Jump to content

Wallas 800 slukker av seg selv under drift

tnlu

Recommended Posts

Hei

Har fått et problem med min Wallas 800 2012 modell.

Den har gjennomgående vært lite i bruk og har gjerne måtte starte den flere ganger for å få fyr på den. Da eg brukte den for 2 uker siden gikk sikringen og den stoppet. Det viste seg da at selve glødetråden gikk til jord. Har nå skiftet glødetråden og gjort alt rent. Veken så hvit og fin ut så eg skiftet ikke den. Las litt på forumet her og så at man anbefalte fritids parafin. Eg har tidligere brukt lampeolje da det var det eg fikk anbefalt. Tok derfor å byttet til ny renset parafin. Ved første oppstart kjørte eg den på ren rødsprit da noen anbefalte det for å rense eventuelle rester etter gammel parafin/olje. Returslange ligger med fall hele veien og eg har den såvidt ned i kobling på dunken. Pumpe høres ok ut, den pumper ca 80 slag i min under oppstart for deretter å minke når det starter å brenne. Ser og at det kommer "parafindamp" i returslange så ser ut til at varmetråd fungerer som den skal.

Når eg nå starter den så starter forbrenning, og plate blir skikkelig varm og viftelokk starter. Men det røde lyset som skal tenne ved skikkelig forbrenning tenner ikke. Det høres og ut som at flammen innimellom er ustabil "poffer" etter 12 - 15 min så stopper forbrenning og apparat stenger seg deretter ned etter kjøling.

Er det noen forslag til hva som kan være galt. Kan det være veken selv om den ser helt fin ut og eg har kjørt gjennom rødsprit?

Forslag mottas med takk :-)

Skulle lest innledningen din bedre.

80 pumpeslag i minuttet? Det er mye, svært mye. Etter glødeperioden på ca 2,5 min skal takten være 10 slag i løpet ca 21 sek, altså ca 30 slag/min. Om du har et måleglass tilgjengelig skal forbruket være 125 ml/time. Mål forbruket i 6 min og gang med 10.

Siden det ikke er sikring på disse kretskortene, kan det se ut for at kretskortet har fått seg en trøkk når glødetråden kom til gods/jord.

Mål også spenningen inn på selve viftemotoren. I glødeperioden skal den være 8V, etter ca 2,5 min (gløder slår seg av) skal den være 9V, og når rød led tennes skal den opp til 10,5V 

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

80 slag/min er omtrent det samme som en 4kW varmer, så ja, alt for mye.

Du har altså 0,8 sek mellom hvert slag, og det skal være 2,1 sek mellom slagene. Det sier seg selv.

Om tellingen din stemmer, har du en feil på kretskortet pga kortslutning i glødetråden.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Var nede og testet igjen. Startet wallas og pumpe gå 76 slag i min. Den gikk i ca 5min uten at forbrenning startet skikkelig. Så gikk sikring. 

Gjorde et nytt forsøk med parafinslange ute av beholder og startet. Pumpe hadde fremdeles ca 76 slag. Etter ca 2 min så tente flammen og brant "skikkelig" i ca 1 min. Eg satte slange ned i parafin når den tente. Så ja det virker så den drukner i parafin. Sikring gikk etter ca 4 min. 

Så får bytte kortet :-)

Er det kortet som gjør at sikring ryker også?

Det kan jo ha vært kortet hele tiden kanskje.

Ser du skriver i en annen tråd at drivstoffmengde kan justeres på kortet ( Wallas 2400)

Er det en mulighet på 800 også, eller er eneste mulighet å bytte kortet?

Takker for flott hjelp ??

Redigert av tnlu (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...