Knallipadden Startet 26.November.2018 Link til dette innlegget Startet 26.November.2018 En flytedokk sank på CCB basen i Hjeltefjorden i dag. En person skal være reddet opp av vannet, og er uskadet. Dette er 3 ulykken på kort tid innenfor et begrenset området. Først kolliderte Helge Ingstads med Sola TS, i går var det en fritidsbåt som kolliderte med et krigsskip på vei inn til Ågotnes, og i dag sank altså en flytedokk i samme fjorden. Det er ikke mange sjømil fra Ågotnes til Sture hvor HI ligger. https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/Rx7wz5/Flytedokk-sank-ved-CCB-basen Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.November.2018 Link til dette innlegget Svart 26.November.2018 Ja, nå må ordføreren gå. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 26.November.2018 Link til dette innlegget Svart 26.November.2018 (redigert) I blame the russians (Everybody blames the russians) Redigert 26.November.2018 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
leif_erikg Svart 26.November.2018 Link til dette innlegget Svart 26.November.2018 Synes snart vi kan begynne å rapportere om hva som holder seg flytende i Hjeltfjorden. Blir så mange innlegg å følge med på om vi skal poste hver gang noe synker der.... Sitér dette innlegget Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt Link to post
Vosso63 Svart 26.November.2018 Link til dette innlegget Svart 26.November.2018 (redigert) Av en eller annen årsak sitter jeg og tenker på at det nesten ville vært logisk om KNM Helge Ingstad lå oppi dokken da den kantra... Da ville Hjeltefjorden virkelig blitt verdensberømt, og alle aviser, TVkanaler og facebookgrupper kunne snakka om det - og ikke ukrainske og russiske marinefartøyer i Azovhavet. Reine skjære Krim-saken! Redigert 26.November.2018 av Erik AN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 26.November.2018 Link til dette innlegget Svart 26.November.2018 En synkedokk, altså. Ikke en flytedokk. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
ivar Svart 26.November.2018 Link til dette innlegget Svart 26.November.2018 Dette må være det nye bermudatriangelet. Tar man med han som forsvant sporløst på tur til Bergen også så er det jo 4. ulykken på kort tid Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Eureka Svart 26.November.2018 Link til dette innlegget Svart 26.November.2018 Er vel kranbåter nok i området nå, til å ta oppdraget fortløpende. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 26.November.2018 Link til dette innlegget Svart 26.November.2018 (redigert) ivar skrev for 2 timer siden: Dette må være det nye bermudatriangelet. Tar man med han som forsvant sporløst på tur til Bergen også så er det jo 4. ulykken på kort tid Ja, og skøyten som forsvant sporløst med en mann ombord for et år siden...ble vel heller aldri funnet... da blir det 5.... Kan se ut som hytten min ligger i det nye Bermuda triangelet... bra den står på land... Redigert 26.November.2018 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 26.November.2018 Link til dette innlegget Svart 26.November.2018 På land ja.... enn så lenge. ? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 26.November.2018 Link til dette innlegget Svart 26.November.2018 1 hour ago, Ida Marie III said: Kan se ut som hytten min ligger i det nye Bermuda triangelet... bra den står på land... Bare vent! I løpet av et par uker har BT følgende overskrift: «Hytte kolliderte med MTB på vei fra øvelsen Trident Juncture! Hytten traff fartøyets styrbord side. Tre reddet ut av vannet. Marinen foreløpig tause om årsak.» Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Knallipadden Svart 26.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2018 Jeg er ikke ekspert på flytedokker, men jeg antar at de har et slags system for å slippe inn vann slik at den kan senkes ned. Tilsvarende når den skal heves igjen med båt i dokken. Bare at man da pumper ut vannet. Jeg ser for meg at dokken har ganske bra oppdrift siden den kan flyte med relativt stor last. Kan det ha vært problemer med ventiler eller liknende som har gjort at den har gått under? Jeg går ut i fra at dokken har ballast tanker som fylles med vann og tilsvarende luft fylte seksjoner som skal hindre at den synker når ballast tankene er fulle. Det er vel også sannsynlig at dokken har noe form for inspeksjonsluker både i ballast tankene og i selve skroget (vet ikke hva det heter på en dokk) hvor man kan ta seg inn for å inspisere og utføre vedlikehold. Det trenger ikke å være mer enn at noen av de har stått åpen når dokken har blitt senket ned i vannet. Den/de luft fylte seksjonene har da blitt oversvømt og dokken har gått under. Ser ut som om det er mye luft som kommer opp av vannet, så det kan være en mulig forklaring. Eventuelt kan den hatt en skade som gjør at den har blitt fylt med vann, men i følge eiere var den i god stand. