Jump to content

12v supply til forbruk..

Framtia

Recommended Posts

Har en utfordring på vinteren da strømforsyningen i boblehavna ikke har kapasitet nok til at min landstrømlader kan stå tilkoblet. Jeg kan ikke bare koble fra batteriene da jeg ønsker at lensepumpa skal virke gjennom vinteren. Batteriene er LFP, og Bms trekker også strøm og bidrar til at jeg tapper batteriet utover vinteren. Jeg har en CTEC xt25000 lader liggende, denne kan settes på "supply" og leverer da ca 25 amp ved 14V. Strømforbuket er så lavt at den vil fungere i havna. Så jeg lurer derfor bare på å koble fra bms/lfp og heller bruke denne direkte på forbrukssiden gjennom vinteren. Den har minne slik at den starter på nytt i samme modus ved strømbrudd, og i tillegg vil jeg så klart gjøre det fysisk umulig at den kan overlade LFP. Har sett artikler på nettet av at andre har tilsvarende løsninger for å unngå unødvendige ladesykler for å dekke strømtilførsel når man er tilkoblet landstrøm.

Noen som ser noen betenkeligheter med en slik løsning? 

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...