Jump to content

KNM Helge Ingstads forlis og det velsignede Båtforumet .


Vosso63

Recommended Posts

 

KNM Helge Ingstads forlis og det velsignede forum på Båtplassen.

En morgen i november våkner jeg med en ubestemmelig følelse av noe jeg ikke liker. Neida, jeg er ikke overtroisk. Jeg har ikke fått et varsel fra åndene. Det er november og fredelig ute. Stille på sjøen og for en gangs skyld tørt i lufta.

Jeg har passert seksti og har det slik enkelte morgener, stiv og støl etter litt dårlig søvn. Rett før jeg gikk til sengs drønna det forbi et marinefartøy i ekstrem hastighet. Det var ikke lett å se hva det var, men sjøene som nærma seg land her inne i bukta mi var lange og flate som dønninger etter en for lengst utdødd storm.

Illevarslende. Ikke fordi det ikke har skjedd før, men fordi det skjer igjen og igjen.

Vi har kommet dit at vi tillater så mye absurd fordi vi ikke lenger er helt sikre på hva vi skal gjøre med det.

Vi voksne menn som egentlig skulle være trygge i oss sjøl, som skulle kunne klare å handle, agere, når noe truer oss eller søker å endre noe vi vil skal bestå.

Det er mye vi ikke får gjort noe med.

Etter en kopp kaffe og en røyk på terrassen mot fjorden, går jeg inn på arbeidsrommet og slår på PCen. Nyhetene.

En fregatt har kollidert med en oljetanker.

En fregatt har kollidert med en oljetanker ute ved Sture.

Ved Sture, rett ute i fjorden her. Ute på innsida av Øygarden, der jeg en augustdag for tjue år sida gikk i snekka mi, tvers over, med kun kortbukse på og kona mi liggende på benken akterut med sola i ansiktet. Her ute i Øygarden der det er så usigelig vakkert i august og så skjebnesvangert sårbart med olje- og gassinstallasjonene, oljetankerne ut og inn forbi Fedje, ut og inn fra Mongstad, fra Stura. Alle lastebåtene, passasjerbåtene, kyst-, fiske-, sjøfarm-, båtene.

Der ute som alt er så til de grader overvåka og kontrollert. Fordi det som skjer der ute når som helst, i storm eller stille, ved natt eller midt på lyse dagen, kan forvandles til et inferno.

Jeg begynner å søke etter informasjon.

Hva har skjedd?

Etter mye fåfengt leiting, uten at jeg egentlig har fått svar på spørsmåla mine, mens undringen forsøker å dytte vekk uro og angst, finner jeg brokker og fraksjoner av informasjon som tilkjennegir at det foreløpig går bra. Inntil videre.

TV2 og NRK begynner etter hvert å sende direkte fra plassen, men klarer ikke å stable på beina kompetanse nok til å gi meg tilstrekkelig ro.

Utpå formiddagen går jeg derfor til Båtplassen.

Om noen veit noe om sjøfart, om marinen, om oljefarten, om whatever som angår dette, finner jeg dem der, trur jeg.

Knallipadden har åpna tråden med det lakoniske navnet «KNM Helge Ingstad har kollidert med tankskip i Øygarden, Bergen»

Jeg blir sittende vekselvis ved PCen og følge Nrk på nett, og ved TVen og følge TV2 per satellitt. Innimellom tikker innleggene fra andre bekymra båtfolk inn på Båtplassen.

Jeg har egentlig ikke lyst til å spekulere i hva som har skjedd, men gjør det likevel, kontinuerlig. Mens krigskipet blir dytta hit og dit i fjæra, i noe som er så ubehagelig dramatisk, og den til slutt tilsynelatende kantrer, sitter jeg og ser på. Inne på arbeidsrommet. Ved fjorden. Med utsikt over den, fjæra, brygga mi, sjøen, fjorden. Det er ubehagelig. Sjølsagt kan jeg ikke gjøre noe, men jeg vil i det minste vite. Må vite.

Utpå formiddagen lirer jeg av meg et av mine lange innlegg. Jeg må si noe, må få sagt noe til alle disse andre voksne gubbene. Må vite. Må få visshet.