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 26.November.2018 Link til dette innlegget Svart 26.November.2018 Det er godt mulig du har rett. Ballasttankene er nok bygd opp på samme måte som på skip, og har mest sansynlig tanker for å pumpe inn vann for å senke dokken. I tillegg har nok dokken en del tørrtanker eller "cofferdams" som det kalles. Desse tankene skal sikre dokken til å ha nok oppdrift og er ikke mulig å pumpe vann innpå. Alle desse tankene har mannhull, slik at det skal være mulig å inspisere tankene innvendig. Det er godt mulig at desse mannhullene er glømt å bli stengt etter at dokken har vært på verksted. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 26.November.2018 Link til dette innlegget Svart 26.November.2018 Er jo ikke mange uker siden Russlands største dokk sank på 70 meters dyp, grunnet strømstans og pumpene klarte ikke holde vannet ute. I dokken sto Putins eneste hangarskip.... Sitér dette innlegget Link to post
TB22 Svart 26.November.2018 Link til dette innlegget Svart 26.November.2018 Ida Marie III skrev for 1 time siden: hytten min ligger Høres ut som du har et problem allerede. Min hytte står... (ler tørt og høyt) Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
PiperBill Svart 26.November.2018 Link til dette innlegget Svart 26.November.2018 Hørte at 'dokken' var over 100år gammel. Kan det stemmer? Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Knallipadden Svart 26.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2018 PiperBill skrev 2 minutter siden: Hørte at 'dokken' var over 100år gammel. Kan det stemmer? Det stemmer. Den ble solgt for 1 1/2 år siden og slept fra Laksevåg til Ågotnes. Den har i mellomtiden blitt oppgradert og pusset opp. Har ikke sett det ferdige resultatet. https://sysla.no/maritim/na-skal-denne-historiske-dokken-flyttes-bort-fra-bergen/ Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 26.November.2018 Link til dette innlegget Svart 26.November.2018 Eureka skrev for 1 time siden: På land ja.... enn så lenge. ? Popeye70 skrev 1 time siden: Bare vent! I løpet av et par uker har BT følgende overskrift: «Hytte kolliderte med MTB på vei fra øvelsen Trident Juncture! Hytten traff fartøyets styrbord side. Tre reddet ut av vannet. Marinen foreløpig tause om årsak.» TB22 skrev 31 minutter siden: Høres ut som du har et problem allerede. Min hytte står... (ler tørt og høyt) ?? får håpe det ikke går troll i ord... Men må selv medgi at det har vært utrolig mye uhell i dette området i det siste... Kom forøvrig på at jeg selv assisterte en havarist i denne fjorden, en gang tidlig på 70 tallet... ombygd dorry som sprang lekk i tung sjø, etter alt for mange bunnslag... 4 personer ombord, som gikk i sjøen... Det gikk bra... Sitér dette innlegget Link to post
kdtran Svart 26.November.2018 Link til dette innlegget Svart 26.November.2018 Var så heldig å få omvisning ombord i dokken før den ble solgt til CCB, og benyttet anledningen til å ta noen bilder i kontrollrommet. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.November.2018 Link til dette innlegget Svart 26.November.2018 Jeg var ombord i den på Laksevåg for to-tre år siden. Følte meg utrygg. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 26.November.2018 Link til dette innlegget Svart 26.November.2018 Flotte bilder, @kdtran Ganske stilig å se hvordan de bygde opp overvåkingen. Jobber selv på et anlegg i en bransje der alt tidligere var et håndverk, men nå industrielt. Vi har rundt 30000 signaler som logges og 6000 styrte ventiler. Det hadde blitt litt av et kontrollrom? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 27.November.2018 Link til dette innlegget Svart 27.November.2018 kdtran skrev for 14 timer siden: Var så heldig å få omvisning ombord i dokken før den ble solgt til CCB, og benyttet anledningen til å ta noen bilder i kontrollrommet. Et klenodium fra bildene å dømme som kanskje burde vært på Teknisk Museum fremfor i operativ drift...... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.November.2018 Link til dette innlegget Svart 27.November.2018 Tviler på om teknisk museum er stort nok for denne dokken. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Knallipadden Svart 27.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2018 Nye opplysninger i saken. https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/kagOxa/Kvinnelig-larling-om-bord-i-flytedokken-da-den-kantret Det var angivelig første dokking etter dokken ble pusset opp. Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 27.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2018 Sitat De avhørte har forklart at dokken var senket ned og at «Norwegian Gannet» lå fortøyd med trosser forut, akterut og på babord og styrbord side. Da man skulle begynne prosessen med å heve dokken, begynte ting å gå galt. Dokken kom i ubalanse og fikk slagside. Dermed gikk alarmen og «Norwegian Gannet» måtte frigjøres så raskt som mulig. – Nødbremsen om bord i dokken ble satt på og skipet ble frigjort fra trossene. Dokkmasteren prøvde å stanse krengingen ved å gå motsatt vei, men dette lykkes ikke, sier Midthjell. Fra avisen i ettermiddag. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.