Jump to content

fritidsbåtskippersertifikat


kevin.glover@imr.no

Recommended Posts

Hei,

 

Ønsker å ta dette sertifikatet i løpet av året og se at NKS fjrenundervisning gir deg muligheten til å gjennomfører de fire teoretiske deler på egen fart.

 

Er det noen som har brukt dette tilbudet? Hva synes dere om det?

 

Er det sånn at man kan begynne på modulene når som helst og slutter når som helst eller er det fast tider til innleveringer og eksammer osv? Hvor ta man eksammen?

 

Andre alternativt er å bruke maritim skolen i Bergen - noen kommentarer til det?

 

Hilsen,

 

Kevin

Link to post
Share on other sites

Du kan også ta det på kveldstid ved Bergen Båtskole -- det var der Worse fikk sin maritime kompetanse på papiret. Kurslederen Haakon Melsom (mob tlf 920 12 605) er tidligere orlogskaptein i den kgl. norske krigsmarine, og kan sitt fag. Kurset går to kvelder i uken fra 17:30-20:30. Anbefales.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

kgl. norske krigsmarine

Nå har det vel aldri hett noe annet enn Kgl. Norske Marine. Meg bekjent er det vel bare den tyske som er benevnt krigsmarine. Synes jeg kan forsvare yrket mitt som offiser mye bedre om jeg slipper å få benevnelsen krigsmarine lagt til arbeidsplassen min. Ellers er det for tiden en dreining der det er ønskelig fra ledelseshold at vi skal gå tilbake til å kalle det for Marinen. Etter mange år med Sjøforsvaret som benevnelse og Kystvakten, Kystartilleriet og Marinen som underbenevnelser må jeg si meg enig med de som vil tilbake til kort og godt Marinen. Klinger litt bedre enn Sjøforsvaret.

Oso

Link to post
Share on other sites

ooma, du skjønte vel at min benevnelse på den ærverdige forsvarsgren som forsvarer Konge, fedreland og flaggets heder bare var et vanlig utslag av min sleivete og fleipete omgang med det kgl. norske sprog?? Det var på ingen måte meningen å fornærme noen ... og jeg er antakelig den siste til å ville sammenblande med Herrefolkets betegnelser, bare så det er sagt.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Skjønte den ja Worse, men jeg kunne ikke garantere at ikke andre enn oss to lot seg villede til å sitere din bruk av språket. Maritime ord og uttrykk (såvel riktig som galt brukt) er vel noe av det som sprer seg raskest.

Var forresten fint å få repetert at det var for "Konge, fedreland og flaggets heder" vi arbeider. I det daglige har vi lett for å henfalle til den sedvanlige "Konge, fedreland og kvindens gunst". Ikke at jeg forstår hvor den kommer fra.......

Oso

Link to post
Share on other sites

«Konge, Fædreland og Quindebestets gunst» ... den lyder jo bra! Regner dog med at QB ville kreve en forandring i rekkefølgen... :rolleyes:

 

Det med «Krigsmarine» stammer forøvrig fra min kamerat Hyresjefen, som til stadighet påberoper seg fartstid som kanonist på KNM OSlo. Når det påpekes hvilken skjebne hans fartøy led, avfeier han det med en arrogant mine. Dette er samme mann som fant på navnet «Valkyrien» til min Nidelv 24 og det skulle ikke forundre meg om Fleksnes i episoden med Skrekk-Øgla omtalte Sjøforsvaret som krigsmarinen.

 

For å ha det sagt, så var det også Hyresjefen som døpte meg til navnet Skipper Worse ... :rolleyes:

 

Antakelig hans søte hevn, etter at jeg i opppveksten benevnte ham som «Krydolf»! :lol:

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Ønsker å ta dette sertifikatet i løpet av året og se at NKS fjrenundervisning gir deg muligheten til å gjennomfører de fire teoretiske deler på egen fart.

 

Er det noen som har brukt dette tilbudet? Hva synes dere om det?

 

Er det sånn at man kan begynne på modulene når som helst og slutter når som helst eller er det fast tider til innleveringer og eksammer osv? Hvor ta man eksammen?

 

Andre alternativt er å bruke maritim skolen i Bergen - noen kommentarer til det?

 

Hilsen,

 

Kevin

<{POST_SNAPBACK}>

Hei

 

Jeg har tatt Kystskipper hos NKS, dette kom vel totalt på ca. 15000 kroner.

Siden det var kystskipper jeg skulle ha og ikke fritidsbåtskipper tok jeg ikke eksamen via en skole i nærområdet i sammarbeid med 'NKS.

