Jump to content

Hjelp til en Vire 7hk bensinmotor


Haber

Recommended Posts

Utfordring til mekanikere

Jeg har en Vindø 22 med en "død" Vire 7hk bensinmotor :headbang:

Er det noen som har erfaring med denne motoren? Motoren har iflg forrige eier vært utav drift de siste 5-6 årene. Jeg har ingen erfaring med IBmotorer og er derfor takknemlig for fruktbare tips (har allerede blitt tipset om å bruke den som moring, men den veier bare 54 kg, - så det er ikke aktuelt.) Jeg satser på å bruke en del av vinteren til å få renovert motoren.

Redigert av Haber (see edit history)

'A Sailor's Joys Are as Simple as a Child's' - Bernard Moitessier

"Jag behöver inte ståhöjd när jag sover, och när jag är vaken seglar jag..." PeterK

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset Droll. Har sjekket siden overfladisk, ser ut til å være ideelt for en som har peiling på motorer. Jeg får søke i Kristiansand/Lillesandregionen etter en som har peiling. Noen som kjenner noen som kjenner noen osv? - eller som føler seg kallet? :confused:

'A Sailor's Joys Are as Simple as a Child's' - Bernard Moitessier

"Jag behöver inte ståhöjd när jag sover, och när jag är vaken seglar jag..." PeterK

Link to post
Share on other sites

Utfordring til mekanikere

Jeg har en Vindø 22 med en "død" Vire 7hk bensinmotor :headbang:

Er det noen som har erfaring med denne motoren? Motoren har iflg forrige eier vært utav drift de siste 5-6 årene. Jeg har ingen erfaring med IBmotorer og er derfor takknemlig for fruktbare tips (har allerede blitt tipset om å bruke den som moring, men den veier bare 54 kg, - så det er ikke aktuelt.) Jeg satser på å bruke en del av vinteren til å få renovert motoren.

Hei Haber!

Viren'n din er vel egentlig en meget enkel 2-takts bensinmotor, så det skulle ikke by på de store utfordringer og få den til å gå, såsant den ikke "sitter dønn". Enkel teknikk - har du skrudd på en gammel moped, kan du skru på Vire'n også. Den er vel luftkjølt også, mener jeg, så da har du ikke noe problem med tæring i kjølekanalene.

 

Bensin (blanding!), luft og gnist på pluggen, er det du trenger.

 

- Hva har tidligere eier sagt om HVORFOR den har vært ute av drift?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Som Walter_S skrev i sin melding er dette en veldig enkel motor , så vis du tar på deg jobbe å prøve visse ting , er jeg sikker på det er mange her på forumet som kan hjelp ( hjelp til selvhjelp :smiley: )

 

Går motoren rundt ?, ikke satt seg på noe vis ?

 

Er det kompresjon ? , hadde vært best med en måler men tommelen kan gi en god indikasjon, ta ut pluggen > få en til å sveile motoren rundt , , hvis du kjenner et vekselvist trykk/sug ,er det komp .

 

Er det gnist , ta ut pluggen , la ledningen sitte på , hold pluggen mot blokka , sveiv rundt ,ser du noen gnist ?? ( hold pluggen med noe som IKKE leder strøm ,det er høy spenning > gjør vondt , men ikke direkte farlig ( med forbehold om peacemaker eller lignende ) :smiley:

 

Hvis kompresjon og gnist , finn ei flaske ( tom ketsjup flaske )ha på litt oljeblandet bensin (tilsatt 3% totaktsolje ) , sprut NOE av blandingen inn i forgasseren , prøv å start , hvis antydning til liv > rens forgasseren + eventuel drenering av bensin rør/slange/tank .

 

Ingenting av dette er vanskelig , bare være renslig og ryddig ( ikke demonter forgasser på steder der du ikke finner igjen delene hvis de detter ned , sand/grus/vann :nonod: )

 

Ta en ting av gangen , en motor trenger kun kompresjon, gnist og bensin for å gå ( noe mere for å holde den gående men ... )

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Hei Droll, Rammy og Walter_S!

 

Takk for tips vedr. Vire 7hk.

Jeg har takket være dere funnet frem til en masse info om motoren, og får bruke vinteren til rehabilitering (av motoren!).

Kommer nok til å gjøre bruk av den enorme kompetansen som finnes blant medlemmene da!! :yesnod:

'A Sailor's Joys Are as Simple as a Child's' - Bernard Moitessier

"Jag behöver inte ståhöjd när jag sover, och när jag är vaken seglar jag..." PeterK

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...