Jump to content

"Mikroplast i Oslofjorden: Mest fra dekk og asfalt"


Gudrun

Recommended Posts

Pussig at ikke kunstgressbaner var nevnt? Med sine ca 1500 tonn årlig utslipp av mikroplast til naturen burde vel dette synes også i ytre oslofjord?.

I motsetning til skipsflåten og veibasert trafikk (jo jeg ser ordene som stort sett brukes er bildekk og ikke lastebildekk/ tungtransporten  som faktisk står for brorparten av slitasje på veier og forbruk av gummi) , så kunne vel alle landets kunstgressbaner legges ned omtrent over natta uten de helt store samfunnsmessige ulempene?

 

Men det er kanskje ikke nok penger eller avgifter å hente inn fra idretten, så jeg holder en knapp på at det som vanlig er Ola Dunk og hans private transportmetoder som nok en gang skal løse verdens miljøutfordringer. I første omgang ved å betale som vanlig.

 

Får følge med fremover på hvordan dette globale mikroplastproblemet skal løses. Kommer kanskje i neste artikkel?

"noen" har nok en plan, og jeg antar det først og fremst vil merkes på den norske lommeboka :lipseal: 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
sap_2000 skrev for 13 timer siden:

Pussig at ikke kunstgressbaner var nevnt? Med sine ca 1500 tonn årlig utslipp av mikroplast til naturen burde vel dette synes også i ytre oslofjord?.

 

Tror de har konkludert med at det er ett mindre problem en antatt. Om jeg skal gjette så ender det ikke opp i sjøen, eller det tar så lang tid at det ikke er det helt store problemet.

 

Mens vei vel ofte har organisert avløp til sjø. 

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 37 minutter siden:

Nye regler for kunstgressbaner er at det skal lages saneringsgrøfter rundt baut for å fange opp gummien! Det er enorme mengder av dette som har havnet i avløp!!!

Ja, når jeg har fulgt poden på fotballtrening, er det ikke små mengder gratulanter som blir med oss hjem ved at det henger fast i skoene. Da er det ikke den mengden vi må støvsuge bort i gangen som bekymrer meg, men det som falt av på veien. Naturgress og grusbaner bør nok få en renessanse,selv om de krever mer vedlikehold.

Jeg får ellers et snev av dårlig samvittighet for den mikroplasten som følger av at våre to biler ruller til sammen borti 30 tusen kilometer årlig, det må jeg innrømme.

Link to post
Share on other sites

Tankekorset burde vel heller være de karavanene med trailere som ruller E6'en. Og alle andre plasser. Når jeg kjører mellom Strömstad og Son, vises sporene i veibanen nokså godt. Hjulbredden passer ikke til personbiler. Ellers var vel bildekk og asfalt på markedet før vi hadde utviklet plast. Synd at NSB har kastet inn håndkleet og enda mer gods kommer til å gå med bil.

Link to post
Share on other sites

22 hours ago, sap_2000 said:

Pussig at ikke kunstgressbaner var nevnt? Med sine ca 1500 tonn årlig utslipp av mikroplast til naturen burde vel dette synes også i ytre oslofjord?.

 

Granulatet på kunstgressbaner er vel stort sett oppkappede bildekk, er det ikke?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...