Framtia Startet 19.November.2018 Del på Facebook Startet 19.November.2018 Har en utfordring på vinteren da strømforsyningen i boblehavna ikke har kapasitet nok til at min landstrømlader kan stå tilkoblet. Jeg kan ikke bare koble fra batteriene da jeg ønsker at lensepumpa skal virke gjennom vinteren. Batteriene er LFP, og Bms trekker også strøm og bidrar til at jeg tapper batteriet utover vinteren. Jeg har en CTEC xt25000 lader liggende, denne kan settes på "supply" og leverer da ca 25 amp ved 14V. Strømforbuket er så lavt at den vil fungere i havna. Så jeg lurer derfor bare på å koble fra bms/lfp og heller bruke denne direkte på forbrukssiden gjennom vinteren. Den har minne slik at den starter på nytt i samme modus ved strømbrudd, og i tillegg vil jeg så klart gjøre det fysisk umulig at den kan overlade LFP. Har sett artikler på nettet av at andre har tilsvarende løsninger for å unngå unødvendige ladesykler for å dekke strømtilførsel når man er tilkoblet landstrøm. Noen som ser noen betenkeligheter med en slik løsning? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
SamH Svart 19.November.2018 Del på Facebook Svart 19.November.2018 Du er sårbar ved strømbrudd.Jeg ville koblet bort LPO som du tenker, brukt et lite blybatteri som buffer/pumpedriver og heller (vedlikeholds)ladet på dette. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 19.November.2018 Del på Facebook Svart 19.November.2018 Hva med en løsning helt uavhengig og separat fra båtens innebygde landstrøm? Skjøteledning fra brygga til CTEK-laderen, som lader et frittstående Biltema-batteri som lensepumpa igjen er tilkoblet. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Framtia Svart 20.November.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2018 Takk. Lensepumpen trengs for å pumpe ut regnvann som kommer inn gjennom masta, så det er ikke kritisk med strømbrudd. Ellers ser jeg poenget med å koble til et batteri og la dette lades av ctac-laderen, men vil jo gjøre dette så enkelt som mulig. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.