Jump to content

Hvordan pusse opp trebord?

Kjellg

Recommended Posts

Jeg ville fjernet all gammel lakk. Først skrapet bort lakk samtidig med varmepistol, og så med pussemaskin. Så olje, olje, . . . .  og til slutt et par tre lag lakk. Slik gjorde jeg det i hvert fall på bordet i salongen.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Forsiktig med varmluft. Kan lage svimerker. Også lett å være uheldig med skrapen. Bruk lakkfjerner ala Duxola, etc. Skrap bort lakken med en plastskrape. Gjenta til alt er borte. Vask med tynner. Slip med stålull og fint sandpapir til fargen i treverket er tilbake. Så et noen strøk blank lakk, og et strøk silkematt til slutt. Kjøp en dyr pensel.

Redigert av Ttor (see edit history)

Aha, her var det mange gode tips. Det jeg gruer meg til er kantene som er runde, men kanskje Duxola kan brukes der. På flatene kan jeg tenke meg å bruke varmepistol og skrape, for dere sier at misfargingen blir borte? Kan jo prøve bare med olje for å se om det holder så kan jeg heller lakke etterpå. Hvilken olje og lakk bruker dere? Kom gjerne med navn eller nummer så jeg vet hva jeg skal kjøpe :yesnod:. Enklere å bare gå i butikken og si at dette skal jeg ha :) 

Jeg gjorde det samme som Lars beskriver, uten at jeg vet om denne fremgangsmåten er "best"

En kompis brukte lakkfjerner som Ttor beskriver og var fornøyd med den fremgangsmåten.

Er litt smak og behag, har jeg inntrykk av.

Brukte selv Owatrol d1 olje og Ravilakk, begge kjøpt på Coop obs.

Har hørt at Ravilakk egner seg på bord siden den er "hardere" kontra mange andre typer.

Her er det dog mange meninger ute å går.

Kjellg skrev 1 time siden:

Aha, her var det mange gode tips. Det jeg gruer meg til er kantene som er runde, men kanskje Duxola kan brukes der. På flatene kan jeg tenke meg å bruke varmepistol og skrape, for dere sier at misfargingen blir borte? Kan jo prøve bare med olje for å se om det holder så kan jeg heller lakke etterpå. Hvilken olje og lakk bruker dere? Kom gjerne med navn eller nummer så jeg vet hva jeg skal kjøpe :yesnod:. Enklere å bare gå i butikken og si at dette skal jeg ha :) 

Det har aldri vært lakk på mitt bord, så jeg har brukt Jotun Yachting Teakoil, og ingenting annet.

Veldig enkel å bruke. Påfør oljen og tørk av overskytende olje med en fille. That`s it. Denne behandlingen kan gjentas ved behov.

Til slike hakk som du har avbildet bruker jeg Casco Teak Woodfiller. Fyller i hakkene, lar det tørke, og sliper lett over. Hakkene blir borte.(Fyller woodfiller i hakkene før jeg oljer).

Begge disse produktene får du på Obs Bygg.

Sier ikke at dette er den beste metoden for behandling/vedlikehold av bordplata, men etter min erfaring er det det.

Meningene er mange.

Woodfiller.PNG

Teakoil.PNG

Redigert av Jannmar (see edit history)

Om en vil sluttbehandle bordet med olje eller lakk beror vel på hva en skal bruke bordet til. Er det et "pyntebord" er det vel greit med olje som en årlig fornyer med ny olje. Men vårt bord sitter vi ved hele dagen, Trude legger kabal, jeg bruker det til arbeidsbord og så dekkes det til alle måltider. Da foretrekker jeg å avslutte med en kraftig lakk. Som sagt tidligere, foretrekker jeg da først å fjerne absolutt all gammel lakk før jeg går på med flere lag olje og så noen/flere lag med lakk. Hos oss er det nå sikkert nærmere 10 år siden behandlingen, og det er like bra (unntatt kantene). Jeg brukte Jotun Clipper I og så Jotun Clipper II.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 3 minutter siden:

Om en vil sluttbehandle bordet med olje eller lakk beror vel på hva en skal bruke bordet til. Er det et "pyntebord" er det vel greit med olje som en årlig fornyer med ny olje. Men vårt bord sitter vi ved hele dagen, Trude legger kabal, jeg bruker det til arbeidsbord og så dekkes det til alle måltider. Da foretrekker jeg å avslutte med en kraftig lakk. Som sagt tidligere, foretrekker jeg da først flere lag olje og så noen/flere lag med lakk. Hos oss er det nå sikkert nærmere 10 år siden behandlingen, og det er like bra (unntatt kantene). Jeg brukte Jotun Clipper I og så Jotun Clipper II.

Du har rett :) Tok meg selv i å overhale en Jabsco manuell lensepumpe på bordet i dag :) hehehe. 

Skal hente bordet hjem i morgen og starte med å få av lakken.

Redigert av Kjellg (see edit history)

Her er noen bilder av det jeg gjorde med gardinbrettene i båten min. Forrige eier hadde hatt små bilder hengende, og mahogny falmer raskt i sollys. Viktig med lakk med uv-filter på mahogny og teak. Brukte matt lakk kun til toppstrøk, da denne ikke har uv-filter, og mange lag matt lakk kan også se tåkete ut. Lakkfjerneren jobber selv, mens jeg gjorde andre ting. Kommer til å bruke samme metode på mer av interiøret etterhvert. Tok ned panelene på sidene, men den i front gikk ikke å demontere. Viktig å bruke passe med tynner, så lakken flyter ut og penselmerker ikke blir synlige. Silkematt avslører ikke så mange "feil" som blank lakk.

IMG_7421.jpg.c6a2432e1b43df9fa030ea0b86eb7d72.jpg.ea63f50f87aed008a60e892c021da8bf.jpg

IMG_20180304_121843304_HDR.jpg.beb1e0143d5194e928eae7a191c7377a.jpg

IMG_20180323_110545540.jpg.c314423a338c7755474c06755cc5c02d.jpgIMG_20180323_114756038.jpg.05fef132bb4657c553d061f9305b3a45.jpgIMG_20180403_120241593.jpg.4733cb02c11bfdcbbe077660efcc3fde.jpg 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...