Jump to content

30 hk Evinrude e-tec vs 30 hk 4 takter


Sjøkrepsen77

Recommended Posts

Hei.

Har en skjærgårdsjeep på 16 fot med en 30 hk , 4 takter. 

Vurderer å skifte den ut med en 30 hk evenrude e-tec som er en totakter. 

Det som er dilemmaet mitt er at dersom vi er to stk i båten så klarer ikke 4 takteren å få oss opp i plan uten at passasjeren setter seg i midten el i baugen. 

Jeg vil gå over til totakt da jeg er lei av hyppige serviceintervaller . 

Men er det noen som kan si om e-tec er sprekere og muligens vil klare å få oss opp i plan når vi er to stk i båten uten å måtte gå fram i baugen eller bør jeg gå for en 40 hk uansett? 

Link to post
Share on other sites

Det må vel være lov å tenke, at du bør opp en størrelse eller to i motor. Det kan være at en totakter hjelper litt, også fordi den veier mindre, men hvis dere er tre i båten, er du vel tilbake til start? Jeg tenker slik, at en gitt båt bør utrustes for å fungere under de fleste normale forhold (for den båten), ikke bare for den bruken akkurat du ser for deg i nærmeste fremtid.

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Link to post
Share on other sites

hvaslags båt og motor er det? 

skulle jeg først byttet motor så hadde jeg nok vurdert å gå opp litt i hk om mulig 

 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Godt mulig du kommer raskere i plan med Etec 30hk, men som de andre er inne på så kan det kanskje være like greit og gå opp en motorstørrelse. Selv har jeg Etec 50hk og motoren er råsterk i mellomregisteret.

Alternativt kan du jo prøve en propell med en tomme mindre stigning på den motoren du har. Kan være en billig løsning evt. midlertidig løsning til du får spart opp til en Etec 40/50hk..

Link to post
Share on other sites

Jeg har Tohatsu 30 hk på en mindre båt, og det er ikke mer enn hva som trengs... Jeg tror Terhi'en min er nokså lettplanende, så det forundrer meg ikke at du synes det er litt knapt. Ville nok tenkt 40-50 hk.

 

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Link to post
Share on other sites

Tohatsus 30 hester passer nok flott på litt lettere båter med sin lave vekt.   Men mistenker den kommer litt til kort med sine 526cc , kontra feks Tohatsu 40 som har 866cc syl. volum

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Du kan jo ta en titt på markedets kraftigste(men veldig lette) 40hk.

1491185392_SuzukiDF40.JPG.55036d9b9ec3a7eea4614cf67b7e027e.JPG

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Da lurer jeg litt på hvorfor du ikke vil ha 4-takt.

Denne Suzukien har f.eks. selvstrammende registerkjede som gjør vedlikeholdskostnadene lave hvis det er dette du tenker på.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Den 30hk tohatsuen du har er meget dau, har kjørt ett par sånne på kundebåter. 

 

30hk etec vil nok føles endel sprekere. 40-60etec er jo samme motoren, de har jo overaska meg mange ganger med tanke på "man kan da ikke ha så liten motor,på så stor båt" 

 

Men Suzuki df40-60a er nok den motoren du vil bli mest fornøyd med. Knallsterk liten motor, som bråker lite og bruker enda mindre 

Link to post
Share on other sites

Sjøkrepsen77 skrev On 12.11.2018 at 16.15:

 

Hei.

Har en skjærgårdsjeep på 16 fot med en 30 hk , 4 takter. 

Vurderer å skifte den ut med en 30 hk evenrude e-tec som er en totakter. 

Det som er dilemmaet mitt er at dersom vi er to stk i båten så klarer ikke 4 takteren å få oss opp i plan uten at passasjeren setter seg i midten el i baugen

 

...det er vel bare du som kjenner skjæringspunktet mellom (dårlig..) økonomi og at en passasjer (som ikke er med så ofte..?) må flytte seg en halv meter midlertidig...

jeg har ETEC  115 hk på RIB, og ville valgt det samme igjen ( ref 2 takt / 4 takt diskusjon).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...