Jump to content

Salg av strukturert båt til utlandet


tangenes

Recommended Posts

Et strukturert fiskefartøy er et fartøy der kvoten er tatt av båten og over på et nytt fartøy for å øke kvotene på det nye fartøyet. Deretter må fiskerinummeret fjernes fra båten, og man har ikke muligheter å fiskeriregistrere denne båten igjen. Man kan på en annen måte si at et strukturert fiskefartøy er et kondemnert fiskefartøy. Jeg regner med at det er kun lag og organisasjoner som har lov å ta over desse fartøyene for at myndighetene skal ha kontroll på at desse ikke kan registreres i fiskeri igjen. 

Link to post

Hei 

 

Bekken har rett. 

 

Det er ein hovudregel at eit fiskefartøy berre skal ha eit kvotesett. Ulike strukturordningar er unntak frå den hovedregelen. 

 

Skal ein strukturera skal, som hovudregel, båten som avgir kvote kondemnerast. 

Det kan gjerast unntak, frå kondemneringskravet, for verneverdige båtar. 

Det er ein del kystlag, og dykkeklubbar, som har fått seg båtar på den måten. 

 

Skal til utlandet har eg liten tru på er lov. I alle høve ikkje som fiskebåt. 

Link to post

Så lenge Fiskeridirektoratet gir samtykke så er det vel lov, iht til Fiskeridirektoratet:

 

Det skal tinglyses at fartøyet ikke kan nyttes til fiske, ikke kan gjeninnføres i registeret over norske fiskefartøy og ikke kan selges til utlandet uten Fiskeridirektoratets samtykke. Fartøy som er fredet i medhold av kulturminneloven § 14a eller vernet av Riksantikvaren, kan likevel nyttes til sports-og rekreasjonsfiske etter havressursloven §§ 22 og 23 når det er tinglyst at det kan nyttes til slikt fiske.

Redigert av tangenes (see edit history)
Link to post

Skal snakke med både Fiskeridirektoratet og sjøfartsdirektoratet for å høre, men tenkte kanskje noen hadde erfaringer å dele ved salg til utlandet.

 

Litt mere lesestoff ang strukturordningen:

 

Fartøy som er tildelt kondemneringstilskudd skal utmeldes av merkeregisteret straks tilsagnet

er akseptert.

Den som gis kondemneringsstøtte plikter å sørge for opphugging eller annen tilintetgjørelse

av fartøyet som det tildeles tilskudd for. Innovasjon Norge kan stille de vilkår som er

nødvendige for å sikre at destruksjon av fartøyet finner sted, herunder stille krav om

dokumentasjon for at skroget er tilintetgjort.

Utstyr og motor kan fjernes fra fartøyet før det destrueres.

Det kan gis kondemneringsstøtte til dekning av destruksjonskostnader.

 

Det kan gjøres unntak fra destruksjonskravet for fartøy som det er naturlig å nytte til andre

formål enn fiske eller fangst. Det er et vilkår for slikt unntak at fartøyet blir slettet fra

merkeregisteret, og fartøyet skal være registrert i Norsk Ordinært Skipsregister. Det skal

tinglyses i Skipsregisteret at fartøyet ikke kan nyttes til fiske underlagt norsk

fiskerijurisdiksjon, at det ikke skal kunne leveres fisk for salg med fartøyet som

fritidsfiskefartøy og at det ikke kan selges til utlandet uten Fiskeridirektoratets samtykke.

 

Slikt salg til utlandet kan bare tillates i særlige tilfeller, og bare hvor dette er forenlig med

norske interesser. Fartøyet kan bare selges til stater som har undertegnet Avtale av

4. desember 1995 om gjennomføring av bestemmelsene i De forente nasjoners

havrettskonvensjon av 10. desember 1982 om bevaring og forvaltning av vandrende

fiskebestander og langtmigrerende fiskebestander, eller Avtale av 24. november 1993 om å

fremme fiskefartøyers overholdelse av internasjonale bevarings- og forvaltningstiltak på det

frie hav. Fiskerimyndighetene kan kreve ytterligere dokumentasjon eller gjøre egne

undersøkelser for å sikre at fartøyet ikke benyttes i strid med nevnte avtaler.

Link to post

Det er vel forskjell på strukturering og kondemnering? De strenge reglene for gjenbruk gjelder vel, såvidt jeg forstår, for båter som har fått kondemneringstilskudd.

 

Fiskekvoter er vel ellers fritt omsettelige (i praksis), og jeg er nokså sikker på, at der ikke er et generelt krav om, at båter som avgir (selger) kvoter må kondemneres. Kjøp av kvoter, opp til et maksimum som varierer etter fartøytype og type fiskeri, er vel det som kalles strukturering. I dette kan det inngå kondemnering (med tilskudd) av andre fartøy, men det må ikke gjøre det.

 

Hvis du har et fartøy hvor alle kvotene er solgt, tror jeg ikke der er noen begrensninger knyttet til videre bruk. Hvis du i tillegg har fått tilskudd til å kondemnere fartøyet, skal det vel normalt destrueres (med de mulige unntakene som nevnes over).

Redigert av Vaagen (see edit history)

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Link to post

  @VaagenDu har litt rett i noe av det du sier, men strukturering vil i grove trekk si at båten kondemneres fra fiskeri, og du får ikke lov å drive fiske med den båten lenger. Enkeltkvoter er så klart fritt omsettelig, men fartøy under 15 meter (lurer på om det gjelder fra 28 meter og nedover) kan kun ha en ordinær kvote. For å øke kvoten på det aktuelle fartøyet, så må man strukturere kvoter fra andre fartøy og deretter skal fartøyet det struktureres fra "kondemneres". Om du bare selger kvoten og deretter selger båten, så kan ny eier fritt gjøre hva han vil med båten. 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...