Jump to content

Service på Glembring IG92/5 Refleks ovn i Oslo


boatowner

Recommended Posts

Hei 

 

Er det noen som vet om noen som kan ta service på disse eller eventuelt noen her inne som kanskje hjelpe til med og få liv i den mot litt betaling eller noen pils?

 

Har prøvd og fikse den i 3 uker og nå gir jeg opp snart opp ovnen da den nekter og fyre.  Har renset alt av deler flere ganger og den vill kun brenne ca 15-20 timer etter hver rens.

 

Litt hast merker jeg nå da det blir minus grader til uken.

 

Mvh

Boatowner

 

 

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke får tak i noen lokalt kan det jo gå an å ta kontakt med Glembring direkte for råd. Var i kontakt med dem selv for noen år siden, skikkelige serviceinnstilte folk. 

 

Ellers;

Hva er det du har renset? Brennkammeret? Regulatoren?

 

Har du sjekket lufttilførselen? Tar ovnen forbrenningsluft innenfra båten må en ventil og to stå åpne slik at ovnen får luft. Hvordan er flammen når ovnen først brenner? Farge på flammen? Stiger flammen inni brennkammerets ringer?

 

Har du sjekket dieseltilførselen?

 

Dieselpumpe for å få trykk nok eller har du falltank?  

 

Når kaminen slukker, gir regulatoren fremdeles diesel, eller stenger den av? Når ovnen er kald igjen og du skrur på regulatoren, kommer dieselen da, eller har den nå «låst» seg slik at du ikke får diesel og dermed får fyr igjen? Hvis så er tilfelle mistenker jeg regulatoren.

 

Når det gjelder rens av selve brennkammeret så har jeg hatt en Glembring på 4kw i daglig drift siden 2011 og ikke renset den ned til stålet enda. Har kun gått over lett med en stålkost nedi der og så støvsugd ut dette. Ovnen er i bruk hver kveld/natt og døgndrift hvis det er frost. Fordelen med litt koks i bunn er under opptenning da man kan stikke en peislighter direkte ned i koksen når dieselen kommer for å tenne. Og hvis det blåser og det uheldigvis skulle slå ned i pipa og flammen slukke vil glør i koksen kunne antenne dieselen igjen, hvis brennkammeret er varmt.

 

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Ja alle deler er renset og det kommer ikke noe diesel ut til brenner så regulatoren er hva jeg mistenker også.

 

Er Falltank. Flammen er gul og stilte litt opp på med den lille skruen da ble den orange og mye sot så stilte den tilbake.

 

Koks har jeg ikke prøvd med skal sjekke ut det.

Link to post
Share on other sites

Koks som i sotlag fra forbrent diesel, altså ikke tilført koks i form av pellets eller lignende:wink:

 

Kommer det diesel fram til regulatoren, men ikke videre er det nok regulatoren ja. Ville som sagt ha kontaktet Glembring hvis du ikke finner lokale eksperter til å hjelpe deg. Litt avhengig av type regulator kan det være en god del deler å holde styr på.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå gir jeg opp denne ovnen den vill rett og slett ikke fyre og jeg trenger en servicemann til jobben.

 

Noen som vet om noen i Oslo området ? har ikke bil eller tilgang på det så om noen vet om noen som kan ta service på stedet hadde det vært supert.

 

Har prøvd og google og kun funnet Shelby Teknik men de har ikke noen service mann.

 

 

Link to post
Share on other sites

Er disse ovnene veldig spesielle i komstruksjonen sammenlignet med «gammeldagse» oljekaminer i privatboliger. Kanskje noen hos Varmefag eller tilsvarende firmaer kan bistå?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Høres ut som urenheter i drivstoff, vann eller rusk i tanken. Rengjøring av drivstofftanken, rensing av sil i flottørhus vil ofte hjelpe. Kan være lurt å løfte opp flottørmekanismen og tørke rent i flottørkammeret. Det er en enkel og primitiv konstruksjon på disse ovnene, så dette kan selv far fikse!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...