tomzern Startet 19.November.2018 Del på Facebook Startet 19.November.2018 Hei, Er i prosessen med å skifte ut min gamle sjøvannskjølte AQ260A 5,7liter GM V8. Etter en del vurdering frem og tilbake, har jeg bestemt meg for å beholde VP 280 skjoldet. Jeg har skaffet meg et 280DP drev så jeg får DP istedenfor SP som jeg har nå, også har båten trimplan som til en viss grad veier opp for mangelen på powertrim. Motor er nå tatt ut, og jeg har autosøk på finn etter V8'ere med varmeveksler som kan fungere som en god erstatning for denne. Det jeg har funnet ut er at VP har panteordning på gamle motorer, så det dukker stort sett bare opp Mercruiser-motorer når det gjelder V8. Nå ligger det en Mercruiser 350 MAG MPI med varmeveksler, som jeg har skjønt at er en mye nyere generasjon GM vortec-V8 med injection. Det jeg lurer på da er om denne kan brukes sammen med VP 280 drevpakken uten store problemer? For svinghjulskåpen passer vel over fra min gamle motor, men passer den saken som sitter på svinghjulet over fra min gamle også? Også blir jeg nødt til å bruke elektrisk bensinpumpe, men det bør vel ikke være noe stort problem? Har også tenkt på ny long block og kjøpe varmeveksler-kit ved siden av, men har hørt delte meninger om disse marine longblockene som selges her til lands. At de egentlig ikke er bygget som skikkelige marinemotorer, men bare byttet kam i? Garantert noen her inne som kan mer om dette enn meg, så tar gjerne imot råd her. Det viktigste for meg er at jeg får en ny bensinmotor i båten som jeg kan stole på :) Mvh Tomzern Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
Cerberus Svart 19.November.2018 Del på Facebook Svart 19.November.2018 Ja har hatt samme båten i iallefall 10 år med V8 og tok jobben med å skifte fra 280 til 290 skjold og tilhørende drev. Det siste denne båten trenger viste det seg var powertrim for noe trimming opp responderer den svæært lite på og ikkje noe nevneverdig positivt kommer ut av det, kjører alltid nesten heilt inne da det fungerer best der i alle fartsområder utenom flat fjøl som for min del aldri forekommer. Kjører i plan mellom 16 (full flaps) og 30 knop. Tung i rompa som de er trenger den derimot trimplan ja. Har også hatt både sp og dp på den og det er liten tvil om at dp er det som skal til. Så om du går for 280 dp satt på mellomste eller innerste hull samt trimplan så har du alt du trenger. Iallefall alt eg trengte. Delte meninger er det om det meste og hva skikkelig marinemotor vil sei er det også delte meininger om. Skal den ha ferksvannskjøling så er det streng tatt bare kam som er nødvendig å bytte. Skal den i saltvann så blir det også toppakninger med rustfri ring samt nye frostplugger og innsug om det er i aluminium skal det vare i evigheten. Forøvrig er ferskvannkjøling heilt unødig og har ingen betydning for levetiden. Den varer lett 40 år + som sjøvannskjølt mht korrosjon. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 20.November.2018 Del på Facebook Svart 20.November.2018 (redigert) Joda du får kjøpt skikkelige longblock marine i Norge. https://www.ravnsgarage.no/mercruiser-1 Desverre har prisen godt opp ca 15000 kroner på ett par år. Tror nok jeg hadde sjekket litt i USA og med Jetcarrier så får du sendt motoren til Norge for en hyggelig pris. Mener å huske man kommer langt med kr 2500 i frakt hvis man henter motoren i Halden etter ankomst. Jeg hadde ikke brukt 12-15k på ferksvann kjøling men heller brukt pengene på en fabrikk rebuilt motor med ny forgasser,fordeler,manifolder,innsug,vannpumpe osv. Ett eksempel på 5,7l 315 hk i fra en seriøs levrandør i USA. Koster ca 38000 kr + norsk moms og noen få lapper i frakt Denne må det riktig nok kjøpes VP eksos manifolder ved siden av -https://www.michiganmotorz.com/vortec-marine-silver-package-1967-current-replacement-p-58.html Er dette ett lav budsjett bygg så kjøp en long block i USA og flytt over delene dine. Nesten alt er bedre enn å kjøpe en dyr brukt komplett motorbakke på finn.no som mest sansynlig er oppbrukt og nedkjørt. Redigert 20.November.2018 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 20.November.2018 Del på Facebook Svart 20.November.2018 Etter å ha snakket litt om temaet i lunsjen på jobben i dag foreslo en å høre med Minges. Etter å ha sjekket opp så var jo prisen ganske hyggelig. Orginale nye GM motorer https://minges.no/butikk/motorer-1/marine Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.