Jump to content

Båtlengde


`Laffen

Recommended Posts

Er det noen som kan si meg hvilke "føtter" båtlengder blir normalt oppgitt i?

Engelske fot (30,48cm), eller norske fot (31,374 cm)?

eller kanskje noe helt annet...

Litt innteresant å vite, blir fort litt forskjell på båtstørrelsen av noen cm hist og noen cm her...

Redigert av `Laffen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En annen ting var når de begynte med utvendige mål fremfor innvendige. En 29 fots båt ny i dag er neppe lengre enn en 10 år gammel 27 foter.

Hvilke føtter en bruker vet jeg ikke, men loa. (lenght overall) brukes når du vil vite hvor mye plass du stjeler på kaien, den oppgis i meter (de vanlige) :wink:

Redigert av Bayliner 3258 1996 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har hørt at norsk fot ble introdusert i trelastbransjen. Når en saget til norske tommer fikk en engelske tommer etter tørking.

 

Ellers vises til ISO 8666 Small craft-Principal data. Her finner en definisjoner på alle strategiske mål på båten, som oppgis i METER.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

1 fot er, og har alltid vært 12 tommer på 2,54 cm, altså 30,48 cm.

Ta en kikk på skyvelæret eller tommestokken så ser du!

Dersom disse har andre mål, hiv det og kjøp nytt!

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

En annen ting var når de begynte med utvendige mål fremfor innvendige. En 29 fots båt ny i dag er neppe lengre enn en 10 år gammel 27 foter.

Hvilke føtter en bruker vet jeg ikke, men loa. (lenght overall) brukes når du vil vite hvor mye plass du stjeler på kaien, den oppgis i meter (de vanlige)  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Det har vel med at i løpet at de 10-15 siste årene så har så å si alle nye båter fått integrert baugspyd og badeplattform. Bygger fort etpar fot ekstra uten at selve skroget blir lengre...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det har vel med at i løpet at de 10-15 siste årene så har så å si alle nye båter fått integrert baugspyd og badeplattform. Bygger fort etpar fot ekstra uten at selve skroget blir lengre...

<{POST_SNAPBACK}>

Her vises til ISO 8666 igjen.

De fleste båtleverandører bruker skroglengde i.h.t. standarden når de angir båtens størrelse. Skroglengde (hull length, LH) er ikke det samme som LOA (Lmax). Det har likevel medført at båtene blir lengere. I LH skal en måle skroget utvendig og i prinsippet ta med alt som ikke kan demonteres. Dersom skroget f.eks. har badeplatform som er støpt i ett med skroget, skal den være med. Baugspyd skal ikke være med.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Litt på siden, men en kar i båthavnen mente at "møringene" ( Han siktet nok da til Mørebas) ble målt langs fenderlisten fra baugen og til midt på hekken. Noen som kan bekrefte dette? Det forklarer i så fall de litt ulogiske modellbetegnelsene, f. eks 8400 (24 fot), 9400 (27 fot). De skulle vel normalt vært henholdsvis ca. 28' og 30'?

Link to post
Share on other sites

"I lov av 28. juli 1824 defineres en norsk fot som 31,374 cm"

<{POST_SNAPBACK}>

Hva 1 promille av verdens befolkning definerte som en fot i 1824 er det vel bare Riksantikvaren og Fartøyvernsenteret i Hardanger som kan være opptatt av.

Når det gjelder norskbygde båter kunne det likevel være interessant å vite hvor langt opp mot vår tid denne norske foten ble brukt.

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Litt på siden, men en kar i båthavnen mente at "møringene" ( Han siktet nok da til Mørebas) ble målt langs fenderlisten fra baugen og til midt på hekken. Noen som kan bekrefte dette? Det forklarer i så fall de litt ulogiske modellbetegnelsene, f. eks 8400 (24 fot), 9400 (27 fot). De skulle vel normalt vært henholdsvis ca. 28' og 30'?

<{POST_SNAPBACK}>

Uten at jeg kjenner Mørebas vil jeg anta at 8400 betyr 8,4 meter.
Link to post
Share on other sites

Uten at jeg kjenner Mørebas vil jeg anta at 8400 betyr 8,4 meter.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det var det man skulle tro. Men 8400-modellen er 24 fot lang, og ikke ca 28 fot, som navnet indikerer. 9400-modellen er 27 fot lang, mens 9,4 meter er nærmere 31 fot. Men hvis lengden er målt langs fenderlisten fra baugen og til midt på hekken, så kan modellbetegnelsen kanskje gi litt mer mening, selv om det er en uvanlig måte å måle på.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...