Jump to content

Plassering av senseledning på Lithiumbank. Kanskje ikke best på batteriet?

BØstrøm

Recommended Posts

Kort beskrevet har jeg 2 batteribanker, en LifePo4bank på 1000Ah, og en blysyre på 600AH. Disse lades av hver sin dynamo, med sine laderegimer. De er skilt med diode med 0;;7volts spenningsfall fra blysyre til Lithium, som gjør at Victronladeren min kan lade begge banker, uten at Lithium overlades. Typisk så legger Lithium seg på ca 13 volt under landligge,. ( minus ca270 AH) Alt forbruk går fra blybanken, men fra Lithium til blysyre har jeg MosFet diode, som på helgeturer nærmest fungerer som batterilader for blybanken, ved at Lithium holder blybanken på ca 13 volt i timer/døgn. 

På siste tur var kulda satt inn, og strømforbruket ble i overkant, fra onsdag til lørdag. Når lithium viste 12;96 volt, og det var sengetid fredag, valgte jeg å kutte   bort lithiumbanken, lade litt på blybanken før natta, og tenkte å sove. Plutselig leste jeg 16;5 volt på voltmeter/blybank!

Nappet ut fieldledning mellom MC regulator og Balmardynamo på 210A, som vanligvis lader lithium, og volten sank til normalen. Grunnen var innlysende etter litt tankespinn. Regulator senset på lithium, noe under 13 volt, men forsynte blybank gjennom MosFetdioden, og jobbet hardt får å få volten til å følge med, men senseledningen som sto på lithium var kuttet ved BlueSea releet, som også er koplet opp mot BMS, og skal kutte automatisk ved over eller underlading.

Blybatteriene tålte det denne gangen, da det ikke varte over tid, men jeg flytter senseledningen til BlueSeareleet, og på siden mot Blybanken, (som kommer etter MosFetdioden), og er siden også lading fra Balmardynamoen kommer inn. 

Kanskje en tankevekker, for de som tenker på liknende systemer. 

Interessant og viktig observasjon, som også er godt beskrevet her; http://nordkyndesign.com/electrical-design-for-a-marine-lithium-battery-bank/#battery_isolator_voltage_sensing

Lite spørsmål;

Hva har du programmert AHL/ High Voltage Regulator Limit og CL/Temp Compensation Limit settingen i MC regulatoren til? Jeg satt tidlig i mitt LFP prosjekt disse litt for lavt, da jeg undervurderte spenningsfallet i kablene mellom dynamo og batteriet. Uansett regner jeg med du har sikring på sense ledningen, men om denne av en eller annen grunn skulle ryke, eller ledningen løsne, er det jo kanskje en idé å begrense muligheten for så høy spenning ut fra laderen(?).

Har du vært å tunet mye på MC regulatoren da? Temperatur kompensering er vel satt til 0,0V? Men det jeg stusset litt på er at den gikk så høyt opp. Har opplevd regulator får et hikk og går opp til limit, men aldri så høyt. AHL styrer vel dette, men ingen program er vel satt til mere en 15.4V, så 16.5V var veldig rart.

Redigert av Kjellg (see edit history)

Nettopp, KjellG.
Da burde regulatoren stoppe.

Også burde sensen reagere (som det ble spurt ovenfor allerede) når en av sikkerhetsgrensene ble passert.
Det spiller heller ingen rolle om sensen ligger bak eller foran skilledioden.
Da dreier det seg bare om hvor mye den kompenserer for når den senser over spenningsfall,
noe som ikke er tilfellet når den senser på inngangs-side.

Jeg ville sjekke for spenningsfall og om det finnes et problem med felles-minus.
Det er det som jeg ser som mulighet akkurat nå som kunne utløse et problem med -for høye- spenninger,
og som kunne gi en forklaring når ikke en gang HVL slår ut.
Da i så fall ser jo regulatoren bare forholdet med feil spenning pga. spenningsfall på minus.

