BØstrøm Startet 27.November.2018 Link til dette innlegget Startet 27.November.2018 Kort beskrevet har jeg 2 batteribanker, en LifePo4bank på 1000Ah, og en blysyre på 600AH. Disse lades av hver sin dynamo, med sine laderegimer. De er skilt med diode med 0;;7volts spenningsfall fra blysyre til Lithium, som gjør at Victronladeren min kan lade begge banker, uten at Lithium overlades. Typisk så legger Lithium seg på ca 13 volt under landligge,. ( minus ca270 AH) Alt forbruk går fra blybanken, men fra Lithium til blysyre har jeg MosFet diode, som på helgeturer nærmest fungerer som batterilader for blybanken, ved at Lithium holder blybanken på ca 13 volt i timer/døgn. På siste tur var kulda satt inn, og strømforbruket ble i overkant, fra onsdag til lørdag. Når lithium viste 12;96 volt, og det var sengetid fredag, valgte jeg å kutte bort lithiumbanken, lade litt på blybanken før natta, og tenkte å sove. Plutselig leste jeg 16;5 volt på voltmeter/blybank! Nappet ut fieldledning mellom MC regulator og Balmardynamo på 210A, som vanligvis lader lithium, og volten sank til normalen. Grunnen var innlysende etter litt tankespinn. Regulator senset på lithium, noe under 13 volt, men forsynte blybank gjennom MosFetdioden, og jobbet hardt får å få volten til å følge med, men senseledningen som sto på lithium var kuttet ved BlueSea releet, som også er koplet opp mot BMS, og skal kutte automatisk ved over eller underlading. Blybatteriene tålte det denne gangen, da det ikke varte over tid, men jeg flytter senseledningen til BlueSeareleet, og på siden mot Blybanken, (som kommer etter MosFetdioden), og er siden også lading fra Balmardynamoen kommer inn. Kanskje en tankevekker, for de som tenker på liknende systemer. Sitér dette innlegget Link to post
VirtualMe Svart 28.November.2018 Link til dette innlegget Svart 28.November.2018 Interessant og viktig observasjon, som også er godt beskrevet her; http://nordkyndesign.com/electrical-design-for-a-marine-lithium-battery-bank/#battery_isolator_voltage_sensing Lite spørsmål; Hva har du programmert AHL/ High Voltage Regulator Limit og CL/Temp Compensation Limit settingen i MC regulatoren til? Jeg satt tidlig i mitt LFP prosjekt disse litt for lavt, da jeg undervurderte spenningsfallet i kablene mellom dynamo og batteriet. Uansett regner jeg med du har sikring på sense ledningen, men om denne av en eller annen grunn skulle ryke, eller ledningen løsne, er det jo kanskje en idé å begrense muligheten for så høy spenning ut fra laderen(?). Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 28.November.2018 Link til dette innlegget Svart 28.November.2018 (redigert) Har du vært å tunet mye på MC regulatoren da? Temperatur kompensering er vel satt til 0,0V? Men det jeg stusset litt på er at den gikk så høyt opp. Har opplevd regulator får et hikk og går opp til limit, men aldri så høyt. AHL styrer vel dette, men ingen program er vel satt til mere en 15.4V, så 16.5V var veldig rart. Redigert 28.November.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 28.November.2018 Link til dette innlegget Svart 28.November.2018 annerledes opplegg hos meg da jeg ikke har noen kombinasjon med blybatterier. Ved første installasjon hadde jeg sense på batteri+, men skjønte heldigvis etterhvert at dette ikke var en god løsning dersom BMSen skulle koble ut. Så nå er den trukket til HVC releet. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Kjellg Svart 28.November.2018 Link til dette innlegget Svart 28.November.2018 BØstrøm skrev for 11 timer siden: men senseledningen som sto på lithium var kuttet ved BlueSea releet, Den skjønte jeg ikke. Ved «ikke kontakt» på sense så lader den vel ikke Balmar MC i det hele tatt? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 28.November.2018 Link til dette innlegget Svart 28.November.2018 Nettopp, KjellG. Da burde regulatoren stoppe. Også burde sensen reagere (som det ble spurt ovenfor allerede) når en av sikkerhetsgrensene ble passert. Det spiller heller ingen rolle om sensen ligger bak eller foran skilledioden. Da dreier det seg bare om hvor mye den kompenserer for når den senser over spenningsfall, noe som ikke er tilfellet når den senser på inngangs-side. Jeg ville sjekke for spenningsfall og om det finnes et problem med felles-minus. Det er det som jeg ser som mulighet akkurat nå som kunne utløse et problem med -for høye- spenninger, og som kunne gi en forklaring når ikke en gang HVL slår ut. Da i så fall ser jo regulatoren bare forholdet med feil spenning pga. spenningsfall på minus. Problem med felles minus over flere batteribanker dykker dessuten oftere opp i det siste. Så er det alltid verdt å sjekke. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