Så sitter vi sånn, da, vi voksne menn som må ha trøst på denne måten. Det er sånn vi snakker ut. Monologer over det vi ser og undrer oss over. Om det er helt reelt eller gjennomtenkt og silt, spiller ingen rolle. Dette er ingen leik, ingen sportsbegivenhet, ingen fjern krig med partitilhørighet og sympati. Om noen av oss er sinte, arge, forbanna, redde, engstelige, går det kanskje utover noen? Den Norske Marine, kanskje. Tåler den det? Ja, den må det. Men vi må jo få sagt det! Vi er sånn. Både mot dem vi syns om, dem vi elsker og dem vi hater. Vi er enkle sånn.

Noen buldrer. Noen er så saklige at orda skjærer som kniver.

Foreløpig tenker vi bare. Vi leser det de andre tenker og tenker videre sjøl.

De første 16 innleggene skrives av 11 forskjellige medlemmer. Forvirrede stemmer som prøver å forstå.

Så er det plutselig en halv times stopp i skribleriene. Alle sitter klistra og ser på direktesendingene. Når Fregatten igjen ligger noenlunde stille, og vi har sett skadene på «Sola», når det er helt lyst og helt stille på fjorden uti der, begynner vårt sorgarbeide på Båtplassen.

Fra halv elleve til ti over ett, skriver 23 medlemmer 47 innlegg. 16 av disse har ikke skrevet i denne tråden før. Jeg antar at jeg langt ifra er aleine om å følge med på det som skrives, funderes, trekkes ut av bildene og spekulasjonene i mediene.

Nå begynner praten å gå godt. Alt som kan belyses belyses. Vi blir kjent med de underligste sider av marinelivet, de rareste misforståelser, de snåleste fortolkninger. Mye teknisk og mye som langt i fra er det. Vi morer oss med den litt brå og rare latteren som pipler ut etter at vi har holdt pusten litt lenge. Vi drister oss til og med til å harsellere over landkrabber som ikke skjønner det de ser. Vi skjønner det jo egentlig ikke sjøl, til det er det for stort, komplisert og ufattelig.

Når jeg skriver mitt innlegg, er jeg det 48.medlemmet som roper litt inni der. Endelig får jeg spekulert litt, får fortalt om fartøyet som for midtfjords og får spurt de som skulle kunne vite: - Hva om? Hva om dersom? Kunne tankeren …?

Chiefengineer er åpenbart nettopp det, en som kan og veit. Han svarer, saklig og beroligende med oljesvart alvor, at tankeren ikke kunne ha gått ned. Jeg spør ikke mer om det. Spør ikke om hva som skulle kunne ha skjedd med en torpedo, eller noe anna jeg veit at ingen av oss bombesikkert kan svare på.

Det holder ei stund.

Jeg klarer å ta med guttungen ned til sjøen og drar opp makrell, pale og lyr.

Fjorden er blank.

13 nye medlemmer skriver innlegg utover kvelden og natta.

Ved midnatt har 66 medlemmer skrevet 166 innlegg. Hundrevis har vært innom og lest.

Neste dag er det nye informasjonsstrømmer. Ingen av oss er unge nok, dumme nok, til ikke å forstå alvoret i dette. Vi er opprørt. Vi vil vite. Vil vite mer. Noen må ta ansvar!

Nettstedet «Aldri.mer» har lagt ut mer informasjon. Noen har snappa opp noe her, andre der.

Det dukker opp løse brokker vi ikke forstår. Noen melder at de har uttalt noe om «Full kontroll» fra Helge Ingstad. Vi forstår at det har vært kommunisert mellom alle aktørene. Vi begriper ikke hvordan det som skjedde kunne skje. Uten AIS på fregatten prøver vi å spole fram og tilbake på trackingopplysningene uten helt å forstå. Stadig får vi opplysninger som er vanskelige å svelge. Har «Sola» gått mot styrbord? Skulle «Ingstad» mot babord? Hvorfor, hvorfor, hvorfor… Hvorfor?!

Når sola står på sitt høyeste tar jeg bilen og kjører til Herdla. Jeg gjør det, ofte, slike blanke og blå dager. Må se på havet og det store tomrommet over skjærgarden. Hjeltefjorden er flat og rein. Jeg ser og ser ei stund, men blir ikke lenge. Det er ennå for tidlig. Roen vil liksom ikke legge seg.

 

1860230305_Hjeltefjordenkl_14.9_nov.JPG.c72db93293a1c88bf6b5d6c518ac91a6.JPG

Fem nye medlemmer skriver på tråden på formiddagen. Fem nye om ettermiddagen. Det skjer egentlig ikke så mye.

