tangenes Startet 25.November.2018 Link til dette innlegget Startet 25.November.2018 Sitat Vis hele sitatet Hei! Lurer på om noen har erfaring med salg av strukturert båt til utlandet(Danmark). Vet at det er fiskeridirektoratet som må gi tillatelse til det, men lurer på om noen har vært gjennom prosessen om det faktisk kan la seg gjøre. Fartøyet er da strukturert fra fiske og registrert i skipsregisteret. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 25.November.2018 Link til dette innlegget Svart 25.November.2018 Det er vel krav at kun lag eller organisasjoner har lov å overta strukturerte fartøy. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 25.November.2018 Link til dette innlegget Svart 25.November.2018 bellen skrev On 25.11.2018 at 16.44: Det er vel krav at kun lag eller organisasjoner har lov å overta strukturerte fartøy. Vis hele sitatet Hva vil det si at et fartøy er strukturert? Har sett dette begrepet noen ganger her på BP, men aldri skjønt hva det betyr. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 25.November.2018 Link til dette innlegget Svart 25.November.2018 Et strukturert fiskefartøy er et fartøy der kvoten er tatt av båten og over på et nytt fartøy for å øke kvotene på det nye fartøyet. Deretter må fiskerinummeret fjernes fra båten, og man har ikke muligheter å fiskeriregistrere denne båten igjen. Man kan på en annen måte si at et strukturert fiskefartøy er et kondemnert fiskefartøy. Jeg regner med at det er kun lag og organisasjoner som har lov å ta over desse fartøyene for at myndighetene skal ha kontroll på at desse ikke kan registreres i fiskeri igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 25.November.2018 Link til dette innlegget Svart 25.November.2018 Hei Bekken har rett. Det er ein hovudregel at eit fiskefartøy berre skal ha eit kvotesett. Ulike strukturordningar er unntak frå den hovedregelen. Skal ein strukturera skal, som hovudregel, båten som avgir kvote kondemnerast. Det kan gjerast unntak, frå kondemneringskravet, for verneverdige båtar. Det er ein del kystlag, og dykkeklubbar, som har fått seg båtar på den måten. Skal til utlandet har eg liten tru på er lov. I alle høve ikkje som fiskebåt. Sitér dette innlegget Link to post
tangenes Svart 25.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2018 (redigert) Så lenge Fiskeridirektoratet gir samtykke så er det vel lov, iht til Fiskeridirektoratet: Det skal tinglyses at fartøyet ikke kan nyttes til fiske, ikke kan gjeninnføres i registeret over norske fiskefartøy og ikke kan selges til utlandet uten Fiskeridirektoratets samtykke. Fartøy som er fredet i medhold av kulturminneloven § 14a eller vernet av Riksantikvaren, kan likevel nyttes til sports-og rekreasjonsfiske etter havressursloven §§ 22 og 23 når det er tinglyst at det kan nyttes til slikt fiske. Redigert 25.November.2018 av tangenes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tangenes Svart 25.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2018 Skal snakke med både Fiskeridirektoratet og sjøfartsdirektoratet for å høre, men tenkte kanskje noen hadde erfaringer å dele ved salg til utlandet. Litt mere lesestoff ang strukturordningen: Fartøy som er tildelt kondemneringstilskudd skal utmeldes av merkeregisteret straks tilsagnet er akseptert. Den som gis kondemneringsstøtte plikter å sørge for opphugging eller annen tilintetgjørelse av fartøyet som det tildeles tilskudd for. Innovasjon Norge kan stille de vilkår som er nødvendige for å sikre at destruksjon av fartøyet finner sted, herunder stille krav om dokumentasjon for at skroget er tilintetgjort. Utstyr og motor kan fjernes fra fartøyet før det destrueres. Det kan gis kondemneringsstøtte til dekning av destruksjonskostnader. Det kan gjøres unntak fra destruksjonskravet for fartøy som det er naturlig å nytte til andre formål enn fiske eller fangst. Det er et vilkår for slikt unntak at fartøyet blir slettet fra merkeregisteret, og fartøyet skal være registrert i Norsk Ordinært Skipsregister. Det skal tinglyses i Skipsregisteret at fartøyet ikke kan nyttes til fiske underlagt norsk fiskerijurisdiksjon, at det ikke skal kunne leveres fisk for salg med fartøyet som fritidsfiskefartøy og at det ikke kan selges til utlandet uten Fiskeridirektoratets samtykke. Slikt salg til utlandet kan bare tillates i særlige tilfeller, og bare hvor dette er forenlig med norske interesser. Fartøyet kan bare selges til stater som har undertegnet Avtale av 4. desember 1995 om gjennomføring av bestemmelsene i De forente nasjoners havrettskonvensjon av 10. desember 1982 om bevaring og forvaltning av vandrende fiskebestander og langtmigrerende fiskebestander, eller Avtale av 24. november 1993 om å fremme fiskefartøyers overholdelse av internasjonale bevarings- og forvaltningstiltak på det frie hav. Fiskerimyndighetene kan kreve ytterligere dokumentasjon eller gjøre egne undersøkelser for å sikre at fartøyet ikke benyttes i strid med nevnte avtaler. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 25.November.2018 Link til dette innlegget Svart 25.November.2018 Takker bellen, Ask og tangenes for innføring i strukturordningen. Nå skjønner jeg hva det handler om. Alltid noe å lære her på BP :) Sitér dette innlegget Link to post
Vaagen Svart 25.November.2018 Link til dette innlegget Svart 25.November.2018 (redigert) Det er vel forskjell på strukturering og kondemnering? De strenge reglene for gjenbruk gjelder vel, såvidt jeg forstår, for båter som har fått kondemneringstilskudd. Fiskekvoter er vel ellers fritt omsettelige (i praksis), og jeg er nokså sikker på, at der ikke er et generelt krav om, at båter som avgir (selger) kvoter må kondemneres. Kjøp av kvoter, opp til et maksimum som varierer etter fartøytype og type fiskeri, er vel det som kalles strukturering. I dette kan det inngå kondemnering (med tilskudd) av andre fartøy, men det må ikke gjøre det. Hvis du har et fartøy hvor alle kvotene er solgt, tror jeg ikke der er noen begrensninger knyttet til videre bruk. Hvis du i tillegg har fått tilskudd til å kondemnere fartøyet, skal det vel normalt destrueres (med de mulige unntakene som nevnes over). Redigert 25.November.2018 av Vaagen (see edit history) Sitér dette innlegget 1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk 1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A 2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk Link to post
bellen Svart 25.November.2018 Link til dette innlegget Svart 25.November.2018 @VaagenDu har litt rett i noe av det du sier, men strukturering vil i grove trekk si at båten kondemneres fra fiskeri, og du får ikke lov å drive fiske med den båten lenger. Enkeltkvoter er så klart fritt omsettelig, men fartøy under 15 meter (lurer på om det gjelder fra 28 meter og nedover) kan kun ha en ordinær kvote. For å øke kvoten på det aktuelle fartøyet, så må man strukturere kvoter fra andre fartøy og deretter skal fartøyet det struktureres fra "kondemneres". Om du bare selger kvoten og deretter selger båten, så kan ny eier fritt gjøre hva han vil med båten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.