Jump to content

Bøye aluminiumsplate

Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Har fått meg en 7mm aluminiumsplate som jeg ønsker å skru fast i i skroget på en trebåt. Skroget buer nedover, og jeg lurer på om jeg har sjangs til å få plata til å følge formen hvis jeg skruer fast den øverste raden og så varmer masse med propanbrenner og så skruer den gradvis nedover mot skroget?

msqTN0
gZC8N0
IMG-0559.jpg
IMG-0558.jpg
Tanken er å sette plata på vannrett, slik at den beskytter skroget mot tau som filer på treverket.

Vil en vanlig propanbrenner greie å få den varm nok? Hvordan kan jeg "få med meg" ca formen på skroget dersom jeg tar plata med meg til et verksted som har plateknekker? Må jeg bare løpe imellom å prøve for hver justering? :)

Hvis formålet er å hindre gnaging tror jeg det enkleste hadde hvert å gått for en tynnere plate

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

skal man bøye tykke plater så er det valsing som er tingen! lag en mal og ta med plata til et verksted der de driver med plater!

Men som Jon Kåre sier så hadde det nok holdt med en tynnplate om det er beskyttelse mot tauverk. Skjønner ikke helt hvordan den skal fungere men..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Om jeg ikke tar feil, så har du tenkt å legge plata vannrett der det ser ut som tau har gnagd i treverket på bildet.

Gjør som de andre foreslår her. Lag en mal, og ta med plata til et verksted og få den valset.

Spørsmålet er da om underlaget der du skal sette plata også krummer i vannrett retning. Etter valsing i loddrett retning, blir det ikke mulig å bøye den i vannrett retning. Du må da dele plata i flere deler for å få den til å følge den vannrette krummingen.

Vanskelig å se den eksakte formen på skroget ut i fra bildene du har lagt ved, men dette er bare et forslag i tilfelle tilfelle.

Har prøvd å illustrere hva jeg mener på bildet under.

Plate.PNG

Redigert av Jannmar (see edit history)
Jannmar skrev for 4 timer siden:

Spørsmålet er da om underlaget der du skal sette plata også krummer i vannrett retning. Etter valsing i loddrett retning, blir det ikke mulig å bøye den i vannrett retning.

Det var det første som slo meg også Jannmar. I så tilfelle kalles det for dobbeltkrum. Skal du få plata dobbeltkrum må man først valse den, så bruke et engelsk hjul for å få den til å "bule" på midten. Et alternativ er å skjære slisser med vinkelsliper og sveise sammen igjen. 

Men hvis plata er veldig kort er det ikke sikkert det gjør noe om skroget er dobbeldkrummet uten at plata er det. Da blir kanskje avviket lite uansett. Hvis du tar ei tynn plate kan du bare skru den fast og bøye den etterhvert som du skrur. 1mm syrefast er et godt valg. 

Komodo skrev 10 minutter siden:

Skal du få plata dobbeltkrum må man først valse den, så bruke et engelsk hjul for å få den til å "bule" på midten. Et alternativ er å skjære slisser med vinkelsliper og sveise sammen igjen.

Engelsk hjul, som Komodo foreslår, (og som jeg ikke har hørt om før), er sikkert den aller beste beste løsningen til dobbeltkrum. Slisser og sveis er også bedre enn mitt forslag om å dele plata i flere deler, da du på denne måten fortsatt får ei hel plate. 

Jannmar skrev 57 minutter siden:

Engelsk hjul, som Komodo foreslår, (og som jeg ikke har hørt om før), er sikkert den aller beste beste løsningen til dobbeltkrum.

Sorry, tenkte å lime inn en link, men det glemte jeg. 

Her er en videosnutt om hvor enkelt det er å bruke. Mye om dette på nettet. 

Jannmar skrev On 19.11.2018 at 8.38:

Om jeg ikke tar feil, så har du tenkt å legge plata vannrett der det ser ut som tau har gnagd i treverket på bildet.

Gjør som de andre foreslår her. Lag en mal, og ta med plata til et verksted og få den valset.

Spørsmålet er da om underlaget der du skal sette plata også krummer i vannrett retning. Etter valsing i loddrett retning, blir det ikke mulig å bøye den i vannrett retning. Du må da dele plata i flere deler for å få den til å følge den vannrette krummingen.

Vanskelig å se den eksakte formen på skroget ut i fra bildene du har lagt ved, men dette er bare et forslag i tilfelle tilfelle.

Har prøvd å illustrere hva jeg mener på bildet under.

Plate.PNG

Krummingen fremover er isåfall så liten at den kan neglisjeres. 
Ikke så greit å få lagd mal, men tenker å prøve å stifte fluenetting over området, for så å fylle nettingen med byggskum! Vi får se hvordan det går ;)

Komodo skrev On 19.11.2018 at 14.35:

Sorry, tenkte å lime inn en link, men det glemte jeg. 

Her er en videosnutt om hvor enkelt det er å bruke. Mye om dette på nettet. 

Fin maskin! Sett en slik på wheeler dealers(Gamle sesongene mens man enda fikk se ordentlig håndarbeid).

Karlsenkystfiske skrev for 4 timer siden:

Ikke så greit å få lagd mal, 

Mal er ikke vanskelig å lage. Alt du trenger er to biter av ei finerplate, f.eks. 15-20 cm brei. Den ene plata kapper du like lang som bredden på plata du skal valse, den andre kapper du like lang som lengden på plata du skal valse. Så merker du opp feltet hvor du skal skru plata fast. Tegn et kryss i midten av feltet. Deretter tar du ei stikksag og en båndsliper og tilpasser en finerplate etter lengden, og en etter høyden på feltet. Da har du to maler å følge når du skal valse. Dersom du kan se bort fra krumningen framover trenger du bare en mal.

I stedet for engelsk hjul kan du også hamre plata for hånd. Det krever litt trening å få riktig fasong, men så nøye er det jo ikke her. Når du hamrer (mot en ambolt) midt på plata vil godset strekke seg akkurat der du slår. Begynn i senter, og tegn opp et mønster som en elipse som vokser som en spiral. Dette mønsteret følger du når du smir. Vær forsiktig og ikke slå for hardt, da risikerer du å få alt for mye krum. 

Vdub skrev On 21.11.2018 at 18.58:

Veldig enkelt å lage mal. Er bare til å bruke glassfiberduk og polyester det.

Stifte duk og sause på polyester?

Kan jeg legge polyester inni den malen jeg har nå? Forsøkte med netting som jeg klinte byggskum på. Ble nå en slags mal, men den føles litt skjør, så skulle gjerne stivet den litt opp :)

1781158472_LddGLJxS4iFmuA0lmPzWw.jpg.77791e175108bca87c6ba5d39f32e411.jpgxzFZdZeuR3ioMUlzUHuzFA.jpg.02e03e1f6954c98c28b306302548da16.jpg

1098719278_xvTscfxTKa9kRUk3N9drg.jpg.d94741d61f8d80769c8c6697899582eb.jpg

Før skummet kom på.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...