Jump to content

CTEK 3600 multicharger med flere batterier?


Falx

Recommended Posts

Hei!

 

Kjøpte denne laderen i våres.

 

http://www.ctek.se/ctek_multixs3600_gb.htm

 

Batteriene i båten er koblet i parallell, to helt like, kjøpt samme dag, begge på 75 amp. Kjøpt på Torshov Bilrekvisita. Tror merket er Zannak.

Har ladet ett og ett batteri av gangen, og det går greit (montert en batterivelger mellom dem).

 

Allikevel er det ønskelig å lade begge batteriene sammen over lengre tid. Men laderen blir forferdelig varm under lading. Faktisk såpass mye at jeg ikke tør å la den stå og lade over natten. I følge spesifikasjonene har den automatisk regulering hvis den blir for varm. Men kan jeg stole helt på dette?

 

Har skrevet en mail til CTEK, men ikke fått noe respons på den (pr. uker siden).

 

Noen som har erfaring/råd med tanke på dette?

 

På forhånd takk for hjelpen. Igjen :)

Bavaria Sport 39, 2013 mod.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Du bør måle ladingen med et tangamperemeter. Dersom den blir for varm skal ladingen bli redusert automatisk. Dette vil jo føre til at du får en lang ladetid.

 

Laderen er jo i minste laget til å lade begge batteriene samtidig. Er enig med deg i at det likevel skal fungere. Har du mulighet til å måle hvor varm den er og om det er mer varme enn Ctek skal tåle?

 

Dersom du har den fastmontert ville jeg montert den på vinkler slik at den også får luft under.

 

Håper det går bra!

Link to post
Share on other sites

Den laderen du kjøpte er jo beregnet til maks 120 ah. mens dine to batteri tilsammen blir 150 ah. Det kan være det som gjør at laderen blir varm? Eller blir den varm når du bare lader et batteri også?

 

I fjor så kjøpte jeg en CTEK XS 7000 som er den hakket større enn den du har. Med denne så går det greit å lade 2 stk 110 ah. batterier samtidig uten at jeg har registrert at den blir særlig varm. Denne laderen er beregnet opp til 225 ah. I følge bruksanvisningen tar det 16 timer å lade opp et 115 ah. batteri, så litt tid tar det jo å lade opp begge batteriene.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg satt laderen på til imorgen, tuslet med noen småting i båten, og fulgte med laderen nå og da tidligere idag. Den får en viss max temp., så det ser ut som om den regulerer det greit.

 

Hadde den skrudd fast til sete-platen, men har nå montert den på 2 "klosser", så den også får luft under...

 

Takk for hjelpen :)

Bavaria Sport 39, 2013 mod.

Link to post
Share on other sites

Var i båten idag morges igjen, og det ser ut som om det har gått greit. Ihvertfall ingen (synlig) skade skjedd. Har også kjøpt meg et voltmeter på Torshov Bilrekvisita, og skal måle spenningen i morgen. Så får vi se om det har fungert eller ikke. Hva skal hvilespenningen være igjen? Rundt 12.7 V? Mener å huske det fra tidligere lesning her på forumet et sted :)

Bavaria Sport 39, 2013 mod.

Link to post
Share on other sites

Hvilespenningen skal være 12,78 V. Det vil si batterilevarandørene er ikke helt enig, noen sier at hvilespenningen skal være 12,72 V.

 

Det vanlige er at man bruker 2,13 V pr celle og det blir 12,78 V.

 

Batteriene trenger noen dager ladetid før du har et 100% ladet batteri, så dersom du mener hvilespenningen er for lav kan der være at de ikke er blitt ladet lenge nok.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...