audunpaudun Startet 22.November.2018 Link til dette innlegget Startet 22.November.2018 Heisann! Jeg kjøpte nettopp en gammel snekke av type Selfa 22 som jeg har begynt å pusse opp. Jeg tenker å lage nye benker/seng, isolere skroget litt og legge på skrogbekledning. Jeg har nå revet ut det aller meste fra kabinen, bortsett fra gulvet. Nå har jeg blitt litt usikker på hvordan jeg skal gå videre. Som dere ser er ikke skroget helt slett, men går i "nivåer" nedover. Hvordan legger jeg isolasjon og skrogbekledning på veggene? Kan jeg bare legge det rett på, eller må jeg jevne ut overflaten på en eller annen måte? Jeg har tusen andre spørsmål, men de kan vente til senere :) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.November.2018 Link til dette innlegget Svart 22.November.2018 Du kan enten la skrogbekledningen følge bordgangene, eller først lime på 10mm isolasjonsplater ala liggeunderlag og lime skrogbekledning på dette. Da blir det slettere og bedre isolert. Litt avhengig av hva du er ute etter. Planlegg innredning først, så ser du hvor mye du egentlig trenger å trekke. Det kan være besværlig når alt buer i forskjellige retninger, og du sitter der småsurrete av kontaktlimen... Men først: Forsikre deg om at båten er tett, så det ikke renner inn vann og ødelegger resultatet! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
audunpaudun Svart 22.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.November.2018 Hei og takk for svar :D Jeg er ganske sikker på at båten er tett, i alle fall under vannlinjen. Det har i alle fall ikke kommet inn noe mer vann siden jeg kjøpte den, og det som var har jeg pumpet ut. Det lekker litt fra vinduene, men ikke så mye at det bør være et problem. Jeg måtte fjerne bjelken som holdt den ene benken oppe da denne var gått helt i oppløsning. Den andre bjelken ser fin ut, men jeg tror jeg river ut den også. Jeg bytter mest sannsynlig ut gulvplatene også bare for å gjøre det skikkelig og slippe noen overraskelser, selv om de ikke virker så aller verst. Jeg kommer til å forsegle alt treverk jeg bruker på en eller annen måte. Hva egner seg best til å gjøre dette? Maling, lakk? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.November.2018 Link til dette innlegget Svart 22.November.2018 Jeg tenkte helst på lekkasjer ovenfra ja. Fiks dette først, så ødelegger du ikke det nye trekket. Du klarer aldri å forsegle treverket helt, da må du i så fall kle det med epoxy og glassfiberduk. Men selv da skal det bare et hakk til før vannet trenger inn. Sørg heller for å holde båten tørr, så trenger du ikke tenke mer på det. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Dinamo Svart 23.November.2018 Link til dette innlegget Svart 23.November.2018 index skrev for 16 timer siden: Planlegg innredning først, så ser du hvor mye du egentlig trenger å trekke. Det kan være besværlig når alt buer i forskjellige retninger, og du sitter der småsurrete av kontaktlimen... Og so var det dette med "småsurrete" - det begynner å bli eindel år siden det heite "billig fylla", i dag er det langt meir alvorlig, med ordet "løsemiddelskade". Med andre ord: Sørg for god ventilasjon. Sitér dette innlegget Link to post
audunpaudun Svart 23.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.November.2018 (redigert) Jeg må nok dementere påstanden om at båten er tett. Da jeg kom inn i båten nettopp var det store vanndråper hengende på alle horisontale flater. Jeg håper inderlig dette bare er kondens? Det kan vel ikke være tilfelle at det lekker gjennom glassfiberen? Frostvakten av type Anslutning jeg kjøpte på Jula gikk i stykker for ei lita uke siden og det kan vel være årsaken? Redigert 23.November.2018 av audunpaudun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 23.November.2018 Link til dette innlegget Svart 23.November.2018 index skrev for 16 timer siden: lime på 10mm isolasjonsplater ala liggeunderlag Betyr det at man kan kjøpe vanlig liggeunderlag og bruke det til isolasjon, eller er det et annet produkt som ligner på liggeunderlag, og som er beregnet for isolering i båt? Spør fordi jeg også har tenkt å isolere. Ikke akkurat nå, men ved en senere anledning. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.November.2018 Link til dette innlegget Svart 23.November.2018 Tja! Det som oppfattes som kondens skyldes ofte at du har lekkasjer som gjør miljøet I båten fuktig. Når du har samme temperature ute og inne og litt ventilasjon skal det ikke bli kondens noe sted. Da jeg kjøpte båten min hadde den "kondensproblemer" I forkabinen, som ble antatt å skyldes dårlig ventilasjon. Etter en del jobb viste det seg å skyldes en lekkasje ved dreggluka forut. derfra fulgte vannet diverse forsterkninger bakover og svettet ut litt her og der. Etter tetting har båten vært tørr og fin I mange år. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
