Jump to content

Hvorfor så mye "fisk" på ekkolodd ???


Guest Balder..

Recommended Posts

Hei, har ett enkelt Lowrance ekkolodd Hook 4  kjøpt på Claes Olson som brukes mest for å ha en ekstra dybdealarm men det er en irritabel ting med dette, det viser under kjøring og dorging mye "fisk" på skjærmen selv om det andre mer avanserte ekkoloddet DSI 5 ikke viser noe (dette er korrekt og til å stole på) , må ligge helt i ro en stund før det roer seg ned og fungerer/viser som det skal.

Er dette noe som følger disse enkle billige ekkoloddene eller kan det ha en annen årsak ? tenker jo luftbobler fra motor ol men det viser jo fisk helt ned til bunnen....forslag/erfaringer.

 

Link to post
Share on other sites

Om det er turbulens med luftbobler rundt giveren, vil du få fiskesymboler fra topp til bunn på ekkoloddet. Helt normalt.

Har du innenbordsmotor og hekkmontert giver? Vanskelig kombinasjon, da giveren kommer bak propellen.

Har du utenbordsmotor og hekkmontert giver? Står da giveren på den anbefalte side av propellen?

 

De problemene du har skyldes oftest giverens plassering og sjelden selve ekkoloddinstrumentet/skjermen.

Det at problemet forsvinner når du stanser opp, tyder klart i favør av at det er giverens plassering som er roten til ondet.

 

Ellers er det lurt, som Furu skriver, å komme med flere opplysninger slik at det blir lettere å hjelpe deg.

Mange her på BP som har god peiling på dette.

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Balder.. skrev On 18.11.2018 at 12.06:

Hei, har ett enkelt Lowrance ekkolodd Hook 4  kjøpt på Claes Olson som brukes mest for å ha en ekstra dybdealarm men det er en irritabel ting med dette, det viser under kjøring og dorging mye "fisk" på skjærmen selv om det andre mer avanserte ekkoloddet DSI 5 ikke viser noe (dette er korrekt og til å stole på) , må ligge helt i ro en stund før det roer seg ned og fungerer/viser som det skal.

Er dette noe som følger disse enkle billige ekkoloddene eller kan det ha en annen årsak ? tenker jo luftbobler fra motor ol men det viser jo fisk helt ned til bunnen....forslag/erfaringer.

 

Har samme problemet (rimelig Humminbird) , men så lenge dybdevisningen ikke påvirkes har jeg ikke prioritert å gjøre noe med det ennå. Men det skyldes feil plassering av giver, som andre har vært inne på her.

Link to post
Share on other sites

Har samme ekkolodd, valgte å "lime" det fast innvendig i båten. Har ikke tenkt over at det gir feil fiskeinfo :) Jeg har ikke reagert på at det viser unaturlig mye fisk. Det med luftboblene, er det aktuelt med innvendig montering og hekkagregat?  Giveren blir foran propellen på min båt.

Link to post
Share on other sites

Heiaas skrev for 8 timer siden:

Har samme ekkolodd, valgte å "lime" det fast innvendig i båten. Har ikke tenkt over at det gir feil fiskeinfo :) Jeg har ikke reagert på at det viser unaturlig mye fisk. Det med luftboblene, er det aktuelt med innvendig montering og hekkagregat?  Giveren blir foran propellen på min båt.

Støyen kan vel skyldes kavitasjon fra propellen også,  ikke bare turbulens/kavitasjon rundt selve transduceren.

Link to post
Share on other sites

Mange som prøver å hjelpe her,

men det ser ikke ut til at trådstarter Balder.. vil komme med opplysninger som Furu etterspør, og som vil gjøre det langt lettere å hjelpe. 

 

Er problemet kanskje løst?

Da er det sikkert mange på BP, som feks. meg, som er nysgjerrige på å å få vite hva løsningen var. 

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Guest Balder..

Hei, beklager att jeg har vært fraværende når dere prøver å hjelpe...fikk ett  sykehus opphold så det har vært andre prioriteringer.

Giver står på høyre side og er montert så det står lavere/under skrog, det står en Lowrance elite 5dsi plotter ved siden av ekkoloddet...mulig denne kan forstyrre, skal prøve å koble fra den å se om det gjør noen forskjell.

Motor er en 30hk som det dorges med, selv i 2 knops fart er det helt fullt av "fisk".

Det skulle da ikke være så vanskelig å få ett ekkolodd til å fungere:confused:

Menyen er jo så enkel att jeg er sikker på att alt er rett innstillt.

På den andre båten har jeg 2st Lowrance elite 5dsi, det ene brukes som ekkolodd og det andre som plotter, det for å få både ekkolodd og plotter i helskjerm, har også i den båten ett slikt lite enkelt ekkolodd, også dette har samme problemet men har ikke brydd meg så mye om det da det kun blir brukt som en ekstra gruntvanns alarm.

Link to post
Share on other sites

Går ut i fra at du har utenbordsmotor.

På hvilken side av propellen står giveren?

Om propellen går medurs må giveren stå på høyre side av propellen (sett bakfra), altså på den siden hvor propellen går nedover.

 

Fungerer den andre Lowranceplotteren også som ekkolodd?  i så fall, om begge ekkoloddene er innstilt på samme frekvens vil du få interferens, dvs. at det ene ekkoloddet ikke klarer å skille mellom signalene fra seg selv og det andre ekkoloddet, og omvendt.

 

For meg høres det ut som det er turbulens som skaper luftbobler rundt giveren som er problemet, og turbulensen kommer enten fra propellen eller formen på skroget.

 

Det første du må sjekke er om giveren står på riktig side av propellen. 

Link to post
Share on other sites

Guest Balder..

Skal ta en sjekk på svinger plassering å klø meg i hodet samtidig som jeg tenker :)

Kan det være en løsning å flytte ned svinger så den henger 20cm under skrog for å unngå luftbobler? det spiller jo faktisk ingen rolle så lenge båt hele tidrn ligger i havn på dypt vann.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...