Ole73 Startet 24.November.2018 Link til dette innlegget Startet 24.November.2018 Hei alle ? Vi har en wallas varmer i snekka som varmer godt men i det siste har det luktet veldig av varmen ( diesel eller parafin ) er det brenneren eller er det noe filter der ? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 25.November.2018 Link til dette innlegget Svart 25.November.2018 (redigert) Skriv gjerne hvilken wallas, eller legg ut bilde. Siden du skriver "parafin eller diesel" så antar jeg at du ikke er særlig bevandret i wallasverdenen ? henter den drivstoff fra motorens drivstofftank eller har den egen tank? Mange wallas går på fritidsparafin fra egen tank og har også en returslange tilbake til tanken. Sjekk at den har kontinuerlig fall hele veien fra brenner til tank og at slangen stikker akkurat gjennom lokket. Oppfører den seg ellers helt normalt mtp farge på eksos, lukt fra eksos, varmer som før? Redigert 25.November.2018 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 25.November.2018 Link til dette innlegget Svart 25.November.2018 Alltid viktig: Hva slags Wallas varmer eller kokeapparat er det? Mye letter å gi råd og riktig diagnose når vi vet. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Ole73 Svart 27.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2018 Prøvde å se etter merking uten hell må vel ta ned hele varmeren Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 27.November.2018 Link til dette innlegget Svart 27.November.2018 Det som styrer hvor mye det lukter fra Eberen ombord hos oss mest, er vindretningen. Derfor ligger vi helst på svai (eksosen fra varmeren er bak) I det siste har jeg hatt endel vinterprosjekter ombord og har vært mye i båten på hjemmebrygga. Da hender det at vindretningen er slik at eksosen trekker inn. Det er ikke verre enn at jeg bare merker det, men skulle jeg overnattet ville jeg helt klart snudd båten før leggetid. Det lukter og mest ved oppstart. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
index Svart 27.November.2018 Link til dette innlegget Svart 27.November.2018 Har du sjekket at returen ligger med fall hele veien fra varmer tilbake til tank? Hvis ikke kan det fort bli en liten lekkasje. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Wallas Service Svart 27.November.2018 Link til dette innlegget Svart 27.November.2018 Ole73 skrev for 6 timer siden: Prøvde å se etter merking uten hell må vel ta ned hele varmeren Klarer du å komme til for å ta et bilde eller 2? Og i tillegg et bilde av kontrollpanelet. Ofte godt nok for å identifisere hav du har - i hvert fall temmelig nært. Heller mest mot teorien med feil fall på returslangen. Lenge siden du har tatt service på denne? Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Ole73 Svart 5.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2018 Her kommer omsider bildet Sitér dette innlegget Link to post
Ole73 Svart 5.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2018 Vi har nettop kjøpt en Diana 700 wallasen fulgte med på kjøpet så jeg vet ingenting om denne, den har egen tank. Takk for all hjelp Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 5.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2018 Du har en wallas 1800sail ? begynn med å undersøke returslangen som går tilbake til tanken. Den skal, som nevnt før, ha fall hele veien. Har den ikke fall, vil overskuddsparafin hope seg opp. Særlig i oppstart. Slangen skal stikke såvidt gjennom korken. Hvordan ser eksosen ut? Med riktig fritidsparafin er den tilnærmet lukt og sotfri. Lukter det i området hvor varmeren står? Den trekker kanskje friskluft fra omgivelsene, eller henter den luft fra et sted nært luftig over borde? Sjekk at eksosrøret er tett og ikke lekker inn i båten. Visuelle undersøkelse gir ofte mange svar. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 5.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2018 Eureka kom meg i forkjøpet Om du ikke har bruks-og monteringsanvisning, kan du laste den ned her: http://www.wallas.fi/flippingbook/1800_2400/files/assets/basic-html/index.html#page13 Der finner du skisser om hvordan blant annet returslangen skal ligge. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
alf-inge Svart 6.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2018 Jeg har også av og til parafinlukt i båten når Wallas'en går. Men jeg vet hvorfor. Eksosen til min varmer går ut på dekk. Normalt lukter det ikke. Men de gangene jeg glemmer å ta hetta av dekksbeslaget der eksosen kommer ut, kommer all eksosen inn i båten. Hetta er nødvendig for å unngå at det regner inn når varmeren ikke går. Eksosslangen til Wallas'en er dobbel. I den innerste slangen går eksosen ut. I den ytterste kommer forbrenningsluften inn. Min installasjon mangler den ytterste slangen, det skal jeg få fikset en vakker dag. Når hetta er på som beskrevet over, så stopper eksosen i hetta, snur og kommer ned i luftinntaket i dekksbeslaget. Der skulle det ha fulgt den ytterste slangen ned til brenneren, blitt brent en gang til, og så videre. Nå kommer den rett ned i båten og gir så god lukt. Dette er en beskrivelse av hva som er galt på min båt. Kanskje det kan være noe av det samme på din? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 8.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2018 (redigert) Alf-Inge har et godt tips der... om regnhetta er stengt, dersom TS har det. jeg har det på min safeflame. Redigert 8.Desember.2018 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ole73 Svart 8.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2018 Takk for all hjelp nå skal jeg ned i båten å sjekke om jeg har hette, må legge opp nye ledninger å ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.