Problem med felles minus over flere batteribanker dykker dessuten oftere opp i det siste.
Så er det alltid verdt å sjekke.

:fishing:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

BØstrøm skrev 13 minutter siden:

Den ladet fordi den senset lav volt fra lithium, og leverte strøm til blybanken. God forklart, og lest med interesse, i linken VirtualMe har i første svar i tråden.

Ok, så du har sense på en batteribank som ikke alltid er tilkoblet laderegimet? Det har sikkert vært en årsak til at du har det slik? Hvorfor har du den ikke på bly banken som alltid er tilkoblet Balmar? 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Kjellg skrev 4 minutter siden:

Om den ikke er endret så er vel åpne syre 15,4V 

Til orientering, og fordi sikkert noen kjenner seg igjen, kan jeg jo iformere om følgende:

For ett år siden, visste jeg svært lite om Lithiumbatterier, releer, Mos Fet, skilledioder med spenningsfall, Balmar, MC regulatorer, osv. Skulle egentlig bare oppjustere batteribanken litt, med litt lithium. Nå er jeg snart familier med hele alfabetet, for og baklengs, stykkevis og delt, og med små og store bokstaver, for ikke å snakke om BMS. På hjemmefronten tror jeg jammen det fulgte med litt PMS også, ettersom strømprosjektet skred frem på vårparten i år, og gjorde meg ca 120 000,- fattigere. Men morro er det...

Vet jeg, BØstrøm,  og jeg er minst like imponert av deg som av KjellG.
Likevel fantes det mange før deg, som gikk i fellen likevel ved å ikke høre når jeg prater om spenningsfall på minus.
Spenningsfall på minus pleier faktisk å lage mer bråk enn spenningsfall på pluss selv om summen kan være lik.
...

:seeya:
J.

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Voltage sensing for a lithium battery in a split-charging topology must be performed at the output of the charge isolator, upstream of the battery disconnector, so disconnection of the battery doesn’t dissociate the sensed voltage from the charging voltage altogether: this would otherwise lead to uncontrolled, unlimited overcharging of the remaining lead-acid batteries in the system.

Det over er klippet fra linken som er omtalt, og det jeg mener skjedde

Når sensen ligger på dynamo og før bryteren / relé som skiller LFP og dynamo
ser sensen ikke lav spenning fra batteri, men spenningen som dynamoen presser inn.
Spenningen på en ende av denne kabelen er den samme som på andre enden.
Skilledioden er da ikke synlig for regulatoren, det er bare noe spenningsfall på andre side.
Jeg ser altså ikke hvorfor at regulatoren skulle øke noe spenning, da må B+ og sense+ være lik.

?
Takk, men jeg hjelper dere bare på vei og prøver å holde "deg" på kurs.
Og dette her er jo ikke kunnskap som bare bor hos meg.
Det meste som vi diskuterer her står jo i manualene også.

Derfor er det nok mer imponerende hvordan enkelte her blir til proffe ila. kort tid.
Trekker faktisk hatten for det jeg. :thumbsup:

:seeya:
Jørg

Joerg Becker skrev for 16 timer siden:

Ikke logisk når sensen ligger mellom dynamo og batteri +.
Her ser den konstant spenning i fra dynamo, som ikke har noe å gjøre med spenning fra LFP.

batteri.jpg.e1732bff5ab36cdc86529cd02d086ba2.jpgDette er veldig likt mitt opplegg,forenklet,  og det er her jeg hadde plassert senseledning rett på LFP batteri, mens pluss fra dynamo, lå på motsatt side av bryter, i mitt tilfelle remoteswitch fra BlueSea.

Det som kompliserer mitt system er 2 batteribanker på blysiden, skilt med VSR relè, og skillediode mellom batteribankene. Så har jeg jo 24V bank med batteri til batterilader, Multiplus 12/3000/120, 2 dynamoer osv, men prinsippet tror jeg blir det samme som på skissen over. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...