Jump to content

Koble raymarine instrumenter sammen

Stekepanne

Recommended Posts

Hallo.

jeg har en seilbåt fra 2008 som er levert med diverse raymarine:

dybdemåler

vindmåler og retning

autopilot

kartplotter

Den eneste jeg vet modell på er kartplotter, som er C80.

Så vidt jeg vet er ingen av de små instrumentene koblet i kartplotteren. Det er omtrent bare kart-bildet som gir noe info.

så da lurer jeg på hvordan kobler man dette best mulig sammen? Hva slags kabel brukes? Link til eBay? 

hva er forskjellen på seatalk og nmea?

jeg lurer på å kjøpe Ais 250 mottaker fra ca samme år, og denne må inn på nmea-inngangen så vidt jeg har forstått?

Jeg er rimelig sikker på at det er ST60 instrumenter du har (fart, dybde og vind). Manualer finner du her https://raymarine.box.com/s/w7dp1h5hwi1f3fmda4x1 

Autopiloten  er nok fra samme serie, kan  være ST4002 eller ST6002. 

Kablene som brukes for å koble sammen instrumentene, autopiloten og C80 plotteren er Seatalk kabler med flat, tre-leder plugg som denne:

9DCED3F6-8AA8-4E75-BDF0-32D5E1994737.jpeg.1709c6216dc417bdee130749c28b0ab3.jpeg

Er absolutt ingen heksekunst, start med å lese manualene. Kabler får du sikkert hos Seatronic  - eller på nettet.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Tusen takk Rolf. Det ser riktig ut at jeg har S60-instrumenter og jeg mener ST6002 stemmer bra (ser ut som bildene google gir meg i allefall).

Hvis jeg går fra a til b, b til c osv gjennom de små enhetene, kan jeg deretter bare dytte Seatalk-kabelen rett i rumpa på C80'n eller må jeg ha noe mer lurium for å få dette til å snakke sammen?

Hva gjør jeg med strøm? Jeg har forstått at jeg kun trenger det på det første instrumentet i rekka, men hva med kartplotteren? Skal jeg ha strøm kun på denne og ikke på noen av de andre, eller skal jeg ha strøm på 1 av de små enhetene i tillegg til kartplotteren?

Ang AIS:

250 har ingen propritær kontakt, kun avisolerte kabler som skrus fast på enheten. Andre enden av kabelen må da være 5-polet NMEA0183.

Finnes den NMEA-kontakten tilgjengelig uten kabel? Sånn at jeg kan lage min egen (så lang jeg vil)? Har prøvd å leite litt rundt, men synes det er vanskelig å finne riktig kabel og de som finnes koster ganske mye.

Instrumentene kobler du i serie, som du er inne på. Det holder med strøm til et av instrumentene. Kartplotter og autopilot skal ha egne strømtilførseler med riktige sikringer. 

Ais enheten kjenner jeg lite til men vet at den der nmea-kabelen til C80 kan være vanskelig å få tak i. Seatronic tryllet fram en til meg for et par år siden.

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Ok. Så da blir det seatalk mellom alle enhetene, og strøm inn på dybdemåler, kartplotter og autopilot.

trenger altså ikke noe mellom siste instrument og kartplotter, annet enn seatalk-kabel!?

ja jeg har forstått det sånn at den er litt vanskelig å få tak i. Med pin-out kunne man kanskje lagd en.

tusen takk for veldig god hjelp!! :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...