Utpå kvelden, halvannet døgn etter ulykka, begynner kritikken å komme. Kritikken av oss. Vi som grov og spadde, vi som bare måtte si noe.

Nå er ganske mye informasjon tilgjengelig. Det er egentlig ikke så mye mer som har kommet fra sjøforsvaret men det begynner å henge litt sammen. Vi er ikke lenger engstelige. Vi er ikke så forbanna. Vi er saklige, og mange eksperter har uttalt seg. Nå kommer det nye inn. Sånne som ikke trengte å vite med en gang. Sånne som ikke forstår mekanismene i sorgarbeidet, sånne som ikke bor her ved fjorden, som ikke er videre emosjonelt innsurra i det.

Det fortsetter utover neste dag. Fra kvelden torsdag til kvelden fredag skrives 81 innlegg, men det kommer bare 4 nye til.

Litt utpå kvelden fredag legger SamH ut lydopptaket fra kommunikasjonen mellom Fedje, Sola og Ingstad.

Vi blir nesten paralyserte. Det er så uvirkelig virkelig. Håra reiser seg på arma. Nå får vi bekreftelser på noe, svar på noe anna, og behov for å snakke høyt og uryddig.

På fire timer skrives det 91 innlegg. Når vi legger oss fredag kveld har 91 medlemmer skrevet i tråden. Nå er det både ramsalt kritikk av aktørene der ute i Hjeltefjorden og av oss sjøl. Noen går inn i en slags sirkelkonklusjon: Vi som var i tråden før noe var kjent, vi som ytra våre spørsmål, uroligheter, tanker og spekulasjoner, blir anklaga for å drive et skittent spill. Vi som brukte vår ytringsrett til å spørre høyt, blir anklaga for å være etterpåkloke, for å drive hekseprosess.

Kanskje dette er et nytt nivå i sorgprosessen? Kanskje noen har det sånn? I hvertfall fortsetter vi nå inn i neste fase. Tragedien, som altså ikke ble egentlig det, men absolutt kunne blitt det, er blitt historie, har havna på Wikipedia. Det døde ingen. Det rant bare ut titusen liter superdiesel. Fregatten er sikra i fjæra. Våpnene kan reddes. «TS Sola» har seilt inn i solnedgangen.

Nå kunne kanskje tråden vært lukket, og blitt til en ny oppsummeringstråd. Gjentagelsene kommer oftere, sporadiske besøkende er innom og legger inn nye reflekterte, velmodulerte, innlegg.

Jeg skal ikke meine så mye om det.

Tråden blir lengre og tjukkere, men likevel tommere. Den helt spesielle stemninga som var der, som var her på Båtplassen i timene etter ulykka, er borte.

Fram til i halv sekstida søndag kveld hadde 106 medlemmer skrevet 444 innlegg.

Noen er ikke ferdige med sjokk- og sorg-bearbeidinga, undersøkelsene og spekulasjonene.

Det er jeg.

Jeg sitter her og roer meg, jeg opplevde det. Altså at noe tross alt fungerer. Noe i alt dette nye. Nettet, det sosiale nettverket, Båtplassen asså, er der. Den er der for oss. Den består av oss.

Så…

Ja:

Tusen hjertelig takk til alle som bidro!

Det var ikke noe mer enn det.

  

   

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå syns jeg siste ord bør være sagt der borte i den tråden jeg så høylytt priste i går! Jeg syns ikke det gjør seg å spekulere mer nå. Noen av medlemmene har også begynt å reagere, men det ser ikke ut som at de som driver spekulasjonene videre ønsker å avslutte. Det var 134 personer om bord. Norge er et lite land og blant medlemmene er det garantert noen som er nært beslekta med noen i besetninga. Strengt talt behøver vi ikke være i slekt med noen for å vise en smule konduite. Det er blitt slik at jeg er litt skamfull for at jeg var innom der og grov etter svar. Det hadde vært allright, hvis det hadde visna hen etter at vi hadde fått lydloggen via VG. Det så da også slik ut, med en kort og hektisk oppblomstring av antall innlegg og antall medlemmer som heiv inn et gisp, et åh, et akk&ve. Men så tok aktiviteten seg oppatt, og dreide over i konspirasjonsteorier, tull og fjas, karikatur og satire.

Nei det får holde nå.

Jeg syns så inderlig synd på de som sto på brua.

