Jump to content

PRM Gear frir ut ved ujevn belastning

BØstrøm

Recommended Posts

Var ruskete ut Sandefjordsfjorden igår, før jeg fikk rundet, og lagt kursen inn mot Tønsberg Tønne, og satt seil. Endel ganger hørte jeg tydelig endring av belastning på motor. Virker som om gearet frir ut, med påfølgende hvinelyd, for så å gi full kraft igjen. Kan det være at dette skjer i "nedoverbakke", og er uproblematisk, eller er det noe feil her? Dette skjer aldri på relativt flatt vann, med jevn belastning på propell og motor.

Jeg har vel hatt samme giret som deg. Aldri opplevd tilsvarende. Kan det være at du har variable vinger på propellen som justerer seg når lasten endres? Giret er i seg selv en dum greie. I bunn og grunn to clutchpakker. De ene blir klemt sammen av hvert sitt hydrauliske stempel. Som igjen er avhengig fra oljetrykk fra en pumpe der trykket styres fra en ventil. Ventilen er typen av/på. Enten det ene eller det andre. Den ene clutchpakken er forover, den andre kjører revers. Og dette giret er av typen som holder svært lenge, gitt at det får olje og at gammel olje tappes av og magnetpluggen renses en gang i året eller der omkring. 10- til 20 000 timer på et slikt gir er vel normalen. Uslitelig steinaldergreie.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...