 

Men jeg gikk opp til privatist, og tok flere eksameener, lastelære, navigasjon etc.

 

Skulle jeg gjort det samme i dag ville jeg ville jeg IKKE gått igjennom NKS, jeg hadde kjøpt bøkene selv, og da øvingsoppgavene i bøkene er meget lik de som kommer på eksamen, og tror du kan greie dette på egenhånd, og mye billigere, samt at du sikkert kan få noen gamle eksamener å trene på hos den skolen du ønsker å ta eksamen på.

 

Eneste forslkell dersom du tar det via NKS er at du sender inn flere brev pr. studie, men dersom du leser godt, og er sikker på at oppgavene som er i bøkene er riktige før du "smugkikker" i fasiten går dette uten problemer.

Men må også si at oppfølgingen jeg fikk av NKS var bra, så det er et bra alternativ dersom du ikke ser så mye på hva det koster.

Jeg leste kun på kystkipper når jeg var på jobb (6 uker på og av) og tok dette kurset etter 3 turer ombord, altså etter 4 mnd.

 

Dessuten dersom du tar D5 altså kystskipper er det et ekstra kurs (instrumentkurs), og da får du vitnemål fra e skole, som du igjen kan konvertere til fritidsbåtskipper. Eller senere løse kystskipper dersom du får 36mnd fartstid.

 

Mener du kan få kjøpt inn bøkene du trenger for rundt 4000 kroner inkl. kart.

 

Lykke til.

 

Skulle du ha flere spørsmål kan du gjerne sende meg en mail på harald@seasafari.no

 

Mvh.:

 

ORJ

Redigert av Olav Ringdal Jr. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ikke boklisten forran meg, men skal prøve å få ned det du trenger:

Du kan også sjekke http://www.nks.no/default.asp?redir=showStudy.asp&prodID=KSK

 

Kystnavigasjon ISBN: 8204099673

Båtmotoren, din venn (kan sløyfes dersom du er litt motorkyndig)

Sjøveisreglene

Sjøveisreglene med komentarer (kan sløyfes)

Kart nr. 21 og 305

Lastelære (husker ikke eksakt navn)

Astronomi (bruk av sekstant)

 

Tror jeg skal ha fått med meg det meste, men send en mail til

studiesenter@nks.no, da skulle du få en komplett bokliste.

 

 

Mvh.:

 

ORJ

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Skulle jeg gjort det samme i dag ville jeg ville jeg IKKE gått igjennom NKS, jeg hadde kjøpt bøkene selv, og da øvingsoppgavene i bøkene er meget lik de som kommer på eksamen, og tror du kan greie dette på egenhånd, og mye billigere, samt at du sikkert kan få noen gamle eksamener å trene på hos den skolen du ønsker å ta eksamen på.

Mvh.:

ORJ

<{POST_SNAPBACK}>

Men, trenger du ikke et sk. mørkekjøringskurs, hvor du kun går på fyr og lys?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Nå er jeg fullstendig forvirret og trenger HJELP! Jeg trodde at jeg visste kva som skulle til for F.båt.sert. og trodde at det var ikke mulig å gjøre dette ved "selvstudium" (noe jeg vil alle helst gjøre).

 

Har lest på NKS side og det stå det følgende:

 

For å søke om Fritidsbåtskippersertifikat må du:

· ha gjennomført kurs og bestå 4 deleksamener

· ha instrumentkurs: Ca 20 timer må dokumenteres av arrangør

· ha sikkerhetsopplæring: 15 timer førstehjelpskurs og redning og brannvern

· dokumentere fartstid: Du må ha disponert og brukt regelmessig et fartøy lengre enn åtte meter i minimum tre år. Eventuelt minimum 12 måneders fartstid som kan godkjennes for utstedelse av vanlig dekksoffisersertifikat.

 

1.

Først og fremst - er det som stå ovenfor HELT riktig?

2.

Det eneste at NKS hjelper med er de fire deleksammer? Riktig?

3.

Hvis jeg har skjønt riktig, er det mulig å gjøre disse "4" på selvstudium og stiller opp til en godkjent eksammen i Bergen for eksempel? Hvor ta jeg eksammen i Bergen?

4.

Ellers trenger jeg instrumentkurs og sikkerhetsopplæring. Disse kan ikke tas som selvstudium vel? Hvor ta jeg disse i bergen?