Alle som har båt har vært oppi situasjoner i nærheten av havari, kollisjon eller andre ulykker til sjøs. Som båtfolk bør vi føle med dem, og huske at det ofte er forholdsvis unge mennesker. Jeg er 60 og syns alle under 45 er unge. Om noen skulle kunne ha og vise empati, bør det være oss. Ikke bare som enkeltmennesker, men som kollektivet "Båtplassen". 

Jeg har gått gjennom alle innleggene,  fordi jeg har deltatt i tråden, og for en gangs skyld har mulighet til å se hva som skjer når slike tråder løper løpsk.

Her er tallene:

 

Den første halve dagen, fra kl.6 til 12, skreiv 21 medlemmer 41 innlegg.

 

 

Fra 12 til 18, da vi vane tro trakk mot Båtplassen for å være sammen, eller finne ut av hva som skjedde, finne informasjon, skreiv 34 medlemmer 64 innlegg. I løpet av hele torsdag hadde 61 medlemmer skrevet 151 innlegg. 

 

 

Fredag skreiv 38 medlemmer 88 innlegg. 17 "nye" medlemmer skreiv 31 av disse innleggene.

 

 

Lørdag, fram til lydloggen ble lagt ut, kl.21:35, ble det skrevet 42 innlegg av 19 medlemmer. Bare tre var nye på tråden.

 

 

Fra kl.21:35 lørdag, da lydloggen ble lagt ut, til kl.12 søndag, ble det skrevet 129 innlegg av  43 medlemmer, hvorav 19 var nye på tråden.

Resten av søndagen, fra 12 til nattetider, ble det skrevet 130 innlegg av 42 medlemmer.

 

I denne fasen, når vi klarere ser hva som har skjedd, når det grufulle åpenbarer seg, burde kanskje praten ha stilna litt. Ett og annet innlegg, javel, men, tja?

 

I dag, mandag, har ytterligere 5 medlemmer skrevet seg på lista. Fram til kl.21 var det skrevet 86 nye innlegg.

 

118 medlemmer har skrevet innlegg i tråden.

 

Jeg avslutta å følge tråden kl.21, men det fortsetter sikkert.

 

Hvor mange innlegg skrives per medlem?

Egentlig litt søkt, ettersom tråden burde vært delt i tre. Den første er tida fram til lørdag, som jeg altså fant så viktig, der vi liksom er sammen i tragedien. Så kommer lydloggen med sine reaksjoner. Til slutt kommer liksom etterbyrden, med de større tankene. Det blir vel lite av det, og det blir mye fabuleringer hit og dit.

Det er mange grunner til å skrive mange innlegg: Noen må forklare ganske mye for slike som meg, som bare går og bekymrer meg, og egentlig er ganske dum når det gjelder sjøfart. Andre lirer av seg innlegg etter innlegg, som om de får betalt per bokstav. Noen roper og noen hysjer. Noen beroliger, andre hisser.

 

6 medlemmer skriver mer enn 20 innlegg hver. Til sammen 182 innlegg

12 medlemmer skriver 10-19 innlegg hver. Til sammen 165 innlegg

24 medlemmer skriver 5-9 innlegg, til sammen 153 innlegg

32 medlemmer skriver 2-4 innlegg, sum 82 innlegg

44 medlemmer skriver 1 innlegg hver.

 

Av de 44 som skriver 1 innlegg, skriver: 

20 sitt innlegg torsdag

7 på fredag

2 på lørdag før kl 21:35

3 seinere på lørdag

8 på søndag

5 på mandag.

 

Egentlig kunne en ha skrivi en avhandling om denne tråden aleine. Den forteller ganske mye om hvordan vi deler og oppnår kunnskap, helt demokratisk. 

 

På godt og ondt.

 

Det mangler et slags sjøldempende element. En metthetsfølelse, et nok-er-nok.

 

Det er ingen samtale der vi møter øyne og mimikk. Det er ikke et møte der vi ser en nakke der vi før så et ansikt.

 

Det paradoksale er at det er en mangel på kontroll og regler, i en diskusjon som handler om vikeplikt og hvordan et møte, en kryssing, skal gå for seg.

 

Jaja.

 

Vi får sjå!

 

 

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/jPeBQq/Jakten-pa-en-synder

 

Utdrag frå innlegget i linken til BT:

 

"Som gammel sjømann føler jeg skam, jeg skjemmes langt inn i hjertet av maritime brødre som lar seg intervjue – forklarer hva man burde ha gjort, og lar egen «fem minutter» blende en offisers ære.

