BØstrøm Startet 12.November.2018 Link til dette innlegget Startet 12.November.2018 Var ruskete ut Sandefjordsfjorden igår, før jeg fikk rundet, og lagt kursen inn mot Tønsberg Tønne, og satt seil. Endel ganger hørte jeg tydelig endring av belastning på motor. Virker som om gearet frir ut, med påfølgende hvinelyd, for så å gi full kraft igjen. Kan det være at dette skjer i "nedoverbakke", og er uproblematisk, eller er det noe feil her? Dette skjer aldri på relativt flatt vann, med jevn belastning på propell og motor. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.November.2018 Link til dette innlegget Svart 12.November.2018 Jeg har vel hatt samme giret som deg. Aldri opplevd tilsvarende. Kan det være at du har variable vinger på propellen som justerer seg når lasten endres? Giret er i seg selv en dum greie. I bunn og grunn to clutchpakker. De ene blir klemt sammen av hvert sitt hydrauliske stempel. Som igjen er avhengig fra oljetrykk fra en pumpe der trykket styres fra en ventil. Ventilen er typen av/på. Enten det ene eller det andre. Den ene clutchpakken er forover, den andre kjører revers. Og dette giret er av typen som holder svært lenge, gitt at det får olje og at gammel olje tappes av og magnetpluggen renses en gang i året eller der omkring. 10- til 20 000 timer på et slikt gir er vel normalen. Uslitelig steinaldergreie. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 12.November.2018 Link til dette innlegget Svart 12.November.2018 Det er ikke bare det at propellen trekker luft når du løfter hekken ut av vannet? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 12.November.2018 Link til dette innlegget Svart 12.November.2018 Hvinelyd kan tyde på lite olje. Fikk hvinelyd en gang på et Hvp-gear når det var for lite olje. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 12.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2018 Takker for tips. Skal sjekke litt i "kjelleren". Hvordan bytter du oljen Hulda? Kan man skru av slangen til oljekjøleren, og spyle den ut. Lite plass under gearet... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.November.2018 Link til dette innlegget Svart 12.November.2018 Hvis du har et gir i 400-serien, så er det plugg med magnet under i bakkant av giret. Jeg pleide først å suge opp oljen gjennom peilepinnehullet. Ikke kluss meg oljekjøleren. Det går å google manualen, meget instruktiv. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 12.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2018 Jeg googlet den. Står at magnetpluggen er i front av gearet. Er det den samme pluggen som tappepluggen i det jeg intuitivt sier er bak på gearet? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.November.2018 Link til dette innlegget Svart 12.November.2018 Slik var det hos meg, tappe/magnetplugg i bakkant. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 12.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2018 Da er det vel slik hos meg også. Mistenkte det. Foran på gearet er altså der flensen mot aksel kommer ut. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.