BØstrøm Svart 28.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2018 Kjellg skrev 22 minutter siden: Den skjønte jeg ikke. Ved «ikke kontakt» på sense så lader den vel ikke Balmar MC i det hele tatt? Den ladet fordi den senset lav volt fra lithium, og leverte strøm til blybanken. God forklart, og lest med interesse, i linken VirtualMe har i første svar i tråden. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 28.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2018 Joerg Becker skrev 9 minutter siden: Det spiller heller ingen rolle om sensen ligger bak eller foran skilledioden. Det forstår jeg, men det blir egentlig bak eller foran kontaktoren/hovedbryter, som kobler batteribanken vekk. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 28.November.2018 Link til dette innlegget Svart 28.November.2018 (redigert) BØstrøm skrev 13 minutter siden: Den ladet fordi den senset lav volt fra lithium, og leverte strøm til blybanken. God forklart, og lest med interesse, i linken VirtualMe har i første svar i tråden. Ok, så du har sense på en batteribank som ikke alltid er tilkoblet laderegimet? Det har sikkert vært en årsak til at du har det slik? Hvorfor har du den ikke på bly banken som alltid er tilkoblet Balmar? Redigert 28.November.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 28.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2018 Jeg har ikke sjekket, eller kan huske hva AHL er stilt inn på, men alt funket imidlertid perfekt med lithiumbanken tilkoblet igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 28.November.2018 Link til dette innlegget Svart 28.November.2018 Ikke logisk når sensen ligger mellom dynamo og batteri +. Her ser den konstant spenning i fra dynamo, som ikke har noe å gjøre med spenning fra LFP. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Kjellg Svart 28.November.2018 Link til dette innlegget Svart 28.November.2018 (redigert) BØstrøm skrev 2 minutter siden: Jeg har ikke sjekket, eller kan huske hva AHL er stilt inn på, men alt funket imidlertid perfekt med lithiumbanken tilkoblet igjen. Om den ikke er endret så er vel åpne syre 15,4V, som er den høyeste av alle programmene Redigert 28.November.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 28.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2018 Kjellg skrev 4 minutter siden: Om den ikke er endret så er vel åpne syre 15,4V Til orientering, og fordi sikkert noen kjenner seg igjen, kan jeg jo iformere om følgende: For ett år siden, visste jeg svært lite om Lithiumbatterier, releer, Mos Fet, skilledioder med spenningsfall, Balmar, MC regulatorer, osv. Skulle egentlig bare oppjustere batteribanken litt, med litt lithium. Nå er jeg snart familier med hele alfabetet, for og baklengs, stykkevis og delt, og med små og store bokstaver, for ikke å snakke om BMS. På hjemmefronten tror jeg jammen det fulgte med litt PMS også, ettersom strømprosjektet skred frem på vårparten i år, og gjorde meg ca 120 000,- fattigere. Men morro er det... Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 28.November.2018 Link til dette innlegget Svart 28.November.2018 Vet jeg, BØstrøm, og jeg er minst like imponert av deg som av KjellG. Likevel fantes det mange før deg, som gikk i fellen likevel ved å ikke høre når jeg prater om spenningsfall på minus. Spenningsfall på minus pleier faktisk å lage mer bråk enn spenningsfall på pluss selv om summen kan være lik. ... J. Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
BØstrøm Svart 28.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2018 Voltage sensing for a lithium battery in a split-charging topology must be performed at the output of the charge isolator, upstream of the battery disconnector, so disconnection of the battery doesn’t dissociate the sensed voltage from the charging voltage altogether: this would otherwise lead to uncontrolled, unlimited overcharging of the remaining lead-acid batteries in the system. Det over er klippet fra linken som er omtalt, og det jeg mener skjedde Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 28.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2018 Joerg Becker skrev 12 minutter siden: Vet jeg, BØstrøm, og jeg er minst like imponert av deg som av KjellG. Det morsomste er jo at du orker å øse av kunnskapene dine gang på gang. Underveis gjør jeg vel alle mulige feil, men da sitter lærdommen litt bedre også. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 28.November.2018 Link til dette innlegget Svart 28.November.2018 Når sensen ligger på dynamo og før bryteren / relé som skiller LFP og dynamo ser sensen ikke lav spenning fra batteri, men spenningen som dynamoen presser inn. Spenningen på en ende av denne kabelen er den samme som på andre enden. Skilledioden er da ikke synlig for regulatoren, det er bare noe spenningsfall på andre side. Jeg ser altså ikke hvorfor at regulatoren skulle øke noe spenning, da må B+ og sense+ være lik. ? Takk, men jeg hjelper dere bare på vei og prøver å holde "deg" på kurs. Og dette her er jo ikke kunnskap som bare bor hos meg. Det meste som vi diskuterer her står jo i manualene også. Derfor er det nok mer imponerende hvordan enkelte her blir til proffe ila. kort tid. Trekker faktisk hatten for det jeg. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
BØstrøm Svart 29.November.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2018 Joerg Becker skrev for 16 timer siden: Ikke logisk når sensen ligger mellom dynamo og batteri +. Her ser den konstant spenning i fra dynamo, som ikke har noe å gjøre med spenning fra LFP. Dette er veldig likt mitt opplegg,forenklet, og det er her jeg hadde plassert senseledning rett på LFP batteri, mens pluss fra dynamo, lå på motsatt side av bryter, i mitt tilfelle remoteswitch fra BlueSea. Det som kompliserer mitt system er 2 batteribanker på blysiden, skilt med VSR relè, og skillediode mellom batteribankene. Så har jeg jo 24V bank med batteri til batterilader, Multiplus 12/3000/120, 2 dynamoer osv, men prinsippet tror jeg blir det samme som på skissen over. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.