Jump to content

Hva heter dette småkrypet?


sebba2

Recommended Posts

Hei

Etter mye nedslående problemer i båten, har jeg nettop funnet ett til. DYR.. DYR i senga i kabinen! Og ikke bare ett, men mange. De er sinnsykt små og vanskelige å ta bilde av, men hva er dette? FYSJAMEG.. 

Screenshot_20181111-222353.jpg

 -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Link to post
Share on other sites

Jeg trur det er melbiller. Om det er mye av dem, kommer de fra et sted der det er noe å spise. Generelt, innomhus, kan en bare fjerne dem ved hjelp av støvsuging. Vasking og høy fuktighet øker trivselen for dem. Du må altså ut med alt som er biologisk og støvsuge hver krik og krok. Vasking er sikkert lurt, men først må du ha vekk alt etandes! 

Link to post
Share on other sites

Faen.

Har MASSE 'tørrfôr' i båten. Vet ikke om det er mange av dem i resten av båten, (tviler egentlig på det) men i senga i kabinen er det forferdelig mye. De kom på under 1 uke og, det er det værste.... Takk for tips, skal hive ut alt av mat puter madrasser dyner tepper osv asap. Også en enorm rengjøring av hele båten... Da har jeg litt av en jobb foran meg?.. 

Men disse dyra, hvor kommer de fra? Kommer de av seg selv eller er de 'medbrakt' av noe/noen? 

 -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Link to post
Share on other sites

Ser ut som støvlus. Insektgruppe med ca 50 arter i Norge. Arter som lever utendørs har vinger, men vi har også endel arter som lever innendørs; disse er vingeløse. 

Helt ufarlige og uskyldige skapninger som er lette å bli kvitt med en grundig vask i krinker og skuffer. De liker nemlig organiske etterlatenskaper fra oss. 

Link to post
Share on other sites

Ja, la oss kalle dem støvlus! For meg så det ut som at antennene var korte, men støvlus er langt hyggeligere. Verken støvlus, melbiller eller andre insekter som til dømes pelsbiller er farlige, men om en har fått dem etablert har de sjølsagt en enorm tilpasningsevne, overlevelsesevne og formeringsevne. Ved å sette ned temperaturen dreper du dem ikke, men da går i det minste formeringslysta ned, mens du bruker mekaniske midler på å bli kvitt dem. Støvsuger er og blir det aller beste. Vasking med vaskemidler legger ofte igjen noe de liker. Å bruke gift er farlig for deg og sjøl om det sikkert er farlig for dem, så slipper de alltid unna, samtidig som en mengde av fiendene er utrydda. 1. Støvsug. 2. Vask. 3 Tørk. 4 Kjøl (Prøv å frysetørke båten helt tom i vinter) Jeg tømte min båt og sørga for god gjennomlufting. Presenning med stor åpning akterut og forut, alle døra åpen. Den har aldri vært tørrere og reinere. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Hulda skrev for 7 timer siden:

Tidligere, en kollega hadde med seg hunden på kontoret. Lukket kontordøren og reiste på sommerferie, glemte vann og tørrfor. På tre uker var kontoret svart av fluer og kryp uten vinger.

 

Det er ikke melbille, for den er ganske stor.

 

Måtte lese to ganger før jeg forstod at han ikke glemte bikkja på kontoret uten vann og tørrfor og dro på ferie! :eek::lol:

Link to post
Share on other sites

Om det er en støvlus (Psocoptera), kanskje en nymfe; eller om det er en børstehale, en trips, en tovinge, spiller det egentlig liten rolle. (Mitt umiddelbare forslag om melbille var gjort på måfå og utelukkende utfra de brune/svarte sjatteringene på bakkroppen. Jeg la ikke merke til segmenteringa, sorry!)

De fleste slike små insekter lever av detritus (partikulær skit og lort), og av anna liv som lever på skit og lort, som sopp og slikt.

Det betyr ikke at du har det særlig drittent rundt deg, men er sånn som skjer der ting blir liggende lenge. Særlig der det er fuktig.

Slik det er inni båter, campingvogner, kjellere og slikt. Heldigvis er båter som skapt til å tømmes dann og vann.

Det er det du må gjøre.

En insektprofessor jeg en gang kjente, hun er nok borte nå, fortalte at det største problemet husmødre møtte før i tida - da det var husmødre -, var at de ikke måtte vaske så mye!

Når du vasker, særlig med varmt vann, sørger du for at det blir enda kosligere for smådyra nede i sprekker, kriker og kroker, der de trives så fortreffelig.

Ettersom de fleste slike små insekter har ganske rigide preferanser når det gjelder vanlige parametre som fuktighet og temperatur, kan du utnytte kuldegradene til fulle når de kommer over oss i løpet av vinteren. Sjøl her på Vestlandet blir det ufyselig innimellom. Inntil da må du "bare" tømme kabinen og pentriet og støvsuge opp hver smitt og smule. Kanskje kan du dusje med noe som er skadelig for insekter, men ikke for deg? Gassing og slikt har jeg ikke tru på, om du ikke lokaliserer et bol eller en ansamling, et stort antall tomme skall fra et skallskifte, eller noe slikt. 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
sebba2 skrev for 22 timer siden:

men i senga i kabinen er det forferdelig mye. De kom på under 1 uke og

 

Da har du nok en fortreffelig matkilde rett i nærheten vil jeg tro. 

 

De kan komme med embalasje eller hva som helst. Beste er å bli kvitt de og holde mat i lufttette beholdere. 

Link to post
Share on other sites

Takk for utdypende svar! Har enda ikke tatt 'runden' i båten (:blush:) men skal gjøre det asap. Når jeg skrev tørrfôr mente jeg både til bikkja og alt fra knekkebrød til pasta osv til megselv:giggle:

 -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...