Jump to content

Teak-lakk på gelcoat ønskes fjernet


Falx

Recommended Posts

Hei!

 

Må få si at dette forumet er supert, og at det har hjulpet meg masse i sommer med flere problemstillinger. Har vært på en ukes (jomfru) tur med båten, og det var supert !

 

Forrige eier har vært uforsiktig med teak-lakken på dekk. 5 lister som tidl. eier har lakkert. Jeg har fjernet den gamle lakken på listene, og det har gått greit. Derimot har tidl. eier sølt rikelig med lakken, og det er flere, 2-3 cm lange og 10-12 mm brede, striper på gelcoaten på dekk. Jeg er litt usikker på hvordan jeg best fjerner dette. Tør ikke å bruke lynol, aceton eller rødsprit på dette. Den store pusse-jobben tar jeg uansett til våren, det blir enklere når båten ligger i opplag. Så er derfor ikke redd for å matte gelcoaten. Er løsningen rubbing? Hvor dypt ned i gelcoaten har lakken evt. trengt ned?

 

Har scrollet gjennom forumet, men ikke funnet et spesifikt topic ang. akuratt dette.

 

Takker for hjelpen :)

Bavaria Sport 39, 2013 mod.

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte lynol og neglene mine, da dette ikke løser opp gelcoaten.

 

Hei!

 

Må få si at dette forumet er supert, og at det har hjulpet meg masse i sommer med flere problemstillinger. Har vært på en ukes (jomfru) tur med båten, og det var supert !

 

Forrige eier har vært uforsiktig med teak-lakken på dekk. 5 lister som tidl. eier har lakkert. Jeg har fjernet den gamle lakken på listene, og det har gått greit. Derimot har tidl. eier sølt rikelig med lakken, og det er flere, 2-3 cm lange og 10-12 mm brede, striper på gelcoaten på dekk. Jeg er litt usikker på hvordan jeg best fjerner dette. Tør ikke å bruke lynol, aceton eller rødsprit på dette. Den store pusse-jobben tar jeg uansett til våren, det blir enklere når båten ligger i opplag. Så er derfor ikke redd for å matte gelcoaten. Er løsningen rubbing? Hvor dypt ned i gelcoaten har lakken evt. trengt ned?

 

Har scrollet gjennom forumet, men ikke funnet et spesifikt topic ang. akuratt dette.

 

Takker for hjelpen :)

<{POST_SNAPBACK}>

Link to post
Share on other sites

Takk for svar.

 

Prøvde idag, gnir man lenge nok, enten med papir eller negler :), virker det som om gelcoaten tæres av dette. Lakken sitter godt fast, og har også trukket ned i gelcoaten. Kanskje pussing med vannslipe-papir er tingen? Begynne med 200 og øke gradvis? Eller? Filmen er så tynn at den ikke lar seg fjerne med barber-blad skraper etc..

Bavaria Sport 39, 2013 mod.

Link to post
Share on other sites

Hvis du skal bruke vannslipepapir: begynn med 800 og fortsett litt med 1200 og avslutt med 1600/2000. Etter dette kan du rubbe og polere. Det tar lang tid, men blir best. Hvis flaten er helt plan, kjøp gummipussekloss fra 3M hos Byggmakker og fest vannslipepapiret på den. Klossen blir din venn livet ut.

 

200 er aaaalt for grovt.

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Du kan bruke STS7M, den skader ikke gel coat. Kan bli litt matt, men det polerer du lett opp igjen. Jeg anbefaler imidlertid å sette en liten prøve på et sted som ikke er spesiellt synlig, slik at du ved selvsyn ser at det går bra før du begynner med jobben. Slike prøver gjør vi alltid proffesjonellt, selv om erfaring tilsier at ingenting skjer.

 

Legg på STS7M i et tykt lag over oljen/lakken, la den virke i 8 timer, vask av med varmt vann.

 

Sender deg en IM.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Har var det mange gode råd og løsninger. Prøver kanskje først Hempel sin gelcoat rens eller STS7M, litt avhengig hav jeg får tak i på den "lokale" båt-butikken :) Går igang med dette så snart jeg har mulighet. Tusen takk for alle svar :)

Bavaria Sport 39, 2013 mod.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...