nie Startet 12.November.2018 Del på Facebook Startet 12.November.2018 Hei Spørsmålet fremgår vel av overskriften men jeg er altså ute etter erfaringer med drivstoff- forbruk for disse to båtene. Basert på hva jeg har lest før forstår jeg at 1030 med 369-motor ligger på rundt 2,2-2,3 l/nm ved marsjfart ca 22 knop. Kan noen med erfaring fra 1080 med 466-motor si noe om hva typisk forbruk ved tilsvarende fart (22 knop) vil være med 1080 ? ...og jada, jeg vet at kostnaden med å eie båt handler om mye mer enn drivstoff men hvis forbruket øker med dramatisk (for eksempel 30-50%) så blir det likevel penger av det og. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 12.November.2018 Del på Facebook Svart 12.November.2018 Ud fra denne test (selv om det ikke er helt samme motor) tror jeg at du skal regne med 2,7-2,8 liter pr Nm ved 22 knob: https://www.klikk.no/motor/baat/viknes-1080-panorama-3316652 Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart 12.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2018 Takker for svar. Da bør jeg vel regne rundt 3 l/nm for den gamle motoren som står i 1080 av 09/10-årgang. Det er vel isåfall 25-30% mer enn 1030, høres det rimelig ut? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 12.November.2018 Del på Facebook Svart 12.November.2018 Jeg har en D6-370 årgang 08 på en ti meter båd på 4,6 tons halvplaner og jeg ligger på 2,6-2,8 liter/NM så det er nok niveauet. Men jeg ville ikke lade en så relativt beskeden ekstraomkostning være udslagsgivende. Jeg kunne forstå det hvis det havde været en Princess med 5 liter/NM men her er det marginalt, synes jeg. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 12.November.2018 Del på Facebook Svart 12.November.2018 Vil tro ca 3 lnm er ganske riktig. Hvor stor forskjellen blir i båtpenger kommer jo an på bruken. Kjører du 500 timer i året blir det jo litt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.