Jump to content

Batterikopling felles jord mellom batteri og kopling fra jord


Gabi

Recommended Posts

Jeg har koplet endel strøm i min gamle båt Scand Baltic og la all jord fra begge batteribankene inn til et felles punkt. For uttak jord til alle forbrukere ble dette koplet fra denne felles jordkoplingen. 

 

I min nye 2007 mod Bavaria 35 sport er det 2 banker med strøm på 560Ah hver, en bank på styrbord side og en bank på babord. Den på styrbord side er koplet sammen med babord sin batteribank på denne sin minuspol. 

 

Hvordan var det nå igjen med kopling til forbrukere mht minus? MÅ jeg kople fra den felles jord på babord sin batteriminus eller kan jeg kople også til jord på styrbord bank sin minus? Det er ca 5m mellom bankene så derfor jeg spør egentlig.

 

Redigert av Gabi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Prøv å tenke litt logisk. Du kan ikke gi starthjelp til en annen bil med bare en startkabel. Du får heller ikke en pære til og lyse om du kobler + til ett batteri og minus til et annet batteri hvis minuspoler er adskilt. Dynamoen vil jo heller ikke lade begge batteribanker hvis minus ikke er koblet sammen. Så det vanlige er og koble minus sammen. Bare pass på at kabel er tykk nok til å bære den strømmen som kan oppstå mellom batteriene.                                       Igjen, det blir dårlig starthjelp til en annen bil om du har startkabel på + polene , men bare en lampett ledning mellom minuspolene. Da smelter lampett ledningen om starthjelpen varer lenge.                                             Men du trenger ikke ha kabel direkte mellom polene. Det kan jo være greit og koble dem sammen på motorblokka hvis det er enklere. Håper dette var forståelig 

 

Mulig jeg ikke helt forsto hva du mente. Om batteriene allerede er koblet sammen med godt dimensjonert kabel betyr det ikke så mye hvor du kobler forbrukere til minus. Eneste er større forbrukere som trøster, vinsj og startmotor.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hegra skrev 1 time siden:

Mulig jeg ikke helt forsto hva du mente. Om batteriene allerede er koblet sammen med godt dimensjonert kabel betyr det ikke så mye hvor du kobler forbrukere til minus. Eneste er større forbrukere som trøster, vinsj og startmotor.

Hei! Og takk for svar! Det er allerede koplet sammen begge minus på begge banker med tykk kabel. Jeg har også 2 motorer med hver sin generator. Jeg holder på å funne ut av hvordan alt strømopplegget fungere og det er litt spennende! Det er sikkert en generator til styrbord bank og en generator lader babord bank. Der ser ut som om hovedforbrukere som trustere etc er koplet til babord bank. 

 

Det jeg lurer på er om det blir små potensialforskjeller mellom bankene etc dersom jeg tar ut jord fra styrbord bank også istedet for fra felles jordpunkt, men det er det som du tenker på at ikke skal gjøre noe forskjell? 

 

Det er jordingskabel tykk til begge motorers startmotor.

 

Jeg har også en Victron batterimonitor som ser ut som er koplet til styrbord bank på minus. Men den fungerer ikke mht å vise tilført strøm når motor er igang...kun ved bruk av 230V lader. Fra Balticen hadde jeg en BM1 batterimonitor tilkoplet på den minuskabel som gikk til felles jord. Men på Bavariaen har jeg da først en stor tykk minuskabel fra styrbord bank som går til babord bank og i tillegg en annen tykk minuskabel på styrbord bank med noe forbruk på. Så hvordan skal batterimonitor klare å måle strøm da....

 

Osv...mye jeg derfor lurer på mht jordingen.. 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Da har jeg fått kartlagt mye av det elektriske. Har fulgt kabler fra pluss og minus på både startbatteribank og forbruksbank og merket kabler med merkebånd.

 

Jeg hadde tatt utgangspunkt i at ting var koplet riktig, noe det ikke var. Et av punktene som jeg fant ut var feil koplet var koplingene til Victron forbruksmålershunten. Som vist på midterste bildet skal minus fra startbatteri koples til shunten. Det var det ikke gjort, men koplet direkte til forbruksbatteriets minuspol. Så viste det seg at siden jeg har to motorer med to dynamo trodde jeg opprinnelig at babord dynamo ladet babord motor og at pluss og minus fra denne var koplet til babord startbatteri. Og tilsvarende styrbord dynamo var koplet til styrbord batteri. Sannheten var at babord dynamo ikke vel er i bruk og at styrbord dynamo er koplet via en ladeseparator som igjen fordeler til begge batteribanker. Og begge motors minus var koplet til startbatteribank minus. 

 

SÅ når motor var igang gikk strømmen fra dynamo til ladeseparator, deretter til begge bankers pluss. Imidlertid for forbruksbatteribanken sin del går strømmen da tilbake fra forbruksbatteri minus og i tykk kabel tilbake til felles jord på startbatteri minus. Dermed går ikke strømmen i det hele tatt innom Victron shunten og blir ikke målt.... Jeg fant også en annen forbrukskrets med 4 sikringer som var koplet til pluss på forbruksbatteri men til minus på startbatteri. Og dermed går strømmen fra forbruksbatt pluss inn til forbrukerne, tilbake da gjennom minus inn til startbatt minus og så via minuskabel til forbruksbatt minus. Men altså den heller ikke gjennom Victron shunten....

 

Så Victron forbruksmåleren målte ikke alt og heller ikke lading fra dynamo.

 

Har nå koplet tykk minuskabel mellom batteribankene innom Victron shunten og koplet den andre forbrukskursen innpå samme sted. Så da regner jeg med at det skal bli mer riktig måling!

 

Har også lagt opp ny kurser med diverse så blir spennende til våren om alt virker som det skal!

 

 

Screenshot_20181130-200750_Dropbox.jpg.e53a768d41ed3eb1245ecb8f7068b772.jpg

Redigert av Gabi
Trykkleifer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...