Jump to content

Tips til erstatningsgir for Twin Disc 5010?

Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Fikk problemer med giret og sendte det inn til "ekspertene" hos Progress. Dem fant en del tegn til slitasje, og anbefalte at jeg kjøpte nytt gir da det ble nesten like dyrt å overhale det gamle.

IMG_0486.jpg.b4a86dd2f537374fc7d86daf13f6f927.jpgIMG_0487.jpg.933491056968747c5e482d47d31ee2f9.jpg

IMG_0488.jpg.8608c873aa3f2e6c87356b1df43ebee1.jpg

Giret jeg ble anbefalt var et Technodrive TM93. Har nå gjort en prøvemontering og ser at akslingen er hele 7cm høyere opp enn den var på gammelgiret. Det er også en helt annen flens på dette giret, som gjør at jeg må skifte flens på akslingen og få laget et mellomstykke.
Har også fått to dempeplater som ikke passer. Den første var for stor boltesirkel, den jeg har nå er så tykk at det ikke går å få giret inn mot motorhuse, da boltene som fester kassen til adapterplata kræsjer inn i dempeplata. Dette technodrive giret kommer nok ikke til å fungere uten til dels store ombygginger, og jeg gjorde det helt klart for dem at jeg ville ha noe som passet så godt som overhodet mulig, slik at jeg skulle komme meg raskt på havet igjen.

Alt i alt har jeg ikke mye tillit til Progress for øyeblikket. Legg til at jeg synes det meste har gått veldig tregt med dem, så vil jeg gjerne finne en forhandler som har litt peiling, og forstår at det ikke bare er å kaste et tilfeldig gir i båten, og tro at det kommer til å gå bra! Noe gir eller forhandler dere har hatt med å gjort og kan anbefale til meg?

Motoren er en 90 hk Mitsubishi / Herold Marine 490. Har begrenset med plass bakover, så kan ikke være for svært!

IMG_0564.jpg.ee995ec57bc8a322acfac3adc71518ce.jpg

Boltene som "kræsjer" med dempeplata.

Redigert av Karlsenkystfiske (see edit history)

Du har nok truffet på en kontorist uten særlig praktisk erfaring. Jeg har tidligere hatt god kommunikasjon med et foretak i Kristiansund som heter Halaas & Mohn, vet ikke om de eksisterer lenger. De forhandlet gir fra Newage (PRM). Hva du trolig trenger er et gir av typen 'step down', hvilket betyr at utgående aksling til propellakslingen ligger lavere enn akslingen som går til svinghjulet på motoren. Noe de 7 centimetrene indikerer. I tillegg må du sjekke ut om utgående aksling skal stå 90 grader på inngående aksling eller om du skal ha 8 grader nedvinkling. Jeg byttet mitt PRM 402 mot et ZF 45 A, og alt smatt rett på plass, nesten. Jeg måtte forlenge propellakslingen. Det er forskjellige saker som du må sette deg inn i. Eventuelt levere båten til et mekanisk verksted som tar hele installasjonen. Til 1000 kroner timen. Hvis du googler på nettet tror jeg du vil finne en del installasjonstegninger og beskrivelser der. Og du må regne med en smule ombygging/fiksing for å få det til.

Det har ingen vinkling nei. Men det gamle hadde absolutt "step-down" ja. Det kan man se ut fra tegningen.

307707091_MG5010.PNG.e977c530ad2d634af89da824c761ef27.PNG

Her er også skissen av giret jeg har stående på dekk.

TM93.PNG.bab769788c0bded6b351f368c54cccb7.PNG

Også kontorister burde vel kunne lese tegninger og manualer og finne ut av hva som passer? Jeg ha beskjed med en gang jeg tok kontakt om at jeg ikke hadde noe spesiell innsikt rundt emnet, og derfor behøvde eksperthjelp. Men jeg ser hvor det har gått galt! Ut fra disse tegningene ser det jo ut som kick down er nesten lik. Men på tegningen som vedkommende sendte meg pr sms så ser man tydelig at det ikke er tilfelle. Her er vertikalavstand mellom inn og ut hele 166.6mm! Da passer det dårlig med Technodrive kassa hvor anstanden bare er 110.44
245118082_MG5010SCforan.jpg.ac417aec915fbec7494d3bd500753ad6.jpg

Men dersom skissen lenger opp tilhører et MG5010, må vel dette bety at giret jeg hadde var et 5010SC, og at det har andre mål?