5. Dette er 6 eksammer til sammen - men jeg trodde at det var bare fire kurser siom trengs for dette? Har NKS blandet kystskippersertifikat med fritidsbåtskippersertifikatet eller er det hos meg det mangler noe...?

 

Hjelp med klar fakta her folkens?

 

Hilsen,

 

Kevin

Link to post
Share on other sites

Hjelp med klar fakta her folkens?

 

Hilsen,

Kevin

Hei Kevin,

 

jeg forstår godt at det kan virke forvirrende, men skal du ha klare fakta må du gå til kilden:

 

Sjøfartsdirektoratets introduksjon av den siste reviderte læreplanen

 

Siste reviderte læreplan, obligatorisk fra 1. juli i år

 

Ved hjelp av disse linkene skulle du kunne finne faktiske og korrekte svar på dine spørsmål, men merk deg også listen over godkjente skoler referert ovenfor.

 

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Takker for linkene - veldig nyttig - nå skjønner jeg en del i hvertfall!

 

Likevel et par Spørsmål til.

 

1.

Hvis ikke jeg har missforstått, er det obligatorisk å stille opp til et kurs i alle modulene (enten nett eller lærebasert) før man få lov til å ta eksammene. Dette gjelder ikke bare de praktisk kursene, men også de fire delkurser i teoretisk delene. Det ville si ingen selvstudium selv på de delene som NKS stå for som gå via nettet. Er dette helt riktig før jeg legge ut mye penger på et eller annet kurs?

 

2.

På den listen på godkjent skoler stå ikke BERGEN BAAtSKOLEN. På deres side stå det likevel at de er godkjent for DL5. Er det Sjøfardirektoratet som er treig ute med opdatert liste eller noe muffins her?

 

3.

Det stå på den godkejntlisten at "videregående skoler" tilbyr DL5 ogèller DL5a - betyr dette at Bergen maritim Skole er da godkjent? For en utlendinger som meg er dette litt forvirrende om de mener alle maritime videregåenede skoler er godkjent uten å skrive ned alle på den listen. Riktig?

 

Det som gjelder for meg er å få meg opp på det beste kurset i Bergen med en gang - jeg rekner med at "høststart" betyr nok så snart.

 

Så lang har BMSkole ikke svart på mailene mine og få ikke kontakt med det rette mannen på telefonen! Er Bergen Båtskolen godkjent eller ikke?

 

Hilsen,

 

Kevin

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har en pensum/ litteraturliste, evt hvor finner jeg det?

<{POST_SNAPBACK}>

Pensum finner man gjengitt i LÆREPLANEN. Når det gjelder litteraturliste så er det opp til hver skole hvilke bøker man ønsker å benytte. Ifølge utsagn fra Sjøfartsdirektoratet har man ikke godkjent bøker, da man ikke ser det som sin oppgave. Boken "Fritidsbåtskipperen" av Gunnar Ulseth m/fl. dekker stort sett pensum til D5L, selv om den skjemmes av diverse småfeil.

 

 

Hvis ikke det er kommet noen nye regler de siste årene, så kan du lese til alt som privatist, og gå opp til eksamen. Jeg gjorde det i alle fall slik for 5 - 6 år siden. Jeg hadde ikke anleding til å følge undervisning, men fikk lov til å møte opp til eksamen i de ulike fagene.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er kommet ganske mange nye regler på dette feltet de siste årene, bl.a. begrensninger i å gå opp som privatist, f.eks på instrumentdelen.

 

 

Hei Bergenskipper

Norsk Maritim Kveldsskole skal holde dette kurset i Bergen, med oppstart 13 september.

http://www.nmks.no/

Mvh Bern

<{POST_SNAPBACK}>

Såvidt jeg kunne se står ikke denne skolen på LISTE OVER GODKJENTE SKOLER pr 15.08.05. Godkjenningen kan selvfølgelig være ordnet den siste uken.

 

Lykke til med Fritidsbåtskippersertifikatet!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg ville bestemt meg for hvilken skole jeg skulle ta eksamen hos, og så snakke med dem ang. bøker og læremateriell. De lager eksamen ut i fra bøkene de har. Bøkene som NKS hadde på sin bokliste var det samme som Måløy Videregående Skole brukte. Fikk også noen tips ang. hvike stablitetskurver de brukte, også dette var de samme som NKS bruker.

 

Instrumentdelen var helt uten bøker, jeg hadde et femukerskurs, som var tatt ned til 3 dager. med eksamen siste dagen. Dette gikk på Friflyt, ekkolodd, radar, autopilot etc.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...