index Svart 23.November.2018 Link til dette innlegget Svart 23.November.2018 Jannmar skrev 1 minutt siden: Betyr det at man kan kjøpe vanlig liggeunderlag og bruke det til isolasjon, eller er det et annet produkt som ligner på liggeunderlag, og som er beregnet for isolering i båt? Spør fordi jeg også har tenkt å isolere. Ikke akkurat nå, men ved en senere anledning. Begge deler blir gjort. Maritim selger slik isolasjon blant annet. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jannmar Svart 23.November.2018 Link til dette innlegget Svart 23.November.2018 index skrev Just now: Begge deler blir gjort. Maritim selger slik isolasjon blant annet. Takker for greit svar :) Sitér dette innlegget Link to post
audunpaudun Svart 23.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.November.2018 Vanlig liggeunderlag er vel veldig brennbart? Sitér dette innlegget Link to post
audunpaudun Svart 23.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.November.2018 index skrev 6 minutter siden: Når du har samme temperature ute og inne og litt ventilasjon skal det ikke bli kondens noe sted. Så å ha på varme når man ikke er i båten er bare bortkastede penger egentlig, så lenge man ikke har ting som ikke tåler frost? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.November.2018 Link til dette innlegget Svart 23.November.2018 audunpaudun skrev 9 minutter siden: Vanlig liggeunderlag er vel veldig brennbart? Ja, absolutt. Men det er alt annet båten er laget av også. audunpaudun skrev 4 minutter siden: Så å ha på varme når man ikke er i båten er bare bortkastede penger egentlig, så lenge man ikke har ting som ikke tåler frost? Ja, egentlig. Litt forsiktig varme skaper litt luftsirkulasjon da, men som hovedregel holder en tett båt seg tørr. I alle fall så lenge den ligger på sjøen, man får varme derfra også. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
audunpaudun Svart 25.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2018 Jeg har fjernet noen skruer som var skrudd rett igjennom taket til kabinen uten noe tetningsmiddel overhodet. Skruene satt nesten ikke fast heller, var bare å trekke de ut med fingrene. Dette var nok en av grunnen til at putene i kabinen var helt vasstrukne da jeg kjøpte båten. Jeg tettet hullene med Biltema epoxysparkel og håper det holder :) Nå tenker jeg å skifte ut vinduene. De er festet med gummilister, og det frister ikke noe særlig å bruke samme løsning igjen. Jeg har lyst til å skjære ut nye vinduer i plexiglass og lime disse til utsiden av overbygget med Sikaflex 295 UV. Problemet er bare at det blir vanskelig å holde de på plass mens Sikaflexen stivner. Er det noen som har noe erfaring/kunnskap å dele om hvordan jeg kan holde vinduene på plass? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.November.2018 Link til dette innlegget Svart 25.November.2018 Tett de vinduene du har heller. Hvorfor bruke masse tid og penger på noe som mest sannsynlig blir en dårligere løsning? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
audunpaudun Svart 25.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2018 index skrev Just now: Tett de vinduene du har heller. Hvorfor bruke masse tid og penger på noe som mest sannsynlig blir en dårligere løsning? Hvordan tetter jeg de eksisterende listene da? Kan dette gjøres uten å ta ut vinduene? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.November.2018 Link til dette innlegget Svart 25.November.2018 Simplex mellom glass og pakning og mellom pakning og overbygg pleier å funke. Husk å maskere godt, Sikaflex/Tec7 kan grise skikkelig til.. . Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.