Jump to content

Oljetrykk


Marø

Recommended Posts

Jeg har en VP TAMD 31A hvor oljetrykksmåleren viser 4 kg uansett om motoren går eller ikke (bare med tenning på).

Etter hva jeg kan tenke meg, må det være giveren som har satt seg fast på den verdien. Er det noen med erfaring på dette? Kan jeg bare gå og kjøpe meg en ny giver eller kan det være noe annet?

Link to post
Share on other sites

Ta av ledning til giveren på motor,med tenning på....faller nåla til null-er det giveren som er defekt.Kan også prøve og holde ledningen til jord/gods/minus....da skal nåla fly opp på topp.Da har du ihvertfall sjekket at meteret fungerer.Skjer ingen av delene...kan det være meteret som har tatt kvelden,men prøv først å ta av giverledningen bak på meteret for å sjekke hva som skjer.Faller nåla til null er det en overledning på veien fra giver til meter.Lykke til.

Mvh Jørgen

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Var ute med båten her forleden dag, etter en times kjøring på ca 2200 rmin (Max 3000 rmin) kom jeg inn til havna der båten ligger. Slakket av til tomgang og etter ca 45 sek på tomgangskjøring startet "sirenen" for lavt oljetrykk. Ga på litt gass ( ca 150 rmin over justert tomgang) og motoren fikk såpass trykk igjen at sirena stoppet. Etter min mening er tomgangen justert for lavt, dette da motoren (en 2 sylindret Solè diesel) vibererer mye ved tomgang. Det er nok olje på den for den peilet jeg.

 

Spørsmålet mitt er om det er fornuftig å justere opp tomgangen litt slik at oljetrykket blir litt høyere og viberasjonen minsker. Hvordan vil girboksen takle dette ?

 

Hebbe...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Kommer litt an på girkassen, men belastningen ved inn kobling av gir vil nok øke hvis det er en mekanisk kasse.

Jeg går ut i fra at du ikke har oljetrykksmåler.

Jeg ville først ha målt oljetrykket, det er ikke uvanlig at oljetrykksbrytere varsler på feil trykk.

Lavt olje trykk på tomgang kan tyde på slitt motor, du skriver ikke hvor gammel den er og antall timer. En mulighet som kan hjelpe litt er å bytte til tjukkere olje, f.eks. sae 20-50 mineral olje.Ikke syntetisk den er som regel litt tynnere.

Mvh Guran (bilmekaniker) :sailing:

 

Ps biltema selger noe måle utstyr til slikt for en rimelig penge. Du kan jo og bare prøve å bytte oljetrykksbryter, de koster ikke allverden.

Link to post
Share on other sites

Motoren er en 1978 mod, ingen timeteller så antall timer vet jeg ikke noe om. Har ikke intrykk av at motoren er sliten på noen måte. Ferskvannskjøling, lettstartet, ikke noen form for røyk, ikke noe svetting, ikke rust, den ser ut som om den er godt passet på av de tidligere eiere. Har ikke oljetrykksmåler, skal helt klart montere en...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Etter har kjøring kan det tenkes at oljen blir en tanke tynn, slik at man får utslag i oljetrykk alarmen. Så lenge alarmen forsvinner når du gir litt gass, er det ingen fare med dette. Faktisk ganske naturlig på enkelte motorer. Hadde litt av dette på Yanmaren min tidligere, men bruker nå 15w-40 olje og er kvitt problemet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også en motor som vibrerte mye på tomgang. I samråd med en yanmar-mekaniker justerte jeg den fra 700 rpm til 1000rpm, noe som fjernet vibreringen. Hvilken merbelastning dette er for giret må jeg medgi at jeg ikke har tenkt på, så å konsultere en som er kyndig på din motor/gir er kanskje å anbefale før du skrur opp tomgangen.

 

Trond M.

Link to post
Share on other sites

Du bør nok opp med trykket dit. Normalt slår alarmen ut ved 0,5 kg og det er svært lavt. Prøv en annen olje i første omgang. Hvis ikke dette hjelper ville jeg sett på oljepumpa mi, gitt at giveren og alarmen er riktig.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme problemer på en Detroit 6-71 for lenge siden. Ringte importøren og begynte å fortelle om oljelampa på tomgang. Ble raskt avbrutt med "Ikke bry deg om tomgangen, hva er trykket på fullt?".

 

Poenget er at oljetrykket i seg selv ikke behøves for annet enn å sikre at alle komponenter i motoren får nok olje. På høye turtall er der store sentrifugalkrefter som skal overvinnes for at olja skal nå veivlagrene. Dette er ikke noe problem på tomgang.

 

Jeg ville skrudd opp tomgangen litt, akkurat så mye at motoren høres behagelig ut i gangen, uavhengig av oljetrykk. Dette er også et generelt tips: Benytt motoren på de turtall der den høres "triveligst"ut, da liker motoren seg best.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Du skriver ikke noe om tomgangsturtallet på motoren, men et helt normalt tomgangsturtal på en slik motor er +/- 700 rpm. Du kan justere turtallet dit uten å risikere noe med giret.

 

Om ikke det hjelper, kan du benytte en olje med en viskositet som tåler varmen i motoren bedre, det er også mulig at giveren bør byttes.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...