jordet, ser ikke ut til å ha betydning. Jeg tolker kun utfra skjema og bilder, har aldri koplet opp en sånn selv men er 99% sikker. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 11.November.2018 Del på Facebook Svart 11.November.2018 Vesterskog skrev for 21 timer siden: Den blå er vel instrument lys, en pluss og en minus. trekker du den ut kommer du nok til pære, er det pære der spiller det ingen rolle hvilken pol som er hvor. Den røde ser ut til å være sikringer ja, rart symbol men rimelig sikker. Bryter er vel inn til lys og til selve instrument, eneste grunnen til å ha egen bryter er vel å kunne slå av lyset om det sjenerer. Er merkelig å ha bryter før sikring syns eg då. Den i gult er vel bare for å markere at minus normalt er jordet, ser ikke ut til å ha betydning. Jeg tolker kun utfra skjema og bilder, har aldri koplet opp en sånn selv men er 99% sikker. Enig, men vil tilføye: Den venstre bryteren er for instrumentlys, at berre dette eine instrumentet sitt lys skal koblast på denne, kan eg ikkje tru. Den høgre bryteren er nøkkelbryter for tenning. Eg vil anbefala å leggja ogso minusledningen direkte mellom giver og instrument, ikkje kobla giver til næraste minus her og instrumentet til næraste minus der. Årsaken er at om der ligg ein slik minusledning, som er tilkobla minus i eine enden (ikkje begge), so er der ikkje spenningsforskjeller slik det ellers kan bli mellom minus og minus. Dermed er risikoen for at instrumentet "drar på bærtur" adskillig mindre. Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 11.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2018 (redigert) Da var jobben gjort! Var lys pære der ja, var bare å nappe den rett ut. Ordnet det med minus kabel også, brukte 1,5mm kvadrat kabel og det ble vel en 6 meter lengde, ser ut til å fungere fint Takker for tips ! Redigert 11.November.2018 av Furu (see edit history) Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.