Jump to content

Til de som vurderer å satse på et yrke som sjarkfisker


Gudrun

Recommended Posts

Enkelt er det ikke å være sjarkfisker, og hvertfall ikke om enn vil starte uten noe form for erfaring tidligere. Men skal enn leve av sjarkfiske, så er ikke torsk det eneste enn må fiske. Om enn har 18 eller 9 tonn torskekvote har ingen ting å si. Hyse og sei må også fiskes, og jeg regner med at det er fritt fiske på desse fiskeslagene også neste år. I tillegg til at enn kan fiske 30% (i åpen gruppe) torsk i ferskfiskordningen når enn fisker andre fiskeslag. Om enn virkelig står på, så kan enn fint klare å fiske 80-90 tonn torsk i løpet av ett år. 

Redigert av bellen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva i alle dager er det du snakker om? Klart 18 eller 9 tonn har noe å si, det er jo helt avgjørende. Og hvor i alle dager skal du hente disse 80-90 tonn torsk som du snakker om? Sei og andre fiskeslag koster nesten mere å ta opp en du får igjen for den. Skreien var vel sist vinter 24-25kr kiloen mens seien får du vel bare 3-5kr kroner for. Jeg kjenner tilfeldigvis gutten og vet hvor mye han strever. Søskenbarnet hans  er på tråler og har nettopp kjøpt seg egen båt med hjelp fra faren. Foreløpig så er det helt umulig for han å leve av den åpne kvotegruppen, helt umulig selv om han fisker andre fiskeslag. Og jeg vet at de har både undersøkt og forsøkt alle mulige løsninger uten å finne noe de kan leve av. 

Link to post
Share on other sites

@KjellgJeg prøvde ikke å henge ut personen i artikkelen. I dag blir seien omsett for rundt 8 kroner kiloen i Troms. For 1000 kilo sei, så kan man fiske 400 kilo torsk på ferskfiskordningen. Skal man leve av ei åpen gruppe-kvote, så er man nødt til å fiske sei også, men man er virkelig nødt å stå på. 9 tonn torskekvote er en fangstverdi på ca 170000,-kr, og mye av det går til drift av båten. Har man en båt på rundt 40 fot, så bør daglig fangst være minst 2-3 tonn torsk og sei. 

Link to post
Share on other sites

Joda @bellen, jeg skjønner ar du ikke ville henge ut personen, men du får det til å virke så lett ;) Jeg kjenner ikke til alle ordningene som finnes men han søskenbarnet (svigersønn til kjøresten min) er i dag på tråler eller hva det er for noe. Han er nesten tredve år og har ei stund prøvd å komme seg på markedet med egen båt. Han fikk seg heldigvis båt nå i høst, men fiskeriene er slikt regulert at foreløpig så tør han rett og slett ikke. Det på tross av at han får fiske noe av faren sin kvote. Er så mange rare ordninger at jeg rett og slett har ramlet av lasset for hva som er mulig. Men jeg vet han prøver, og jeg vet også at han vil satse om bare muligheten er der. Men slikt som  det er nå så ser han det ikke likt. Btw, hører han skjennes hver gang tråleren skal på seien, han sier båten får litt men for mannskapet så er det ingenting å tjene. 

 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lett? Hvor har jeg nevnt det?  For å kunne fiske 80 tonn torsk, så er han nødt til å fiske 180 tonn sei. Det er ingen som får det til å bli lett. Men det er mulig om han virkelig står på. Og så må du ikke blande trålsei og garnsei, det er to helt forskjellige fiskeri og det er fult mulig å tjene gode penger på garnsei. 

Link to post
Share on other sites

Tullprat. Ligger på kysten med tråler nå og fisker 40 tonn i døgnet i snitt. Med kilopris på 12,70 for sløyd fisk er det fangst for over en halv million i døgnet. Det gir meg en dagsats på mellom 4 000 og 5 000 kroner per dag ombord. Hvis man ikke kan leve for slike penger må man gjøre en seriøs reality check og finne ut hvor sløseriet ligger.

 

En bekjent av meg har dradd opp over 300 tonn sei år med garn. Sjarkfiske handler om å tilpasse seg fiskeriene som er i nærheten eller være mobil og dra dit hvor pengefisken finnes. Utenom torsk, sei og hyse kan man fiske fritt på blandt annet kveite, longe, brosme og krabbe. Når det er fisket opp er det i disse dager stort oppsving i fiske etter rognkjeks. Er det ikke sesong for det kan man fiske kreps, kongesnegle eller reker med teiner. 

 

Med prognosene for året som kommer med 9 000 kilo rund torsk kan man ikke drive et direktefiske etter torsk. Da handler det om å legge seg med småbentgarn etter blandingsfiske hele vinteren også får torsken være bifangst. 

Link to post
Share on other sites

Helt enig med @slendrian, det er fult mulig å gjøre seg gode penger på sei. 1,5 tonn sei bør en sjark fint klare på en dag og med en pris på 8,-kr kiloen gir jo det en dagsats på 12000,-kr. I tillegg kan han da fiske 600 kilo torsk samme dag som også gir en dagsats på 12000,-kr. Det burde virkelig klare å holde for alle utgifter og lån. 

Link to post
Share on other sites

Man må tilpasse seg, er ikke verre enn det. Men svartmalere er det alltids. 

 

Og ungdommer har som regel ikke rukket å opparbeide seg huslån på 3 mill, 2-3 barnehageregninger per mnd, billån på 400k, på toppen av et båtlån... ergo hvis man starter i det små, klarer hvermannsen seg godt i åpen gruppe hvis man tenker litt utenfor boksen. Torsken er ikke alt. Ja det er mye utgifter i starten, men det er jo perfekt å starte med dette før man har så mye annet å tenke på!

Link to post
Share on other sites

bellen skrev for 16 timer siden:

Helt enig med @slendrian, det er fult mulig å gjøre seg gode penger på sei. 1,5 tonn sei bør en sjark fint klare på en dag og med en pris på 8,-kr kiloen gir jo det en dagsats på 12000,-kr. I tillegg kan han da fiske 600 kilo torsk samme dag som også gir en dagsats på 12000,-kr. Det burde virkelig klare å holde for alle utgifter og lån. 

For en sliter på statens lønnsregulativ høres dette ut som store summer - men det er jo snakk om omsetning, ikke det man sitter igjen med på fredagskvelden til øl og salt til maten. Hvor mye er det vanlig å tjene som fisker i dag, skattbar inntekt  ? Kanskje et naivt spørsmål, for jeg skjønner jo at det varierer veldig, men allikevel.

Link to post
Share on other sites

Siden tråden omfatter sjarkfiske tar jeg det som utgangspunkt. Jeg bor i en kommune som har mange kystfiskere og dem som driver litt seriøst har en omsetning på mellom 1,2 til 2 millioner ca. Dette gir en lott på halvparten til mannen som fisker. Når man setter opp regnestykket på båt regner man 50 % til båten og 50 % til mannskapet. 

Det å fiske for 100 000 i snitt per mnd burde ikke by på svært store utfordringer. Da regner jeg med landligge, ferie og lignende. 

Det ene eksemplet jeg nevner har ca 130 driftsdøgn i året og omsetter for 1,2 millioner. 10 000 i snitt per dag mao, og også denne sjarkfiskeren fisker på åpen gruppe

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...