 

For all del - har man gjort feil, skal man granskes, og få sin straff om man har begått ulovlige handlinger. Men dette skal gjøres på riktig måte. Sjøloven gir både ansvar, plikter og legger føringer på hvor og hvordan havari skal granskes.

 

Når jeg ser mediedekningen av havariet, har jeg en dyp medfølelse for offiserene og sjøfolkene som sto til rors da ulykken inntraff. Jeg føler også en utrolig tristhet over hvordan saken legges opp til å bli en offentlig gapestokk."

 

 

Link to post
Share on other sites

Det kan sikkert tolkes som feighet fra min side at jeg ytrer meg her og ikke på nevnte, parallelle, tråd. Det får så være. Jeg vil presisere at ikke alle som fortsetter å ytre seg i tråden om forliset farer med tull og fjas, satire og karikatur. Jeg har fortsatt med å lese innleggene, tross gode råd til meg sjøl. Det er også verdt å merke seg at i andre sosiale medier, i pressa og rundt omkring, har "folket" satt i gang den reineste harselas.

Mye verre enn de innlegg som postes på "Båtplassen". Det skulle da også bare mangle. Vi skal holde oss for gode til slikt fjas og fant.

 

Det en kanskje skulle ønska mer av, for å ikke slippe opp skrustikka om de ansvarlige - som ikke er besetninga på fregatten, losen på tankeren, vakthavende på Fedje, den ikkenorskspråklige styrmannen på Vestbris -, er et klart blikk på hele situasjonen! Det store bildet. Hva som skjer og ikke skjer i munningen av Hjeltefjorden.

I tillegg altså til en empatisk holdning til de mannskapene som har havna i ulykka etter å ha blitt beordra dit.

 

Mitt anliggende som kystbeboer i det samme fjordsystemet, og som innbygger i Norge, som trygdemottaker/rentenist av det gigantiske oljefondet, er at jeg helst ikke vil ha for mye surr oppi der. Helst så jeg at alle andre skip ble kanalisert over nærmere østsida av leia, og at de som ikke måtte forbi der, heller gikk om Korsfjorden. 

 

Jeg er ikke bekymra for de milliardene som må ny-investeres i nytt krigsmateriell.

Det er småpenger mot de verdier kystnaturen representerer, og tilsvarende verdier pumpes kjapt opp fra Nordsjøen, og skipes ut fra Stura eller pumpes ut gjennom røra fra Kolsnes.   

 

Så lenge vi holder på med å diskutere nautikk og navigasjon, eller legger fram våre personlige fortolkninger av hva som skulle kunne ha foregått på brua på de involverte fartøyene, glir hovedspørsmålet vekk.

 

Problemet, som flere av innleggene i den mangeslungne tråden handla om i begynnelsen, er: Hvor godt sikra er dette essensielle knutepunktet?

Hvordan kan marinen/Nato/sjøforsvaret finne på å bruke dette helt uhyggelig sårbare sundet til øvelseskjøring?

 

Nå fikk jeg i og for seg forsikring om at fregatten ikke kunne ha penetrert tankeren slik at olja slapp ut. Men hva med Vestbris? Hva med de andre lastebåtene i området? Hvorfor var de så tett innpå? Her er altså munningen av Bergen Havn mot nord, samtidig som det er en utskipningshavn for olje. Leia vest i sundet var så og si fylt av skip - sjøl før Krigsskipet kom inn på samme side. Det kunne blitt en dominoeffekt ut av det. Uansett hvor godt utrusta fregatten var, hvor godt sikra tankeren var, kunne hvilken som helst av styrmennene på de andre vanlige lastebåtene ha gjort kardinalfeil.   

 

Javel, så skulle den kunne tråkla seg gjennom, med klaring på 900 meter inn til ei grunne, men egentlig for langt inn i sikkerhetssona rundt terminalen, eller mellom tankeren og lasteskipa, og håpa at ingen av dem endra kurs eller fart. Dette har vi funnet ut i ettertid.

Den gjorde ikke det.

 

Det var minst en lystbåt i sundet også. Langt unna de andre, men allikevel!