Hva angår dempeplaten: Finnes det avstandsringer, spacere etc. som kan settes mellom adapterplate og motorhus? Ene siden er SAE3. Har ikke funnet noen oversikt over hvordan man identifiserer disse platene :)

Hulda skrev for 4 timer siden:

. Eventuelt levere båten til et mekanisk verksted som tar hele installasjonen. Til 1000 kroner timen. Hvis du googler på nettet tror jeg du vil finne en del installasjonstegninger og beskrivelser der. Og du må regne med en smule ombygging/fiksing for å få det til.

Skal jeg få installert dette giret blir det ikke lite jobb... Håper å kunne finne tak i et som passer langt bedre! Ser det ligger ute litt forskjellig på bruktmarkedet. Men er veldig vanskelig å finne data på disse gamle Twin Disc girene. Noen som har tilgang til noe ressurser her? :)

Redigert av Karlsenkystfiske (see edit history)

Ligger det ikke fulle specer i arkivet på baatplassen? Tror muligens jeg har noen manualer som dekker flere utgaver av girene inkludert tegninger og mål.

Jeg har god erfaring med Progress. De gav meg alternativer på nytt gir, og detaljer i hva ombyggingen ville bestå i. Samtidig foreslo de finn.no for å sjekke brukt gir, da mitt twin disc normalt burde klart 20-25000 timer. Endte selv med et brukt gir likt det gamle, som ble benkekjørt hos Progress og friskmeldt. Litt flaks hadde jeg - betalte 2000 for giret og litt mindre for testen.

I ettertid følger jeg litt med i bruktmarkedet, og har kjøpt meg enda et gir på lager i tilfelle rottefelle. 

nordan family 27 skrev for 18 timer siden:

Ligger det ikke fulle specer i arkivet på baatplassen? Tror muligens jeg har noen manualer som dekker flere utgaver av girene inkludert tegninger og mål.

Jeg har god erfaring med Progress. De gav meg alternativer på nytt gir, og detaljer i hva ombyggingen ville bestå i. Samtidig foreslo de finn.no for å sjekke brukt gir, da mitt twin disc normalt burde klart 20-25000 timer. Endte selv med et brukt gir likt det gamle, som ble benkekjørt hos Progress og friskmeldt. Litt flaks hadde jeg - betalte 2000 for giret og litt mindre for testen.

I ettertid følger jeg litt med i bruktmarkedet, og har kjøpt meg enda et gir på lager i tilfelle rottefelle. 

Vi har sett på forskjellige tegninger. Har fått god service av Progress i ettertid da :) Men virker ikke som dem har noe gir som vil passe noe særlig. Har funnet et brukt ZF 45-1 på finn. Problemet er bare at det har en del lavere utveksling, men mulig jeg prøver likevel. Får bare slakke av på vingene og ta det pent med turtallet.

Sendte du inn det brukte giret for å få det testet?

ja - leverte det brukte giret jeg kjøpte for testkjøring i benk. De gjorde diverse målinger, blant annet varmeutviklingen rundt omkring på giret som en vurdering av innvendig friksjon. Målte mye annet rart også - fikk en skriftlig rapport.

Også det ødelagte giret ble levert med samme tilbakemelding som du fikk : kan fixes, men det koster uforsvarlig mye med de skadene som var på mitt gir.

Om man følger med over litt tid, så dukker ulike gir opp selvom de ikke er jeg akkurat nå. Lykke til med valget og søket etter riktig gir. 

nordan family 27 skrev On 20.11.2018 at 11.19:

ja - leverte det brukte giret jeg kjøpte for testkjøring i benk. De gjorde diverse målinger, blant annet varmeutviklingen rundt omkring på giret som en vurdering av innvendig friksjon. Målte mye annet rart også - fikk en skriftlig rapport.

Også det ødelagte giret ble levert med samme tilbakemelding som du fikk : kan fixes, men det koster uforsvarlig mye med de skadene som var på mitt gir.

Om man følger med over litt tid, så dukker ulike gir opp selvom de ikke er jeg akkurat nå. Lykke til med valget og søket etter riktig gir. 

hva måtte du gi for denne tjenesten? Blir jo fort noen tusenlapper ekstra bare i frakt kan jeg tenke meg!

Ga 10 000 + frakt for det brukte giret jeg kjøpte nå, så ville vel neppe lønne seg å sendt det innom progress først. Dessuten har jeg det travelt ;)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...