 

For få år sida var flere områder av kysten rundt uti her forbudte område, underlagt militær lov. Det var altså "lov" å nekte sivil aktivitet. En fyr jeg kjenner ble tatt inne på et slikt område med kamera (han var fuglekikker) og ble dømt ved en militær domstol ettersom han var innrullert som vernepliktig. Områdene er gitt tilbake til kommunen. Det er få slike områder igjen. Landområder ute i Øygarden er i stedet blitt forbudt område, av sikkerhetsgrunner, spionvirksomhet, terrorisme og slikt. Hvorfor er det da "lov" å gå etter eget forgodtfinnende i sundene rundt? Det er blitt sagt at alle fartøyer over en viss størrelse må følge sivile lover, men det er jo klinkende klart at slik har det ikke vært i praksis.

Jeg er redd for at denne praksisen vil fortsette, særlig dersom den gemene hop ikke er opptatt av disse spørsmål, men konsentrerer seg om å henge ut enkeltmennesker, finne syndebukker, dille og dalle og fjolle med ironi og morosamheter. 

 

Jeg tipper.

Svært ofte får jeg ti rette. 

Jeg tipper mye, og bruker enormt mye tid på å følge fotballklubber innen- og utenlands.

Ganske ofte får jeg elleve rette.

Kanskje får jeg en ellever per ti tiere.

Av og til får jeg en tolver.

Kanskje får jeg en tolver per ti ellevere.

 

Sånn er sannsynlighetsregning i praksis.

 

Om jeg får en tolver, går det ikke ti ellevere, eller hundre tiere til neste gang. Det kan skje allerede på neste kupong, eller det kan ta dobbelt så lang tid.

 

Sånn er også sannsynlighetsregning og statistikk.

 

 

Svært ofte er små fritidsbåter involvert i ulykker, eller de sliter seg, synker, dulter borti andre.

Ganske ofte er større fritidsbåter involvert i ulykker, forlis, går på grunn og slikt. Det hender det rapporteres. Vi hører om det.

Av og til er større fartøyer utsatt for grunnstøtinger, kollisjoner med brygger, forliser, synker.

En sjelden gang skjer det med de største fartøyene, med dem som frakter hundrevis av mennesker, titusenvis av tonn olje. 

Det skjer hele tida med de minste. Det skjer med de større fartøyene, sjøl om de går samme rute om og om igjen. 

Det skjer, sjøl om flere grunner merkes, eller sprenges bort, sjøl om skipene får bedre utstyr og bedre kan overvåkes.

Det har hendt at en fullt armert fregatt på 5000 tonn har gått rett i en tanker med 100 000 tonn råolje.

Det har hendt at oljetankere har havna i fjæresteinene

Det skjer igjen, en eller annen gang.

Forhåpentligvis ikke her ute.

 

Det er det vi burde tenke på nå.

 

De lange linjene, de store konsekvensene. 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Det er ikke godt å se hvordan ting blir styrt der oppe, men hvordan det kjøres kan man få et visst innblikk i på Kystinfo.no Det er kystverkets kartløsning som inneholder mye info om trafikken.

Ved å velge sjøkart nede til venstre og ais oppe til høyre kan man sortere ut gasstankere, supplybåter osv for en måned i 2015 eller se det i sanntid. Man kan også spole tilbake til for eksempel den hendelsen vi diskuterer.

Her vil en bla se at oljetankere aldri går rett over fjorden og så svinger babord. De er nokså langt bb i leia lenge. Kanskje for å slippe ut trafikk som kommer fra sb i neste fjord? (vedlagt bilde)

Litt lærerikt å studere disse kartene.

Kanskje de kan gi noen tanker om at man skal arbeide for trafikkseparasjon når det er så tett trafikk?

 

https://kystinfo.no/embedded/4099b603-d3fd-4f03-ad41-53cd069bbc8e

 

Ved å gå til kystinfo.no istedenfor å følge linken får man opp masse valg til bakgrunnskart og til hva man vil vise.

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

mons skrev 30 minutter siden:

Det er ikke godt å se hvordan ting blir styrt der oppe, men hvordan det kjøres kan man få et visst innblikk i på Kystinfo.no Det er kystverkets kartløsning som inneholder mye info om trafikken.

Ved å velge sjøkart nede til venstre og ais oppe til høyre kan man sortere ut gasstankere, supplybåter osv for en måned i 2015 eller se det i sanntid. Man kan også spole tilbake til for eksempel den hendelsen vi diskuterer.

Her vil en bla se at oljetankere aldri går rett over fjorden og så svinger babord. De er nokså langt bb i leia lenge. Kanskje for å slippe ut trafikk som kommer fra sb i neste fjord? (vedlagt bilde)

Litt lærerikt å studere disse kartene.

Kanskje de kan gi noen tanker om at man skal arbeide for trafikkseparasjon når det er så tett trafikk?

 

https://kystinfo.no/embedded/4099b603-d3fd-4f03-ad41-53cd069bbc8e

 

Ved å gå til kystinfo.no istedenfor å følge linken får man opp masse valg til bakgrunnskart og til hva man vil vise.

 

Og der knelte den tjenesten :yesnod:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Enig.

Det har tatt fullstendig av.

Ikke på en bra måte.

Konspirasjonsteorier uten rot i virkeligheten. Og mangel på forståelse for seilas av skip.

Har mine teorier, som jeg likevel ikke velger å dele.

Men nå rusler jeg en del i den fjorden, med noe der det ikke holder med d5la.

Vil nevne at lydkvaliteten på VHF i videoen til VG ikke gjenspeiler vanlig lydkvalitet vi hører "live" på VHF.

Vil tro det er opptaket/komprimering ved datalagring som forringer lydkaliteten.

Og "Mefjordbåen" Fl (2)w10s øst for Styreholmen lykt. All skipstrafikk går west for denne, og derfor går dem som er på nord i fjorden styrbord i leia innenfor hva jeg vil kalle normalen. Losverket har og kalt det en normal plassering av Sola TS i leia, og det er jeg enig i.

 

Chief'en ser ut til å være en oppegående fyr. Her kommer det saklige og gode uttalelser.

 

Skal lese havarirapporten når den en gang foreligger.

Men vi her inne er ikke hverken politi eller dommere i denne saken heldigvis.

Link to post
Share on other sites

mons skrev On 13.11.2018 at 16.01:

Det er ikke godt å se hvordan ting blir styrt der oppe, men hvordan det kjøres kan man få et visst innblikk i på Kystinfo.no Det er kystverkets kartløsning som inneholder mye info om trafikken.

Ved å velge sjøkart nede til venstre og ais oppe til høyre kan man sortere ut gasstankere, supplybåter osv for en måned i 2015 eller se det i sanntid. Man kan også spole tilbake til for eksempel den hendelsen vi diskuterer.

Her vil en bla se at oljetankere aldri går rett over fjorden og så svinger babord. De er nokså langt bb i leia lenge. Kanskje for å slippe ut trafikk som kommer fra sb i neste fjord? (vedlagt bilde)

Litt lærerikt å studere disse kartene.

Kanskje de kan gi noen tanker om at man skal arbeide for trafikkseparasjon når det er så tett trafikk?

 

https://kystinfo.no/embedded/4099b603-d3fd-4f03-ad41-53cd069bbc8e

 

Ved å gå til kystinfo.no istedenfor å følge linken får man opp masse valg til bakgrunnskart og til hva man vil vise.

Ser ikke hvordan man aktiverer AIS oppe til høyre, kan du forklare?

Link to post
Share on other sites

Jeg er i ferd med å få en ny hobby (mani). Tidligere brukte jeg kikkert. Her er hvordan jeg bruker kystinfo.no:

Trykk på AIS sanntid under TEMAKART nede til venstre. Så kan du velge karttype (bakgrunnskart) etterpå, sjøkart for eksempel. 

436476215_TrykkpAISsanntidunderTEMAKART.JPG.097f9f9b9f03e1611980426f72983ec7.JPG

 

På Marinetraffic vises flere skip i flere kategorier.

MarineTraffic.JPG.b6bead785d4f4557483169c6eb78cad5.JPG

Kystinfo viste ikke tre snøggbåter som dro forbi her nordover i går, men det gjorde MarineTraffic. Ingen av dem viste de to ubåtene som passerte på vei sørover. Begge viste det kanadiske krigsskipet som gikk att og fram utenfor lyttebøyene i Hauglandsosen i Herdlefjorden nord på Askøy. En får så mye informasjon ut av det at jeg forstår godt at marinefartøy velger å gå uten AIS! For øvrig har jeg en mistanke om at KNM Helge Ingstad også ville ha gått om Skjeljanger, Det Naue, og Herdlefjorden, om den hadde kommet seg forbi Stura.Canadian.JPG.50f56edeb393e8e1e83438b62991320c.JPGCanadian2.JPG.a279f4792f67c96273b222c7513c1267.JPG

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...